פורים, 70, והגאולה

מה מייצג המספר 70 שהוא כה קשור לעבודת הגאולה? מה הקשר שלו לעץ הדעת טוב ורע ולבריאתו של המן?

2 דק' קריאה

הרב פנחס ווינסטון

פורסם בתאריך 03.02.22

מה מייצג המספר 70 שהוא
כה קשור לעבודת הגאולה?
מה הקשר שלו לעץ הדעת טוב
ורע ולבריאתו של המן?

“כי כה אמר ה’ כי לפי מלאת לבבל שבעים שנה אפקוד אתכם והקימותי עליכם את דברי הטוב להשיב אתכם אל המקום הזה” (ירמיהו כט, י).

70 שנה עברו מאז שירושלים חרבה עד שדריוש, בנם של אחשוורוש ואסתר המלכה, הורה על בניית בית המקדש השני. 70 אמות צריך ללכת מפתח חצר המשכן עד לפרוכת, המסמלת את המקום של קודש הקודשים בבית המקדש.

יתירה מזו, 70 יום בלבד עברו מהיום בו המן עלה לגדולה ועד ליום בו נפל במגילת אסתר, והסיפור סופר בשבעים גרסאות.

ויין – שמשחק תפקיד חשוב בשמחת וחגיגות פורים: אדם חייב לשתות יין בפורים עד שלא ידע להבחין בין ארור המן לברוך מרדכי (מגילה ז, ב, שולחן ערוך, אורח חיים) – ערכו בגימטרייא הוא 70.

אפשר לכתוב ספר שלם על משמעות המספר 70 בכל הקשור לגאולת פורים. בכל אופן, במאמר זה יש מספיק כדי לדעת שהשם “עמלק” יכול להיקרא “עין-מלק”, שמשמעותו “שבעים מנותקים”, או במקרה זה “עין (70) מנותקת” (תזכורת: לבעלם הרשע הייתה עין מנותקת – אותה עין סתומה).

אבל השאלה היא, מה מייצג המספר 70 שהוא כה קשור לעבודת הגאולה? מה הקשר שלו לעץ הדעת טוב ורע, ולבריאתו של המן? מה כל כך חשוב בו עד שהתלמוד אומר:

“אמר ר’ חנינא: כל המתפתה ביינו יש בו מדעת קונו… אמר ר’ חייא: כל המתיישב ביינו יש בו דעת ע’ (שבעים) זקנים, יין ניתן בע’ אותיות וסוד ניתן בע’ אותיות, נכנס יין יצא סוד…” (עירובין סה, א)

התשובה היא, שכל מה שקורה לא כשורה בבריאה קשור לעיניים.

בשמיעה ראשונה, זה נשמע שאני כביכול מתכוון לעיניים הגשמיות, וברמה מסוימת אני כן מתכוון. אבל השאלה היא, עד כמה רחוק אנו מוכנים לחזור בזמן? עד לגן עדן ואדם הראשון? ואיך בכלל “הסתכלותו” הובילה לקטסטרופה והטעות הראשונה בהיסטוריה?

או, אולי אפילו לזמן מוקדם יותר, לתקופה שלפני בריאת העולם, כשהספירות הקדמוניות (ספירות אלוקיות לפני בריאת העולם) יצאו מעיניו של האדם הקדמון (שהוא אחד מפרצופי האצילות)? ובעצם, מהו אדם קדמון ומהן עיניו? על שאלה זו נוכל לענות בתאריך עתידי. אבל בינתיים, יהי רצון שאור הפורים יאיר את ניסי הגאולה וניגאל כולנו משעבוד אומות העולם, ונזכה שבזכות אור זה נחזור כולנו הביתה – לירושלים הבנויה, אמן.

פורים שמח.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה