והשחיין הזה הוא אני!

לאיש שהתרבות המערבית מנשבת בתוכו השחייה הזו אינה דבר קל בכלל. אבל אם אתה מצליח לעשות את זה, יצאת המנצח ובגדול!

4 דק' קריאה

הרב אליעזר רפאל ברוידא

פורסם בתאריך 05.04.21

לאיש שהתרבות המערבית מנשבת
בתוכו השחייה הזו אינה דבר קל בכלל.
אבל אם אתה מצליח לעשות
את זה,
יצאת המנצח ובגדול!

 
 
תארו לכם את התסריט הבא:
 
אתם עומדים על חוף הים בתל אביב ופתאום מישהו מגיע בריצה מטורפת, משליך את הנעליים שלו הצידה, נכנס לים ומתחיל לשחות כמו מטורף.
 
"היי, לאן אתה שוחה?" אתם שואלים-צועקים בסקרנות.
 
"לארצות הברית".
 
"מה?" קשה לכם לעכל את מה ששמעתם הרגע, ואחרי חישוב קל ומהיר אתם ממהרים לעדכן את השחיין המוזר בכמה פרטים מה-זה חשובים. "תקשיב, אפילו שחיין מעולה לא יכול לשחות יותר משישה קילומטרים, בערך, לשעה. והמרחק מכאן לארצות הברית הוא בערך 9 אלף קילומטר, כלומר אתה צריך לשחות קרוב ל-1600 שעות הכי מהר שאתה יכול, וזה בלי לעצור לאכול ולנוח (על איזה אי בדרך, אם תמצא…) זאת אומרת 66 ימים ולילות של שחייה! מי יכול לעשות דבר כזה?!?" ואת המשפט האחרון אתם ממש צורחים.
 
"אז מה!" הוא צועק חזרה מבין הגלים.
 
זה משגע אתכם. "חכה רגע, עוד לא דיברנו על הסכנות שמחכות לך בדרך. הים שורץ כרישים, יש מערבולות. ורגע, מה עם הסערות? אתה יודע שאפילו שחיין אולימפי לא יכול לשחות בים סוער שגליו מגיעים לגובה 6-7 מטרים?!"
 
"עזוב אותי בשקט כבר ותן לי לעשות את הדברים בדרך שלי", מגיעה התשובה עם הגל הבא.
 
אתם המומים. עומדים שם ולא מאמינים איזו עקשנות יש בבן אדם הזה. "תקשיב", אתם מנסים להישמע יותר משכנעים, "בוא, צא החוצה. תנעל את הנעליים שלך ואני אסיע אותך לשדה התעופה בן גוריון, עשר דקות מכאן. תעלה על המטוס הראשון ותוך 12 שעות אתה על אדמת אמריקה, לא נשמע לך יותר הגיוני?"
 
הוא אפילו לא מגיב. הגלים מגיעים אליך אחד אחרי השני, אבל הוא מתרחק יותר ויותר. כל מה שנותר לך לעשות הוא רק לחשב תוך כמה זמן הוא יתחיל לצרוח לעזרה…
 
* * *
 
מצחיק השחיין הזה, נכון? אבל הכי מצחיק לגלות שהשחיין הזה הוא לא אחר מאשר… אני, אתה, ובעצם, כל מי שחושב ומתעקש לעשות דברים בדרך שלו, כמו שהוא חושב, כמו שהוא מחליט, כמו שהוא… והכל עם השכל האנושי המאוד מוגבל שלנו. ולאן זה לוקח אותנו? זה עניין של זמן עד שנבין לאיזו צרה הכנסנו את עצמנו ומתי נתחיל לצרוח לעזרה.
 
השכל האנושי מאוד מוגבל, אבל, וכאן נכנס אבל גדול, כאשר אנחנו 'מזיזים' אותו הצידה, או 'משליכים' אותו ומתחברים לחכמה והלימוד של הצדיקים, השכל שנקבל אז יהיה דבר רחב, מופשט ואדיר יותר, מה שחז"ל מכנים הרחבת הדעת.
 
"השלכתי את השכל שלי. עכשיו אני משתמש בשכל של רבי ומורי – רבי נחמן", כך אמר רבי נתן מברסלב, ולרבי נתן בהחלט היה שכל…

עוד מאמרים בנושא:
שימו את ההיגיון בצד
מתוך הגלים
לקפוץ לתוך ים האמונה
לא בדרך הקלה
 
אנחנו צריכים לשאוף לזה – להשליך את השכל הצידה ולאמץ גישה-שכל חדשים של הצדיק. כי הצדיק, כבר יודע ומבין לעומק את המשמעות של הדברים, בעיקר את זו של עבודת השם. ואנחנו רוצים להגיע למקום אליו הוא הגיע. ושאל תטעו, רבי נחמן מברסלב אומר לנו להשליך את השכל, אך אין הוא מתכוון בכלל שנשאר חלולים בלי שכל. אלא, כשהשכל המוגבל שלנו זז הצידה ומפנה את מקומו לשכל גבוה יותר, לחכמה האלוקית, הדברים נראים אחרת. מה גם, שרבי נחמן מחזיק מהשכל כלי יקר מאוד וחשוב בחייו של האדם. לכלי זה הקדיש את הלימוד הראשון בספרו המוכר "ליקוטי מוהר"ן", שם הוא כותב בין השאר ש"השכל הוא אור גדול ומאיר לו (לאדם) בכל דרכיו, כמו שנאמר 'חכמת אדם תאיר פניו' (קהלת)".
 
