את הלב של האמת

רבים מאיתנו עושים את הדבר הנכון והאמיתי, אך לא תמיד מהסיבות הנכונות. למה? כי יש אמת, ואת אל הלב של האמת. במה אתם בוחרים?

3 דק' קריאה

הרב אליעזר רפאל ברוידא

פורסם בתאריך 05.04.21

השבוע חל יום עשרה בטבת בלוח היהודי, שהוא יום ההילולא של רבי נתן מברסלב – מורנו היקר והאהוב, מי שהעלה על הכתב את כל דברי רבו – רבי נחמן מברסלב, אותם אנו שותים בצמא כבר למעלה ממאתיים שנה.
 
בשביל חסידי ברסלב, דבריהם של רבי נחמן ותלמידו האהוב רבי נתן הם לא משהו שצריך לעצור ולחשוב אם לעשות או לא. התבודדות, למשל, היא לא שאלה של לעשות או לא לעשות. זה חלק מהיום, חלק מהחיים, חלק מהמהות של כל חסיד, הטבע השני שלו. כל מה שאנו זוכים להשיג בקדושה האישית, באמונה, ובתורה – כל אלה הם פירות הלימוד היקר של הרב והתלמיד.
 
נתבונן על אנקדוטה קטנה (אך ענקית!) ממנה אפשר ללמוד על עומק העצות והדרך של הרב – רבי נחמן, וממשיך דרכו ותלמידו – רבי נתן:
 
רבי נתן היה תלמיד חכם עצום ועילוי עוד מגיל צעיר מאוד. בגיל 22 הוא הוסמך לרבנות ושימש כדיין הבקיא בכל מכמני התורה, התלמוד וההלכות. חמיו, הצדיק הרב דוד צבי אויערבך זצ"ל, היה הרב הראשי של מחוז פודוליה – מרכז אוקראינה – שבסמכות שיפוטו נכללו למעלה מ-85 ערים, עיירות וכפרים! וכשרבי דוד צבי התבגר ורצה להקל מעליו את נטל העבודה הכל כך מיוחדת, הוא החליט להעביר לסמכותו של חתנו – רבי נתן, 22 עיירות וכפרים, שיהיה הרב והדיין הפוסק ליהודים שגרים שם.
 
כמה חודשים קודם לכן, כשרבי נתן הרגיש שמשהו חסר לו בחייו הרוחניים, ואחרי שנים של חיפוש אחרי מדריך רוחני, פגש סוף סוף את אשר ביקשה נפשו – הצדיק האמיתי שיהיה מורו ורבו, רבי נחמן מברסלב.
 
רבי נתן שתה את דבריו של רבי נחמן כמו אדם צמא במדבר שלא שתה מים מזה ימים רבים. הוא החליט שהוא ישקיע את כל כולו ברב החדש שלו, יעלה על הכתב את כל דבריו ויפיץ אותם ברבים. אלא שאז, בלי כל הודעה מוקדמת, הוא קיבל את ההצעה הנפלאה מחמיו – משרת רבנות הכוללת קריירה מפוארת ורבת שנים. מי לא יקפוץ על המציאה?
 
החלטה ברורה בדבר לא הייתה לו, לכן הוא פנה לרבי נחמן לקבל את עצתו.
 
"בודאי, נתן" אמר הרבי, "חותנך צודק, אתה בהחלט תהיה דיין ורב נהדר!"
 
רבי נתן נאלם. הוא היה בטוח שהרבי יאמר לו לא לקחת את המשרה הקוסמת מכיוון שהיא תיקח ממנו את כל האנרגיות שהוא צריך לעבודת השם שלו, ומההחלטה שקיבל על עצמו – להקדיש את כל כולו לרבו.
 
"רבי, זאת האמת, שאהיה רב ודיין של 22 עיירות וכפרים?"
 
"בודאי שזאת האמת!" השיב הרבי, "אך עליך לדעת, יש אמת ויש גם את האמת לאמיתה. מה אתה רוצה?"
 
רבי נתן המתין לפני שענה, הוא הרהר לעומק בדבריו של הרבי, מילים עמוקות, מילים שיקבעו את גורלו. "בודאי, אני רוצה לדעת מהי האמת לאמיתה, את לב האמת!"
 
"אם כך, נתן", פנה אליו הרבי כשחיוך מתוק על פניו, "תעביר את משרת הרבנות הלאה. מישהו אחר יכול למלא את התפקיד הזה לא פחות טוב ממך. אתה צריך להיות איתי. אתה תעשה דברים נפלאים".
 
ורבי נתן אכן עשה דברים נפלאים, דברים שכולנו חבים לו חוב גדול עליהם, הכרת הטוב עצומה, כזו שלעולם, כך נראה, לא נוכל להשיב לו עליה.
 
רבי נחמן בלימוד העמוק והחכם שניחן בו, מלמד אותנו מושג עצום בכל הקשור לעניין האמת. יש אמת כללית, אבל בתוך האמת הזו יש את לב האמת, את האמת לאמיתה.
 
לא פעם, רבים מאיתנו עושים את הדבר הנכון והאמיתי, אך לא תמיד מהסיבות הנכונות. זאת אמת גדולה שלימוד תורה כל היום הוא דבר נעלה ומרומם. אבל מאוד יכול להיות שאדם מסוים לא ישלים את משימתו בעולם רק מלימוד התורה יומם ולילה. יכול להיות שהאמת לאמיתה שלו היא ללמוד בחלק מסוים של היום, ובחלק הנותר, למשל, לזכות את הרבים, לעשות חסדים וצדקות בארגון שבורא עולם יזכה אותו להקים וכן הלאה. הדוגמאות הן אינסופיות, אבל העיקרון הוא – שאדם חייב לדבוק באמת לאמיתה כדי להשיג את היעוד שלו בחיים.
 
ולמצוא את האמת לאמיתה, כפי שרבי נחמן מלמד, זה לא דבר קל. אפילו רבי נתן – התלמיד המובהק של רבי נחמן, מי שנחשב לתלמיד חכם וגאון, היה צריך עזרה. ואם הוא היה צריך, אז מה איתנו? אנחנו צריכים את צדיק האמת והמדריך הרוחני שיעזור לנו למצוא את האמת לאמיתה.
 
יהי רצון שבזכות רבי נתן, זכותו תגן עלינו, נזכה להצליח במשימה היקרה והחשובה של חיינו.

כתבו לנו מה דעתכם!

1. אילנית אילה

י"א טבת התשע"ח

12/29/2017

לב האמת

דברי אלוקים חיים נכונים ולא פשוטים יהי רצון שרבנו יקרבנו לאבינו שבשמיים אני זקוקה לישועות וברכות רבות אנא אים אפשר שהרב יברך את אילנית אילה איילה בת גורגט דינה לרפואת הנפש והגוף והמון שמחה תבורכו מפי עליון אמן

2. אילנית אילה

י"א טבת התשע"ח

12/29/2017

דברי אלוקים חיים נכונים ולא פשוטים יהי רצון שרבנו יקרבנו לאבינו שבשמיים אני זקוקה לישועות וברכות רבות אנא אים אפשר שהרב יברך את אילנית אילה איילה בת גורגט דינה לרפואת הנפש והגוף והמון שמחה תבורכו מפי עליון אמן

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה