לבחור בצד הנכון

בעל שנאנח על כמה שקלים שלדעתו היו 'בזבוז נוראי', סופו שמפסיד אלפי שקלים. ואם הוא נוקט עמדה בעניינים משפחתיים על חשבון שלום הבית שלו...

4 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 06.04.21

בעל שנאנח על כמה שקלים שלדעתו
היו ‘בזבוז נוראי’, סופו שמפסיד אלפי
שקלים. ואם הוא נוקט עמדה בעניינים
משפחתיים על חשבון שלום הבית שלו…

ערך ועיבד: הרב אליעזר רפאל ברוידא

השלום והברכה, חלק 3

שלום יקר-ערך

כאשר אדם דורש שאשתו תיתן לו דין וחשבון לאן הולך כל שקל שהיא מוציאה, וכתוצאה מכך מתפתחים ויכוחים בגלל שהוא מרגיש שאשתו בזבזה את הכסף, הוא יכול לומר שלום לשלום-הבית ולפרנסה שלו ביחד. כי בלא השלום, ההשפעה השלילית על ההכנסות מורגשת היטב.

אדם שנאנח על כמה שקלים, שלדעתו היו בזבוז נוראי, ידע שאנחות מסוג זה מובילות להפסדים של אלפי שקלים. אם הבעל יבין אלו ברכות מקבלים שלום אמיתי וקשר בריא ותקין, הוא לא יהרוס את שלום הבית שלו בעד שום הון שבעולם, ובטח לא בשביל סכום זעום.

כאשר אדם רגוע מההוצאות של אשתו, והוא לא מעיר או מתלונן אף אם רואה שהיה בהחלט אפשר לחסוך כסף פה ושם, זרם קבוע של ברכות יציף את ביתו ולא יחסר לו דבר. חז"ל מלמדים אותנו שאדם המכבד את אשתו – מעשיר. גילוי גמישות בנושאים הכספיים של הבית למען השלום, יעזרו לבעל להשיג גם שלום וגם הכנסה מבורכת. שלום בית בין בני הזוג והברכות שאדם זוכה בהן ממידת השלום – הם המפתח להצלחתו בכל דבר בחייו.

רחמים או אכזריות?

להלן ניסיון של אמא בשעות אחר הצהריים: ילדיה החליטו לפרוק כל עול, הם החלו להתחצף אליה, לא שמעו בקולה, התנהגו בצורה לא הולמת וכן הלאה. באותו זמן הבעל מגיע הביתה ורואה את התמונה הבאה: האמא מכנה את ילדיה בשמות, מאיימת בהטלת עונשים כבדים וגם בהפלקה קלה, והיד שלה כבר באוויר לכיוון מנהיג החבורה. הבעל שלא היה בבית ולא מודע למה שהתרחש אחר הצהריים – מזדעזע. הוא רץ לכיוון אשתו ואוחז בידה. "מה קורה איתך? תירגעי, למען השם. איזה פשע הילדים כבר עשו?" עכשיו מתחיל עימות מכריע בין "האבא הרחמן" והילדים מצד אחד, לבין אמא-מכשפה-רעה מן הצד השני. נראה שאמא הפסידה, אבל האמת היא שכולם הפסידו.

הבעל באופן מובן רצה להגן על הילדים, אבל זה לא צריך להיות על חשבון אשתו. למה לא לרחם עליה? אולי התנהגותם של הילדים הייתה ממש בלתי נסבלת ופשוט הוציאה אותה מכליה. גם אם אינה שולטת במזגה, עליו לרחם עליה ולהשתדל לעשות את המקסימום מבחינתו כדי לעזור. אבל יותר מזה, בפיתוי להגן על הילדים מפני כעסה של האם על הבעל לדעת שהוא גורם נזק לטווח הרחוק, וזהו נזק גדול, הרבה יותר מרגע-שניים של כעסה של האם. יכול להיות שהיא כינתה אותם בשמות שונים (טיפשים, חצופים וכו’), ואולי אף איימה והניפה את ידה באוויר, אבל עצם העמידה לצידם הורסת את השלום בביתו. בית של וויכוחים בין בני הזוג, שהוא בית לא שמח כמובן, גורם נזק גדול יותר לבריאותם הנפשית של הילדים, והדבר משליך גם על תחומים נוספים. (חשוב להבהיר! לא מדובר כאן ב’פיתוי’ להגן על ילדים שסובלים חלילה מהתעללות מילולית או פיזית מצד אחד ההורים, וגם לא מדובר במצב בו הילדים חלילה בסכנה – אז ברור שעל ההורה השני למנוע התנהגויות מסוג זה ולהגן על ילדיו. גם לא מדובר בכעס שמוביל לאיבוד השליטה העצמית, שאז ההורה יכול ברגע כזה לפגוע בילד, וכן הלאה. אלא, מדובר במצב שכמעט כל בית נתקל בו – ילדים שמתחצפים וגורמים תסכול לא קטן להורים וכל רצונם של ההורים הוא רק לחנכם).

כאשר הבעל לא נוקט עמדה ולא מאתגר את אשתו, או מעיר לה, כשהיא כועסת על הילדים, הוא מרוויח מכמה בחינות.

דבר ראשון, הבעל שומר על השלום עם אשתו. כשילדים גדלים בבית בו יש אהבה ושלום, כאשר הם רואים ומרגישים שאמא ואבא הם ישות בלתי נפרדת, הם מקבלים כוח פנימי עצום שמסייע להם להתמודד עם כל הקשיים איתם הם עלולים להתמודד בחייהם. בית עם שלום מהווה בסיס חשוב בבניית ביתם העתידי של הילדים – חיי הזוגיות שלהם – והערבות העצומה לילדים בריאים בנפשם. כאשר יש שלום בבית, אפילו טעויות בחינוך הילדים מצד האם לא ישפיעו או יפגעו בהם כלל.

מצד שני, כאשר ילדים גדלים בבית בו אין שלום בין ההורים, הם מפתחים בעיות רגשיות-נפשיות. הם מתקשים להתמודד עם אתגרים בחייהם. לא נשכח גם את ההשפעה העתידית – יהיו אומללים בחיי הנישואין שלהם. אז כשאבא "רחמן" מגן על הילדים שלו מפני כעסה של האם על חשבון השלום איתה, הוא בעצם גורם להם נזק הרבה יותר מההגנה שלו עליהם. הרס שלום-הבית הוא מכה בעוצמות שלא ניתן לתאר על נשמתם של הילדים.

דבר שני, על ידי התמיכה באשתו ואי הפגנת ביקורת והערות הבעל זוכה להרגיע את אשתו. היא תשיג מחדש את השלווה, הרוגע והנינוחות שלה וכן את השמחה. היא תעשה חשבון נפש על התנהגותה ותראה היכן עליה לתקן עצמה ותפעל בהתאם לזה בהמשך חינוך ילדיה.

חשוב לדעת, שהילדים לא מושפעים לעומק כאשר האמא כועסת עליהם. כלומר, סיטואציה כזו לא תגרום נזק בנפשם משום שהם יודעים שהיא רגשנית ופועלת על פי רגשותיה. הם יודעים שהיא יכולה לכעוס בקלות אבל מתפייסת בעוד יותר קלות, ואז היא עוטפת אותם באהבתה אליהם. זהו ניגוד חד ושונה בתכליתו מכעסו של האבא על הילדים, אז סיטואציה כזו אכן תשפיע עליהם לטווח הרחוק ותיחקק בנפשם.

אך כאשר הבעל מעיר על התנהגותה של אשתו עם הילדים היא נפגעת, והפגיעה עמוקה. למה הוא לא מבין אותה ועומד לצידה? ואם בעלה וילדיה מתאחדים כנגדה, המוטיבציה שלה להשתנות יורדת. ולא רק, היא אפילו מרגישה מרירות בתוכה וכעס על ילדיה, מכיוון שהיא תולה בהם את האשמה על כך שבעלה העליב אותה ועל שגרמו לעימות בינה לבין בעלה.

מנקודת ראיה מעשית ונקייה, הדרך היחידה להתמודד בהצלחה עם כל הבעיות, על כל סוגיהן, בהן נתקלים בדרך לשלום. במקום בו יש אהבה ושלום ישנה עזרה גדולה מאוד משמים ורוגע וחשיבה צלולה, ואז אדם יכול להתמודד בצורה יעילה ובריאה עם כל בעיה.

כאשר אדם שם את השלום בינו לבין אשתו במקום הראשון, כאשר השלום ביניהם הוא בעדיפות ראשונה, אדם זוכה לעזרה משמים ושלווה פנימית. השם יעזור לו להבין את שורש הבעיה ויראה לו את הדרך לתקן אותה ולטפל בה. אולם, אם בעל מוכן לוותר על השלום בביתו, מכל סיבה שלא תהיה, הוא לעולם לא יפתור את הבעיות איתן הוא מתמודד, משום שהשם לא יהיה אתו ודעתו לא תהיה מיושבת, דבר שמוביל לבלבולים רבים.

כמה גדולה היא מעלת השלום! לא משנה עד כמה קשה תהיה הבעיה, אדם צריך לשים בעדיפות ראשונה את שלום ביתו ואז השם ישכון בבית זה. הבעל ואשתו יזכו לעזרה משמים שתאפשר ותסייע להם להתגבר על כל הקשיים והמניעות, לפתור את בעיותיהם בדרך של שלום ואהבה בדרך הטובה ביותר.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה