שדים לא קיימים

כמה פעמים דאגנו וחששנו מפני דברים מסוימים בחיים ובסוף הם לא התגשמו? למה לתת לכל "השדים" וה"רוחות רפאים" הללו במה בתוכנו? ד"ר זאב בלן מסביר למה שדים לא קיימים.

4 דק' קריאה

ד"ר זאב בלן

פורסם בתאריך 05.04.21

הפסיכולוגים למדו רבות על דרך החשיבה שלנו, וגילו שכל מה שאנו חושבים כדבר תדיר אנו מחשיבים אותו כ'אמת'. במילים אחרות, הרעיונות והמחשבות שמוכרים לנו מחיי היומיום הם אלה שמצטיירים לנו כ'אמת' בלתי מעורערת. לעומת זאת, נעסוק הרבה פחות בחקירה אחרי מחשבות פחות מוכרות ותדירות. במידה וניתקל בהן, השאלות לגבי אמיתותן תהיינה רבות ומקשות.
 
איך זה עובד? נניח שאתה אדם שנוהג לחשוב מחשבות שליליות שמחלישות אותו – בנפשו ובגופו, שעולות בהרבה בריאות כמו שנוהגים לומר, כשהוא קורא על דבר מסוים או משוחח עם מישהו על כמה נהדר לדבר עם אלוקים כל יום, או כמה נפלא לאמץ גישה רוחנית לחיות את חייו, וכך לפתור את הבעיות איתן הוא מתמודד. זה רעיון חדש בשבילו, דרך חשיבה חדשה. לפתע פתאום, המחשבות השליליות שנהג לחשוב משמיעות את קולן ואומרות לו: 'לא, אני ממש לא יודע אם אני יכול לעשות התבודדות (תפילה אישית), אני לא בטוח שאני יכול לשמור שבת, לא נראה לי שיש לי אפשרות לתת כסף לצדקה כל חודש (לקיים מצוות מעשר)…' ובגלל שהתרגל לחשוב שלילי הוא פחות מתלהב להתחיל לשאול או לאתגר את המחשבות הללו.
 
אבל זה לא צריך להיות כך. ברגע שאנשים מבינים שמחשבות לא בהכרח הופכות משהו לדבר אמיתי, הם פותחים את חלון ההזדמנויות לדרך חשיבה חדשה, חיובית, מסייעת והרבה יותר בונה.
 
המציאות של חיינו היא הנשמה שלנו. כל מה שקורה לנו בפנים – זה הדבר היחיד האמיתי איתו אנחנו צריכים להתמודד. יכול להיות שאדם עומד לפני פשיטת רגל ואין לו כסף לשלם את השכירות, אבל באמת, אין לו מה לדאוג בכלל. הוא קיבל ברכה מצדיק, אמרו לו שיהיו לו ניסים אדירים בעניין הפרנסה בקרוב, הוא עשה את ההשתדלויות שהוא יכול לעשות? הוא לא צריך לדאוג עכשיו, אלא להאמין שהברכה תתקיים. שכל מה שפעל יפעל עכשיו לטובתו. פשוט כך, אמונת חכמים, כמו שרבי נחמן מלמד אותנו. עשו את הצעד שאתם צריכים ותחשבו חיובי.
 
כמה פעמים דאגנו וחששנו מפני דברים מסוימים בחיים ובסוף, תודה לא-ל, הם לא התגשמו? למה לתת לכל "השדים" ו"רוחות הרפאים" הללו להרעיל את המציאות הפנימית שלנו?
 
כל מחשבה שלילית ומחלישה שעולה בראשנו – לא באה מבורא עולם (צד הקדושה), אז למה אנחנו מתעקשים להקשיב למחשבות מ'הצד השני' (צד הטומאה)? אחרי הכל, ההבטחות של להיות אנשים טובים יותר, אותן הפרנו על ימין ועל שמאל, אחרי כל ההזדמנויות להוכיח ולשפר ולתקן דברים שפספסנו – אנחנו עדיין חיים ובריאים. אלוקים נותן לנו עוד הזדמנות לעשות את זה שוב, רק שהפעם להשתדל עשות את זה נכון.
 
הבחירה שאנחנו צריכים לעשות היא מאוד ברורה, אחרת אנחנו יכולים ליפול לזרועות השקר, שכל כולו שליליות אחת גדולה, חלישות הדעת, ייאוש ואשליות. או, שאנחנו יכולים להקשיב לאמת שממלאת אותנו בתקווה ובשמחה וגורמת לנו להרגיש בריאים, חיים וחיוניים.
 
איך נתמודד עם מחשבות שליליות?
 
כולנו יודעים שמחשבות שליליות בכלל לא עוזרות לנו. ובכל זאת, איך עוצרים אותן? מה יש ביכולתנו לעשות?
 
הדבר הראשון הוא, ברגע שהן עולות בראשנו, לסלק אותן תיכף ומיד. 'המחשבה הזו היא לא מאלוקים. ריבונו של עולם! עזור לי בבקשה, תוביל אותי בדרך שלך והראה לי את האמת. אני רוצה ללכת בדרכך, עזור לי לאחוז רק בטוב שיש בי ובעולם. עזור לי, בבקשה, להשתחרר מהמחשבות השליליות והמכאיבות הללו אחת ולתמיד. ריבונו של עולם, תן לי בבקשה את הכלים שאני כל כך זקוק וצריך כדי לשחרר את עצמי כשאני נתקע בדרך'… זה כלי התפילה.
 
כולנו הגענו לצמתים רבים בחיינו ונתקלנו במצבים בהם לא היה לנו שום רמז מה הכי טוב בשבילנו. לקחת את המשרה הזו או להישאר במקום העבודה הנוכחי? לעבור דירה או להישאר בעיר הגדולה? להתחתן עם האדם הזה או לא? לנסות דיאטה נוספת, תרגילי כושר, תפילות, חיים – באיזו דרך לפעול? מה הכי טוב בשבילי? בכל פעם שאנו מגיעים לצומת במסלול הפרטי שלנו, בורא עולם הרבה יותר משמח לומר לנו לאיזה כיוון לפנות. אנחנו רק צריכים לבקש ממנו.
 
כלי נפלא נוסף בעזרתו נוכל להתגבר על המחשבות השליליות: כשהמחשבות הללו שוב פעם תוקפות אותנו נאמר: 'זה שלילי! זה לא מאלוקים! ריבונו של עולם, מה יש לך לומר על זה? איך אתחזק ואתמלא בתקווה ושמחה שוב?'… זה כלי התפילה הקצרה שמשלבת את השאלות המנחות, להסיח את דעתנו מהן ברגע שהן עולות. ברור שאפשר להשתמש בשני סוגי התפילות, אחת 'מושקעת' יותר והשנייה היא בשיטת ה'זבנג המקומי' עד לטיפול המעמיק.
 
הדחקת מחשבות
 
זו הנקודה בה הרבה פסיכולוגים יתחילו לקפוץ ולטעון שמדובר כאן בשיטת "הדחקת המחשבות". הרבה לימודים פסיכולוגיים הושקעו בנושא זה, ובאופן עקרוני כולם מראים, כי ככל שאנו מנסים לדכא מחשבה מסוימת, היא נושכת חזק וכואב יותר כשהיא מצליחה לצאת אל פני השטח ממקום ההדחקה.
 
על פי חוקי עולם הטבע ובדרך המדע המדויק, שעל פיהם רוב הפסיכולוגים מסתכלים ומבססים את מחקריהם – הם בהחלט צודקים. על פי חוקי הטבע, ועל פי כל המבחנים והניסיונות שנעשו בתחום הפסיכולוגיה מסביב לעולם – אדם לא יכול להדחיק את המחשבות בהצלחה מלאה. אבל על פי האמונה – טיפול ואימון באמונה (אמונה קואצ'ינג) – אותנו החוקים האלה לא מגבילים, משום שאנחנו מעל הטבע וחוקיו. ואמונה, זה לערב את אלוקים בתהליך הטיפול.
 
כשאדם פועל על פי חוקי ושיטת האמונה (ראו הרחבה בספר בגן האמונה של הרב שלום ארוש) ואומר: 'המחשבה הזו מגיעה מהצד החשוך והאפל, היא לא אמיתית, היא לא קדושה' – בעצם דיבור שכזה הוא מעלים אותה (לא מדחיק ולא דוחף אותה לשום מקום בתוכו). בורא עולם הוא המציאות היחידה והוא גרם למחשבה הזו להיעלם. אנחנו לא מדחיקים כלום. ההיפך, קיבלנו עזרה עצומה משמים כדי להוציא את המחשבה הזו מהתמונה האישית שלנו. לא קברנו אותה במקום עמוק בתוכנו, מוכנה לתקוף כשתהיה לה הזדמנות להוציא את הראש שוב החוצה. היא נעלמה לחלוטין.
 
אבל אדם שלא פועל על פי שיטת האמונה לו יש בעיה עם "הדחקת מחשבות", מכיוון שהוא עדיין מסתכל על המחשבות שלו כעל דבר אמיתי, ושעדיין יש לו "שד שכלי" אמיתי שאיתו הוא צריך להתמודד. שוב, אם הוא מנסה להתמודד עם השד הזה בלי אלוקים בתמונה, אחרי "שהדחיק" את המחשבה שלו, השד הזה יחזור שוב, והוא לא יבוא לבד אלא גם יביא עוד כמה חבר'ה מהשכונה.
 
אבל לאדם המאמין, השדים השכליים הללו לא קיימים בכלל. הם תעתוע. וברגע שנאמר לבורא עולם שאנו כנים איתו, שאנו מבקשים את האמת שלו, שאנחנו נאמנים לו, שאנחנו יודעים שהוא המציאות היחידה בחיינו, המחשבות הרעות הללו פשוט ייעלמו. אנחנו יודעים שהן מזויפות, שהן תעתוע שאלוקים ברא בעצמו לטובתנו הנצחית. בלי ההתערבות של בורא עולם ביצירת כל הנושאים איתם אנו מתמודדים – השדים השכליים שהופכים עם הזמן גם לרוחניים – לא היינו מתקדמים לשום מקום. אדרבה, הופכים לשמנים ועצלנים.
 
זכרו, חותמו של השם אמת! ככל שנחשוף את האמת ונתקרב אליה, כך נתקרב יותר לבורא עולם. אם לא היינו נבחנים מפעם לפעם ומקבלים אתגרים מצד השקר, לא היינו מנסים לחפש ולדעת מהי האמת בחיינו ובמצבים שאנו חווים. אף פעם לא היינו עושים את העבודה הנדרשת מאיתנו להגיע למסקנה לגבי האמת, וכתוצאה מכך לא היינו מחפשים את קרבתו של הבורא בחיינו. וזה עוד בלי להזכיר איך כל זה היה משפיע על הבריאות הנפשית והפיזית שלנו.
 
 
* * *
ד"ר זאב בלן הוא פסיכותרפיסט העוסק בתחום למעלה מ-32 שנים.  מאמן בעזרת האמונה (אמונה קואצ'ינג). על פעילותו בתחום הפסיכותרפיה קיבל הסכמה מגדולי הדור וביניהם הרבי מניקלשבורג – הרב יצחק פגלסטוק שליט"א והרב שלום ארוש שליט"א. אתם מוזמנים לבקר בבלוג החדש של ד"ר בלן.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה