איך מכינים חביתה בלי ביצים?

חביתה, ממש לא חייבים להכין מביצים. אפשר להכין אותה ממרכיבים אחרים, מזינים ובריאים וללא כולסטרול. אורי שביט עם מתכון טעים של איך עושים את זה!

2 דק' קריאה

אורי שביט

פורסם בתאריך 29.11.17

ההרגלים שלנו במטבח הולכים איתנו הרבה שנים אחורה, בדרך כלל מבית אבא ואמא ואפילו סבתא. רבים מאיתנו מכירים ואוהבים חביתה עשויה מביצי תרנגולת, שהתרגלנו לאכול בתור המנה המרכזית של ארוחת הבוקר או הערב וגם כמילוי לכריך שאפשר לקחת לבית הספר או לעבודה.

 

אלא שחביתה לא חייבת להכיל ביצים כלל – מקור השם הוא מלשון "מחבת", ומתייחס לכל בלילה שאנחנו יוצקים לתוכה ומטגנים לצורה של לביבה גדולה. זאת הזדמנות לגוון את המנה המוכרת ולהכניס אליה יתרונות תזונתיים אדירים, במיוחד כשמדובר בקמחים העשויים מקטניות.

 

כיום במרבית המרכולים ניתן למצוא קמח חומוס וקמח עדשים כתומות, שיהיו על מדפי המחלקה ללא גלוטן. לא רק שהם נטולי גלוטן וכולסטרול, הם גם מכילים רמות גבוהות של ברזל וחלבון וערכים תזונתיים נוספים שמיוחסים למשפחת הקטניות. אפשר בהחלט גם להכין את הקמחים הללו בבית, במיוחד קמח עדשים כתומות, שקל מאוד לטחון בעזרת מטחנת תבלינים פשוטה ואפילו מעבד מזון.

 

לקמחים הנהדרים הללו אפשר להוסיף אילו תוספות שאוהבים ולשמח את בני המשפחה במנה טעימה, משביעה ובריאה במיוחד.

 

מאמרים נוספים בנושא:

תזונה מן הצומח, מה אוכלים?

אוכלים קטניות: מכל הסיבות הנכונות

16 סיבות לאכול נכון

לא רק גוף בריא

אמרו לקפוץ, אז קפצתי!

הרמב"ם ממליץ

בריאות? הכי טבעית שיש!

 

חביתת עדשים כתומות עם בצל ופטריות

כדי לוודא שהירקות יהיו מטוגנים היטב וישתלבו בתערובת, אני ממליצה לטגן אותם בנפרד ורק אחר כך להוסיף אותם לבלילה. אני מעדיפה לטגן בשמן זית, שהוא בריא במיוחד, אבל כמובן שאפשר להשתמש בשמנים אחרים. שימו לב שהמחבת שאתם משתמשים בה תהיה בעלת ציפוי טוב נגד הידבקות, כדי שיהיה לכם קל להפוך את החביתה.

 

חומרים לחביתה אחת גדולה או ל-2 חביתות קטנות

 

3-4 כפות קמח עדשים כתומות

1/2-1/4 כוס מים

מלח, פלפל שחור גרוס טרי

פטרוזיליה קצוצה

 

 

לתוספות:

1/2 בצל קצוץ דק או פרוס לרצועות

2-3 פטריות פרוסות או קצוצות

שמן זית לטיגון

 

1. יוצקים מעט שמן למחבת ומחממים מעל להבה בינונית-גבוהה. מטגנים את הבצל במשך 2 דקות תוך כדי ערבוב, לריכוך. מוסיפים פטריות, מערבבים ומטגנים עוד 2-3 דקות, עד שהן מתרככות ומשחימות מעט. מסירים מהאש.

 

2. טורפים היטב בקערה קמח עדשים ו-1/4 כוס מים. אם צריך מוסיפים עוד מים, כך שתתקבל תערובת דלילה למדי.

 

3. מוסיפים לתערובת העדשים את הבצל והפטריות, פטרוזיליה קצוצה, מלח ופלפל ומערבבים היטב. מוודאים שהתערובת לא סמיכה מדי ובמידת הצורך מוסיפים עוד מעט מים.

 

4. יוצקים לאותה מחבת מעט שמן זית ומחממים מעל להבה בינונית-גבוהה. כשהשמן חם, יוצקים את הבלילה (או מחצית ממנה) למחבת ומשטחים. מטגנים כ-3 דקות, עד שהצד התחתון משחים ומופיעות בועות קטנטנות.

 

5. מפרידים בזהירות באמצעות תרווד את החביתה מהמחבת והופכים. אם החביתה גדולה וקשה להפוך אותה, מומלץ להניח על המחבת צלחת הפוכה, להפוך ולהחליק את החביתה על צידה השני בחזרה למחבת.

 

6. ממשיכים לטגן כ-2 דקות נוספות ומעבירים לצלחת הגשה. אם טיגנתם מחצית מהבלילה, מטגנים את החביתה השנייה באותו האופן.

 

בתיאבון!

 

 

 

* * *

אורי שביט עיתונאית אוכל ותיקה, שמתמחה בשנים האחרונות בתזונה בריאה מן הצומח. שביט מפעילה את הבלוג המצליח "טבעוניות נהנות יותר", שנחשב לאתר המוביל בישראל לקהל הטבעוני, הצמחוני והמתעניין. בין היתר היא מפתחת מתכונים, מדריכה סדנאות בישול, ומרצה בארץ ובעולם על חשיבות האכילה המודעת, בין היתר במסגרת TEDx

כתבו לנו מה דעתכם!

1. מיכל

י"ג אייר התשע"ט

5/18/2019

הבעת דיעה

מושלם בוותר שווה לנסות

2. מיכל

י"ג אייר התשע"ט

5/18/2019

מושלם בוותר שווה לנסות

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

של צוות האתר

הוספת תגובה

הכתבה הבאה

המשקה המרענן והכי טבעי של הקיץ נמצא במקרר שלכם. כן, אל תעשו עניין, שלפו כמה פירות ממנו והכינו מהם שייק נפלא, מרענן ובריא. תנו לפירות לדבר!

Featured Products