קונפליקט הזוגיות- חוזרים בתשובה

חזרתם בתשובה, התחתנתם, ולפתע מצאתם ביניכם פערי דת ? עולם בעלי התשובה מתרחב, לצד זאת בעלי התשובה מתמודדים פעמים עם התמודדויות רבות ומורכבות מאוד, בתא הזוגי..

3 דק' קריאה

רפי כהן

פורסם בתאריך 14.05.20

חזרתם בתשובה, התחתנתם, ולפתע מצאתם ביניכם פערי- דת ?! אי אפשר אחרת!

 

 

נתברך דורנו בריבוי מתקרבי- השם, עולם בעלי התשובה הולך ומתרחב, לצד זאת בעלי התשובה מתמודדים פעמים עם התמודדויות רבות ומורכבות מאוד, בתא הזוגי..

יובל [שמות בדויים] למשל, כלל לא הרגיש בימי ספירת העומר שחלפו מכבר, בהם נאסרה מוזיקה עם כלי נגינה באיזשהו צער, אדרבה תקופה זו האסורה בשירים, היא תקופה הנחשבת לרגועה ושלווה בחייו. לבירורי מדוע? מסביר יובל: "אני ואשתי איריס חזרנו בתשובה, במשך כל השנה אנו מתווכחים איזה מוזיקה להשמיע. אני מצדד ב- פריד [אברהם. לא פריד אל אטרש.] והיא דווקא נותנת תעדוף למישהו מן העבר שלנו. עכשיו יש קצת שקט- אין ויכוחים".

כשאני 'פותח' עם יובל אני מבין שוויכוח השירים הוא רק 'קצה הקרחון' ל'מלחמת עולם' ביניהם, הניטשת על חומרה כזו או אחרת, יובל בצעדים גדולים יותר בעולם התשובה, בעוד איריס מדדה אחריו בפיגור- מה. לדוגמה, מבחינת יובל ייהפך העולם ואשתו עם הקורונה, הוא יטבול במקווה בבוקר- כל בוקר, הוא ינסה להתפלח למקווה הסגור, אם לא הצליח, מבחינתו גם טבילה ב'צפרדע' השכונתי שהתמלא במי גשמים, זו גם אופציה הבאה בחשבון וכבר קרו דברים מעולם, לעומתו איריס טוענת: 'יובלי חמודי, נשארים בבית – נשארים בחיים'- מה שנקרא 'בביתך- בבטחה'..

 

חזרה בתשובה אינה איזו כניסה בשער תורה ומצוות, בבחינת זה השער ל-ה' צדיקים יבואו בו' בלבד, אלא תהליך נפשי ארוך של שינוי זהות הנמשך שנים.

אנשי מקצוע המתעסקים עם עולמם של החוזרים בתשובה [ביניהם הרב דן טיומקין], יודעים להצביע על דמיון גדול בין תהליך שינוי הזהות, החווה החוזר בתשובה, לתהליך שינוי הזהות שחווה מהגר- שעבר ממדינה אחת לאחרת.

ד"ר פני לואיס מארה"ב, חקרה את תהליך שינוי הזהות אותו עובר המהגר, שממנו נשליך אנו לתהליך שאותו חווה החוזר בתשובה. ד"ר לואיס מצאה חמישה שלבים בתהליך המהגר:

 

1. שלב הקונפורמיות [-'הליכה בתלם']- בו המהגר מזדהה הזדהות כמעט עיוורת לחברה החדשה עם כמעט אפס ביקורת כלפיה.

2. שלב הדיסוננס [-פער]- בו מתפתחת הרגשת העדר התאמה, לחברה החדשה ומתחילה ביקורת כלפיה.

3. שלב המשבר וההתנגדות- בו מתפתחת עוינות כלפי החברה החדשה.

4. שלב האינטרוספקציה [-התבוננות והסתכלות פנימה]- חשבון נפש מחדש של שתי התרבויות ומורכבותן.

5. שלב הסינרגיה [-שיתוף והרמוניה של השניים]- זהו השלב בו המהגר יוצר איזון בין שתי התרבויות ומגיע לפיוס עם עצמו, לאחר שבנה זהות חדשה הממזגת את העבר עם ההווה שלו.

 

בדומה לכך חווה כל חוזר בתשובה:

 

1. שלב ה'אורות הגבוהים'- בו החוזר בתשובה מסונוור מהתרגשות ומרוחניות. הוא משקיע 'פול גז' על מנת ללמוד ולהכיר ולהיטמע בחברה החדשה. ביקורת עליה? הס מלהזכיר!

2. שלב ה'פער'- לאחר תקופה זמנית, יש סדיקה ב'הכחשה' בה היה חי, הוא נוחת מ-רום האופוריה, ומתפתחת סדיקה – לא במערכת האמונית חלילה, אלא בהתאמתו לחברה החדשה. הוא מרגיש את הפער בין הרצוי למצוי, בתיקון המידות, לימוד תורה, שולחן שבת ועוד. גם בדרך כלל מתחילים חיכוכים שלו מול החברה החדשה במוסדות החברתיים והקהילתיים.

3. שלב המרירות- הוא שלב כואב בה הביקורת מגיע לשיאה. וחשים עוינות ביחס לחברה החדשה. מתרפקים בנוסטלגיה על העבר.

4. שלב  חשבון נפש בוגר- בו רואה החוזר בתשובה את המציאות המורכבת- עברו והווהו ומתפתחת הכרה שצריך לשלב ולבנות זהות חדשה המתאימה לו בהינתן עברו, בשלב זה הביקורת גם פוחתת.

5. שלב ההרמוניה- בו אכן החוזר בתשובה מגיע לפיוס עצמי ובונה לעצמו זהות חדשה הממזגת את שני עולמותיו העבר והווה.

אלו הם א"כ חמשת השלבים.

קודם שניגע בהקשר הזוגיות, יש לומר שידיעת השלבים יכולה להקל בכללות על כל בעל או בעלת תשובה להבין מה עובר עליהם מה עובר על בני זוגם או משפחתם. ההבנה הזו עושה סדר ומפיחה תקוה- שאמנם יש קשיים בתהליך- אך זהו התהליך.

 

ועתה בהקשר הזוגי:

 

זוג מתחזקים מתחתן במזל טוב. נדמיין לעצמנו: מעבר לפער האישיות הכללית השונה של כל אחד, וכן השוני שבין בעל לאישה. יש לזוג זה, מורכבות גדולה יותר, מאחר ובמקרים רבים אין הבעל והאישה מסונכרנים על אותו שלב מחמשת השלבים הנ"ל. נדמיין שהבעל ב'שלב האורות הגבוהים' ורעייתו בשלב השלישי של 'שלב המרירות', כמובן שציור זה עילה לפער גדול.

וגם אם נאמר ששניהם כבר בשלב החמישי של בניית זהות חדשה, בהרמוניה של העבר עם ההווה, לא תמיד ההרמוניה שאליה הגיעה האישה היא אותו סוג הרמוניה של הבעל.

[וכמובן כל הנ"ל, בהנחה ששניהם אכן כבר חזרו בתשובה. עוד לא דיברנו אם אחד בתשובה והשני עדין מגשש ומרחרח את היהדות. שכמובן אין סינכרון ביניהם.]

 

על כן הסוד הוא: לדעת, שאי- אפשר- בלי- פער! זה טבעי ונורמלי- לא להיות על אותה נקודה.

 

זאת ועוד, צריך לדעת ש'על כל פשעים [שכביכול עושה בן הזוג] תכסה אהבה', ולכן צריך לשמור על זמני איכות יחד ולשמור על עליזות ושמחה בבית שרק ע"י כך אפשר להגיע לשלב החמישי שלב ההרמוניה.

 

***

רפי ב"ש כהן יועץ זוגי מוסמך. לתגובות ושאלות: refaelc37@gmail.com     

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה