ניגונים ונשמות

לא תמצאו אדם שרוצה להירגע מיום עמוס ומתיש שותה תה כשברקע מוסיקת רוק כבד. כי לניגון, כמו למנגן, יש השפעה גדולה על הנשמה. הרב ברוידא והזמר גיא צבי מינץ מוכיחים את זה.

3 דק' קריאה

הרב אליעזר רפאל ברוידא

פורסם בתאריך 05.04.21

לא תמצאו אדם שרוצה להירגע מיום
עמוס ומתיש שותה תה כשברקע מוסיקת
רוק כבד. כי לניגון, כמו למנגן, יש
השפעה גדולה על הנשמה. הרב ברוידא
והזמר גיא צבי מינץ מוכיחים את זה.
 
 
רבי נחמן מברסלב זי"ע, מדבר רבות על חשיבות הניגון והמנגן הכשרים המסוגלים לעבודת השם ולבריאות הנפש. וכן להיפך, הניגון והמנגן הלא-כשרים מזיקים מאוד לנשמה. והדבר די פשוט להבנה, משום שאף אחד לא שומע מוסיקת רוק כבד כשהוא מבקש להירגע עם כוס תה אחרי יום עבודה קשה. וכידוע, אפילו צמחים ובהמות רגישים למוסיקה, עובדה שכל רפתן וסטודנט לחקלאות מכיר היטב. לעולם לא תשמעו צלילים צורמים ורועשים במחלבה. מחקרים רבים, ואף ניסיון מעשי, מעידים שהפרות מפיקות הכי הרבה חלב כשמשמיעים להן ניגונים שקטים ועדינים. גם ניסיונות שונים שנערכו בין פרחי חממה, הוכיחו שסוגי מוסיקה שונים משפיעים על איכות הפרחים. וכמו הפרות, גם הפרחים לא סבלו רוק כבד.
 
אם ניגונים משפיעים על פרחים ועל פרות, קל להבין שיש להם השפעה עצומה על הנשמה הרכה והרגישה של תינוק או ילד קטן. הרשו לי לשתף אתכם בשתי התכתבויות שהיו לי בשבועות האחרונים:
 
בן שלוש עם חיישנים
 
לכבוד הרב לייזר, שלום!
 
האם נכון שילד בן שלוש יהיה רגיש למסרים רוחניים? הייתה לנו עוזרת בית ומטפלת שהייתה משמיעה לילד מוסיקה ודיבורים מיסיונריים כשהייתי בעבודה. בני, עמנואל שמו, היה מתלונן שהמטפלת משמיעה לו, כדבריו – "דברים מפחידים". אלה הם דיבורים של בן שלוש! בתחילה תמהנו, אך למרבה הפלא, בעלי ואני בדקנו את העניין והילד צדק! המטפלת אכן השתייכה לכת מיסיונרית והשמיעה לילד כל יום את הדיבורים הללו. פיטרנו אותה בו במקום, אך בגלל שעמנואל שמע כל יום את הדברים הללו, הוא היה צורח בלילה וסובל מסיוטים. ידידה הציעה שאקנה את דיסק מי מנוחות, ועשיתי זאת מיד. השמענו לעמנואל כשהוא הלך לישון, וכעבור מספר ימים בלבד חלפו הסיוטים והצרחות. זה לא הכל. עמנואל טוען שכל מיני מסרים יפים וקדושים טמונים בניגונים. הגמרא אומרת שהנבואה בדור הזה ניתנת לשוטים ולתינוקות. סלח לי אם אני חצופה כבוד הרב, אך האמנם ישנם מסרים רוחניים בתוך הניגונים? האם עמנואל בני צדק, או שמא אלו פנטזיות של פעוט? תודה מקרב לב, דינה רחל מלוס אנג'לס.
 
דינה רחל, שלום רב!
 
בנך עמנואל, שתרוו ממנו נחת, מדייק בדברים. הוא בעל חיישנים רוחניים רגישים ומעולים. באשר לחליל, אכן כל הניגונים שלי הם תוצאה של התבודדות וכל ניגון משקף הן את המקום בו קיבלתי אותו והן את הדיבורים שלי עם השם יתברך באותו זמן, לכן המסרים קיימים היטב. היות והניגונים מבטאים את השתוקקותה של הנשמה להתקרב אל השם, הם מאוד מרגיעים את הנשמה. רוב ברכות ונחת, לייזר ברוידא.
 
מרטיבה בלילה 

לכבוד הרב ברוידא שלום וברכה!
 
כבר בגיל שנתיים הבת שלנו לא הזדקקה לטיטולים. ופתאום, לפני מספר חודשים, ואני מדברת על ילדה שהיא כבר בת שבע!, היא התחילה להרטיב מחדש. לקחנו אותה לבדיקות, אבל הכל תקין. היו לנו גם שתי פגישות עם פסיכולוג חינוכי מומחה שבקי בנושא, אך עזרתו הייתה חלקית בלבד והבעיה נמשכה. בקיצור, ערב אחד נסעתי עם בעלי לשמחה משפחתית. ולא הרבה זמן אחרי תחילת האירוע הרגשתי לא טוב, ובמקום לחזור הביתה ב-11בלילה, כפי שאמרנו לשמרטפית, חזרנו בתשע וחצי. הילדה שלי ישבה על הספה, באוזניה אוזניות שהיו מחוברות לאייפוד של השמרטפית ממנו התנגנו שירי ראפ רחובי וקולני, עם חריקות של מכוניות, קללות ומה לא?! זאת כמובן הייתה הפעם האחרונה שאותה 'גברת' בת 16 שמרה על בתי. אחרי אחד ועוד אחד, גיליתי שבתי התחילה להרטיב זמן קצר אחרי שהתחלנו להעסיק את אותה נערה. סיפרתי לשכנתי על מה שקרה והיא, כגולשת ותיקה של אתרכם, הציעה לי להמשיע לילד את הניגונים של גיא צבי מינץ ואת הדיסק שלך "מי מנוחות". הזמנו את הדיסקים, השמענו לילדה והיא חזרה להיות רגועה בלילה, ובעיקר, יבשה! תודה רבה לכם, שילה ודן מארה"ב. (בתמונה משמאל, גיא צבי מינץ, עם הגיטרה, והרב ברוידא שרים בהרי יהודה).
 
לשילה ודן היקרים,
 
רב תודות על הבשורה הטובה – היא יקרה לי מאוד. סיפרתי לידיד נפשי גיא צבי אודות מכתבכם והוא צהל ממש. דרך אגב, בקרוב, בעזרת השם, יצא דיסק חדש של ניגונים מקוריים שאנו מנגנים ביחד. כל הניגונים שלנו הם למעשה תפילות שנולדו בעת התבודדות, כך שכולם משקפים תשוקת הנשמה לבורא עולם ואכן מסוגלים לרפואת הנשמה. רבי נחמן מברסלב מלמד אותנו על החשיבות של הניגון הכשר ומחייב אותנו לעשות הכל כדי להיות מנגנים כשרים, ובכן כל כך טוב לדעת שהניגונים השפיעו לטובה על בתכם, שתזכו לגדלה לתורה לחופה ולמעשים טובים, אמן! בברכה מקרב לב, הרב ברוידא.
 
 
* * *
אתם מוזמנים לבקר באתרו של הרב לייזר ברוידא, "לייזר בימס"

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה