עשירים על החוף

אחרי שהים נסגר, כולם היו עסוקים בלאסוף את הזהב, היהלומים והאבנים הטובות, חוץ מאדם אחד. העשירים שעל החוף ועל שולחן ליל הסדר.

3 דק' קריאה

הרב אליעזר רפאל ברוידא

פורסם בתאריך 17.03.21

אחרי שהים נסגר, כולם היו עסוקים
בלאסוף את הזהב, היהלומים והאבנים
הטובות, חוץ מאדם אחד. העשירים
שעל החוף ועל שולחן ליל הסדר.
 
 
מנהג יהודי בחג הפסח לעטר את שולחן ליל הסדר בפאר ושפע – מפה חדשה, כלים נאים ומיוחדים רק לחג, פרחים, כריות הסבה, וכולם מסבים לשולחן כבני חורין, בניו של מלכו של עולם. למנהג זה יש משמעות כפולה, הראשונה – הוא מנציח את החירות שלנו, מכיוון שעבדים אינם בעלי נכסים. והשנייה – מנציח את השלל הרב שבני ישראל אספו על חופו המזרחי של ים סוף. מרכבות החיילים המצריים היו מעוטרות בכסף, זהב ואבנים יקרות, שצפו והגיעו בכמויות אדירות עד לחוף אחרי שטבעו בים סוף. בני ישראל נהנו מהעושר שהגיע עד לידיהם כפי שבורא עולם הבטיח – שהם יצאו ממצרים ברכוש גדול. כולם – נשים, גברים וטף – היו עסוקים בלאסוף את האוצר, חוץ מאדם אחד – משה רבינו.
 
בזמן שכולם אספו מהנוצץ הנוצץ הזה, משה רבינו אסף את עצמותיו של יוסף הצדיק. בזמן שכולם היו עסוקים באיסוף האוצר הגשמי, משה חיפש וביקש את האוצר הרוחני. הוא יישם את הלימוד הראשון עליו מדבר רבי  נחמן מברסלב בספרו ליקוטי  מוהר"ן (תורה א) – "כי איש הישראלי צריך לראות את השכל שיש בכל דבר", כלומר החכמה הפנימית, "כדי שיאיר לו השכל שיש בכל דבר להתקרב להשם יתברך על ידי אותו הדבר, כי השכל הוא אור גדול ומאיר לו בכל דרכיו, כמו שכתוב (קהלת ח) 'חכמת אדם תאיר פניו'".
 
משה רבינו ראה בחכמה הפנימית הקדושה של יוסף הצדיק אוצר עצום, הרבה מעבר לזה הגשמי שצף על פני המים והגיע לחוף, לכן העדיף לחפש את החכמה האלוקית שהיא נכס לדורות הבאים, שלא כמו השפע הגשמי שהיום כאן ומחר איננו… הוא חיפש את החכמה הייחודית הזו מכיוון שידע שבחיים אין שום דבר שיכול להשתוות אליה, כי אין שום דבר יותר חשוב מהקרבה לבורא עולם.
 
מאמרים נוספים בנושא:
מי העשיר האמיתי?
וחיו בעושר בלי אושר
מעגל  ה-99
 
ומה היה כל כך מיוחד ביוסף הצדיק, בעצמותיו? הן היו המפתח להתקרב ולהכיר את בורא עולם. חז"ל מלמדים אותנו שיוסף נחשב לספירה השישית – יסוד, שהיא הספירה של הקדושה  האישית, קדושת היסוד. רבי נחמן מברסלב מלמד שהקדושה האישית היא הבסיס והיסוד של האמונה, כי בלעדיה אין אמונה. ולא רק, בלי האמונה אין לאדם את האור האמיתי של התורה. משה רבינו ידע שהוא צריך להשיג קדושה אישית מושלמת כדי להשיג את האמונה והתורה. הוא גם ידע שבלעדיהן לעם היהודי לא תהיה זכות להיכנס לארץ ישראל, וכתוצאה מכך, גם הדורות הבאים אחרי הדור אותו הוציא ממצרים.
 
דוד המלך ע"ה היה מודע היטב לנקודה חשובה זו, לכן הסביר מדוע בורא עולם נתן את ארץ ישראל לעם ישראל – "בעבור ישמרו חוקיו ותורותיו ינצורו הללו-יה" (תהלים ק"ה, מ"ה). בלי קיום ושמירת התורה, ובעיקר את המצווה הראשונה מעשרת הדיברות – שהיא מצוות האמונה, לעם ישראל לא תהיה זכות על ארץ ישראל. מה גם, שהתורה והאמונה לא ניתנות להשגה בלי קדושה אישית.
 
עכשיו נוכל להבין מדוע משה רבינו השקיע את כל המאמצים שלו בטיפול בעצמות יוסף, הצדיק האמיתי שעמד במבחן קדושת הברית ולכן הפך לסמל הקדושה האישית. ההיבט של יוסף יהיה המפתח לקבל ולקיים את התורה וארץ ישראל.
 
אולי גם זה יעניין אתכם:
להרגיש את החופש
עבר לא  שוכחים
אל תחמיץ את ההזדמנות
 
משה רבינו חיפש אוצר מיוחד ומסוים – החכמה האלוקית, ושלמה המלך ע"ה הלך בעקבותיו וגם כן חיפש את האוצר הזה, וההשראה שקיבל ממשה הוציאה ממנו תפילת בקשה לקבל את האוצר העצום הזה, "אם תבקשנה ככסף וכמטמונים תחפשנה, אז תבין יראת ה' ודעת אלוקים תמצא" (משלי ב, ד-ה).
 
בואו נחזור לשולחן ליל הסדר.
 
בליל הסדר, כשכולם שומעים את סיפור יציאת מצרים, נדע שיש שני סוגי עשירים מסביב לשולחן – העשירים הגשמיים של הכסף והזהב, והעשירים הרוחניים של המצוות והמעשים הטובים.
 
זאת הזדמנות חד פעמית אדירה להראות לילדים את שני העשירים הללו, תוך כדי סיפור יציאת מצרים, ולהסביר להם את ההבדל בין טבעו המוגבל של העושר הגשמי לעומת העושר הרוחני שאינו מוגבל. אין לנו את הכסף, הזהב והאבנים הטובות שעם ישראל אספו על חופו של ים סוף, אבל יש לנו תורה ומצוות שהם הרבה מעבר לזהב, יהלומים כסף ואבנים טובות.
 
בליל הסדר, למרות שאנו משתמשים בעושר גשמי כדי לכבד את שולחן החג, אנו בוחרים בעושר הרוחני של חג הפסח שמלא מצוות כרימון. נלך  בדרכו של משה רבינו, אותה דרך שבחר לפני 3326 שנים.
 
הפסח הזה נתפלל ליום בו כל בני העולם יבקשו את החכמה האלוקית, את האמת והתגשמות הנבואה, "כי מלאה הארץ דעה את ה' כמים לים מכסים" (ישעיהו יא, ט).
 
חג פסח כשר ושמח!

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה