מתנה לחג

סוגית "מתנה לחג" עולה מידי שנה בשנה כמה פעמים לפני ובמהלך חגי תשרי ולקראת חג הפסח, ולעיתים גם בתזמונים נוספים באירועים חגיגיים ובשמחות.

3 דק' קריאה

רוחמה אפרתי

פורסם בתאריך 22.09.20

מתנה לחג

סוגית "מתנה לחג" עולה מידי שנה בשנה כמה פעמים לפני ובמהלך חגי תשרי ולקראת חג הפסח, ולעיתים גם בתזמונים נוספים באירועים חגיגיים ובשמחות. 

 

בדרך כלל כאשר הולכים להתארח עומדים בפני 'שאלת השאלות' "מה לקנות…???" שסביבה לעיתים ישנה מובכות מסויימת.

 

"עוד פעם סרוויס? לפני שנתיים קנינו משהו דומה". "בשנה שעברה קנינו פמוטים ומגש דקורטיבי, מפה וואזה". "הוי לא.. עוד פעם תו קניות או קרמים.." צריך דוקטורט ולהיות ממש גשש בלש כדי לא לעשות פדיחה ולחזור על המתנה פעמיים.. ולנסות להתכוונן לטעם.

 

כולנו, ללא יוצאן מן הכלל נתקעים סביב השאלה הזו כשחגיגת הקניות בעיצומן. באופן אישי אני ממש נהנית לראות את השפע והעושר של ההיצע הנרחב שיש כיום, וגם המחירים נוחים ושווים לכל כיס. תודה לשם יתברך!

 

אני גם אוהבת לפעמים לקנות פריטים בודדים מכל מיני חנויות ולעטוף לבד , כך שהמתנה יוצאת מיוחדת ואישית. ואפילו יותר שווה מזו שבחנות.

 

 

מתנה ממוחזרת

 

הס מלדבר. אבל בהחייאת, מי מאתנו לא ממחזר מתנות..? אההה… קבלת משהו שלא מוצא חן בעינייך, או שלא הספקת לקנות מתנה לחמות, או שיש לך כבר משהו דומה או שפשוט לא בא לך על המתנה.. אז מעבירים אותה באלגנטיות למארחת.

 

ייתכן ולפעמים צריך קצת מקצה שיפורים ויש לשפצר את האריזה או הסרט, אבל אם המתנה מגיעה ארוזה למשעי בתוספת שקית מכובדת אזי זה נראה מושלם, ובכלל את עפה על עצמך בפרט שהמארחת נראית ממש מבסוטית מהמתנה, "וואו… לא היית צריכה להוציא כ"כ הרבה על המתנה.. לא היית צריכה לטרוח כל כך.." ואת מחייכת בינך לבין עצמך שבכלל מדובר במתנה ממוחזרת ואם בכלל הייתה יודעת..

 

רק דבר קטן אלייך יקירתי, היזהרי מלשקר.. ולומר בטעות "כן קניתי לך את המתנה במיוחד..", או "הלכתי לחפש משהו שתאהבי.." כי זה שקר – את הרי לא באמת עשית את זה. קבלת את המתנה והעברת אותה וזה בסדר גמור. ברם, שימי לב לא לומר שקנית, רכשת, הלכת במיוחד..

 

 

שונא מתנות יחיה

 

הלכתי לבדוק את הסוגיה במיוחד. למה נאמר שמי ששונא מתנות הוא יחיה, כי מי שאוהב חס וחלילה ימות? הנה לנו כמה וכמה נקודות למחשבה:

 

 

  1. בספר משלי (טו, כז): "וְשׂוֹנֵא מַתָּנֹת יִחְיֶה", ונחלקו הראשונים האם טעם האיסור לקבל מתנות הוא סייג משום איסורי גזל חמדה וחנופה, או משום מידת הביטחון, וצ"ב למאי נפקא מינא.

 

  1. קבלת מתנה מאדם המתכבד בכך שהמקבל נאות לקחת את המתנה מידו

 

 

  1. בספר משלי: "וְשׂוֹנֵא מַתָּנֹת יִחְיֶה", ואמרו חז"ל במסכת סוטה] "משרבו מקבלי מתנות, נתמעטו הימים ונתקצרו השנים, דכתיב ושונא מתנות יחיה". וצריך ביאור האם לפנינו איסור לקבל מתנות, ואם כן מה טעמו, או שהוא הנהגה טובה ממידת חסידים.

 

גם עצם ענין "שונא מתנות" טעון הסבר: מדוע יש לשנוא את קבלת המתנות. מדוע מובטח לשונא המתנות "חיים". צ"ע מה ההנהגה בזה למעשה.

 

והנה כאשר הגיע אברהם אבינו למצרים וחשש שהמצרים יהרגוהו כדי לקחת את שרה אשתו, אמר לה: "אִמְרִי נָא אֲחֹתִי אָתְּ לְמַעַן יִיטַב לִי בַעֲבוּרֵךְ וְחָיְתָה נַפְשִׁי בִּגְלָלֵךְ"  (בראשית יב, יג) ופירש רש"י: "יתנו לי מתנות". ומפורש איפוא, שאברהם אבינו לא ראה כל פסול בקבלת מתנות ממלך מצרים. וכמו כן לאחר מכן, קיבל מתנות מאבימלך, כמפורש בפסוק (בראשית כ, יד) "וַיִּקַּח אֲבִימֶלֶךְ צֹאן וּבָקָר וַעֲבָדִים וּשְׁפָחֹת וַיִּתֵּן לְאַבְרָהָם וַיָּשֶׁב לוֹ אֵת שָׂרָה אִשְׁתּוֹ". ועוד אמרו חז"ל בפרקי דרבי אליעזר כי אברהם אבינו קיבל במתנה את אליעזר עבדו מנמרוד. ותמוה ביותר, מדוע לא חשש אברהם אבינו ל"שונא מתנות יחיה", ובפרט שנראה כי אברהם עצמו חשש מקבלת מתנות, כמאמרו למלך סדום (בראשית יד, כב) "אִם מִחוּט וְעַד שְׂרוֹךְ נַעַל וְאִם אֶקַּח מִכָּל אֲשֶׁר לָךְ". וצ"ע.

 

ועוד נמצא כי הרבה צדיקים לא חששו משונא מתנות יחיה.

 

אני באופן אישי מאד אוהבת לתת מתנות, וגם אודה, אוהבת גם אוהבת לקבל מתנות. כן זה נחמד לי ועושה לי טוב. זה בהחלט משמח אותי. בכלל, אני חשובת שנשים אוהבות מאד לקבל מתנות.

 

מבחינתי מתנה היא ביטוי לחיבה, למחשבה, הכרת הטוב והערכה. במיוחד אם מתווספת לזה ברכה אישית או נופך של מחשבה מיוחדת בקניית המתנה זה בהחלט מחמם את הלב.

 

קנו לעצמכן מתנה לחג

 

אני מאד אוהבת לפרגן לעצמי ולקנות מתנות לעצמי. כן , כן קראתם נכון! אני קונה לעצמי מתנה! ולפעמים גם כותבת הקדשה, זו לא בדיחה ולא מליצה, זו אמת.

 

קנית שמלה חגיגית לכבוד החג? בקשי מהמוכרת לעטוף לך אותה. כשתבואי הביתה יהיה לך כייף מיוחד לפתוח את אריזת המתנה למרות שאת יודעת מה כבר יש בתוכה.. העטיפה עושה את שלה!

 

קנית לבעל חולצה ומכנסיים? עטפי גם אותם, הוסיפי ברכה אישית וחג שמח – הוא וודאי ישמח בזה מאד, וזה יחמם לו את הלב ויתרום לקרבה והרמוניה ביניכם.

 

כך כנ"ל גם לגבי הילדים המתוקים שלנו, עליהם לדעת ולהבין שדברים אינן מובנים מאליהם. כמו למשל קניית בגד לחג, שעשוי להיות אפילו מתנה שוות ערך!

 

 

בעזרת השם קנייה מהנה ורק בשמחות. תפרגנו לעצמכם ותקנו מתנות ובכייף.

 

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה