אמנות יהודית חדשה

לאחרונה, בין כל המחאות על הדרת נשים, אני זוכה למפגשים מעניינים עם נשים יוצרות מכל התחומים. מסקרן אותי לדעת מה תהיה ההשפעה של אמנות יהודית חדשה זו בעתיד הלא רחוק. ימים יגידו.

2 דק' קריאה

שרון רוטר

פורסם בתאריך 05.04.21

לאחרונה, בין כל המחאות על הדרת נשים,
אני זוכה למפגשים מעניינים עם נשים יוצרות
מכל התחומים. מסקרן אותי לדעת מה תהיה
ההשפעה של אמנות יהודית חדשה זו בעתיד
הלא רחוק. ימים יגידו.
 
 
בזמן האחרון אני נפגשת עם הרבה נשים יוצרות בכל מיני תחומים, והמדובר בנשים שומרות תורה ומצוות. המפגש נעשה מעניין עוד יותר כשבוחנים את היצירה בתוך הגדרות שמציבה ההלכה. רוב הנשים הן חוזרות בתשובה שמחברות את היצירה שעסקו בה בעבר עם הדרך החדשה בה הן הולכות. הקול החדש שנוצר הוא יחיד ומיוחד, לעיתים אף חדשני, והוא פורץ דרך עבור נשים נוספות שגדלו בעולם הדתי-תורני ורצו ליצור, אך לא הייתה להן הדרכה או מסגרת מתאימה.
 
שחקנית בתיאטרון, ובעבר גם בטלוויזיה, סיפרה לי על היצירה בתוך העולם הדתי, על הדילמות וההתלבטויות, ועל החדווה בהדרכת נשים בסדנאות משחק שחוות בפעם הראשונה בחייהן את "היציאה" מתוך עצמן לגלם דמות חדשה. יש להן צימאון ושמחה שנובע מתוך התהליך שמפגיש אותן לראשונה עם עולם שונה, שמחדש ומגלה להן עוד על עצמן.
 
זמרת חוזרת בתשובה סיפרה לי על החוויה הייחודית שהיא חווה כל פעם מחדש, כשהיא נותנת את כל כולה על הבמה מול נשים. בלי להתבייש, היא פותחת את הכל ואת הקול ונותנת לעצמה להתמסר עד הסוף, להיות צינור של הקדוש-ברוך-הוא, ולא משנה אם יושבות מולה שלוש נשים או אלף. החוויה הזאת מתאפשרת לה רק בזכות היותה מוקפת בנשים בלבד והיא ייחודית ומוערכת, בשונה מהופעות העבר שהיו מול קהל מעורב.
 
סופרת ויוצרת בתחום הקולנוע, שמלמדת נשים במכללות בארץ, לימדה אותי כיצד ליצור, ולשאוף כל הזמן לשים את האגו שלך בצד. היצירה צריכה להיות מלווה בתפילה מתמשכת, בכדי שנוכל ליצור אך ורק למען הקדוש-ברוך-הוא ולא למען עצמנו. עלינו לנסות להיות עבדים להשם יתברך. לבדוק שוב ושוב אם אני יוצרת בשביל להצליח, להיות אהובה או מפורסמת, או שאני יוצרת לשם שמים.
 
יצירה מסוג כזה יש לה כוח להוריד כל מחסום שעלול להתעורר בבואנו ליצור. היא עוזרת לנו לשחרר קצת את המושכות שאנחנו אוחזים בהם כל כך חזק, את אשליית השליטה והפחדים, את החרדות ודפוסי התנהגות וחשיבה מן העבר. מתוך השחרור נוצר מקום למשהו אחר להיכנס ולהשפיע עלינו. בעולם התורני יקראו למשפיע הקדוש-ברוך-הוא, בעולם החילוני יקראו לזה השראה. כך או כך, זה אינו בשליטתנו ולחוויה הזו מתלווה תחושה חזקה של חיבור למקור אחר, עליון, חוצה מעצמי. יצירה שכזו הינה מדויקת ומחוברת, יצירה מתוך הנשמה, וכל מי שיפגוש בה ירגיש מיד שהיא אכן כזו.
 
עלינו להתייחס להלכה באהבה. לדעת ולהאמין באמת שהיא נועדה לשמור ולהגן עלינו. גם בבואנו ליצור איננו צריכים לחפש כל הזמן איך אפשר לעקוף את ההלכה בשביל תהליך היצירה, אלא להיפך. צריך להשתמש בהלכה כדי לתמוך ביצירה. למצוא בתוך הגדרות השונים, ובעיקר בתוך גדרי הצניעות, את האפשרויות שנולדות ליצירה נקייה, זכה וטהורה, שנוגעת בעמקי נשמתו של כל אדם ואדם.
 
אני מסוקרנת לגבי ההשפעה שתהיה לאמנות יהודית חדשה זו בעתיד הלא רחוק. מעניין אותי גם אילו פנים היא תלבש וכמה היא תצליח להשפיע על הרחוקים, אבל, ובעיקר, גם על הקרובים שנולדו וגדלו בלעדיה. אנחנו יכולים היום לקחת את הכלים שלמדנו לפני שחזרנו בתשובה ולהשתמש בהם בכדי לקדש שם שמים, להשמיע קול של ציבור שאולי אין מי שישמיע את קולו, ואולי להשפיע עוד טוב ואור על העולם ועל ידי זה לקרב את הגאולה.
 
בואו נתמוך ביצירה איכותית יהודית שנאמנת להלכה, ועל ידי שנרכוש במיטב כספינו אלבומי מוסיקה, ספרים, כרטיסים למופעי מחול, הצגות, סרטים ועוד, ניתן לה כוח ותוקף ונעזור לה להמשיך להתקיים, להתחזק ולחזק. 

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה