אין לך אדם שאין לו שעה

כאשר מגיעה השעה להצלחה, לגדולה, להתעלות במזל, כאשר השם יתברך פותח את כל השערים והדלתות אין שום כוח שיכול לעמוד מנגד!

3 דק' קריאה

רוחמה אפרתי

פורסם בתאריך 20.12.20

 "וַיִּשְׁלַח פַּרְעֹה וַיִּקְרָא אֶת יוֹסֵף וַיְרִיצֻהוּ מִן הַבּוֹר וַיְגַלַּח וַיְחַלֵּף שִׂמְלֹתָיו וַיָּבֹא אֶל פַּרְעֹה" (בראשית מ"א, י"ד)

 

אין ספק שיש בלי סוף לרשום על הפרשה הנפלאה והמרגשת הזו שבחלקה הראשון מסופר על יוסף הצדיק שעולה לגדולה ולתפארת, ובחלק השני, כאשר האחים בציווי אביהם יעקב יורדים לארץ מצרים לקנות אוכל. יוסף פוגש אותם, מכירם מיד ומזהה אותם ופה מתחיל דו שיח מעניין שיש בו סודות נשגבים ותיקונים עצומים. מפאת קוצר היריעה, בשם השם וברשותכם, נתייחס לחלק הראשון של הפרשה שבה יוסף עולה לגדולה.

 

כאשר מגיעה השעה להצלחה, לגדולה, להתעלות במזל, כאשר השם יתברך פותח את כל השערים והדלתות אין שום כוח שיכול לעמוד מנגד! כי אז "ויריצהו מן הבור" כלומר אפילו לא מתמהמהים עוד שנייה אחת! גמרנו! התיקון הסתיים! הסבל , הקושי, המסכנות, הגעגועים, הייסורים נגמרו! וכעת הזמן לגדול ולהתעלות!

 

עכשיו "מבֵירָא עֲמִיקְתָּא לְאִיגָרָא רָמָא" – משפל המדרגה, מהבור הכי נמוך להצלחת עולם, לשיא הפסגה. יוסף הצדיק אינו מתבלבל מההצלחה הכבירה שעומדת מולו, רק שתבינו, שעד לפני רגע היה עבד מושפל בבור ובין רגע הופך להיות נסיך מצרים – זה כמעט לא הגיוני שלא לדבר על פרדוקסאלי ואפילו על קו ההזוי ומטורף. אבל מאת השם לא נסתר מאומה וברצונו מגיבה אנשים וברצונו משפיל.. וכאשר השם רוצה להרים משהו אז זה בין רגע ובשניות, כדכתיב "ויריצוהו מהבור"

יוסף מקבל את הכל באמונה ובאהבה רבה. כשם שנזרק לבור מלא בנחשים ועקרבים, אח"כ נמכר לעבד ואז הושלך לכלא המצרי הקשה, לא שכח לעולם את ההשגחה הפרטית ואת הקדוש ברוך הוא ונהיה מי שנהיה אך ורק בזכות התפילות שלו והאמונה ההדוקה והתמידית בקדוש ברוך הוא.

גם כאשר הוא נהיה משנה למלך ולמשעה נסיך מצרים, הוא אינו משוויץ וליבו אינו מתמלא בגאווה ופניות, אדרבא, הוא נשאר אותו יוסף הצדיק השומר את העיניים והברית, עדין הנפש, אציל ומכובד. ההתעלות במדרגות בהיותו נסיך אינו גורע כהוא זה ממידותיו התרומיות, להיפך! הוא מלא בכלים רוחניים להכיל את השפע להיות נסיך, מנהיג ושליט על כל האימפריה המצרית ועל מיליוני אנשים בעולם בדרך השם וכרצונו יתברך.

"ויריצהו מהבור" כאשר הקדוש ברוך הוא מחליט להעלות בן אדם – הוא יכול להתהפך מן קצה אל הקצה, מעני למולטי מיליונר, מכלומניק לכוכב העולם, מאנונימי לסופר סטאר – פרעה כבר מודיע לו שהוא האיש נבון וחכם שאין כמוהו! וככזה הוא מיד שם אותו תחתיו, מספר שתיים בממלכה. מושל ושליט. "אַתָּה תִּהְיֶה עַל-בֵּיתִי וְעַל-פִּיךָ יִשַּׁק כָּל-עַמִּי; רַק הַכִּסֵּא אֶגְדַּל מִמֶּךָּ" (בראשית מ"א, מ) – כולנו מכירים את המשפט על פי יישק דבר! שאני המחליט.. אני הקובע.. אני המילה האחרונה.. אני האוטוריטה.. כך פרעה ממליך את יוסף – רק אתה יוסף!  

פרעה אחר כך מסיר את טבעתו ונותן אותה ליוסף, מלביש אותו בגדי שש עונד לו רביד זהב על צווארו, מרכיב אותו במרכבת המלך ועוד מוסיף ואומר "וַיֹּאמֶר פַּרְעֹה אֶל יוֹסֵף אֲנִי פַרְעֹה וּבִלְעָדֶיךָ לֹא יָרִים אִישׁ אֶת יָדוֹ וְאֶת רַגְלוֹ בְּכָל אֶרֶץ מִצְרָיִם" (בראשית מ"א, מ"ד) במילים אחרות, עכשיו אתה מנהל את הממלכה, הכל ברשותך! אני רק מלך בובה שיושב על הכיסא. הכל שלך!

 

יוסף נהיה משנה למלך, במילים אחרות יוסף נסיך מצרים! מצרים של אז הייתה אימפריה כלכלית וצבאית, בעלת עוצמה ושליטה עצומה כמו ארה"ב של היום. בשנות הרעב כאשר המצריים באו בטענות לפרעה הוא שולח אותם ליוסף באמרו כל מה שיוסף אומר לכם תעשו! וַתִּרְעַב כָּל אֶרֶץ מִצְרַיִם וַיִּצְעַק הָעָם אֶל פַּרְעֹה לַלָּחֶם וַיֹּאמֶר פַּרְעֹה לְכָל מִצְרַיִם לְכוּ אֶל יוֹסֵף אֲשֶׁר יֹאמַר לָכֶם תַּעֲשׂוּ (בראשית מ"ב, נ"ה)

 

אין ספק שיוסף מקבל שיטה טוטאלית ומושלמת על ארץ מצרים ונתניה וכל יושבי בה. מתוקף היותה אימפריה הוא למעשה גם שולט בעצם על כל העולם כולו.. אתם קולטים את המהפך? את גודל השינוי? מהתחתיות והשפל לפסגה אל השיא!

 

וכך גם אנחנו יהודים יקרים צריכים להתחזק שאף פעם לא אובדת התקווה! שהשם יכול להרים אותנו בין רגע.. מכלום להכל.. מעבדות לחירות.. משעבוד למלוכה! ואנחנו, אנחנו בני המלך האמתיים שעדיי נמצאים בגלות החשוכה.. עדיין נרות החנוכה מהבהבים עם שלהבת החג והאור הגנוז.. כולנו תפילה ותקווה שנזכה לגאולת עולמים ולמשיח כבר עכשיו ונשוב להיות הנסיכים והנסיכות של העולם, כיאה לבנים ולבנות של מלך מלכי המלכים, הקדוש ברוך הוא בכבודו ובעצמו.

 

תתחזקו כי אנחנו הנסיכים והנסיכות האמתיים שעוד נקבל הנסיכות שהקדוש ברוך הוא יחליט להניח את כתר המלוכה ולהביא את המשיח ולגלות את מלכותו בעולם גם אותנו יריצו מן הבור..!

 

זכרו תמיד – שֶׁאֵין לְךָ אָדָם שֶׁאֵין לוֹ שָׁעָה (משנה אבות ד ג) – כלומר שאנחנו נצרכים בעולם , ומי יודע מהו הטוב שיתגלגל על ידנו בעולם! וגם אין לזלזל בשני שהוא פחות מוצלח כי פעם למעלה ופעם למטה, ומי יודע מה… רבי נחמן (חיי מוהר"ן, תס"ה) "..אבל אדם אחר יכול להרוויח בשעה שלו רווח גדול כנ"ל".

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה