הכל סגור!

אדם שחייב כספים לאנשים ואינו מחזיר להם בזמן, ועוד גורם להם להצטער – הכל סגור לו! כל מה שיעשה לא יצליח בידו...

3 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 05.04.21

אדם שחייב כספים לאנשים ואינו מחזיר
להם בזמן, ועוד גורם להם להצטער – הכל
סגור לו! כל מה שיעשה לא יצליח בידו…
 
 
בגן האושר, חלק 7
 
ישנה נקודה חשובה שצריך לדעת היטב: אין דבר הגורם שיבואו צרות, חושך וייסורים יותר מכעסים והקפדות של בני אדם. אדם שחייב כספים לאנשים ואינו מחזיר להם בזמן, ועוד גורם להם להצטער – הכל סגור לו! כל מה שיעשה לא יצליח בידו.
 
בבית דין של מעלה מקפידים ביותר על עניינים שבין אדם לחברו, וכל זמן שמישהו נמצא בגלל בעל חוב בצער והוא מקפיד עליו – אין מוחלים לבעל החוב על כך, ולא תעזור לו שום פעולה או תחבולה עד שירצה ויפייס את האדם שנפגע.
 
ההשלכות של דינים אלה הן חמורות ביותר. זה מתבטא בחוסר הצלחה משווע בענייני פרנסה, בבעיות בשלום בית, בקשיים עם הילדים, במחלות לא עלינו, בחושך רוחני, במניעת התשובה ובמניעת ההשגה בתורה, במצוות ועוד.
 
לכן, כל אדם צריך לעשות חשבון עמוק: האם ישנו דבר בעולם ששווה ללוות כסף בשבילו ולהמשיך על עצמך דינים וייסורים שאין להם סוף?
 
הלווה מפסיד את השפע שלו
 
רבי נתן מברסלב כותב (ליקוטי הלכות, הלכות ריבית), שכאשר אדם לווה כסף מאדם אחר אז כל השפע שנקצב לו משמים מגיע לאדם שממנו הוא לווה, והוא נשאר ריקן מכל.
 
תמצית הדברים היא: מאחר שהלווה הוא בחינת עבד למלווה, כמו שכתוב: "עבד לווה לאיש מלווה", וישנו כלל בתורה האומר שכל מה שקונה העבד שייך לאדונו, כלומר שאין לעבד שום אפשרות שיהיה לו הון עצמי או נכסים משום שהוא משועבד לאדונו, לכן כל מה שמגיע לידיו שייך לאדונו. ממילא גם כאן, כל השפע שצריך היה הלווה לקבל משמים מגיע למי שהלווה לו כסף – שהוא בעצם אדונו.
 
אדם שלווה כסף, אם כן, מפסיד את כל השפע שלו! האם זה כדאי?
 
מעכב את התשובה
 
עד כמה חמור עניין היות האדם בעל חוב, ניתן ללמוד מדברי רבי נחמן מברסלב בספרו "ספר המידות", ערך תשובה: "מי שרוצה לשוב, יזהר מלהיות בעל חוב".
 
עובדת היותו של האדם בעל חוב מעכבת לו את התשובה. כלומר, בגלל היותו בעל חוב, אף על פי שהוא עושה תשובה, תשובתו לא מתקבלת עד אשר יפרע את חובותיו ויצא מההגדרה של בעל חוב.
 
חשוב טוב ושקול במאזני שכלך: האם ישנה סיבה בעולם שבגינה כדאי לך לעכב את התשובה שלך, שזו תכליתו והצלחתו של האדם בעולם הזה ובעולם הבא?
 
עיקר הצער שיש לאדם הוא רק מפני שתשובתו לא התקבלה בשמים. לכן, כאשר אדם לא מוכן לסבול את צער החיסרון בממון ולהסתפק במה שהשם נותן לו, הוא מפסיד את עיקר התכלית וגורם לעצמו צרות, חס ושלום, בעולם הזה ובעולם הבא.
 
איסור ריבית
 
כל אדם מישראל שמלווה לחברו ואינו נוטל ריבית, מעלה עליו הכתוב כאילו עשה כל המצוות (מדרש רבה פרשה ל"א).
 
במסכת בבא מציעא (ע"א, א) כתוב: "כל המלווה בריבית – נכסיו מתמוטטים ואינם עולים".
 
בשולחן ערוך כתוב (י', סימן ק"ס): "צריך ליזהר בריבית, וכמה לאוין נאמרו בו, ואפילו הלווה, הנותנו והערב והעדים עוברים". כלומר, לא רק המלווה, שמרוויח את הריבית עובר על לאו (איסור מן התורה), אלא אף מי שלווה ומחזיר את הכסף בתוספת ריבית, גם הוא עובר על איסור ריבית מן התורה. וכן הערבים והעדים – כל מי ששותף או צד לפעולה של הלוואה בריבית עובר על איסור מהתורה.
 
וזה לא משנה מי מלווה – אפילו קרוב משפחה, אבא, סבא, חבר, מעביד ארגון וכו' – כל הלוואה שניתנת ונושאת ריבית, מלבד ההלוואה על ידי היתר עסקה, עוברים המשתתפים בה על איסור מן התורה שהוא מן החמורים ביותר.
 
איסור ריבית הוא עוון חמור מאוד! כאשר לאדם ישנה הלוואה נושאת ריבית, בכל רגע ורגע הוא עובר על לאו דאורייתא, וזה מעורר עליו דינים וקטרוגים.
 
יש עצה!
 
עד כאן למדנו חלק קטן מהנזקים הבאים על ידי חובות. אך לפני שניגש לתקן ולטפל בחובות הישנים, אנו מוכרחים לטפל בהווה ולדאוג לעתיד, כלומר – לראות שעל כל פנים מעתה לא נוסיף עוד חובות כדי שהמצב לא ידרדר יותר.
 
ולמה הדבר דומה? לאדם שחלה בכל גופו בגלל רעל שהוכנס לפיו. ברור יהיה, כי לפני שיתחילו לטפל בו בכל טיפול שהוא, לרפא את הנזקים שהרעל עשה בגופו – צרך תחילה לוודא שהוא לא יכניס עוד רעל, כי רק אז תועיל לו התרופה ותרפא אותו מהרעל שכבר נמצא בגופו. כך בעל חוב מוכרח תחילה להפסיק לעשות את אותן טעויות הגורמות לחובות, ורק אז ניתן לתקן את מה שכבר התקלקל לפני כן.
 
השלב הראשון הוא לעשות חשבון: מהן הוצאותיו החודשיות, ואז לראות אם יש לו הכנסות המכסות לפחות את ההוצאות האלה. אם אין לו הכנסות מספיקות הוא חייב למצוא הכנסה נוספת, כך שהכנסות אלו יהיו יותר מההוצאות, ובדרך זו לא יוסיף חובות נוספים. מעתה, כאשר אינו מוסיף חובות, אז אפילו אם יחזיר חובותיו מעט מעט, בסופו של דבר יהיה להם סוף והם יסתיימו.
 
ואף אם חובותיו גדולים מאוד והוא צריך נס כדי להחזירם, לכל הפחות הוא לא מוסיף עליהם, ויוכל לעבוד ולקיים את העצות שניתן בהמשך סדרה זו, והשם יעזור לו להחזיר גם את החובות הגדולים.
 
והעיקר – עליו ללמוד כיצד לחיות מעתה בדרך ישרה ונכונה, לא לחזור על הטעויות שגרמו לו להיות בעל חוב. 

כתבו לנו מה דעתכם!

1. איתי

ט"ז ניסן התשע"ג

3/27/2013

תודה תודה

2. איתי

ט"ז ניסן התשע"ג

3/27/2013

תודה

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה