מתנקים מהכעס

אם יש משהו שכל כך מומלץ לעשות לקראת השנה החדשה הוא – להתנקות מהכעס. ד"ר גילה גבריאלוב על נזקי הכעס, המקום שהוא תופס בנו ועל הזרימה המשחררת.

3 דק' קריאה

ד"ר גילה גבריאלוב

פורסם בתאריך 17.03.21

לקראת השנה החדשה הבאה עלינו לטובה, ויש לנו עוד כמה צעדים לפסוע עד שנגיע אליה, לכן ננצל את ההזדמנות להיטיב עם עצמנו בכל מה שאפשר.

 

אחד הדברים המומלצים לעשות הוא – להתנקות מהכעס ומהמרירות שבתוכנו.

 

למה?

 

כי "כל הכועס כל מיני גיהינום שולטים בו". מי שנוטה לכעוס יודע באיזה גיהינום מדובר, עבורו ועבור הסובבים אותו. גם מי שאינו כעסן במיוחד, יודע כיצד טיפת כעס מסוגלת להעכיר את האווירה ולהותיר את הנפש מרוקנת מכל מידה טובה.

 

כיצד מתמודדים עם הכעס?

 

הכעס "תופס נפח" בתוכנו, בנשמתנו וגם מפזר ושולח גלים בסביבתנו ומשפיע על משפחתנו הגרעינית החשובה לנו כל כך. ספרי המוסר והחסידות מושפעים בדרכי התמודדות עם הכעס, החל מעצות מעשיות להתאפקות וסגולות לתיקון הכעס ועד להתבוננויות עמוקות במקור הכעס, שנועדו להסירו מהלב, מלכתחילה, כך שכלל לא יתעורר.

 

אתמקד במאמר זה בדרך חסידות קלאסית, דרך תורנית עתיקת יומין, שמאפשרת לנו התבוננות בכעס מזווית ראיה נכונה וכך מבטלת אותו, ואפילו הופכת אותו לאנרגיה חיובית.

 

בביאור דברי המשנה, "ואהבת את ה' אלוקיך בכל לבבך" – בשני יצריך, ביצר הטוב וביצר הרע – מזהה הרמב"ם סתם "יצר הרע" עם הכעס, ומפרש שהציווי הוא "להשיב את ליבו את אהבת הא-ל ולהאמין בו, ואפילו בשעת העברה והכעס והאף, שכל זה הוא יצר הרע".

 

לרדת במשקל עם ד"ר גילה גבריאלוב!

לב לאבן – ראיון עם ד"ר גילה גבריאלוב

תגידו כל יום!

דיאטה? לא נשארים רעבים!

 

הכעס מזוהה עם יצר הרע עצמו (ולא נחשב סתם מידה רעה), כי יש בו עמידה לעומתית מול בורא עולם. כשהאדם כועס על מה שאירע לו, או בסביבתו, אף אם בחיצוניות הכעס מופנה כלפי האשם – לדעתו, בפנימיות הכעס נוגע לעצם העובדה שהעולם אינו מתנהל כרצונו. אם חלילה נדמה שלא הקב"ה הוא המנהל ולא הוא אחראי למה שקרה, הרי שיש אחראי זולתו ח"ו , ועל כך נאמר: "כל הכועס, כאילו עובד עבודה זרה". אך אם ברור שהקב"ה הוא המנהל את העולם – הכעס הוא בעצם עליו, חס ושלום…

 

למרות זאת, לדברי הרמב"ם, אין ציפייה מהאדם לבטל את הכעס כלא היה, אלא לזכור גם בעת כעסו – שבשורשו הוא כעס על בורא עולם!

 

מאמרים נוספים בנושא:

כשבפנים זה מרגיש נקי

ידיים של אמונה

זץ חשמלי

לכעס יש מחיר

בתוך השקט

עשרת הדיברות לחיים מאושרים

מכל הלב

זה לא קורה פתאום

 

את אהבת הבורא והאמונה בו – אמונה שהוא לבדו מנהל את העולם, כי הוא "א-ל אמונה ואין עוול, צדיק וישר הוא". מתוך היכרות עם הטבע האנושי, אין ציפייה לבטל את הכעס מלכתחילה אלא רק להתמודד איתו ולעבוד את השם גם תוך כדי הכעס.

 

יתרה מזו, כעס מעיד על אכפתיות, וככזה אינו רק תכונה שלילית. בלי יצר הכעס הרבה דברים רעים בעולם ובאדם היו נשארים כמות שהם, ללא שינוי אמיתי, לכן אנו מצווים: לעולם ירגיז אדם יצר הטוב על יצר הרע.

 

לכן, על האדם לזכור ש"אני כועס, אבל אני אוהב" – ככל ש"האבל אני אוהב" גדל ומתעצם, יש לו כוח לבטל את הכעס – 'אני מאוד כועס, אבל אני עוד יותר, אף על פי כן ולמרות הכל – אוהב!'

 

בתחילה, האהבה "מבטלת ברוב" את הכעס, אבל בהמשך היא יכולה גם לשאוב אותו ולהפוך לאנרגיה חיובית, שמעצימה את האהבה.

 

המחשה לדבר: כשמתעורר לאדם כעס, על בן/בת הזוג, עליו להיזכר: "אני כועס עליך, אבל, גם אוהב אותך מאוד מאוד".

 

כשמצליחים להיזכר בחוויית האהבה, היא מאזנת את הכעס, מתגברת עליו בעוצמתה ואף הופכת "לקרש קפיצה" שמגביר את האהבה – 'אני כועס, משום שאני אוהב, משום שאכפת לי ממך, מהקשר שביננו ולכן אשקיע את הרגש הלוהט של הכעס בתיקון המצב ובהגדלת אש האהבה'.

 

אהבה פשוטה ורגועה היא בלשון החסידות – "אהבה כמים", קשר טבעי שזורם על מי מנוחות. דווקא אש הכעס יכולה להפוך את האהבה ל"אהבה כאש", כאשר זרימה טבעית מתערערת ונדרשת התלהטות של אהבה, כדי לאשר ולחזק את הקשר.

 

בברכת שנה טובה ומתוקה, שנה של רוגע ושמחה אמיתית!

 

 

* * *

ד"ר גילה גבריאלוב – ד"ר למדעי ההתנהגות וד"ר לגמולוגיה – ריפוי באבני החושן! לפרטים נוספים ולקביעת פגישה ולהתייעצות, ניתן לפנות אל ד"ר גבריאלוב במייל: info@doctorgavrielov.co.il או בטלפון/פקס: 03-5320266

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה