בגן האמונה המבואר עמוד שעז

הגן היומי בגן האמונה המבואר, עמוד שע"ז: אוֹ רוֹצֶה הוּא, שֶׁאֶתְחַזֵּק לִהְיוֹת בְּשִׂמְחָה, וְאַאֲמִין שֶׁאֵין עוֹד מִלְּבַדּוֹ, שֶׁזֶּה יָבִיא אוֹתִי לִתְפִלָּה...

2 דק' קריאה

מערכת ברסלב ישראל

פורסם בתאריך 05.04.21

בגן האמונה המבואר עמוד שעז

אוֹ רוֹצֶה הוּא, שֶׁאֶתְחַזֵּק לִהְיוֹת בְּשִׂמְחָה, וְאַאֲמִין שֶׁאֵין עוֹד מִלְּבַדּוֹ, שֶׁזֶּה יָבִיא אוֹתִי לִתְפִלָּה, וְאֶעֱשֶׂה תְּשׁוּבָה?
אַחַר כָּךְ יֹאמַר: רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם, תּוֹדָה רַבָּה לְךָ, שֶׁאַתָּה מַרְאֶה לִי, שֶׁאֵינִי יָכוֹל בִּלְעָדֶיךָ. מֵעַתָּה תְּזַכֶּה אוֹתִי, שֶׁלֹּא אֶשְׁכַּח אוֹתְךָ. וְכָל דָּבָר אֲבַקֵּשׁ מִמְּךָ, וְלֹא אֶעֱשֶׂה שׁוּם דָּבָר בְּלִי תְּפִלָּה וְכוּ’.
רַק אָז – כַּאֲשֶׁר הוּא שָׂמֵחַ, וּמֹחוֹ מְשֻׁחְרָר וּמְפֻקָּח – יָכוֹל הוּא לָגֶשֶׁת הָלְאָה לַעֲבוֹדָה שֶׁל תְּשׁוּבָה וְשֶׁל חֶשְׁבּוֹן נֶפֶשׁ. הַכֹּל בְּלִי שׁוּם רְדִיפָה עַצְמִית, וּבְלִי שׁוּם עַצְבוּת, רַק בְּבַקָּשָׁה וּבְתַחֲנוּנִים אֶל ה’ יִתְבָּרַךְ, שֶׁיַּעֲזֹר לוֹ לְהַבָּא לַעֲשׂוֹת רְצוֹנוֹ. שֶׁיּוֹאִיל בְּחַסְדּוֹ לְקַשֵּׁר אוֹתוֹ וּלְחַבֵּר אוֹתוֹ אֶל הָאֱמוּנָה. וְיָאִיר בּוֹ אֶת אוֹר הָאֱמוּנָה, שֶׁעַל יָדָהּ יוּכַל לָצֵאת מֵהַחֹשֶׁךְ, וְשֶׁיִּתֵּן בְּלִבּוֹ יִרְאַת שָׁמַיִם טְהוֹרָה וְאַהֲבַת ה’ וְכַדּוֹמֶה.
בִּשְׁבִיל לְקָרֵב אֶת הַדְּבָרִים אֶל הַדַּעַת וְאֶל הַשֵּׂכֶל נָבִיא מַעֲשֶׂה שֶׁסִּפֵּר הַצַּדִּיק רַבִּי נַחְמָן מִבְּרֶסְלֵב זיע"א:
"מַעֲשֶׂה, פַּעַם אַחַת הָיָה מֶלֶךְ, וְהָיָה לוֹ בֶּן יָחִיד. רָצָה הַמֶּלֶךְ לִמְסֹר הַמְּלוּכָה לִבְנוֹ בְּחַיָּיו, וְעָשָׂה מִשְׁתֶּה גָּדוֹל. וּבְוַדַּאי בְּכָל פַּעַם שֶׁהַמֶּלֶךְ עוֹשֶׂה מִשְׁתֶּה, הוּא בְּשִׂמְחָה גְּדוֹלָה מְאֹד. בִּפְרָט עַתָּה, שֶׁמָּסַר הַמְּלוּכָה לִבְנוֹ בְּחַיָּיו, בְּוַדַּאי הָיָה שִׂמְחָה גְּדוֹלָה מְאֹד. וְהָיוּ שָׁם כָּל הַשָּׂרֵי-מְלוּכָה וְכָל הַדֻּכָּסִים וְהַשָּׂרִים, וְהָיוּ שְׂמֵחִים מְאֹד עַל הַמִּשְׁתֶּה.
וְגַם הַמְּדִינָה הָיוּ נֶהֱנִים מִזֶּה, שֶׁמּוֹסֵר הַמְּלוּכָה לִבְנוֹ בְּחַיָּיו, כִּי הוּא כָּבוֹד גָּדוֹל לַמֶּלֶךְ. וְהָיָה שָׁם שִׂמְחָה גְּדוֹלָה מְאֹד. וְהָיָה שָׁם כָּל מִינֵי שִׂמְחָה, מַקְהֵלוֹת וּבַדְּרָנִים וְכַיּוֹצֵא בָּזֶה כָּל מִינֵי שִׂמְחָה; הַכֹּל הָיָה שָׁם עַל הַמִּשְׁתֶּה.
וּכְשֶׁנַּעֲשׂוּ שְׂמֵחִים מְאֹד, עָמַד הַמֶּלֶךְ וְאָמַר לִבְנוֹ: הֱיוֹת שֶׁאֲנִי חוֹזֶה בַּכּוֹכָבִים, וַאֲנִי רוֹאֶה שֶׁאַתָּה עָתִיד לֵירֵד מִן הַמְּלוּכָה, בְּכֵן, תִּרְאֶה שֶׁלֹּא יִהְיֶה לְךָ עַצְבוּת, כְּשֶׁתֵּרֵד מִן הַמְּלוּכָה, רַק תִּהְיֶה בְּשִׂמְחָה. וּכְשֶׁתִּהְיֶה בְּשִׂמְחָה, גַּם אֲנִי אֶהְיֶה בְּשִׂמְחָה. גַּם כְּשֶׁיִּהְיֶה לְךָ עַצְבוּת, אַף עַל פִּי כֵן, אֶהְיֶה בְּשִׂמְחָה עַל שֶׁאֵין אַתָּה מֶלֶךְ. כִּי אֵינְךָ רָאוּי לִמְלוּכָה, מֵאַחַר שֶׁאֵינְךָ יָכוֹל לְהַחֲזִיק עַצְמְךָ בְּשִׂמְחָה, כְּשֶׁאַתָּה יוֹרֵד מִן הַמְּלוּכָה. אֲבָל כְּשֶׁתִּהְיֶה בְּשִׂמְחָה, אֲזַי אֶהְיֶה בְּשִׂמְחָה יְתֵרָה מְאֹד…"
הַמַּעֲשֶׂה הַזֶּה מַסְבִּיר אֶת כָּל עֹמֶק פְּנִימִיּוּת הַשֵּׂכֶל, שֶׁיֵּשׁ בַּצִּוּוּי לִהְיוֹת בְּשִׂמְחָה – גַּם אַחֲרֵי כִּשָּׁלוֹן גָּדוֹל אוֹ בְּעֵת נִסָּיוֹן קָשֶׁה. וּלְמַעֲשֶׂה, הוּא מַסְבִּיר אֶת מִדַּת הַשִּׁפְלוּת וְאֶת הָעֲנָוָה. הַמֶּלֶךְ – הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא – יוֹדֵעַ שֶׁיִּהְיוּ לָאָדָם יְרִידוֹת, כִּשְׁלוֹנוֹת, נְפִילוֹת וְכַדּוֹמֶה, וְהוּא מְצַוֶּה עָלָיו: תִּשָּׁאֵר בְּשִׂמְחָה! תִּרְאֶה שֶׁלֹּא תִּהְיֶה לְךָ עַצְבוּת! כְּשֵׁם שֶׁבִּרְצוֹנִי הִמְלַכְתִּי אוֹתְךָ, וְנָתַתִּי לְךָ הַצְלָחָה, כָּךְ רְצוֹנִי שֶׁתִּשְׂמַח עַתָּה בַּכִּשָּׁלוֹן. וּכְשֵׁם שֶׁצִּוִּיתִיךָ לֹא לַחֲטֹא, כָּךְ מְצַוֶּה אֲנִי אוֹתְךָ, שֶׁאִם כְּבָר חָטָאתָ – שֶׁלֹּא תִּהְיֶה לְךָ שׁוּם עַצְבוּת!
הָאָדָם צָרִיךְ לָדַעַת: הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא שָׂמֵחַ בְּךָ! הוּא שָׂמֵחַ בְּךָ, כַּאֲשֶׁר אַתָּה ‘מֶלֶךְ’ – כְּשֶׁיֵּשׁ לְךָ הַצְלָחָה. וְהוּא שָׂמֵחַ בְּךָ, גַּם אַחֲרֵי שֶׁאַתָּה יוֹרֵד מִן הַמְּלוּכָה, דְּהַיְנוּ, שֶׁנִּכְשַׁלְתָּ. אֲבָל אַךְ וְרַק כַּאֲשֶׁר אַתָּה נִשְׁאָר בְּשִׂמְחָה.
לָמָּה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אוֹהֵב אוֹתוֹ אֶחָד שֶׁנִּשְׁאָר בְּשִׂמְחָה, גַּם אַחֲרֵי שֶׁנִּכְשַׁל? כִּי זֶה מַרְאֶה שֶׁאוֹתוֹ אֶחָד מֻנָּח עַל הַקַּרְקַע, וּמַכִּיר אֶת מְקוֹמוֹ! הוּא אֵינוֹ חוֹשֵׁב שֶׁהוּא צַדִּיק אוֹ מְצִיאוּת אַחֶרֶת. הוּא מֵבִין שֶׁהוּא בְּסַךְ הַכֹּל בֶּן אָדָם מֻגְבָּל, הַמּוּעָד לַחֲטֹא, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "לַפֶּתַח חַטָּאת רוֹבֵץ"… לָכֵן, הוּא יוֹדֵעַ שֶׁהוּא עָלוּל לִטְעוֹת וּלְהִכָּשֵׁל, וְאֵין הוּא מֻפְתָּע כְּלָל, כַּאֲשֶׁר הוּא נִכְשָׁל. אַדְּרַבָּה, כַּאֲשֶׁר הוּא מַצְלִיחַ, הוּא נִפְעָם מֵחַסְדּוֹ יִתְבָּרַךְ וּמֵרַחֲמָיו הַמְּרֻבִּים, שֶׁמַּשְׁפִּיעַ עָלָיו רוּחָנִיּוּת וֶאֱלֹקוּת, וְעוֹזֵר לוֹ לְהִתְגַּבֵּר עַל טִבְעוֹ הָרַע.
 

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה