שמחה זאת דרך חיים!

השמחה, למי שלא יודע, אינה תלויה בגורמים חיצוניים, אלא השמחה היא לדעת למצוא את הטוב במה שיש עכשיו, לראות את היפה בקיים. שמחה – זו תפישת חיים!

3 דק' קריאה

שרה שוורצמן

פורסם בתאריך 06.04.21

השמחה, למי שלא יודע, אינה תלויה
בגורמים חיצוניים, אלא השמחה היא לדעת
למצוא את הטוב במה שיש עכשיו, לראות את
היפה בקיים. שמחה – זו תפישת חיים!
 
 
בתקופות החגים אנו מצווים על השמחה – "ושמחת בחגך והיית אך שמח". אולם ההשקפה היהודית גרסה תמיד ששמחה, ולא רק בתקופות החגים (ובפרט בשלושת הרגלים), גורמת לאדם להיות טוב יותר ונותנת לו כוח לקיים מצוות בשלמות.
 
ישנה אמרה מוכרת האומרת ש"השמחה אינה מצווה אבל היא גורמת לכל המצוות. העצבות אינה עבירה אבל היא גורמת לכל העבירות".
 
כיום, גם בעולם המודרני, רווחת הגישה ששמחה גורמת לאדם להיות שבע רצון מעצמו, פתוח ומשוחרר. כולם יודעים לצטט ש"צחוק יפה לבריאות". בתי חולים רבים בארץ מארחים ליצנים שמבדרים ילדים וגם אנשים מבוגרים, שכן גם כשמדובר באדם חולה, הוכח שהשמחה יכולה לעזור לו ביתר קלות להשתחרר מהמחלה ולהירפא.
 
אילו היה לי…
 
אנשים רבים תוהים וטועים כשהם שואלים "איך אני יכול לשמוח? אם היו לי עוד כמה אלפי דולרים לא היה מאושר ממני…" או "אם הילדים שלי היו מחונכים ושומעים בקולי הייתי המאושר באדם" או "אם שלום הבית שלי לא היה רעוע כל כך הייתי צוחק כל היום…"
 
המשותף בכל אלו הוא שאנשים תולים את היעדר השמחה בגורם חיצוני שנקרא ‘אילו היה לי…’
 
אנשים רבים יכולים להעיד עד כמה מאכזב, קשה ועצוב היה לגלות שחלומם התגשם בצורה מפתיעה, אולם התגשמותו לא הביאה לשמחה. פתאום היה לו כסף, אבל הכסף לא גרם לו להיות שמח ומאושר יותר.
 
השמחה, למי שלא יודע, אינה תלויה בגורמים חיצוניים, אלא השמחה היא לדעת למצוא את הטוב במה שיש לי עכשיו, לראות את היפה בקיים.
 
שמחה – זו תפישת חיים, ואדם שעובד על עצמו יכול לרכוש את התכונה הזו שתהפוך את חייו ליפים ולטובים יותר!
 
השמחה בבית
 
שאיפת חייהם של הורים רבים היא לגדל ילדים מאושרים, הם מוכנים לעשות הכל כדי לראות את ילדם מחייך, שמח וצוחק. פעמים רבות רוכשים עבורו דברים שאינו חייב אותם, מוכנים לקמץ בהוצאות דחופות אחרות, ובלבד שהילד יחייך…
 
הפרסומות הרבות מתגייסות ‘לעזרתנו’ בנושא. אנחנו פותחים את העיתון ורואים ילד מחייך לבוש בבגד יפה וחדש, הפרסומת אומרת לנו ללא מילים: "רוצים שהילד שלכם יחייך? קנו לו את הבגד היפה הזה ותראו כמה שהוא ישמח". בפרסומת אחרת מחזיק ילד מאושר חבילת ממתקים והוא מודה להוריו. קדימה, אם אתם רוצים ילדים מאושרים ציידו אותם בממתקים מממתקים שונים.
 
עלינו לומר לעצמנו שוב ושוב, עד שנהיה משוכנעים, שדברים חיצוניים כמו ממתקים, אוכל, ביגוד ומשחקים נוצצים – אינם הופכים ילד להיות מאושר ושמח (וכנ"ל גם לגבי מבוגר – רק שהגורמים החיצוניים הם הרבה מעבר לממתק או משחק נוצץ) להיפך, ילד שדרושים לו הרבה ממתקים, הרבה משחקים והרבה דברים חדשים, הוא גם הרבה פעמים ילד שאהבה אמיתית, ביטחון ותחושת קירבה חסרים לו.
 
ילד מאושר הוא ילד שבטוח באהבת הוריו אליו, שמרגיש אהוב ורצוי ומלא ביטחון, ילד כזה יוכל להיות שמח באמת. כיצד אפשר להשיג את הביטחון הזה? את הרוגע והשלווה?
 
תחילה, עלינו לבדוק מהי הדוגמה שהילד רואה בבית? מהי האווירה בבית? כיצד ההורים מתייחסים לבעיות? האם הם יושבים כל היום ומקוננים, האם הם חושבים על בעיות, מדברים עליהן כל היום, דשים וטוחנים אותן? האם בבית שלהם מדברים כל היום על המחלה של בן הדוד…הפטירה הפתאומית של הסבא של השכנים או הרגל השבורה של…
 
אם כן, יתכן שהילד פשוט למד שפה ודרך חיים ומשתלב בה.
 
הפתרון הוא לדבר פחות על בעיות, ואם כן,משום שזה הכרחי לפתור בעיות פנימיות – אז בודאי שלא בנוכחות הילדים. רצוי מאוד לא לטחון את הצרות של השני ולא להכניס בכוח אווירה קודרת הביתה. להיפך, להשתדל לדבר על דברים שמחים וטובים שקרו לנו. אגב, דבר זה אף מסייע לבוגרי הבית ולא רק לילדים הקטנים שעלולים להיפגע מזה. לכן כדאי מאוד להשתדל להיות תכליתיים, לדון בדרכים של פתרון הקושי או הבעיה ולא רק בבעיה עצמה.
 
קצת הומור מביא גם אור
 
הומור הוא תרופה נפלאה למצב רוח שפוף. למרות שאינו פותר בעיות הוא יכול להעמיד אותן במקום הנכון ולהקטינן. הוא גם יכול לעזור לנו להתגבר או להתעלם.
 
כמובן, חשוב מאוד לזכור להשתמש בהומור רק בזמן המתאים. לפעמים האדם כאוב מדי או עצבני מדי, והומור עלול רק להרגיז אותו עוד יותר.
 
נקודה נוספת שאנשים מתבלבלים בה, היא לדעת להבדיל בין הומור לבין ציניות עוקצנית. ציניות אולי מצחיקה את הסובבים אולם פוגעת באדם אליו נשלחו הדברים ומלמדת את כולם שאפשר לדרוך על השני וללעוג לו. הומור, לעומת זאת, זו בדיחה שאינה חושפת חולשות, לא דורכת על יבלות ומשמחת את כולם.
 
והכי חשוב…
 
להשתדל להסתכל על מחצית הכוס המלאה, ללמוד להרשות לעצמנו ליהנות מכל דבר, וכמובן ללמד את ילדינו ליהנות ולהסתכל על חצי הכוס המלאה שלהם – מה אכן יש להם. אילו הישגים לימודיים הם זוכים להשיג וכו’.
 
בנוסף, רצוי מאוד להתייחס לכישלונות כאל מצב עובר וזמני. נזכור שבעוד יום או לכל היותר חודש, הכישלון שנראה עכשיו בעינינו כאסון יקבל מימדים מתאימים וכמעט שלא נזכור אותו.
 
כשנתקלים בבעיה כדאי לזכור שאין טעם לדוש בה מכל כיוון פעם אחר פעם. במקום זאת, הרבה יותר טוב ויעיל לחפש פתרון או דרך להתמודד איתה. כך למשל, אישה חכמה סיפרה שהיא שומעת בכל פעם כשמצב הרוח שלה שפוף, מנגינות עליזות. הן אמנם לא פותרות את הבעיות, אבל הן בהחלט עוזרות לה להדחיק אותן הצידה, להתמלא בכוחות, להגיע למצב של שמחה ורק אז לנסות לפתור אותן. (ידוע הדבר, שכאשר אדם נמצא בקושי או בעיה מסוימים, קשה לו להתמודד איתם אם הוא לא נמצא במצב של שמחה, כלומר הוא לא יכול להגיע לפתרון היעיל ביותר ללא השמחה.
 
השמחה בשבילנו אינה רק המלצת פסיכולוגים אלא מצוה ממש, אין ספק שמי שזוכה לקיים אותה, נהנה משני העולמות. 

כתבו לנו מה דעתכם!

1. אנונימי

כ' אב התשפ"ב

8/17/2022

פשוט מהמם

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה