הכנסה פסיבית – הרב שלום ארוש

כולנו חולמים על פרנסה בקלות וברווח. לעבוד מעט ולהרוויח הרבה. ומה טוב שגם בכלל לא נצטרך לעבוד ושתהיה לנו מה שנקרא היום “הכנסה פסיבית" הרב ארוש מסביר איך לזכות בהכנסה כזו

4 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 30.01.22

האם יש בעולם הזה כסף קל?

כולנו חולמים על פרנסה בקלות וברווח. לעבוד מעט ולהרוויח הרבה. ומה טוב שגם בכלל לא נצטרך לעבוד ושתהיה לנו מה שנקרא היום “הכנסה פסיבית” – אתה לא עושה כלום והכסף נכנס לחשבון, כמו איזה כמה דירות בתל אביב ובירושלים המנוהלות על ידי חברת ניהול שיכניסו לנו איזה עשרים שלושים אלף שקל לחשבון מידי חודש בלי להתאמץ.

כל מי שרוצה למשוך מתעניינים לקורס או למשוך כספים מאנשים בקלי קלות, מבטיח להם את שתי מילות הקסם “הכנסה פסיבית” והופ… הלקוחות נמשכים לפרסומים ולמודעות כמו זבובים לחבית דבש.

רוב ההבטחות האלה הן כמובן הבטחות סרק במקרה הטוב או הטעיה מכוונת במקרה הפחות טוב או תרגיל עוקץ אכזרי במקרה הרע, כי בעולם הזה נדיר עד בלתי אפשרי לקבל משהו בלי להתאמץ.

אבל שני דברים ברורים מאוד: האחד הוא שהטבע האנושי נכסף ומשתוקק לחיים קלים, כלומר לעבוד כמה שפחות זמן או כמה שפחות קשה – ולהרוויח כמה שיותר. והשני הוא שאכן ישנה מציאות כזאת שבה אתה עובד מעט ומרוויח הרבה, כי כולנו רואים שיש כאלה שעובדים מצאת החמה ועד צאת הנשמה בעבודות קשות ושוחקות בעבור פרוטות, ויש כאלה שעובדים פחות שעות וגם הרבה פחות קשה ומרוויחים הרבה יותר.

כך שבהחלט יש מקום ותקווה לשאיפה שלנו לעבוד פחות ולהרוויח יותר, זאת אומרת להיות מוכנים לעבוד ברצינות, אבל לעבוד בצורה יעילה וחכמה, עם שיטה מוכחת ומודל עסקי שיאפשר לנו למקסם את הרווחים ולמצות את הפוטנציאל של הכסף שלנו של הכישרונות שלנו ושל הזמן שלנו.

מאתיים אלף אחוז רווח

חכמינו אומרים שהתורה היא גם סחורה, והיא טובה מכל סחורה. כלומר שגם ללימוד התורה צריכים לגשת עם “ראש עסקי” כדי לנצל את הזמן את הכוחות ואת המשאבים ולהרוויח כמה שיותר בקניין אמתי ועמוק ונצחי. ואכן ניתן לראות שני אברכים שלומדים אותן מספר שעות והאחד צומח ומתקדם קונה ידיעות מסיים ספרים וזוכר הרבה, בעוד חברו דורך במקום ומרגיש מרוקן ומתוסכל.

וככה זה גם בעבודת ה’ ובקיום המצוות. יהודי חכם יודע היכן להשקיע. לדוגמה: הוא כמובן לומד ומקיים מצוות, אבל הוא משקיע גם זמן ניכר בקירוב רחוקים, כי הוא יודע שמה שירוויח אם יזכה לקרב יהודי אחד, זה הרבה יותר ממה שיוכל להרוויח בעצמו כל החיים. כי היהודי שתקרב ילמד תורה ויקיים מצוות ובעזרת ה’ יקים משפחה וגם הילדים שלו יקיימו מצוות והכול ייזקף לזכותך מבלי לגרוע כמובן משכרו של המתקרב בעצמו.

אז אם אתה רוצה באמת “הכנסה פסיבית” רוחנית, תעשה חשבון פשוט שגם אם תשקיע מאה שעות בחודש בקירוב רחוקים ותקרב רק בן אדם אחד – הרי שעכשיו יש לך חיים שלמים של תורה ומצוות שנכנסים לך לתוך “חשבון הבנק” הרוחני שלך. חיים שלמים במאה שעות זה עסק משתלם מאוד.

זה נקרא לחשוב יעיל ועסקי בעבודת ה’. וכמובן, אנחנו לא מקרבים יהודים רק בשביל לזכות ליותר שכר חלילה. אנחנו חייבים לעסוק בהפצה ובקירוב כי זו חובתנו ואחריותנו, וזו השמחה הגדולה ביותר של בורא עולם שבניו חוזרים בתשובה. אבל מה שמגלים לנו חכמים בנושא השכר זו רק המחשה עבורנו מה נקרא השקעה נכונה בעבודת ה’, זאת אומרת על מה עלינו לשים דגש בסדר היום שלנו וכדי שנבין ונפנים שכאשר אנחנו מבטלים תורה כדי לקרב רחוקים אנחנו לא מפסידים אלא להיפך, אנחנו מרוויחים הרבה יותר בלי פרופורציה.

פי מיליון מקירוב רחוקים

החידוש במאמר שלנו הוא שאותו הדבר בעניין אהבת ישראל. אהבת ישראל גם היא מביאה אותך ל”הכנסה פסיבית” רוחנית עצומה כלומר שאתה זוכה בזכויות רבות בלי שיעור וערך רק מכוח האהבה. כי אהבה זה חיבור. אם אני מתחבר למערכת החשמל של חבר שלי, אני מקבל ממנו חשמל ונהנה מחשמל בבית שלי – והכול בעצם על חשבון החשמל שלו.

גם על ידי אהבת ישראל – אתה מתחבר למאגר המצוות של כל עם ישראל ויש לך חלק ושכר בכולן. אך בשונה מחשבון החשמל – זה לא גורע כלום מכל אלה שהמצוות שייכות להם.

וזה חידוש נפלא של רבי דוד בן ברוך הכהן אזוג זיע”א מצדיקי מרוקו ונביא את דבריו הקדושים והמתוקים כלשונם:

“כל מי שמקיים מצוות ‘ואהבת לרעך כמוך’ יש לו ריווח גדול, שכל המצוות שעושה כל אחד מישראל הרי הם כאילו עשאן בעצמו, כי חברים המה (מלשון חיבור) ונחשבים כאילו הם גוף אחד, וכיוון שקיים חלק אחד מן הגוף – דיו”. זה יוצא פי מיליונים יותר אפילו מקירוב רחוקים!

והוא מוסיף שאהבת ישראל לא רק מכניסה לך רווחים, אלא היא גם מצילה ומכפרת עליך גם אם יש לך בינתיים עבירות חלילה, כי אתה מחובר עם כל הצדיקים, והזכויות שלהם מגינות עליך כמו שממשיך רבי דוד וכותב: “ואפילו יעבוד עבודה זרה, כיוון שהוא באחדות עם הצדיקים ואוהב אותם – יש לו חלק בכל המצוות שעושים הצדיקים ואותן המצוות מגינות עליו שהרי הם גוף אחד”.

והוא אומר שם דבר מדהים שאפילו רשע שעל פי דין מגיעים לו עונשים קשים ומרים – לא יוכל להיענש אם הוא אוהב את הצדיקים ואת שומרי המצוות, כי האהבה שלו מחברת אותו איתם וכך זכותם וכל המצוות שלהם מגינות עליו. אבל אם הוא חלילה מתנתק מהצדיקים ומואס בהם – אז הוא מתנתק מהגוף הגדול של עם ישראל ואז הוא בסכנה של ממש.

אין לי זמן להתעשר…

וכמו שלמדנו, הכנסה פסיבית אמיתית היא השקעה, אבל היא השקעה שמאוד מאוד משתלמת. לזכות לאהבת ישראל זו השקעה, אבל הִנֵה אתם רואים בעיניים שלכם את הרווח העצום והאינסופי של מי שמשקיע במקום הנכון.

וזה טיעון מנצח לכל אותם אלה שחושבים שלהשקיע חצי שעה ביום כדי להתפלל על עם ישראל שיזכו לאהבת ישראל – זה יותר מידי כי זה קשה, וזה הרבה מאוד זמן, ואין להם מספיק זמן, והם לומדים תורה ועוסקים במצוות וחבל להם “לבטל תורה” בשביל להתפלל על עם ישראל וכו’.

אבל לפי דברי רבי דוד בן ברוך – הרווח שיגיע לך מאהבת ישראל אמיתית הוא פי מיליונים ממה שתוכל לעשות בעצמך באותן חצאי שעות שעליהן אתה “מוותר” למען עם ישראל. אז תבין טוב שזה לא משתלם, זה סוּפֶּר משתלם!

נמצא שאהבת ישראל זו מצווה גדולה בפני עצמה, אבל זו לא סתם מצווה, כי אם אומרים חכמים שמצווה גוררת מצווה – אז מצוות אהבת ישראל גוררת אחריה אינסוף מצוות שאפשר לקיים אך ורק מתוך אהבת ישראל, כי מי שאוהב את חברו נותן ומעניק לו ועוזר לו ועושה איתו צדקה וחסד, וכמובן לא מזיק לו ולא מצער אותו ולא מדבר עליו לשון הרע ודן אותו לכך זכות ורואה רק את הטוב שבו.

אבל לפי החידוש של רבי דוד בן ברוך, זה עוד הרבה יותר מכך כי מצוות אהבת ישראל “גוררת” אחריה את כל המצוות של כל עם ישראל ישירות לתוך החשבון שלך וגם מגינה עליך שהעברות שלך לא יזיקו לך! גם רווח עצום וגם ביטוח חיים באותו מחיר!

פרשת השבוע שלנו עוסקת בחוקי התורה ובמצוות רבות מאוד. יהודי יחידי לא יכול לקיים את כל המצוות, והלוואי שיזכה לקיים את המצוות שהוא מחויב בהן. אבל כעת יש לנו עצה נפלאה לקיים את כל מצוות התורה ולזכות לעוד ועוד מצוות כמו שרצה הקדוש ברוך הוא לזכות את ישראל – והעצה היא שנתפלל חצי שעה בכל יום שכל עם ישראל יזכו לאהבת ישראל עד שנתחבר כולנו באהבת ישראל אמיתית עם כל עם ישראל, וכך יהיה לנו חלק וזכות בכל המצוות והזכויות של כל הצדיקים ושל כל יהודי ויהודי.

כתבו לנו מה דעתכם!

1. נילי

ב' אדר א' התשפ"ב

2/03/2022

אין על העם הקדוש הזה כל מה שהרב אומר זה לגמרי ככה יש על זה יצר הרע נוראי צריך להיות חכם להתגבר עליו ולהתפלל כל רגע פנוי

2. מירי לוסקי

ב' אדר א' התשפ"ב

2/03/2022

רפואה שלמה לרב שלום ארוש בן ימנה.
ה’ ישמור אותך.

3. ענבל מימון ינאי

ל' שבט התשפ"ב

2/01/2022

תודה לה’ יתברך על הזכות ללמוד מהרב שלום ארוש שליט”א

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה