חלק שני פרק א – יא סיון

יא סיון - פרק א – שמירת הלשון חלק שני בו יבואר, שמי שמפקיר את פיו, עלול שיכלו על ידי זה כל מצוותיו. ובזה בארתי הפסוק בתהלים (פ"א, י-יא): "לא יהיה בך אל זר...

3 דק' קריאה

מערכת ברסלב ישראל

פורסם בתאריך 06.04.21

יא סיון
פרק א – שמירת הלשון חלק שני
בו יבואר, שמי שמפקיר את פיו, עלול שיכלו על ידי זה כל מצוותיו.
 
ובזה בארתי הפסוק בתהלים (פ"א, י-יא): "לא יהיה בך אל זר, ולא תשתחוה לאל נכר. אנכי ה’ אלהיך, המעלך מארץ מצרים, הרחב פיך ואמלאהו". ולכאורה היה לו לכתוב מתחילה: אנכי ה’ אלהיך וגו’ ואחר כך: לא יהיה בך אל זר, כמו שכתוב בתורה, ולמה הפך הסדר?

אכן חז"ל אמרו (שבת קה, ע"ב): איזהו אל זר שיש בגופו של אדם? זה היצר הרע [דהיינו, שמתחילה מסיתו לעבור עבירות, שאינן חמורות כל כך, אך שלבסוף עבירה גוררת עבירה, ומתירו אפילו להשתחוות לעבודה זרה. עיין שם בגמרא]. וביאור הכתוב: אנכי ה’ אלהיך, המעלך וגו’, הוא כן: הלוא העליתיך מארץ מצרים כדי לקבל התורה, וכמו שכתוב (שמות ג, יב): וזה לך האות וגו’, בהוציאך את העם ממצרים תעבדון את האלהים על ההר הזה, שזהו תכלית היציאה, כמו שפירש רש"י, ועל כן, הרחב פיך ואמלאהו. והוא כמו שאומר הרב לתלמידו (ברכות כב, ע"א): פתח פיך ויאירו דבריך. ומה שאמר: הרחב פיך ואמלאהו, כי הקב"ה רוצה ליתן לכל אחד מישראל חלק גדול בתורה, אכן באמת תלוי הכל לפי כוח המקבל, ולזה אמר: הרחב פיך, רוצה לומר: הכיני עצמך לקבל הרבה, ואמלאהו לפי ההרחבה שלך. אכן הקדים הכתוב: דאימתי תתקיים זה בידך? כשלא יהיה בך אל זר, זהו היצר הרע, לא יהיה לו אכסניא בגופך, ואז תוכל להתחזק ולהרחיב פיך לתורה, ואמלאהו. כי בעבור זה העליתיך מארץ מצרים [וכמו שכתוב (שמות יג, ט): והיה לך לאות על ידך וגו’, למען תהיה תורת ה’ בפיך]. אבל אם יש בגופך אל זר, דהיינו מלא הרהורים, חס ושלום, לא אוכל למלאות רצונך להרחיב פיך בתורה.

***

מתוך "סם החיים" השלם

פרק ד

בו יבואר כי השומר לשונו ימחול הקב"ה בזכותו אף לאבותיו ולדורות הבאים אחריו, וגם ילמדו רבים ממעשיו, ויקבל שכר אף על זה

ג – כשזהיר על דיבור שיהיה כרצון ה’, זוכה בזה לכל הדורות הבאים אחריו
והנה באמת מונח החיוב לשמור כוח הדיבור על כל איש ישראל ככתוב בתורה, וזוכה בזה לכל דורותיו הבאים אחריו. וכעין מה שמצינו שאמרו חז"ל ומה אדם הראשון שלא נצטוה אלא על מצוה אחת, אם היה משמרה היה זוכה לו ולדורותיו הבאים אחריו, היושב בין הפיגולין ובין הנותרות (וכובש עצמו שלא לאוכלן) על אחת כמה וכמה שזוכה לו ולדורותיו הבאים אחריו עד סוף כל הדורות, ואף בענייננו כשכובש תמיד את כוח דיבורו ומצמצם שלא להוציא שום דיבור נגד רצון ה’ יתברך, בודאי זוכה בזה לכל דורותיו הבאים אחריו. (הח"ח זצ"ל בפתיחה לספר חובת השמירה).

ד – לפעמים על ידי חסימת פיו מתקיים העולם על ידו

ולפעמים זוכה על ידי חסימת פיו, שמתקיים העולם על ידו. כגון בשעת מריבה, שמתבזה, והוא כובש את עצמו שלא לענות, כמו שאמרו חז"ל על הפסוק "תולה ארץ על בלימה", על מי העולם קיים? על מי שבולם פיו בשעת מריבה. והוא מידה במידה, שלפעמים על ידי העוונות נתרבו הקיטרוגים ויכול העולם לכלות ועל ידי מידה הקדושה הזו סותמין פיהן.

וראה נא אחי עוד, שאפילו לוט שלא היה אדם חשוב כל כך, שהרי בכתוב נכתב עליו "ויסע לוט מקדם" (עיין פירוש רש"י) אפילו הכי מפני ששמע שאברהם אמר אחותי היא, ושתק, עשאו הכתוב כזרעו וחילק לו ירושה, כמו שפירש רש"י בחומש פרשת דברים. ומיניה נידון בקל וחומר, כמה טובות יגיעו מאדון הכל כשאיש הישראלי חוסם פיו מלדבר בשעת מריבה וכיוצא בזה. (כבוד שמים לח"ח זצ"ל פ"א).

באמת מונח החיוב לשמור כוח הדיבור על כל איש ישראל ככתוב בתורה, וכעין מה שמצינו שאמרו חז"ל ומה אדם הראשון שלא נצטוה אלא על מצוה אחת, אם היה משמרה היה זוכה לו ולדורותיו הבאים אחריו, היושב בין הפיגולין ובין הנותרות (וכובש עצמו שלא לאוכלן) על אחת כמה וכמה שזוכה לו ולדורותיו הבאים אחריו עד סוף כל הדורות, ואף בענייננו כשכובש תמיד את כוח דיבורו ומצמצם שלא להוציא שום דיבור נגד רצון ה’ יתברך, (הח"ח זצ"ל בפתיחה לספר חובת השמירה). זוכה על ידי חסימת פיו, שמתבזה, והוא כובש את עצמו שלא לענות, כמו שאמרו חז"ל על הפסוק "תולה ארץ על בלימה", על מי העולם קיים? על מי שבולם פיו בשעת מריבה. והוא מידה במידה, שלפעמים על ידי העוונות נתרבו הקיטרוגים ויכול העולם לכלות ועל ידי מידה הקדושה הזו סותמין פיהן. נא אחי עוד, שאפילו לוט שלא היה אדם חשוב כל כך, שהרי בכתוב נכתב עליו "ויסע לוט מקדם" (עיין פירוש רש"י) אפילו הכי מפני ששמע שאברהם אמר אחותי היא, ושתק, עשאו הכתוב כזרעו וחילק לו ירושה, כמו שפירש רש"י בחומש פרשת דברים. ומיניה נידון בקל וחומר, (כבוד שמים לח"ח זצ"ל פ"א).

 

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה