כשלרבי נחמן יש די. ג’יי

המעריצים הרבים של MFG, אחד מהרכבי הטראנס הבינלאומיים הטובים של כל הזמנים, לא תיארו לעצמם שהדי.ג'יי המצליח ינטוש לפתע את עולם המסיבות. אהרון סגל עשה את זה. ראיון מיוחד.

4 דק' קריאה

עדי (דוד) אהרון

פורסם בתאריך 06.04.21

המעריצים הרבים של MFG, אחד מהרכבי הטראנס הבינלאומיים הטובים של כל הזמנים, לא תיארו לעצמם שהדי.ג’יי המצליח ינטוש לפתע את עולם המסיבות לטובת עולם התורה. אהרון סגל, הצלע השנייה של ההרכב, עשה את זה, אבל עדיין ממשיך לעשות מוסיקת טראנס, "כדי לקרב לה’ יתברך".

המוני האנשים שהיו בראש השנה האחרון באומן, ודאי זוכרים את הבחור עם הפאות והזקן שעמד באחת מפינות הרחוב השוקקות וניגן שם מוסיקת טראנס בלתי נשכחת. בפחות מיומיים הוא מכר שם כמעט 400 עותקים מאלבומו החדש, "אור האורות", שיצא חם מהתנור, ימים ספורים קודם לכן. אלבום שכל כולו מילים "ברסלבריות" למנגינות ייחודיות, שיש בהן כדי להזכיר ביותר ממשהו, לחובבי הז’אנר, את אחד מאמני הטראנס הבינלאומיים הטובים שהיו כאן לאחרונה.

"מה לחסיד הברסלבר הזה ולמוסיקת הטראנס המשובחת שיוצאת תחת ידיו?"

ודאי תהו לא מעט מן העוברים והשבים. התשובה לא איחרה לבוא: שמו אהרון סגל (39), שיחד עם גיא צוקרל היווה את צמד MFG, הרכב טראנס פופולארי במיוחד בארץ ובחו"ל, עד לפני כעשור, אז חזר סגל בתשובה וזנח את עולם המסיבות והגואה-טרנס לטובת עולם התורה ורבי נחמן מברסלב.

הוא גדל בראשון לציון במשפחה חילונית וכבר מגיל צעיר נמשך למוסיקה האלקטרונית, מה שכונה אז "מוסיקת גואה טראנס", שהייתה אז בראשית פריחתה. "הצליל הזה משך אותי עוד מאז שהייתי ילד קטן. גדלנו על מוסיקה אלקטרונית בבית ועל הפופ האירופאי" מסביר סגל. "מה שהדליק אותי במוסיקה הזו היו הסינתיסייזרים. החבר’ה האלה, שהם שני אנשים או לפעמים איש אחד בלבד, שעומדים מאחורי מקלדות ונשמעים כמו תזמורת שלמה".

כך התחיל סגל לחפש אחר מוסיקה פחות קונבנציונאלית, "מוסיקת שוליים" כהגדרתו, ולבסוף מצא גם את הטראנס. "בהתחלה הייתי צריך הרבה שכנועים כדי להתחיל לנגן טראנס, כי זה היה נשמע לי ‘לפלפי’ ומתוק מדי" נזכר סגל וצוחק, "אבל לאט לאט ראיתי שזו לא סתם מוסיקה לקפוץ איתה, אלא יש בה עומק ותחכום. נשאבתי פנימה".

ולא רק סגל נשאב. גם המעריצים הרבים לא איחרו לבוא. סגל חבר לגיא צוקרל, אמן טראנס מוערך ויחד הם הקימו את ההרכב הידוע "MFG" (message from god). לאחר זמן לא רב, בהיותו בן 25, הוציאו לרדיו סינגל ראשון, שחבר עד מהרה לאלבום, שמותג כאחד מאלבומי הגואה-טראנס הישראליים הטובים בכל הזמנים.

עם אלבומו הראשון, נולדה לסגל גם בתו הראשונה.

חמישה אלבומים מוצלחים הם הוציאו, כשהראשונים יצאו ונמכרו בכל העולם, והצמד הישראלי הפך ללהקה פופולארית שהופיעה באופן אינטנסיבי בארץ ובחו"ל.

הייתם הרכב חילוני למדי, בעולם של מסיבות וחופש. מדוע בחרתם דווקא בשם שמרמז על נוכחות אלוקית?

"באמת הייתי אז חילוני עם שיער ארוך ולא הייתי בכלל בקטע הדתי. עבדתי אז במקום של דתיים, מושב יסודות, וכשהיו מזמינים אותי להשלים מניין – לא הייתי הולך. אני באמת לא יודע מאיפה הגיע השם הזה, שאני הצעתי" צוחק סגל, "הייתי אז ‘משיגנע’ (=משוגע) עם קוקו, חילוני, שהולך בכל העולם וצועק "מסר מה’"…"

"הייתי משיגנע עם קוקו שהולך בעולם וצועק "מסר מה’"… אהרון סגל לפני החזרה בתשובה

באותם ימים לא הבין סגל מהיכן זה מגיע, אך היום, עשר שנים אחרי החזרה בתשובה שלו, הוא רואה בבירור את יד ה’ שכיוונה אותו ושמרה עליו לאורך כל הדרך.

"לה’ היה מהלך והוא רמז לי אותו כבר בשם של ההרכב שלנו, והוא העביר אותי בכל העולם כדי להבין את המסר הזה. ברוך ה’, הוא תמיד שמר אותי בכל בעולם המשוגע הזה, בתחום הלא נורמאלי של מסיבות הטראנס. הייתי מופיע בכל מקום שהזמינו אותי בעולם, בא לנגן, אחר כך הולך לקנות מתנות לילדים וחוזר הביתה. בכל השיגעון הזה, ה’ האיר לי לאורך כל הדרך כל מיני סימנים שהוא איתי ושיש תכלית, וראיתי ניסי ניסים. כך התחלתי להתקרב ולהתחזק. מצאתי את עצמי אז עושה התבודדויות בכל מיני מקומות מוזרים בעולם. אני זוכר התבודדות אחת בשווייץ, במקום עם נוף מדהים, שאפילו תמונות אין משם. זה היה נראה הזוי – לעשות במקום הזה שעה התבודדות".

מאיפה האומץ שהיה לך להתנתק מהתהילה ומהפרסום שהיו אז בשיאם לטובת עולם זר ולא מוכר עבורך?

"למרות ההצלחה שלנו, כסף לא ממש ראינו. וכשאין כסף, אין משהו שיתפוס אותך. וכבוד ותהילה אף פעם לא קרצו לי. היינו באים להופעה, ומיד בסיומה, חוזרים למלון. לא היינו מעורבים באורח החיים הזה של לעבור ממסיבה למסיבה ולא התערבבנו עם הסצנה החברתית הזו. הייתה לנו מוסיקה בסגנון שלהם ובאנו לנגן אותה. רק המוסיקה עניינה אותנו. אנחנו במרדף אחרי המוסיקה האלקטרונית כל החיים" מעיד על עצמו סגל בכנות, "אז מהבחינה הזו קל היה לסחוב אותי, כי ההצלחה לא סחררה ולא ריגשה אותי".

את ההתקרבות ליהדות ולרבי נחמן והחזרה בתשובה של סגל, הוא זוקף לזכותו של הרב שלום ארוש שליט"א. "כשהתחלתי טיפה להתעניין, חבר הזמין אותי לבית שלו, לשם הגיעו שניים מתלמידיו של הרב, שחיזקו אותנו מאוד. חזרתי הביתה חילוני גמור אבל קיבלתי את כל הספרים של רבי נחמן מברסלב. ככה חזרתי לאשתי, שתהתה איפה נשים את כל הספרים האלה. ב"ה מאז קנינו ארון".

בנוסף לספרים, קיבל סגל את כל שיעורי הרב ארוש, שיצאו אז עדיין בקלטות. "התקשרתי אליהם כדי להגיד להם שאני לא מבין מילה ממה שהרב אומר והם אמרו לי שהיום הרב מגיע לדבר בראשון (לציון, מקום מגוריו, ע"א). הגעתי לשם, ומאז שראיתי את הרב – זו הייתה אהבה ממבט ראשון" נזכר סגל בחיוך.

בפסטיבל אל-קוקו בפורטו ריקו

היום, אחראי סגל על עריכת כל הדיסקים של הרב שלום ארוש. התפקיד כולל יצירת פתיח מוסיקלי, ולא מעט הוא גם מכין שיר מיוחד לשיעור. "מכניס קצב לשירים שהרב שר". מהבחינה הזו הוא אחראי למרבית שירי הרב: "או אמונה או גיהינום", "תודה רבה לך ה’ יתברך" וכדומה.

אפשר לומר שסגל הוא האחראי המרכזי להגשמת חלומו של הרב המחייך – להיות זמר.

בנוסף לשיעורים השוטפים של הרב, ארבעה דיסקים של מוסיקה הוא יצר. חיבר מוסיקה והלביש עליהם את דיבורי הרב. "משיח – מי שיאמין יישאר חי", "תן חיוך", "העולם שייך לשמחים" ו"כיסופים".

"הדיסקים המנגנים" מכנה אותם הרב ולא אחת סיפר לסגל כי יש הרבה אנשים שדווקא המוסיקה שלו, בפתיחים, היא ששאבה אותם פנימה, להקשיב לשיעור ולהתקרב בזכותה לה’ יתברך. ושהרבה אנשים חזרו בתשובה בעקבות הדיסקים המנגנים האלו".

האמנת שתעשה פעם טראנסים בקדושה?

"יש גישה שראיתי שאנשים זורקים הכל כשהם חוזרים בתשובה, אבל חשבתי שזה לא נורמאלי. הקב"ה נתן לי כישרון – למה לזרוק אותו לפח?רציתי לעשות אלבום ולשים בו את כל מה שאני יודע במוסיקה ושזה יעשה את שלו. יש בזה גם תשובת המשקל – שבמקום שבן אדם קלקל, שם הוא מתקן. אם פעם הייתי מרקיד אנשים לצלילים האלו, היום אני יכול לעשות להם הרהורי תשובה איתם".

כזה הוא אלבום הסולו הראשון שלו, "אור האורות". "את כל הסגנונות שהיו לי בראש, לקחתי לצד של הקדושה. "הייתה לי הרבה סייעתא דשמיא באלבום הזה, כי אני לא זמר, ובכל זאת שרתי, וחיברתי מילים והכל לבד. רציתי שהכל יהיה ברמה גבוהה, כי אני שר בשם הצדיק ולא רציתי שיהיו שטויות באלבום".

באלבום שיתף פעולה סגל עם הכנר גדי פוגטש. "זה היה החלום שלי, מוסיקה אלקטרונית וכינורות, שני עולמות שנפגשים יחד. החיבור יצא מדהים".

בנוסף, בקטעים האלקטרוניים שבאלבום חבר סגל לחברו משכבר הימים, גיא צוקרל, שנמצא עמוק בסצנת הטראנס העכשווית, כדי שגם הקטעים הללו יישמעו בצורה עדכנית וטובה.

"אור האורות" אכן מאוד איכותי ונעים לאוזן. גם החוברת הנלווית אליו מאוד מושקעת, וליד כל שיר צירף סגל קטע מכתביו של רבי נחמן מברסלב, ואיור קורץ. "השירים נולדו מתוך דברים שלמדתי, לכן שמתי ליד כל שיר מראה מקום. המטרה היא שמי שיגיע לידיו הדיסק יקרא פיסה מרבי נחמן ויתעורר אצלו רצון להתקרב לצדיק. שיידע שיש צדיק עם כאלה עצות וחיזוקים".

אור האורות

מזמור לתודה

לרכישת הדיסקים של אהרון סגל בחנות האתר לחץ כאן

כתבו לנו מה דעתכם!

1. יעקב רוזנברג

כ"ו שבט התשע"א

1/31/2011

חזק ואמץ!!!! משהו משהו!!!!!! וכן תודה מעומק הלב על העריכה המיוחדת של שיעורי הרב. עלה והצלח!!!

2. Anonymous

כ"ו שבט התשע"א

1/31/2011

משהו משהו!!!!!! וכן תודה מעומק הלב על העריכה המיוחדת של שיעורי הרב. עלה והצלח!!!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה