האיש מאחורי הקלעים

מי לא שמע על רבי נחמן מברסלב? אחד המיוחדים שבגדולי ישראל שחי לפני למעלה ממאתיים שנה וחותמו ניכר על כל צעד ושעל בדורנו.

4 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 01.01.23

אפשר לחלק את בני העולם לשני סוגים: אלה שמאמינים בשינוי מהיר ודרסטי, ואלה שלא מאמינים. לסוג הראשון שייכים אותם אלה שמאמינים בשינוי בזק. הם ישלמו אלפי שקלים עבור הדיאטה שמבטיחה להם להוריד חמישים ק”ג בשבועיים, לתכנית להיות הורים מושלמים בחודש, לקורס לדעת לדבר אנגלית כמו אמריקאי בחודשיים, להרוויח מיליונים בשלושה חודשים, להיות מומחה לטיפולים נפשיים בחצי שנה, להיות סוחר נדל”ן בינלאומי בשבעה חודשים ולהיות משיח תוך שנה.

 

ואילו לסוג השני שייכים אותם אלה שכבר התייאשו מכל השיטות הללו. שכבר ניסו ונכשלו, שכבר עבדו עליהם שוב ושוב, והם כבר לא מאמינים בשינוי כלל! ואתה לא תזיז אותם מעמדתם כי הם כבר ניסו הכול והם מכירים הכול… הם לא אנשים פסימיים הם פשוט אופטימיים עם ניסיון…

 

אם נפעל מתוך תחושות הבטן שלנו, נהיה מן הסתם מבין אלה שמתחילים בסוג הראשון של ה”פתי יאמין” ומסיימים בסוג השני של המיואשים. אבל מי שרוצה להצליח באמת חייב ללמוד מהמצליחים. מדובר אמנם במעט מאוד אנשים, אבל מדובר באותם אלה שכן זכו לעשות שינוי עמוק ומהותי בחיים שלהם ולפעמים גם בעולם כולו.

 

מדובר באלה שמצאו את הדרך השלישית, והם הסוג השלישי של האנשים…

הדרך שלהם היא אמנם לא דרך מפתה, קצת קשה “למכור” אותה לאנשים כי היא לא מבטיחה שינוי מהיר ובלי מאמץ. זו אמנם דרך שדורשת ממך רק מה שבכוחך לעשות אבל עם הרבה עבודה ומאמץ והיא מבטיחה לך שינויים קטנים מאוד. לכן בדרך הזאת לא תראה אלפים שעומדים בתור.

 

אבל אם אתה רוצה שינוי אמתי – זו האפשרות היחידה שלך!

הדרך היחידה שאכן עובדת היא דווקא לא לחפש את המהיר והקל, את הצעדים החריגים, את הדברים הנוצצים, ואת ההבטחות הגרנדיוזיות; אלא לחפש דווקא את הדברים הקטנים, שהם בכוחך ובאפשרותך, אבל להתמיד בהם יום אחר יום שבוע אחרי שבוע במשך ימים ושנים ועם הזמן להוסיף עוד ועוד דברים קטנטנים.

 

האיש שמאחורי הקלעים

 

וזה הסוד הגדול של רבי נתן תלמידו של רבי נחמן מברסלב!

 

מי לא שמע על רבי נחמן מברסלב? אחד המיוחדים שבגדולי ישראל שחי לפני למעלה ממאתיים שנה וחותמו ניכר על כל צעד ושעל בדורנו. ולא מדובר רק בציון הקדוש המושך רבבות, ולא רק בשם המסוגל לישועות, אלא מדובר בדרך חיים חיה ונושמת שמזינה ומחיה רבבות בדורנו ומשפיעה על מיליונים!

 

מאחורי הקלעים של האור הענק הזה עומדת דמות הרבה פחות מפורסמת שהיא האחראית לכל המהפכה הזאת. זה רבי נתן.

 

לרבי נחמן היו תלמידים ענקי עולם שהיו כבר אדמו”רים נודעים בזכות עצמם. רבי נתן היה מהצעירים שבתלמידים ובכל זאת זכה יותר מכולם. רבי נחמן העיד עליו שהוא זה שזוכה להבין אותו יותר מכולם והוא זה שיזכה להמשיך את האור הזה הלאה ובזכותו תהיה שארית ויהיה קיום לתורתו של רבי נחמן עד ביאת המשיח.

 

ונשאלת השאלה, במה התייחד רבי נתן משאר התלמידים?

ושאלה נוספת נשאלת גם מצד רבי נתן. הרי רבי נתן היה מקורב לגדולי החסידות וזכה מהם לחיבה יתירה מאוד. הוא גדל בבית של גדולי עולם וראה דמויות הוד בחייו. מה גרם לו להעדיף את רבי נחמן שהיה צעיר לימים ושנוי במחלוקת על פני הצדיקים המפורסמים שהכיר, ולקשור את נפשו לנצח בנפש רבו?

 

ונכון שאנחנו יודעים שרבי נתן היה תמים יותר מכולם ומסר נפשו יותר מכולם, אבל מה הגורם הפנימי לכל זה? והעיקר, מה שייך אלינו מכל הסיפור הזה?

 

משפט משנה חיים

 

והדבר יובן על פי שיחה נפלאה שנרקמה בין התלמיד לרבו בראשית הקשר ביניהם, שיחה שעתידה לשנות את חייו של רבי נתן ואת העולם כולו.

 

רבי נתן התמודד עם בעיה קשה. הוא היה קדוש ומתמיד עצום ועובד ה’ מופלג. אבל לפי מדרגת קדושתו כך דרש מעצמו, והוא ידע שהוא חייב למצוא פתרון לבעיה שלו. וזה מה שגרם לו לחפש תרופה ומזור אצל צדיקי הדור.

 

ולכן למרות שהוא ראה גדולה וקדושה, תורה ועבודת ה’ – הוא ידע בנפשו העדינה שזה לא מה שירפא את מכתו וזה לא מה שיביא לשינוי המיוחל.

 

כאשר פגש לראשונה ברבי נחמן, הניח הרבי הצעיר את ידו על כתפו של התלמיד, ואמר לו: “תרגיל את עצמך לדבר עם הקדוש ברוך הוא כמו שמדברים לחבר טוב…

 

רבי נתן מתאר את הרגע הזה כרגע המכונן שבו הוא הבין שהרפואה שלו נמצאת אצל הצדיק הזה דווקא. בחושיו המחודדים הבין רבי נתן שההנהגה הזאת היא היא התשובה לכל הקשיים שלו.

 

ונכון, זו אינה הנהגה קשה של פרישות וחסידות – אבל דווקא בגלל זה, דווקא בגלל שזה כל כך פשוט וקרוב לכל אדם – לכן זו העצה העוצמתית ביותר, לכל אדם בכל מדרגה ובכל מצב.

מכאן ואילך זו הייתה דרכו של רבי נתן בנוגע לכל מה ששמע מרבי נחמן. גם כשרבי נחמן דיבר על מדרגות עצומות שרבי נתן חשב שאין לו שום קשר אליהן – הוא ידע שהוא כן יכול לדבר על זה עם ה’ והוא תרגם את זה לתפילות אישיות, לשיחות פשוטות עם בורא עולם כמו שמדברים עם חבר טוב. כל הנהגה שנתן לו רבי נחמן – גם אם הייתה קשה מאוד, הוא לא חשש ולא הסתבך, הוא פשוט דיבר על זה עם הבורא.

 

רבי נתן הבין שהדיבור הישיר עם הבורא הוא המפתח. זו התמימות האמתית. זה הכלי שמחבר את כל ההנהגות והקדושות והתורות הגבוהות של כל הצדיקים – עם הבן אדם בכל מצב ומקום שבו הוא נמצא!

 

חידוש כזה לא היה מעולם

 

אנחנו עומדים בסמוך לעשרה בטבת, שמלבד הצום הכללי, הוא גם יום הסתלקותו של רבי נתן. ביום פטירת הצדיק זה הזמן המסוגל להתחבר לעוצמה המיוחדת של נשמתו.

ואם אכן מדובר באדם ענק שבענקים גאון וקדוש מופלא שאין לנו בו השגה, אבל בכל זאת הוא זה שהראה לנו את הדרך להתחבר מכל מקום שבו אנחנו נמצאים לכל המדרגות ולכל הקדושות, הוא זה שסלל לנו את דרך ההתבודדות, ואת דרך התפילות שכתב בספר ליקוטי תפילות.

הספר הקדוש הזה מראה לכל יהודי שהתורות של רבי נחמן קרובות ושייכות אליו, “בפיך ובלבבך לעשותו”. זה לא משנה אם אתה יכול לקיים או לא יכול לקיים – אתה תמיד יכול להתפלל, אתה יכול לעשות הכול ולזכות לכול על ידי תפילה.

 

רבי נתן אמר שייתנו את הדין על כל יום שלא אמרו ליקוטי תפילות. וכששאלו אותו: כך אמרת? ענה: אמרתי ולא אמרתי. כלומר שאת הדין צריכים לתת על עבירות, אבל בשמים יראו לאדם שהם היה רגיל בתפילות – היה ניצול מהרבה מאוד עבירות, ונמצא שייתן דין על כל יום שלא אמר ליקוטי תפילות.

 

ליקוטי תפילות זה חידוש שלא היה מימות עולם – לכתוב ספר תפילות שלם כדי לקיים את הספר של הרבי שלך. והתפילות הללו הן רק חלק קטן מהתפילות שהתפלל רבי נתן, וזו תמצית דרכו!

 

זה הזמן להתחדש בדרך הנפלאה של רבי נחמן שהנחיל לנו התלמיד הגדול, רבי נתן, להתפלל במילים שלנו על כל דבר, ובפרט על תיקון ורפואת נפשנו בדרכו של רופא הנפשות, רבי נחמן מברלסב.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה