לא נשאר חייב

אין שום דבר שקורה ונעשה סתם בעולם, ולנו יש את יכולת הבחירה איך וכיצד להגיב ומה לעשות. יש עין שרואה ואוזן ששומעת והקדוש ברוך הוא לא נשאר חייב!

3 דק' קריאה

רוחמה אפרתי

פורסם בתאריך 22.10.19

ישנם סיפורים שגם כעבור כמה שנים אתה לא תשכח אותם, הם כל כך מתוקים ומרגשים שפשוט אי אפשר לא להתייחס אליהם. הנה שני סיפורים שהשאירו בי חותם עמוק ואמרתי לעצמי שאני מוכרחה להעלות אותם על הכתב, ולו בשל העובדה של המתיקות הנפלאה והקסם שבהם, ובעיקר מוסר ההשכל והתובנות שיהיו למעשים והתנהגויות בפועל.

 

באחת מההרצאות שלי בתל אביב נכנס לשיעור בחור אברך שנראה חסר אונים ומיוסר. במבט ראשון אי אפשר היה להתעלם ממנו ולא להתייחס, הוא פסע במבוכה לתוך בית הכנסת ובקש רשות לומר מספר דברים. עצרתי את השיעור ונתתי לו את זכות הדיבור.

 

אמר שבעוד כמה ימים הוא מחתן את בתו ואין לו במה להשיאה. "מצוות כלה" המשיך ואמר "היא אחת מן המצוות החשובות בתורה ואין דבר גדול ונפלא מאשר לשמח חתן וכלה. אין לנו פרוטה להשיאה, והימים מתקרבים" התחנן, תוך שהוא משפיל מבטו ואומר , "בנות ישראל הצדקניות אשמח מאוד אם תוכלנה לעזור לי במה שניתן. כל סכום יהיה לעזר רב".

 

באותו היום לא לקחתי איתי ארנק לשיעור, אבל קיבלתי תשלום בעבור ההרצאות. במעטפה היו  שטרות, ידעתי שגם אין לו איך לפרוט ולא רציתי להעמיד אותו במצב מביך ומשפיל.

 

אמרתי, "ריבונו של עולם, גלוי וידוע לפניך שאין לי כסף קטן ואיני רוצה לבייש את היהודי היקר הזה. מצד שני, מדובר בשטר של 200 ₪ וזה לא מעט כסף שגם נצרך עבורי. אבל לא אוכל להשיב פניו ריקם וזה מה שיש לי תרתי משמע".

 

עברו כמה חודשים טובים, צהרי יום שישי אני יורדת בגרם המדרגות של הכניסה הראשית לחניה, רגע לפני שאני דורכת על המדרגה לפני האחרונה צדות עיני שטר. כן קוראים חביבים, אותו הסכום בדיוק (!) שנתתי להכנסת כלה לפני כמה חודשים. היה ברור לי שאין זה חלילה צירוף מקרים, אלא השגחה פרטית ומדויקת. אמרתי בשמחה "ישתבח הבורא שמחזיר בחזרה וכפל כפליים, גם קיבלתי בחזרה בדיוק את אותו הסכום וגם זכיתי במצווה שאין לה מחיר לא בעולם הזה ולא בעולם הבא".

 

מאמרים נוספים בנושא:

מילה טובה או תרופה?

רק מילה טובה אחת

רק מילה אחת

מילים קטנות

להצית את אש האהבה

מדברים מאהבה

בכוח האהבה
אהבה, זה מה שצריך
הקב"ה אוהב אותנו

כי אנחנו גם וגם

מלא נקודות טובות

מכה עוברת, אבל מילה נשארת

 

***

 

בימים של עשרת ימי תשובה היה דוחק ומרגש במיוחד, אתם יודעים איך זה הרגשות צפים וקיימת תכונה של לחץ בבתי ישראל. אולם לי, התפנה ערב לפני כיפור ורציתי לעשות בו מצווה ולזכות את בנות ישראל בהכנה ליום הכיפורים, מה גם שרציתי להקדיש את השיעור לרפואת מורי ורבי הרב שלום החשוב. סימסתי הודעה לרבנית מן המדרשה בתל אביב וזו כל כך שמחה בהודעה שאמרה לי, התפללתי לשם יתברך שישלח לי רבנית שתבוא לתת דרשה הערב ובחינם, כי אין לי תקציב. והנה את הופעת לי מן השמיים".

 

הערב היה שמח במיוחד מלא באורות, עד כדי כך מלא בשפע שתלמידה אחרת תרמה סעודת פלפלים, ערכנו גם הפרשת חלה ועשינו הכנה לכבוד כיפור, שרנו, שמחנו ורקדנו, ביקשנו והתפללנו, ברוך השם, היה ערב מעצים וחוויתי במלוא מובן המילה. שמחתי בחלקי והודיתי לאל הרחמן שזכיתי לתרום שיעור תורה ללא תשלום.

 

 

יש עין שרואה ואוזן ששומעת וכל דבריך בספר נכתבים…

 

מוצאי כיפור אנחנו נוסעים לעזור במצוות בניית סוכה, אב המשפחה ניגש לבעלי ומוסר לו מעטפה, "קח, זה עבור הדלק".  מן נסתם לא ביקשנו מאומה ועשינו את הכל באהבה ולשם שמיים מתוך רצון לעזור.

 

כשהגענו הביתה, במעטפה היה בדיוק את אותו הסכום שאני גובה בעבור ההרצאה במדרשיה בתל אביב.

 

ישתבח הבורא! אינו נשאר חייב לאף ברייה. ככתוב במשנה אבות ב טז: "הוא היה אומר, לא עליך המלאכה לגמור, ולא אתה בן חורין ליבטל ממנה. אם למדת תורה הרבה, נותנים לך שכר הרבה. ונאמן הוא בעל מלאכתך שישלם לך שכר פעולתך. ודע מתן שכרן  של צדיקים לעתיד לבוא".

 

כיום נסתר מאתנו שכר המצוות, אין ספק שמידע זה נלקח מאיתנו דווקא בשל סוגיית הבחירה. במילים אחרות, לולא ידענו מה מחיר ושכר המצוות אז לא הייתה לנו בחירה. היינו מעדיפים לעשות X  על פני Y , והייתה לנו פנייה, כלומר אינטרס אישי מובהק. לכן גנז הקדוש ברוך הוא את הידיעה מתוך כוונת הבחירה.

 

כך או כך, יודעים או לא, מה אכפת לנו לנסות להיות אנשים טובים יותר, לעזור ולהושיט יד כדי לבנות עולם? ובפרט שמבקש מאתנו הקדוש ברוך הוא ומצווה אותנו לעשות ולהרבות במצוות ובמעשים טובים. אדרבא, לתת ולדעת שיש בעל בית הוגן והכי ישר שבעולם שישלם שכרך ולעולם לא יקפח אותך. אין שום דבר שקורה ונעשה סתם בעולם, ולנו יש את יכולת הבחירה איך וכיצד להגיב, לנהוג ומה לעשות. יש עין שרואה ואוזן ששומעת וכל דבריך בספר נכתבים! הקדוש ברוך הוא בוחן לב וכליות ויודע נסתרות.

 

יגעת ומצאת? תאמין!

 

 

* * *

רוחמה אפרתי B.A בפסיכולוגיה ותקשורת, Master & Trainer NLP  תת מודעי קליני רפואי, מרצה בכירה, מעבירת סדנאות וערבי הפרשת חלה. לפרטים: 054-2176644 

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה