אלבום של בוקר – ראיון

זה התחיל בתוכנית "קפה של בוקר", כשסיפר משה יעקב בן ארויה לחברו, הרב ארז משה דורון, על השירים שכתב. אחרי שנה של שכנועים, יוצא לאור אלבומו הראשון "תעלומות לב".

4 דק' קריאה

עדי (דוד) אהרון

פורסם בתאריך 06.04.21

זה התחיל בתוכנית "קפה של בוקר",
כשסיפר משה יעקב בן ארויה לחברו,
הרב ארז משה דורון, על השירים שכתב.
אחרי שנה של שכנועים, יוצא לאור
אלבומו הראשון "תעלומות לב".

הוא ביישן מטבעו, לא אוהב פרסום ובמות, ואת אלבומו הראשון הוציא רק בגיל 49, בעקבות שנה של שכנועים מצד הרב ארז משה דורון, חברו, איתו הוא מגיש את תוכנית הרדיו "קפה של בוקר". משה יעקב בן ארויה, עושה מוסיקה לשם שמיים, והאמת? הולך לו לא רע בכלל. חכו שתשמעו את השיר שהלחין יחד עם בנו בן ה-9.

הרב ארז משה דורון ומשה יעקב בן ארויה ישבו באולפן ושידרו את תוכנית הרדיו הפופולארית שלהם, "קפה של בוקר". תוכנית של "שיחת חברים", שמשודרת ברדיו 10 בניו יורק. תוך כדי שיחה הציע הרב ארז למשה יעקב "לשים קצת מוסיקה". "שמנו כל מיני שירים של אמנים ואחרי כמה זמן סיפרתי לו שגם לי יש לחנים כבר המון שנים", נזכר משה יעקב כשהרב ארז ביקש ממנו שישיר לו כמה מניגוניו, משה יעקב נבוך קמעה אך ניאות. הרב ארז התלהב מכישרונו החבוי של משה יעקב ועודד אותו להוציא את שיריו לאור. "כל הזמן הוא אמר לי: "תוציא אלבום", עד שהחלטתי באמת לעשות את זה" מספר משה יעקב, שמעיד על עצמו כי הוא ביישן מטבעו. "אני לא מסוג האנשים שמחפשים במות, זו לא הנקודה שלי" הוא אומר "אני בסך הכל משתדל להיות שופר של הקב"ה ושל רבינו הקדוש, זו שליחות".

משה יעקב בן ארויה (49) היה מוכן להמשיך עוד שנים לערוך את שיעורי התורה של הרב ארז משה דורון ולעסוק בעבודת ה’ שלו בפשטות ובצניעות, מבלי להתבלט, בחלקת האלוקים הפרטית שלו. אך, משמים, הבין, רוצים ממנו משהו אחר. הגיע הזמן להוציא את השירים והניגונים שלו, לעם ישראל. מהסיבה הזו, קרא לאלבומו "תעלומות לב", "אלו כל הדברים שהיו חבויים אצלי במשך השנים" הוא מסביר.

משה יעקב בן ארויה (ימין) והרב ארז משה דורון (שמאל) באולפן

"המטרה באלבום היא פשוט להגיד תודה לה’. ה’ נתן לי מתנה – ואני רוצה להשיב אותה אליו בחזרה, ואם יש יהודים שירימו עיניים לשמים ויתחזקו בעקבות זה – יהא זה שכרי בעמלי".

שנים הם שוכבים שם במגירה של משה יעקב, הניגונים שלו, נחבאים אל הכלים, כמוהו. את רובם זכה לקבל במהלך ההתבודדות שלו. "יש לי רקע מוסיקלי עוד מלפני שחזרתי בתשובה, אבל אז הפסקתי עם המוסיקה. כל הלחנים שנכנסו לאלבום הגיעו אלי אחרי שזכיתי להתקרב לרבינו הקדוש לפני 16 שנים. תוך כדי ההתבודדות חזר לי השפע מעולם הניגון, הרגשתי שיורדים לי ניגונים מהשמים. הרבה ניגונים הלכו לי לאיבוד, נשכחו, כי לא חשבתי שאעשה עם זה משהו, שאוציא את זה לעולם, זה היה ביני לבין ה’. היחידה ששמעה את זה כל השנים הייתה אשתי".

מדי פעם היה שר אותם עם אשתו וילדיו, "עד שה’ החליט שזה יפרוץ החוצה", הוא אומר בענווה.

כישרון מוסיקלי, מסתבר, זה דבר שכנראה עובר בגנים. שבת אחת, במהלך סעודה שלישית, אליהו, בנו בן ה-9 של משה יעקב פתח את ספר התהילים והחל לשיר. "הוא שר את הבית, ומשמים, ב"ה, הורידו לי את הפזמון והמשכתי אותו" מתאר משה יעקב איך נולד השיר "שמש ומגן", דואט מקסים שלו עם בנו (בתמונה משמאל, עם בנו באולפן הביתי).

"זרקתי את כל התקליטים"

גם אם זנח את העיסוק המוסיקלי מאז חזר בתשובה בסוף שנות ה-20 שלו, הרי שהמוסיקה היא תחום שמאוד קרוב לליבו של משה יעקב, עוד משחר ילדותו. הוא גדל במושב "צור משה" שבשרון, והוא בעיקר זוכר משם מפגשים מוסיקליים-משפחתיים של שירת הלאדינו, על הדשא בשבת. "כל המשפחה הייתה באה והיינו שרים שעות על הדשא, משם ספגתי את הקשר למוסיקה".

כשבגר פנה לתחום הרדיו ולמד קורס שדרים בגלי צה"ל. הייתה לו אהבה מאוד גדולה למוסיקה, שכללה מאות תקליטים ומערכות משוכללות, שאת כולם זרק או מכר כאשר חזר בתשובה. "זו הייתה מוסיקה שאי אפשר לשמוע כשחוזרים בתשובה" הוא מסביר.

לאחר חמש שנים, חל מפנה נוסף בחייו, כאשר התוודע לרבי נחמן מברסלב. "הקשר הראשון שלי לרבינו היה ממש בתחילת התשובה שלי" מתאר משה יעקב. "פגש אותי שד"ר ושאל אותי האם שמעתי פעם על רבי נחמן מברסלב. השם צלצל לי מאוד נחמד אבל אף פעם לא שמעתי עליו עד אז. הייתי אז עם כיפה קטנה וג’ינס והוא שאל אותי אם אני רוצה לעזור לתלמוד תורה ועניתי שכן". כאות תודה על התרומה, קיבל משה יעקב מאותו שד"ר את ה"תיקון הכללי", כשהתמונה מאחורה הייתה של ציון קבר רבי נחמן באומן. "זו הייתה תמונה מאוד ישנה, כשהייתה רק הרצפה של הציון, עדיין לא הייתה המצבה שיש היום. היה מצולם שם גם נר התמיד אבל אני חשבתי שזה מזגן" הוא נזכר וצוחק. למעלה, בכתב קטן, הבחין משה יעקב בהבטחה של רבי נחמן שמי שיבוא אליו, יקרא תיקון הכללי וייתן כמה פרוטות לצדקה, הוא יעשה לו טובה נצחית. "במשך כמה שנים הייתי קורא את התיקון הכללי בתמימות ומבקש מה’ שייקח אותי לשם. לא ידעתי איפה זה בכלל, לא ידעתי שזה באוקראינה".

לאחר מספר שנים הכיר משה יעקב את הרב עופר ארז שלימים הפך למשפיע מוכר בחסידות ברסלב, ואיתו נסע לאומן לראשונה בתשנ"ו, ומשם חזר עם הרבה מתנות.

אם משה יעקב חשב שזנח את הרדיו, התברר לו שגם בתחום הזה יש לו עוד "מתנות" לפתוח. לפני מספר שנים, עבר לבית שמש, שם פגש את אהוד שדה, מנהל רדיו ברסלב אשר ביקש ממנו לספר סיפורי צדיקים, בתכנית שתשודר, בליווי מוסיקלי. משה יעקב הסכים והתוכנית הפכה ברבות הימים לסדרת דיסקים תחת השם "אהלי צדיקים" הנמכרת באתר "לב הדברים".

בבית שמש הכיר את נחמן הלביץ, נגנן ויוצר מוסיקאלי מוכשר מאוד, ויחד הם החלו לעבוד במרץ על אלבומו הראשון של משה יעקב. אליהם הצטרפו גיא צבי מינץ, אבי ישראל, ודניאל אהביאל – כולם נגנים ומוסיקאים מוכשרים, חסידי ברסלב אשר נתנו את הנשמה, לא רק את הידע המוסיקאלי. למרות התגובות החמות לאלבום לא זנח משה יעקב את "היעוד העיקרי" כפי שהוא מגדיר, להמשיך ולערוך את שיעורי הרב ארז משה דורון ולהפיץ ככל שאפשר את תורת רבינו הקדוש בעולם. (בתמונה מימין, משה יעקב בן ארויה בשעת לימוד).

באלבום שירים מיוחדים, שאת כולם הלחין משה יעקב, לחלקם כתב מילים המושפעות מתורתו של רבי נחמן מברסלב והשאר מהמקורות, בטוב טעם ועם הרבה פשטות וענווה, שניכרים היטב בשירים. את האלבום הוא חותם עם השיר "תקוות הדורות". "זה לא שיר אלא סיפור, שם אני מספר על העניין של רבינו הקדוש. בכוונה בחרתי לא לשיר את זה אלא לספר, כי ככה הרגשתי שהמסר נוגע לליבי. אם משהו לא חודר לי ללב, אינני מוציא אותו לאור", הוא מסכם.

שמש ומגן

אייכה

מלך רחמן

לרכישת הדיסק של משה יעקב בן ארויה בחנות האתר לחץ כאן

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה