הזיקית

תוך שניות היא שינתה את המראה שלה. ממשהו מהודר וצבעוני, הפכה לחסרת צבע והשתלבה עם הגדר. לפעמים גם אנחנו מנסים להשתלב ולהיטמע בסביבה, רק שאנו שוכחים דבר חשוב - אנחנו לא זיקית!

3 דק' קריאה

חיה עובדיה

פורסם בתאריך 18.03.21

תוך שניות היא שינתה את המראה שלה.
ממשהו מהודר וצבעוני, הפכה לחסרת צבע
והשתלבה עם הגדר. לפעמים גם אנחנו
מנסים להשתלב ולהיטמע בסביבה, רק שאנו
שוכחים דבר חשוב – אנחנו לא זיקית!
 
 
לא מזמן, כשעמדתי בחצר של ביתנו, ראיתי זיקית יפה ומרשימה הולכת על גדר הברזל שהקיפה את החצר. היא הייתה גאה, אמיצה, ופסעה במלוא הדרה בצורה מאוזנת על החלק העליון והדק של הגדר. כל זה היה עד לרגע בו היא הבחינה בי. תראו, היצור הזה מסקרן ומרתק מאוד, מצלמת הוידיאו כבר הייתה ביד והייתי מוכנה לצעוק 'אקשן', אבל היא לא הייתה מוכנה לשתף פעולה…
 
ואז קרה דבר מעניין.
 
ברגע שהיא הבחינה בי, דבר שהלחיץ אותה (הודות לסקרנות שלי) היא נכנסה למצב של הסוואה – הצבע שלה השתנה והתמזג עם הצבע של הגדר כאילו הייתה חלק בלתי נפרד ממנה. זה היה מדהים. תוך שניות ספורות היא שינתה את המראה הצבעוני והמהודר שלה ואת הגוף השמנמן שלה, למשהו ארוך, שטוח, חסר צבע והפגינה תרגילי אקרובאטיקה במיומנות לא רגילה. זיקית בעיצוב חדש. וכל זה, בשם ההישרדות. כן, כמו כל הבריות המדהימות שהשם ברא, הזוחל הזה באמת מעניין ומסקרן.
 
הזיקית מתוכנתת בצורה אוטומטית להתאים את הופעתה ולהשתלב בסביבה בה היא נמצאת, כשהיא נמצאת בסכנה מוחשית. וזה מדהים. במקרה הזה, היא ממש נראתה כמו חלק מהגדר. אבל חכו, זה לא הדבר היחיד שמאפיין אותה. כלי נוסף שיש ברשותה הן העיניים המיוחדות שלה. שלא כמו האדם, הזיקית יכולה להזיז כל עין בנפרד, לסובב ולגלגל אותה לאיזה כיוון שתבחר להסתכל, דבר שמאפשר לה ראיה מרחבית, בלי להזיז בכלל את הראש! ואינפורמציה מעניינת נוספת שגיליתי על הזיקית היא, שהזיקית נחשדת כיצור חירש מכיוון שאין לה אוזניים חיצוניות כמו לשאר בעלי החיים, אולם היא יכולה לתקשר בעזרת הרעד והרעש של הסביבה, או על המקום בו היא עומדת, כמו הענפים למשל.
 
"מַלְּפֵנוּ מִבַּהֲמוֹת אָרֶץ וּמֵעוֹף הַשָּׁמַיִם יְחַכְּמֵנוּ" (איוב לה, יא).
 
חז"ל מלמדים אותנו שתמיד יש מה ללמוד מכל דבר בעולם. פרט לעובדה שנהניתי להסתכל על הפלא הספציפי הזה – הזיקית – שהשם ברא, התחלתי לתהות ביני לבין עצמי מה אפשר ללמוד ממנה. תחילה, חשבתי על המאפיינים העיקריים של הזיקית – היכולת שלה לשנות את הצבע ולהשתלב בסביבה בה היא נמצאת, בלי שמישהו ירגיש בה. פלא. בני אדם אף הם מנסים להתמזג ולהיות חלק מהתרבות סביבם. בורא עולם העניק לזיקית את היכולת הזו מכיוון שהיא חיונית לה. חייה תלויים בזה. אבל לנו, בני האדם, זה יכול להוות סכנה קיומית מכיוון, שלא כמו הזיקית, אנחנו לא רק יצורים פיזיים-גשמיים אלא גם מאוד רוחניים. כשאנו מנסים להיראות ולהתנהג כמו כולם, אנחנו יכולים לפגוע בנשמה שלנו. האנושות התברכה ביכולת להתבונן על דברים, להבין את הסיבות ולהחליט החלטות. וההחלטה, גם במקרה כזה, בידינו – או להיות חלק מחברה זרה, או להיצמד למורשת שלנו. הזיקית, עם היכולת המוגבלת שלה אולי מאמינה שהיא מסתירה את עצמה מאיתנו, אבל אנחנו עדיין יכולים לראות אותה, גם אם היא בתחפושת זמנית. ועל אותו משקל, אנחנו לא יכולים אף פעם לברוח מהשם או להתחבא לו, מכיוון שהוא משגיח, צופה ורואה כל דבר שאנו עושים.
 
ואז חשבתי שאולי הזיקית היא כמו היצר הרע. אחרי הכל, הוא יכול להיות כל מה שהוא רוצה כדי להשיג את המטרה שלו. ליצר הרע יש את הכוח לשנות את עצמו, לעבור מין תהליך של מוטציה בהתאם ל'טרף', והכל כדי להרחיקו מקדושה ומהשם. אלא שמהר מאוד ירדתי מההשוואה ליצר הרע. על פי מיטב ידיעתי, הזיקית אינה יצור רע או פוגע, אז זה לא יהיה הוגן, נכון?
 
אבל הרצון להעמיק בנושא התגבר לכן התחלתי לחפש את החכמה של אבותינו בכתבים הקדומים, כמו פרק שירה. הפסוקים שנכתבו בפרק שירה נותנים לנו רמזים, כמו השיעורים שהטבע מעניק לנו. בפרק שישי כתוב: "אֵלִים שֶׁבַּשְּׁרָצִים אוֹמְרִים: אֶשְׁתְּךָ כְּגֶפֶן פֹּרִיָּה בְּיַרְכְּתֵי בֵיתֶךָ בָּנֶיךָ כִּשְׁתִלֵי זֵיתִים סָבִיב לְשֻׁלְחָנֶךָ". (תהלים קכח, ג).ומה זה אומר? כדי להבין את משמעות הפסוק הזה, חיפשתי את הקשר שלו במזמור עצמו. תמצית פרק זה היא: מאושרים הם האנשים היראים את הבורא, אלה ההולכים בדרכיו. אם מיגיע כפיך תאכל, תהיה מאושר ויהיה לך טוב. תבורך באישה טובה ובריאה ובילדים טובים מהם תרווה נחת. השם יברך אותך מציון ותראה בטוב ירושלים כל ימי חייך, וראה בנים לבניך ושלום על ישראל.
 
ניסיתי לפענח את הקשר בין הזיקית למילים של המזמור. העניין המרכזי של המזמור הוא יראת השם והדבקות בו. הזיקית, כמונו, חייבת לסמוך על בורא עולם בכל דבר. הזוחלים בפרק שירה מדגישים את החשיבות של לחיות את חיינו לפי רצון השם. ואם נעשה זאת, נזכה בבן/בת זוג יראי שמים (הגפן הפורייה) ובילדים פורחים ומשגשגים (שתילי הזיתים). כן, אם רק תהיה לנו יראת שמים… הזיקית יודעת עד כמה עץ הזית יכול להיות חסון ואיתן מצד אחד וגמיש מצד שני, היא הרי מטפסת עליו כל הזמן. היא מזכירה לנו שהשמחה של החיים נמצאת בשפע למי שמחפש אותה, למי ששם לב לעולמו של הבורא ומתבונן בו. כי על ידי הדבקות בבורא עולם לא נפחד משום דבר ונשיג כל מה שנרצה.
 
וכמו שאמרתי, הזיקית מתקשרת בעזרת הרעד והרעש של המצע עליו היא נמצאת, כמו הענפים. כאשר אנו מכווננים את החושים שלנו, גם אנחנו נצליח לקבל מסרים מיוחדים, מסרים שמימיים שנשלחים דרך צינורות עדינים. לזיקית אין שום ברירה אלא לסמוך על בורא עולם, ובמקביל, היא נצמדת למטרה שלה בשמחה גדולה. לנו, מצד שני, יש את חופש הבחירה. ואם כך, האם זה לא יהיה הגיוני שנבחר בערוץ האלוקי? אם אנחנו שואפים ורוצים למלא את חיינו בקדושה, נוכל לעשות שינויים שאפילו אנחנו לא נזהה. כי עם אמונה, הכל אפשרי. תראו את הזיקית. 

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה