אבא, איתך אף פעם לא מפסידים

המשמעות של שני אוטובוסים שחולפים אחד אחרי השני, ואני לא נמצאת על אף אחד מהם, היא המתנה כפולה עד שיגיע האוטובוס השלישי. ובשבילי, אין ארוחת ערב...

3 דק' קריאה

בתיה רוזן

פורסם בתאריך 06.04.21

המשמעות של שני אוטובוסים
שחולפים אחד אחרי השני, ואני לא
נמצאת על אף אחד מהם, היא
המתנה כפולה עד שיגיע האוטובוס
השלישי. ובשבילי, אין ארוחת ערב…

לפעמים, השם שם אותנו במצבים בהם נראה לנו שאם נעשה את רצון השם, אז זה יהיה לרעתנו (השם ישמור!). אבל זה רק בגלל שאנו שוכחים באמת, שהשם הוא האחראי ומנהל במדויק ובהשגחתו הנפלאה את העולם – הוא יכול לשנות ולעשות דברים כרצונו. אין זה משנה עד כמה התוצאה תראה לא הגיונית ולא מציאותית, ואולי גם קשה – ההתגברות על מניעות אלה הן משהו כפוף ומזערי לעומת כוחו האינסופי של בורא עולם, שברא את הכל מההתחלה.

את השיעור הזה למדתי בעוצמה רבה לפני מספר שנים, ופעם נוספת – היום.

כאשר הייתי בסמינר, וזה היה לפני מספר שנים, עבדתי במכון כושר בזמן הפסקת הצהריים, עד לשיעור הבא. היה זה בסתיו, ותמיד היה לי קשה להתאים את לוח הזמנים שלי (לימודים ועבודה) לזמן של תפילת מנחה, כך שאוכל להספיק את האוטובוס שיחזיר אותו בזמן לשכונת הר נוף, לארוחת הערב שלי.

יום אחד, התעכבתי מאוד והתלבטתי אם לוותר על תפילת מנחה או לא. אחרי דיונים פנימיים והיסוסים רבים, החלטתי בסופו של דבר כי השם מנהל את העולם, אז בודאי שהוא מנהל ואחראי על לוח הזמנים של האוטובוס והוא בהחלט יעזור לי לחזור בזמן לארוחת ערב, כולל תפילת מנחה באמצע. אז התפללתי, זאת הייתה חתיכת מנחה – שום דבר לא הטריד אותי, הרגשתי שהשם איתי ואת מתיקותו. כשסיימתי, רצתי לתחנת האוטובוס כשאני מצפה לנס.

תוך כדי הריצה לתחנה, ראיתי כיצד האוטובוס ממשיך בדרכו. לא אסתיר מכם את אכזבתי הגדולה. ואז לתדהמתי, ובנוסף לאכזבתי, ראיתי כיצד אוטובוס נוסף, שהגיע שניות ספורות אחרי האוטובוס הראשון, אף הוא ממשיך. מצב כזה יכול לקרות בירושלים, לפעמים, בגלל פקקי תנועה. המשמעות של שני אוטובוסים שחולפים אחד אחרי השני, ואני לא נמצאת על אף אחד מהם, היא המתנה כפולה עד שיגיע האוטובוס השלישי. ובשבילי, אין ארוחת ערב.

הרגשתי את המאבק מתנהל בתוכי. היצר הרע ניסה לשכנע אותי שהשם שונא אותי, חס ושלום, וכמובן שהייתה זו טיפשות לחשוב שהשם באמת ידאג לי בגלל שהתעכבתי והחלטתי להתפלל מנחה. באותו רגע הרגשתי חרטה שהקדשתי את הזמן לקיום מצווה. ואז, הצד הטוב שבתוכי נתן לי להבין שאני לא יכולה להרגיש חרטה – אם ארוחת הערב לא הייתה המחיר. ואם כך, אז שיהיה. הבנתי שעשיתי את מה שהייתי צריכה לעשות, והשם אפילו יתגמל אותי על זה! בסופו של דבר, נשמתי עמוק, הוצאתי את ספר התהלים שלי וחשבתי לעצמי: 'אני אמורה לחכות כאן, וכדאי שזה יהיה בסבלנות, ולא משנה כמה זמן זה ייקח – המנחה הייתה שווה את זה. השם, בבקשה תעשה שהאוטובוס הבא יבוא במהרה'.

ואז ראיתי אותו – האוטובוס השלישי. אתם צריכים לדעת, זה דבר שלא קורה אף פעם! מעולם לא ראיתי שלושה אוטובוסים מגיעים בזה אחר זה. זה היה מדהים. אבל באותו יום, זה פשוט קרה. חשבתי לעצמי: 'וואו… לא רק שזכיתי להתפלל מנחה ולזכות לבטוח בך, זכיתי גם שהאוטובוס יגיע, ומאוד מהר. תודה רבה לך השם!'

השבועות האחרונים. מצאתי את עצמי מתמודדת עם סיטואציה כלכלית לא פשוטה. רציתי לעשות את הדבר הנכון, אבל הוזהרתי על ידי מספר אנשים שאם אהיה ישרה במקרה הזה אפסיד את הכסף, שהייתי זקוקה לו מאוד, וחוץ מזה – אף אחד לא ידע אם אומר את האמת או לא. במשך שבועות ניהלתי דיונים פנימיים והיסוסים רבים – מצד אחד אני רוצה לעשות את הדבר הנכון ומצד שני אני מפחדת להפסיד את הכסף.

בסופו של דבר, אחרי שחזרתי מאומן, הגעתי למסקנה שאני לא מסוגלת לחיות עם האשמה עצמית שכזו, אם לא אנהג ביושר. ולאן בכלל נעלמה האמונה שלי? זה רק כסף – אם אני לא אמורה לקבל אותו ממקור זה, השם יספק לי אותו ממקור אחר. אף פעם לא גוועתי ברעב, אף פעם לא הגעתי למצב בו לא שילמתי את השכירות, ולהשם יש אינסוף דרכים לטפל בי ולדאוג לכל ענייניי. החלטתי לשאול על העניין מבחינה הלכתית – כיצד אני אמורה בדיוק לנהוג, ולעשות כפי שיורו לי.

כמו שאתם מתארים לעצמכם, נאמר לי שעלי לנהוג קודם לכל ביושר ובהגינות. המשכתי בתפילות להשם וביקשתי (לא, התחננתי ממש) שיעזור לי ושלא אאבד את הכסף, שהוא יהיה שלי למרות שישנה אפשרות שהוא לא יהיה שלי, ולדאוג לי בכל מצב. בהמשך, שחררתי את הדבר הזה ממני – ממחשבה, מדאגה, עד שאמצא פתרון.

היום, בדקתי את החשבון וגיליתי לתדהמתי שלא רק שלא הפסדתי את הכסף בגלל שהייתי ישרה, אלא קיבלתי את אותו הסכום, גם אם בסופו של דבר הייתי משקרת. כמובן שלא שיקרתי והעדפתי את היושר והאמת, את רצון השם.

ולא רק, גיליתי שקיבלתי גם שיעור נפלא מהשם: חשבתי שאפסיד אם אהיה ישרה, אך באמת, לא איבדתי אגורה אחת. השם זיכה אותי לקבל את הכסף בכל מקרה, והכי חשוב – ביושר!

גם אם השם לא מראה לך באופן מיידי, כפי שהראה לי בשתי הפעמים הנ"ל, והאמת נסתרת ממך, סיפורי חיים-אמיתיים אלה מוכיחים שהכלל בעניין זה הוא נכון ואמיתי. בסוף – אפילו אם נראה לך שכביכול איבדת משהו, וזה כמובן בראייה לטווח הקצר, אבל האמת היא שאתה רק מרוויח. ולא רק שאתה מרוויח את הזכות לעמוד במבחן, אלא, לא פעם, אתה גם זוכה בדבר שאותו חששת לאבד בהתחלה. אם יש לך אמונה ואתה מקיים את מצוות השם, אתה אף פעם לא מפסיד.

אבא, איתך אף פעם לא מפסידים!

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה