לווים ורבים

חובות גדולים מאוד 'בולעים' את כל המשכורת. ואז, אי אפשר לשלם משכנתא, שכר דירה, לקנות אוכל, ושלום הבית בין בני הזוג מתערער, וכדור השלג מתחיל להתגלגל...

3 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 05.04.21

חובות גדולים מאוד 'בולעים' את כל
המשכורת. ואז, אי אפשר לשלם משכנתא,
שכר דירה, לקנות אוכל, ושלום הבית בין
בני הזוג מתערער, וכדור השלג מתחיל
להתגלגל…
 
 
בגן האושר, חלק 6
 
מפסיד את שלום הבית

 
בספר המידות כותב רבי נחמן מברסלב את הדברים הבאים: אין מריבה מצויה בביתו של אדם, אלא עד שתכלה תבואה מביתו.
 
כאשר יש לאדם חובות, מתחים ומריבות בבית הם משהו בלתי נמנע. ואפילו אם אדם אינו קמצן מטבעו, כאשר הוא נמצא בלחץ החובות הכספיים לאנשים הוא יתווכח על כסף, יבקר כל הוצאה, יתלונן, יתמרמר ומה לא? דבר זה מצמצם את אור נפשה של אשתו. שהרי כל אישה צריכה פרנסה כצורך נפשי ממש, וכאשר בעלה מראה אותות מצוקה ומשדר לחץ כספי, היא מרגישה סגורה וחסומה. כל שלוות הנפש שלה מתערערת ועצבות והרגשת אזלת יד שורים בבית.
 
ואם החובות גדולים מאוד, עד שכל המשכורת 'נבלעת' – אין במה לשלם משכנתא, שכר דירה, אוכל – כל שלום הבית מתערער! ודבר זה לכשעצמו פוגע בפרנסה.
 
כך הופך הדבר לכדור שלג, ודבר גורר דבר. מדוע? כי כאשר אין שלום בית – אין ברכה בפרנסה, וכשאין ברכה בפרנסה – החובות גדלים, וכשהחובות גדלים – שלום הבית נהרס עוד יותר, וחוזר חלילה.
 
הבדל שמים וארץ יש בין לחיות בעניות – אבל בלי חובות, לבין לחיות "בהרחבה" – אבל עם חובות. אדם שחי בצמצום אך אינו חייב לשום אדם כסף, אז למרות הקושי, לפחות יש לו שקט נפשי: 'ברוך השם, אני לא חייב כסף לאף אחד'… ואמר החכם באדם, שלמה המלך ע"ה: "טוב פת חרבה ושלווה בה, מבית מלא זבחי ריב" (משלי יז).
 
אדם כזה לא מפחד כאשר דופקים בדלת. הוא גם לא מפחד מצלצול הטלפון וגם לא מפחד לצאת לרחוב שמא יפגוש אי מי מהנושים להם הוא חייב כספים. הוא לא מצער שום אדם בעולם, ואין עליו דינים מהקפדות של אנשים שכועסים עליו. בקיצור, הוא ובני ביתו יכולים לנהל את חייהם בטוב ובאושר למרות החוסר.
 
לעומת זאת, העשיר המדומה, זה שיש לו חובות וכל הרחבתו היא על חשבון אחרים, אפילו אם בפועל הוא חי בהרחבה חייו מלאים ייסורים… ומכיוון שהייסורים של בעל חוב הם רבים ומגוונים, לא על אף אחד מעם ישראל, לכן לא פירטנו אותם, כי כל אדם יודע היטב מהם הייסורים שחווים בעלי חובות, בין אם זה בעל החוב עצמו שיודע זאת מקרוב, ובין אם האנשים הקרובים שרואים ומצטערים בצערו.
 
בעל ואישה יקרים, עשו חשבון נכון: האם באמת כדאי לכם לקחת הלוואות ולהיכנס לחובות, ויהיה הדבר אשר יהיה, ובשלו לאבד את שלום הבית ושלוות הנפש שלכם?
 
על הבעל מוטלת האחריות מכיוון שהתחייב לפרנס את אשתו. לכן, יאזור חיל וירבה בתפילה, ויעשה את ההשתדלות בעזרתה ירחיב לבני ביתו.
 
מפסיד את חינוך הילדים
 
ילדים שחיים בצל החובות נפגעים מזה מאוד. הם שומעים בבית כל הזמן את המילה 'כסף', הם עדים לריבים בגלל כסף, ויכוחים על כסף, שיחות על כסף, וסופגים הרגשה שהכסף הוא הדבר שהכל תלוי בו, בדרך זו נכנס בהם הדחף לעשות כסף ולרדוף אחרי כסף.
 
ולא רק, ילדים שעדים לכך שהוריהם בלחץ ובמצוקה של חובות נכנסים לפחדים ודאגות. על ההורה להבין שלילד אין כלים להבין את מה שמתרחש, בשבילו ההורים הם המקור היחיד לכל צרכיו, וכאשר הוא מקבל את ההרגשה שההורים לא יכולים לספק לו אותם הוא מאבד את הביטחון, נופל לעצבות ודיכאון ובודאי מסתכל על חבריו בקנאה ובצער.
 
קל וחומר אם הילדים עדים למראה של שוטרים וגובים מהוצאה לפועל בבית, אנשים שבאים וצועקים, הורים שמתחבאים ומתחמקים מאנשים ברחוב, מתקשרים למנהל הבנק ומתחננים לפניו עוד ועוד… דבר זה פוגע בנפשם פגעי נפש עמוקים מאוד, ויתכן מאוד שילוו אותם לאורך שנים והם יסבלו מהם כל חייהם.
 
לכן, יש הבדל גדול בין החיים בצל החובות לבין חיים של עניות, אבל בשלווה נפשית ובלי כל ההמולה הזו סביב הכסף. וכל עוד שאין את הצרה הנוראה הזו של החובות ואין ויכוחים ומריבות – הילדים גדלים בנחת מכיוון שאינם מרגישים כלל שיש מחסור בבית. אדרבה, החיים הפשוטים מלמדים אותם לחיות בהסתפקות, הם זוכים להיות אנשים בעלי מידות טובות ומתוקנות, והם גם לא אנשים מפונקים.
 
הורה יקר, עשה חשבון פשוט: האם כדאי לך לשים על מזבח הכסף והחובות את חינוך ילדיך? את עתידם? ללוות כספים שאין ביכולתך להחזירם?

כתבו לנו מה דעתכם!

1. איתי

ט"ז ניסן התשע"ג

3/27/2013

תודה תודה ענקית !!

2. איתי

ט"ז ניסן התשע"ג

3/27/2013

תודה ענקית !!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה