חבר’ה, הרכבת יורדת מהפסים!
כששאלו פעם את הרב יצחק כדורי זצ"ל על התקופה הזו ולמה הגאולה מאחרת, הוא תלה זאת בזמן בו הרכבת תרד מהפסים ושכבר לא יהיה מי שיעצור אותה. והזמן הזה כבר כאן.
כששאלו פעם את הרב יצחק כדורי
זצ"ל על התקופה הזו ולמה הגאולה
מאחרת, הוא תלה זאת בזמן בו
הרכבת תרד מהפסים ושכבר לא יהיה
מי שיעצור אותה. והזמן הזה כבר כאן.
זה משהו שרואים היום בצורה ברורה מאוד: אנחנו נמצאים בתקופה של ניגודים קיצוניים. מצד אחד, התגלות עצומה של אמונה, דבר שלא היה מימות עולם. מצד שני, התגברות היצר הרע לרמות מטורפות שאי אפשר לתאר כלל. מתקופה, כידוע, זו חכמי התלמוד פחדו מאוד. אבל אנחנו, שכבר נמצאים בה בעל כורחנו, תקופה זו – ועד כמה שזה יישמע אולי מוזר ותמוה – היא תקופה נפלאה ומאירת עיניים, כמובן, אם יודעים להסתכל עליה נכון.
זו תקופה שבה השקר מתגבר ומתעצם ומגיע לעיוותים נוראיים, התאוות עולות על גדותיהן, כאילו מנסות למצות את עצמן אצל כל אדם ואדם, זמינות בצורה מטורפת עד שקשה אפילו להימלט מאחיזתן. מצד שני, יש בכל הדבר הזה צד נפלא: השקר מתגלה ונחשף לעיני כל, לכן קל יותר להתעורר ולהבין באיזו נקודה אנחנו נמצאים, במה צריך לטפל ובמה להילחם ולבטלו לגמרי מן העולם, כמו שכותב רבי נתן מברסלב על הפסוק "שפת אמת תיכון לעד, עד ארגיע לשון שקר" – כשהשקר מתגבר כל כך עד שהוא כמעט נרגע, כי מרוב שהתפשט כבר אין לו כמעט שום אמת להילחם בה, אז דווקא תבוא הגאולה! משום שאז תתגלה האמת בכל עוצמתה, במהרה אמן.
ושימו לב, זה בדיוק מה שקורה היום. אפשר לחזק את שקורה בעניין התגברות התאוות, ובעיקר תאוות הניאוף וכל התעשייה הסובבת אותה, בדבריו של משה רבינו כשנודע לו שיש בעלי לשון הרע (דלטורים) אז אמר: "אכן נודע הדבר"! עכשיו אני מבין למה בורא עולם לא גואל את עם ישראל: משם שלאורך כל שנות הגלות, למרות ההתעוררות של עם ישראל לתורה, מצוות וקדושה, הם עדיין לא הבינו וגם לא הפנימו לעומק עד כמה צריך להתרכז בעבודה העיקרית: ביטול התאוות, ובעיקר את תאוות הניאוף שהיא עיקר היצר הרע! בה צריך להשקיע את כל הכוחות ולבטלה לגמרי. לא להתפשר על חותמת 'כשרים בינוניים', אלא להיות נקיים ממנה כמו שבורא עולם מבקש מאיתנו: "קדושים תהיו כי קדוש אני"! זאת החותמת האמיתית.
פעם שאלו את הרב המקובל יצחק כדורי זצ"ל מדוע הגאולה מתעכבת, הרי יש תורה, מצוות, גמילות חסדים, אז למה הגאולה לא באה? ענה הרב ואמר, שכל התורה, המצוות והחסדים לא שווים כלום! בלי העבודה על הדבר העיקרי – להתנקות מתאוות ניאוף. ואמר: למה הדבר דומה? לאדם גוסס שהרופא מפזר עליו טלק לרפואתו…
כל זמן שהתאווה הזו בשטח, מה שגורם להרבה מתח, יש כאן גסיסה! הכל – לימוד התורה, המצוות, החסדים, מעשים טובים שאדם עושה – כל זה רק טלק! צריך את הרפואה האמיתית, את הדרך האמיתית להחיות את המת – זאת העבודה על תיקון הברית. בעניין זה אמר הרב כדורי זצ"ל שיבוא יום והרכבת תתחיל להידרדר, לרדת מהפסים ולא יהיה מי שיעצור אותה. וחבל. והזמן הזה שהרב חזה אותו כבר כאן. רואים בצורה ממשית איך הרכבת מדרדרת. בכל מקום, מכל מקום, כותרות היום, רציחות, אלימות ופגיעות כאלה ואחרות, שריפות, תופת של ממש. בכל המגזרים רואים את הנגע הזה. אנשים מגיעים לכדי פגמים ומעשים איומים שהאוזן, כל שכן הלב, כבר לא מסוגלים להכיל רק בגלל שלא עובדים, או לפחות מנסים לעבוד, על תאווה זו.
לא פעם שמעתי אנשים שאומרים 'לא צריך להגזים. אני שומר ומקיים 'שולחן ערוך'… אבל אנשים אלה צריכים לדעת שרק ככה זה לא ילך, כי מי שלא פותח במבצע ניקיון יסודי בתוכו – ניקיון גופו ונפשו מהתאוות והמידות הרעות – מגיע לידי מעשים מכוערים מאוד. ואת הסיפורים המצמררים בנושא אני שומע כמעט כל יום, איך אנשים מגיעים לשפל המדרגה. ובפרט היום, כפי שהזכרתי בתחילת המאמר, התאווה הזו נגישה – באינטרנט, באייפון, סרטי תועבה ומה לא! אם תרצה, רק תושיט את היד ואתה כבר בתוך הזוועה. בלחיצת עכבר, בלחיצת כפתור ואדם נמצא כבר בסרט אחר, רחוק מאוד מאוד מהתכלית, מהמטרה שלו בחיים. ובעיקר, נופל, גם אם לא מרגיש, לתוך מערבולת השקר שסוחפת אותו עד לתחתיתה. והוא הופך לכזה נגוע, עד שהוא לא שם לב איך הוא מאפשר ליצר הרע להחטיא אותו, להפיל אותו לעומק הבור הזה.
אכן נודע הדבר! הנה לנו עיקר העבודה. עיקר התרופה. עד היום לא התעוררנו לעניין זה מספיק מכל הבחינות. ואם תשאל, קורא יקר, למה? למה עד היום לא עבדו על זה כראוי? איך יכול להיות שהצדיקים הגדולים לא ידעו להדריך את כלל ישראל בעוז ובתקיפות? התשובה פשוטה: לא היו עדיין כלים מתאימים. והכלי העיקרי הוא ההתבודדות עליה מדבר רבי נחמן מברסלב כבר למעלה מ-200 שנים! רק יחידי סגולה עבדו על נקודה עמוקה ופנימית זו והגיעו למדרגות רמות בקדושה ובטהרה, אבל כלל העם נשאר כפי שהוא.
אבל היום! ההתבודדות כבר ידועה לכולם. כולם מדברים עליה. היא לא סוד. רבי נחמן חשף אותה לפני מאתיים שנים. הוא אמר שהוא גילה דרך חדשה-ישנה! היא חדשה לנו, אבל ישנה לאבותינו ולכל הצדיקים שהשתמשו בה לאורך כל הדורות, אבל הייתה מאוד נסתרת. רבי נחמן הוציא אותה אל כלל עם ישראל והיום היא ממש ברורה. ראו את הספר בשדי יער – יש בו הדרכה נפלאה וברורה על כל צעד ושעל איך להתבודד, מה עושים, על מה מדברים וכדומה. והיום, כשיש לנו כלי אדיר ונפלא אנחנו יכולים לעבוד על תיקון התאוות והמידות, יכולים להשיג הכל. כי איך אמר רבי נחמן, "התבודדות היא מעלה עליונה מן הכל!" בעזרתה אדם יכול להשיג הכל! שעה שלמה כל יום, לא יותר, דבר עם בורא עולם. ספר לו, שתף אותו בכל מה שעובר עליך. חלק את הזמן בצורה כזו שחצי שעה לפחות תקדיש לתיקון התאוות שלך. לא יותר.
והתבודדות, התפילה האישית של האדם עם בוראו, היא העצה בהא הידיעה לתיקון התאוות, ובעיקר את תאוות ניאוף, מכמה סיבות:
הראשונה, חז"ל אמרו שבכל יום יצרו של אדם מתגבר עליו ואלמלא הקב"ה עוזרו אינו (האדם) יכול לו. לא תגיע לשום מקום בלי העזרה של בורא עולם, ובעיקר אם אתה ניגש לטפל בתאוות, ובתאווה הגדולה – תאוות ניאוף. קשה לעשות את זה לבד. שהרי הזוהר הקדוש כבר אמר לנו "שעיקרא דיצרא בישא על עריין" (עיקר היצר הרע הוא על העריות). ורואים את זה בחוש, זאת התאווה הבוערת ביותר שישנה באדם ושכל העולם משתגע ממנה.
השנייה: תאוות ניאוף היא חלק מטבע האדם והיא טבועה בו עמוק מאוד, עד כדי כך שבורא עולם נצרך להזהיר אותנו: "ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם אשר אתם זונים אחריהם…" עניין זה לא נכתב בלשון אזהרה שמא תיכשלו ותיפלו בדבר נורא זה, אלא הדברים נאמרים בלשון הווה ובצורה וודאית: אל תתורו אחרי מה שהעיניים והלב מראים לכם כי בודאי תיפלו בזה. זה בטבע שלכם ואין לכם שום בחירה. אם אתם רואים – אתם נופלים ל"אתם זונים אחריהם". נראה שבורא עולם מבקש מאיתנו, כביכול, משהו בלתי אפשרי. יכול להיות? לשים אותנו במצב שלא שייך לבשר ודם, שהרי אדם חייב לחטוא כי זה בטבע שלו בלי שום בחירה. מה נעשה? מה רוצה מאיתנו הבורא?
התשובה היא שביהדות אין דבר כזה טבע. את הטבע (תכונות, אופי והאמירה הנפוצה אך השגויה 'זה אני') אפשר לבטל ולהכניע על ידי התפילה! נכון, הטבע מחייב שהדבר יהיה כך, אך התפילה משנה את הטבע. וכמו שרבי נחמן מברסלב מלמד אותנו: "התפילה היא מעל הטבע!" מעל לאופי, ל'זה אני' ושות'. והתפילה עליה מדבר רבי נחמן היא ההתבודדות, הזמן שאדם מקדיש לטיפול בתיקון תאוותיו ומידותיו. וכן, בהחלט תראו תוצאות! זה בדוק. וזה משהו הכרחי ונצרך. שהרי מדובר כאן ברפואת הנפש. כי כמו שאדם הולך לרופא ומקבל תרופה לטיפול בגוף, אחרת המחלה לא תיעלם מאליה, כך הוא הדבר בתיקון התאוות והמידות – הן לא נעלמות פתאום או סתם כך. צריך לקבל את הטיפול המתאים, לעשות את מה שמוטל עלינו. גם לא לחשוב שמישהו אחר יטפל לנו בזה וזה יעבור – לא משה רבינו, לא הרב, לא בית המקדש ולא אף אחד. את התרופה החולה צריך לשתות לא אדם אחר, נכון?
אם אדם חפץ ברפואה שלמה – הן של הגוף והן של הנפש –הוא חייב לקחת את עצמו לידיים ולהעניק לעצמו את הטיפול הראוי בצורה הכי רצינית, אחרת ייפול לעבירות איומות. כי אם לא תהיה תפילה שתעזור לנו להתעלות מעל לטבעים שבנו, הרי שהטבע הזה עלול, חלילה, להפיל ולהכשיל אותנו שוב ושוב, לא תהיה לנו דרך להתגבר עליו. מתי נחלים? פעם אדם היה צריך להתאמץ כדי לחטוא בתאווה זו, אבל היום החטא הזה רודף אחריו לכן ההתבודדות כל כך חשובה, להדוף את חטא התאווה הזו שרודף אחרינו, לטפל בהתגברות השקר שמתפשט ומשתולל ללא גבולות ורסן ולא משאיר לאדם הרבה ברירות – או שתעבוד או שתשקע…
רבי נחמן מברסלב קרא לתאוות ניאוף "הרע הכולל" משום שבו כלול כל הרע שיש באדם. אם אדם מתנקה מהרע הזה בקלות הוא יתנקה משאר הרע שיש בו. ועל זה כמובן צריך את התפילה האישית, לבקש מבורא עולם עזרה כל יום.
על עניין העבודה העצמית הנדרשת מהאדם שמעתי משהו יפה. כתוב "נעשה אדם" – הקב"ה מרמז בדברים אלה שהוא אומנם ברא את האדם, אבל כדי לעשות מהאדם 'אדם' באמת צריך גם את העבודה של האדם עצמו, לכן פסוק זה נכתב בלשון משותפת: "נעשה אדם" – ביחד. יהי רצון שנזכה לעבודה מתוקה זו ולגאולה השלמה במהרה בימינו, אמן.
כתבו לנו מה דעתכם!
תודה על תגובתך!
התגובה תתפרסם לאחר אישור