הרבה אנשים שואלים אותי איך זכיתי לתרגם את הספרים והדיסקים של רבי ומורי הרב שלום ארוש? אני באופן אישי מכיר אנשים שיודעים לכתוב ולתרגם הרבה יותר טוב ממני. אבל שנים על גבי שנים אני מנסה להיפטר מהשכל שלי ולקבל את הלימוד והשכל הגדול שיש בדבריו של הרב שלום ארוש, עד שאני חושב כמו הרב. אז באמת, אין הרב אליעזר רפאל ברוידא בספרים או בדיסקים, רק הרב שלום ארוש בשפה האנגלית…
 
להשליך את השכל שלנו, בעיקר אם אתה איש ההשכלה המערבית, שדוגל בערכים ורעיונות כמו "לעשות את הדברים בדרך שלך", זה לא דבר קל. אבל אם אתה מצליח, יצאת המנצח בגדול.
 
כאשר אנו מתחברים לשכל של הצדיק אנו מטעינים את עצמנו בשכל גבוה וממנו ממשיכים לעוף בסולם הרוחניות מעלה, בעוד ועם השכל שלנו אנחנו לא מצליחים לזוז קדימה, אלא נשארים תקועים על שלבי הסולם הכי קרובים לקרקע.
 
גם כשאנחנו מדברים אחד עם השני, עלינו להזכיר בשיחה את מה שהצדיק מלמד. וכשאנו מדברים עם השם בתפילה האישית שלנו (התבודדות), אנו צריכים לבקש ממנו שנפנים וניישם את דברי הצדיק משום שהלימוד הזה מקרב אותנו אליו.
 
המשכיל של תרבות המערב, וזה שגם עמוס בטונות של אגו, הודף את הדברים שנאמרים כאן בטענה ש"אני לא צריך שאף אדם יעזור לי, וגם אם ארצה לחפש את השם אני יכול לעשות זאת לבד, בדרך שלי". מגוחך. זה בדיוק השחיין מהתסריט הקצר של תחילת המאמר, זה שרוצה לחצות את כל האוקיינוס בשחייה לבדו, במקום לתפוס את המטוס הראשון ותוך 12 שעות לנחות בנמל תעופה קנדי. אבל הנה דבר שחשוב מאוד לזכור, הצדיק מקבל את הידיעות שלו מהצדיקים שקדמו לו, הוא לומד אותן שנים על גבי שנים, מפנים את הידע, מחדש, מתפלל ומבקש להתקרב אל השם.
 
רבי נחמן מברסלב אומר את הדברים הבאים: "העיקר והיסוד, שהכל תלוי בו – לקשר עצמו להצדיק שבדור, ולקבל דבריו על כל אשר יאמר כי הוא זה, דבר קטן ודבר גדול, ולבלי לנטות ח"ו מדבריו ימין ושמאל, כמו שאמרו רבותינו ז"ל (ספרי, פרשת שופטים): אפילו אומר לך על ימין שמאל וכו', ולהשליך מאיתו כל החכמות, ולסלק דעתו כאילו אין לו שום שכל בלעדי אשר יקבל מהצדיק והרב שבדור, וכל זמן שנשאר אצלו שום שכל עצמו אינו בשלמות ואינו מקושר להצדיק" (ליקוטי מוהר"ן ח"א, קכ"ג).
 
אינו בשלמות. מי שרוצה להגיע לשלמות צריך להשליך את השכל שלו הצידה ולהשיג את שכלים חדשים, את השכל של הצדיק האמיתי. התורה אומרת לנו שאפילו אם הצדיק אומר לך שימין הוא שמאל ושמאל הוא ימין – תניח את השכל שלך בצד ותקבל את השכל הזה, כי מאחורי דבריו עומדים דברים עצומים וגדולים שעוד לא השגת, לכן לא תוכל להבין למה השמאל הוא ימין או להיפך.
 
בורא עולם ידוע במידת הרחמים העצומה והאינסופית שלו. כך הוא מנהיג את העולם שברא – ברחמים, לכן הוא שלח לנו את רבי נחמן מברסלב. אמנם במשך השנים אורו של הצדיק היה מוסתר ולא גלוי כפי שהוא היום, ואורו של הרבי עובר לתלמידיו לאורך כל הדורות מאז נולד רבי נחמן מברסלב, והיום אנו זוכים לקבל אותו ממורנו הרב שלום ארוש שהביא את אור האמונה לדור הזה בשפה שווה לכל נפש, בגובה העיניים של כולנו.
 
רבי נחמן מדגיש שוב ושוב (שם) שהדרך לקבל את התורה ולהשיג שכלים גבוהים וקדושים, את החכמה האלוקית, היא רק על ידי השלכת השכל האנושי והמוגבל שלנו לטובת השכל של הצדיק. הוא גם אומר לנו שאחד הדברים החשובים שאנו צריכים בעבודת השם הוא אמת ויושר, פשיטות ויראת השם טהורה. אדם לא יכול להגיע לשלב רוחני זה עד שהוא משליך את השכל שלו הצידה. ועל ידי שאנו מקשרים עצמנו לצדיק האמיתי אנו זוכים לקבל שכל חדש וגדול ומתקרבים אל השם. יהי רצון שנזכה לראות במו עינינו את ביאת משיח צדקנו, הגאולה ובניין בית המקדש במהרה בימינו, אמן.
 
 
** *
אתם מוזמנים לבקר באתרו של הרב לייזר ברוידא, "לייזר בימס"

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה