קורס למתבגר המתגבר

יום אחד זה קורה. הילד הקטן והמתוק, שאהב צ'יפס בשקית ושוקו בבקבוק, גדל ופתאום הוא מתחיל להתעניין באוכל. ולא סתם באוכל, אלא בתזונה נכונה.

3 דק' קריאה

ב. גרנות

פורסם בתאריך 05.04.21

יום אחד זה קורה. הילד הקטן
והמתוק, שאהב צ'יפס בשקית ושוקו
בבקבוק, גדל ופתאום הוא מתחיל
להתעניין באוכל. ולא סתם באוכל,
אלא בתזונה נכונה.
 
 
יום אחד זה קורה סוף סוף.
 
אחרי שנים שבהן הילד החביב שלך או בתך הנחמדה, היו מוכנים להסתפק בתזונה של צ'יפס משקית ושוקו מבקבוק כל היום, כל יום, הם מתחילים פתאום להתעניין באוכל. ולא סתם באוכל, אלא בתזונה נכונה.
 
ניצני ההתעניינות המבורכים הללו מניצים לרוב בגיל ההתבגרות, כעסקת חבילה עם התעוררות המודעות לעולם הרחב יותר באופן כללי.
 
פתאום חשוב להם שלא יהיו להם פצעים. הם שואלים את עצמם האם יש סיכוי לירידה במשקל אם וכאשר יאכלו פחות צ'יפס ויותר מלפפונים. הם תוהים באשר לסוג המשקה המועדף ולפעמים, כשאף אחד לא רואה, הם קוראים את הטבלה המופיעה בצד האחורי של אריזות המזון, שתפקידה לספר לצרכן מהם הערכים התזונתיים של המוצרים.
 
זו שעתנו היפה. שלנו – ההורים – להעביר לילדינו המתבגרים קורס קצר וראשוני בנושאי תזונה. אם נעשה זאת בזהירות, מבלי להישמע מטיפים יותר מדי או נלהבים במיוחד, הסיכוי שהדברים יתיישבו על הלב וייאכלו בכל פה, רבים מאוד. אז כמה דברים שאנחנו יכולים לומר למתבגרים שלנו שאוזניהם קשובות לעצות תזונתיות.
 
הטוב, הרע והלא קיים
 
אין דבר כזה אוכל 'טוב' או אוכל 'רע'. לכל סוגי האוכל יש מקום בתזונה היומית או השבועית. מותר אפילו לאכול בורקס וממתקים, פלאפל או צ'יפס לפעמים. אבל זהו, שזה רק לפעמים. הצעד הנכון והנבון הוא לאכול אותם לעיתים רחוקות.
 
בוקר טוב ומשביע
 
בשום אופן לא מדלגים על ארוחת בוקר. לאחר שעות הלילה המאגרים שלנו מרוקנים ואנחנו זקוקים לאנרגיה מספקת לפעילות היומית. כמו כן, רמות הסוכר בגוף נמוכות, וארוחת הבוקר תביא את הסוכר לרמה הרצויה. מה כדאי לאכול? דגנים מלאים – לחם או כל מאפה אחר עשוי קמח מלא, חובבי דגני הבוקר יבחרו בדגני בוקר מלאים וכמובן – פירות וירקות עם קליפה. 
 
מה אפשר לאכול בבוקר, אתם שואלים? בבקשה: דגני בוקר מלאים ולא ממותקים עם חלב. פרוסת לחם מלא מרוח בגבינה/אבוקדו/חומוס/טחינה. פעם בשבוע אפשר חמאת בוטנים/חלבה לסוגיה/ממרח תמרים. אפשר לאכול מעדן חלב או לשתות כוס שוקו בתוספת ביסקוויט, או כוס חלב עם עוגייה, והמשקיענים יעדיפו טוסט עם גבינה צהובה.
 
הרפתקה יומית
 
אל 'תינעלו' על מגוון מצומצם של מאכלים. טעמו מאכלים שונים וראו כי טוב וטעים. כדאי לזכור כי מדי יום יש לאכול לפחות חמישה סוגי ירקות ופירות בצבעים שונים, והדגש הוא על צבעים שונים – כי הצבעים מעידים על ויטמינים ומינראלים שונים הממתינים להיכנס אל מערכת העיכול שלנו וממנה לדם.
 
רכישה קבוצתית
 
פירמידת המזון מחולקת לקבוצות שונות של מזון. הראשונה כוללת דגנים ומוצרי מאפה, השנייה – פירות, אלה עשירים בויטמינים. עם הקבוצה השלישית נמנים חלבונים – מומלץ לבחור חלבונים דלים בשומן רווי וכולסטרול. הקבוצה הבאה היא של ירקות כמובן, לאחר מכן מזונות עשירים בשומן, ולבסוף – ממתקים ומשקאות ממותקים בסוכר, מהם יש להמעיט בצריכה.
 
מים בששון
 
מים הם המשקה היחיד שבאמת מרווה את הגוף. שתיית מים מרעננת ומעוררת. חשוב לשתות בזמן הארוחות ובעיקר ביניהן, גם אם בחוץ קר ממש ולא מרגישים צמא. הצטיידו בבקבוק מים כאשר אתם יוצאים מהבית אל מקום הלימודים.
 
תעסוקה נעימה
 
אכילה אינה תעסוקה לשעות הפנאי! אתם רעבים? אכלו ארוחה מגוונת. אתם שבעים אך משועממים? מצאו לכם משהו אחר לעסוק בו במקום להפעיל את השיניים הטוחנות.
 
בתנועה מתמדת
 
שלבו פעילות גופנית בשגרת היום. פעילות גופנית מועדפת: הליכה, רכיבה על אופניים, שחייה, ריקוד ועוד. והעיקר לא להתעצל כלל…
 
בקרת איכות
 
מתבגרים רבים רוצים מאוד לרדת במשקל. ראשית, חשוב לציין שעליה במשקל בתהליך המעבר מילדות לבגרות אינה תופעה של השמנה, אלא מצב גופני טבעי וחיובי. אם בכל זאת הנער/ה שלכם חשים צורך בירידה במשקל, גשו איתם להתייעצות עם דיאטנית. המפגש הזה יבטיח תזונה נכונה ונבונה והתאמת התפריט באופן אישי.
 
קיבלתם תפריט או מוצר להרזיה? בדקו אותו! האם התפריט מגוון? הגוף זקוק למרכיבי מזון רבים, במיוחד בגיל הגדילה וההתפתחות. תזונה לקויה עלולה לגרור, למשל, לנשירת שיער.
 
דיאטה צריכה להיעשות בהדרגה. אין דיאטות שהן גם מהירות וגם בריאות. מלבד זאת, כאשר מפסיקים דיאטה קיצונית, צפויה עליה מהירה במשקל והתוצאה תהיה אף גבוהה יותר מהמשקל הקודם. וכמובן, אין דיאטה ללא פעילות גופנית.
 
 
(מתוך "בריא יותר", מגזין הבריאות מבית "משפחה") 

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה