אושר אמיתי!

זה מאמר למי שרוצה להיות מאושר באמת. מה האויב הגדול ביותר של האושר? מה אתם חושבים? התשובה היא שהאויב של האושר הוא הדמיון...

4 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 16.02.20

מי האויב?

זה מאמר למי שרוצה להיות מאושר באמת.

מה האויב הגדול ביותר של האושר? מה אתם חושבים?

התשובה היא שהאויב של האושר הוא הדמיון, ונסביר למה הכוונה.

 

לדמיון יש כוח גדול מאוד. הוא נותן לאדם חוויה של עונג מאוד חזקה. אבל הוא גם מסוכן ומתעתע, כי בסופו של יום האדם מתעורר מהדמיון מוצא את עצמו במציאות, וכאשר כל הדמיונות שלו מתנפצים על קרקע המציאות, הוא מתחיל לסבול מהמציאות סבל רב. זו העדות לכך שהעונג שהוא חווה הוא עונג מזויף. זה לא אושר אמתי.

 

זה כמו אדם שעובר צרות בחיים ובורח אל השכרות ונכנס לתוך עולם "מתוק" של שקר – שכאשר הוא חוזר בחזרה למציאות, הסבל שלו רק גדל והולך; וכך הוא הולך ושוקע בהתמכרות לטיפה המרה, כלומר הוא הולך ובורח מהמציאות אל עולם הדמיונות.

 

יוצא שהאושר המזויף הוא האויב הגדול ביותר של האושר האמתי!

 

מאושר בחלקו

אבל האושר האמתי הוא אושר שמגיע מהמציאות, השמחה בחלקנו, במה שיש לנו, ולא השמחה בדברים שאין להם שום אחיזה במציאות. הדרך אל האושר האמתי היא חיפוש האושר במציאות, והסוד של האושר הוא הבריחה מהדמיונות.

 

העונג של הדמיונות הוא עונג שקרי, עונג שסופו רע ומר, עונג שמתפוצץ בפנים ומשאיר את האדם שָׁבוּר בנפשו. ולמרות שהדמיונות לכאורה מענגים את האדם בשעתם – בכל זאת מדובר בזיוף עלוב, ולכן הבריחה מהדמיונות היא לא מניעת עונג, אלא היא הדרך להגיע לעונג האמתי, העמוק, הפנימי והחזק.

 

וכך בדיוק זה בכל התאוות. כל התאוות מסעירות את הדִמיון, אבל לא משנות כלום במציאות. אוי לו למי שהאושר שלו תלוי בסיפוק תאוותיו. זו מציאות קלסית של אדם שלא שמח בחיים שלו ולכן הוא בורח לעולם הדמיון.

 

הכוח לוותר

זה יסוד חשוב מאוד שכל אחד צריך לשנן ולהפנים. והיסוד הזה מסביר הרבה מאוד דברים:

השבוע ניגש אלי בחור וסיפר לי שהוא רוצה להיפטר ממכשיר הטלפון ה"חכם" שלו, הוא מבין שזה אסור וזה מביא אותו לעבירות – אבל הוא לא מסוגל, הוא כל כך מחובר לזה, הוא לא מסוגל להפסיק. בקיצור, הוא מכור. הוא שאל אותי מה עליו לעשות.

 

ואני עניתי לו תשובה מאוד פשוטה. שאלתי אותו: "אתה מן הסתם רוצה להתחתן ולהקים בית בישראל, ואתה מן הסתם רוצה בית יציב, אושר בנישואין ואהבת אמת. האם אתה חושב שהמכשיר הזה יעזור לך או יפריע לך? האם תוכל להיות אהבת אמת בינך לבין אשתך כאשר אתה נחשף כל היום לתמונות ולדמיונות? האם תוכל לשמוח בחלקך באמת? האם היית רוצה שגברים אחרים יראו את אשתך ויתאוו אליה? האם היית רוצה שאשתך תהיה בקשר עם בחורים אחרים או אפילו רק תסתכל בצורה לא ראויה על גברים אחרים?"

 

הוא לא היה צריך לענות לי כלום. התשובה על כל השאלות האלה מובנת מאליה.

 

כאשר אדם עומד מול האמת, כאשר הוא נדרש להגדיר את השאיפות האמתיות שלו – הוא לא יכול לשקר על עצמו.

 

הוא אמר לי שעל ידי הדיבורים האלה הוא קיבל את הכוחות להתנתק מהמכשיר. כל עוד הוא הרגיש שהאושר שלו תלוי במכשיר – כל מה שהוא ידע לא עזר לו לוותר על האושר שלו. אבל ברגע שהוא הבין שהמכשיר הוא האויב של האושר שלו – הוא קיבל כוחות. הוא הבין שהוא לא מוותר על כלום, אלא הוא פשוט מכשיר את עצמו להיות מאושר באמת.

 

חוזרים לגן עדן

אושר אמתי בחיים הוא רק כאשר האדם שמח במציאות שלו, שמח בחלקו.

 

השאיפה של כל בני העולם היא להגיע לחיים של זוגיות ואהבת אמת. ואיך אפשר להגיע לאהבת אמת? רק כאשר אתם חיים את המציאות שלכם, כלומר שאתה רואה לנגד עיניך רק את אשתך, ואת רואה לנגד עינייך רק את בעלך. עבורךָ אין אישה אחרת ועבורֵך אין גבר אחר. נאמנות מוחלטת, קשר פנימי. כל גבר זר או אישה זרה הם רק דמיון שמאיים על האושר האמתי שלכם.

 

זה מה שאנחנו מברכים את החתן והכלה: "שמח תשמח רעים האהובים כשמחך יצירך בגן עדן מקדם". בגן עדן היו רק גבר אחד ואישה אחת. אם תרגישו שאתם גבר אחד ואישה אחת בעולם, אתם בגן עדן!

 

פסגת העונג

בפרשת השבוע שלנו, לפני הפסגה הגדולה של הגאולה שהיא מתן תורה, נצטוו כל ישראל לפרוש מהתאוות שמעוררות את הדמיונות וגוזלות מאתנו את האושר האמתי, כדי להכין אותנו לקבל את התורה שמעלה אותנו אל העונג האמתי שהוא העונג השכלי והנפשי.

 

ורק לאחר מתן תורה שבו יצאו עם ישראל מהדמיונות, היו יכולים לשוב לחיי משפחה בריאים כמו שאמר להם "שובו לכם לאהליכם", ולזכות לקשר הזוגי האמתי שהוא קשר של מצווה, קשר של שמחה בחלקו, ושמחה במציאות.

 

כי הקשר הזוגי האמתי הוא קשר של מציאות ולא של דמיונות. והמציאות היא שאתם שני בני אדם והקשר ביניכם הוא קשר נפשי, קשר של דיבור, קשר של תשומת לב, קשר של הקשבה והבנה, קשר של התחשבות. וזה האושר האמתי שבנישואים, וכל עוד כבולים בדמיונות לא ניתן להגיע לאושר הזה.

 

הצעד הראשון

אם אתה רוצה לחפש משמעות, אם אתה רוצה לחפש עונג פנימי ויציב – אתה חייב קודם כול לעשות את הצעד הראשון שהוא "סור מרע". כאשר אתה מתנתק ונגמל מהשפעת הדמיונות – אתה מכשיר את עצמך לחפש ובעזרת ה' למצוא עונג אמתי בחיים.

 

וזו עבודת ימי השובבי"ם. ימי השובבי"ם מגלים לנו שכל התאוות והדמיונות הם למעשה גלות מצריים, הם למעשה סבל גדול מאוד, עבדות ושעבוד. והדרך לצאת ממצריים היא דרך תיקון הברית כלומר, יצירת קשר אמתי עם בורא עולם ושמירה על הקשר הזה.

 

וכבר כתבנו ואנחנו חוזרים ומעוררים שוב – שהעבודה על תיקון הברית אין פירושה לוותר על העונג, אלא פירושה הוא לוותר על תענוג שקרי שסופו סבל נפשי, כדי לזכות לעונג אמתי שגורר סיפוק פנימי.

 

והעבודה הפשוטה שלנו היא להתנתק מהמכשירים שרק מעוררים ומגבירים את הדמיון. וכן העבודה של הגברים לשמור על העיניים שהם השַׁעַר לכל הדמיונות כמו שאומרים חז"ל "אין יצר הרע שולט אלא במה שעיניו רואות". והעבודה של הנשים היא לשמור על הצניעות, כי כאשר אישה אינה הולכת בצניעות, היא ממלאת את עצמה בדמיונות של גברים אחרים, וכן מגבירה את הדמיונות אצל גברים אחרים, ובזה היא הורסת לעצמה את כל הבסיס לאושר בחיים.

 

וזו הדרך לזכות לתורה באמת, כמו שלמדנו בפרשה שהדרך לזכות לתורה היא דרך של ויתור על הדמיונות, וזו היא הדרך לכל התקדמות בחיים בגשמיות וברוחניות. יהי רצון שנזכה לאושר אמתי ולעונג אמתי ולסיפוק אמתי מתוך קדושה וטהרה.

 

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה