להיות שמש

היה לו נעים להיות קרוב אל האחרים, להיטמע בתוך ההמון, בורג קטנטן במכונה גדולה, לצעוד בעיניים עצומות למחצה בתוך העדר, בלתי מוכר ובלתי מורגש. לא להיות עצמאי. אבל לא...

3 דק' קריאה

א. אלישבע

פורסם בתאריך 06.04.21

היה לו נעים להיות קרוב אל האחרים,
להיטמע בתוך ההמון, בורג קטנטן במכונה
גדולה, לצעוד בעיניים עצומות למחצה בתוך
העדר, בלתי מוכר ובלתי מורגש. לא להיות
עצמאי. אבל לא, תפקידו שונה לחלוטין!
 
 
 
כולם עומדים יחד. לא ממש צפופים אבל קרובים זה לזה, מתחממים זה מחומו של זה, נהנים זה מאורו של זה, יחד.
 
לפעמים החום הקרוב מדי קצת ממיס את השכבה החיצונית: או אז הם נוטים מעט הצידה, מתעוותים באופן כמעט בלתי מורגש למשך עשר הדקות הבאות וחוזרים ומתיישרים. ללמדך שגם הנזק המעוות ביותר – חזקה עליו ששיני הזמן יתקנוהו, וכשהשעווה תמשיך ותתנדף יתנדפו איתה גם המעלות וגם החסרונות, גם המקומות הזקופים וגם אלה שניזוקו, כך שלמעשה לא קרה שום דבר נורא.
 
הם עומדים יחד. הוא עומד לבד.
 
טוב, אולי זה לא נקרא ממש לבד: הוא בסך הכל מופרד מעט, עומד מלמעלה או מהצד, משקיף עליהם די מקרוב.
 
אך לא ביחד.
 
הוא אינו מתחמם כנגד אורם, אינו נכווה בגחלתם ואינו נהנה מהבהירות שהם מציפים סביבותיהם. הוא מרוחק, ולו גם מעט אך מספיק די שלא לכלול אותו יחד עימהם, ומצוה היא שלא לכללו יחד איתם למען לא ישתבשו מספר הנרות המוצגים לעין כל ומהווים פרסומא דניסא.
 
הוא השמש.
 
יש לו תפקיד: הוא אינו אחד מהם. הוא אחראי על עצם קיום המצוה, על היכולת לשמור את השלהבות בקדושתן ולא ליהנות מהן, שהרי – הנרות הללו קודש הם ואין רשות להשתמש בהם. עליו לעמוד זקוף ודרוך, להאציל משלהבתו כל העת על הסביבה למען לא יארע דבר מה שאסור לו לקרות, למען לא תקרה טעות.
 
אם לכל נר הרשות להשתוחח, להזדקר ולהתכופף, לצמצם שלהבת על למינימום הגחלילית הכחולה שבתוכה ולשוב ולהזדקף, לו עצמו אסור לעשות משחקים שכאלה: עליו לתת אור יציב ומלא, לא למצמץ ולא להבהב, להיות דרוך ומוכן, כיוון שאחריות גדולה מוטלת על כתפיו, אחריות של מצוה.
 
היה לו נעים להיות קרוב אל האחרים. פעמים רבות טוב להיטמע בתוך השורה, בתוך הטור, בתוך ההמון, להיות חלק מקהל, בורג קטנטן במכונה גדולה, להיסחף ולהעלם בתוך כולם. כך אפשר להרגיש את מעלותיה היפות של החברה, כך אפשר להניח את הראש העייף על כרית האי אכפתיות, לעצום עיניים ולשקוע בתרדמה המונית ומבורכת. לזרום כמו גל שובב וחסר דאגות בתוך זרם מים שוצף, לצעוד בעיניים עצומות למחצה בתוך העדר, כשהמחשבה היחידה הפעילה מוקדשת לאיכות העשב הנלעס בדרך, להיסחף, להיטמע, להעלם, להיות אלמוני ובלתי מוכר ובלתי מורגש. לא להיות עצמאי.
 
אבל לא, תפקידו שונה לחלוטין. עליו להתבדל ולהתבלט, לעמוד יוצא דופן על כל המשמעויות הנלוות לכך. לשאת על כתפיים את נטל האחריות, המאפיין כל מי שקל לזהות אותו ולבוא אליו בטענות לאחר מכן ובעיצומו של מעשה. לדעת שבכל רגע ורגע הוא חשוף למבטי הכל וגלוי, כמו חייל בחזית, כמו זקיף על קידמתו של גג הצריח. להרגיש איך האור נפל עליו בכל עת ומייחד אותו מכולם, משאיר אותו חסר אונים לביקורת ולחיצי התנגדות. לעצום עיניים ולדעת שהעולם אינו עוצם אותן כנגדו אף לרגע אחד. כן, אף לרגע אחד.
 
לא קל להיות שמש. אם ניתן היה לנרות לפתוח את פיהם ולהביע משאלות, ספק אם היו נמצאים המתנדבים לשמש בתפקיד השמשות, אך בתוך סחף העבודה וחוסר היכולת להתבטא – יש מי שנסחף, ויש מי שהולך מרצונו החופשי, בהרבה בחירה, אחרי התלבטות, עם רצון טוב ועם גאווה.
 
כי להיות שמש פירושו להקריב נתחים גדולים של נוחות, עצלות וכבדות על מזבח העשייה וההתקדמות. להיות שמש פירושו, להשיל שכבה אחר שכבה של מידות כל כך אנושיות וכל כך אנוכיות, קטנוניות ובלתי נסבלות.
 
רובם של בני האדם נולדים כשהם עטופים בשכבות אלה עד לצווארם, ולא כולם מצליחים להיפטר מהן עם השנים. השמש עושה זאת במהירות וביעילות מפתיעה, כיוון שהדרך היחידה לשמשות עוברת על גשרים דקים וצרים כל כך שמחייבים אותו להשיל הכל ולהמשיך כשהוא עטור רק באישיותו שלו, והיא, רק היא זו המעבירה אותו מעל הגלים הסוערים מהכא להתם ומהתם להכא.
 
להיות שמש פירוש להשקיף על הנעשה, לשמור על הרצף, לתכנן מצבים ולשפוט אותם במהירות מפתיעה תוך נקיטת אמצעים מעשיים מתאימים לשינויים. לקנות את היכולת לשדרג תנאים בזריזות ולהיות מותאם לכל מצב שלא יבוא.
 
להיות שמש הוא תפקיד שנושא בחובו את היכולת להיות הרבה תפקידים בעת ובעונה אחת, החל מרב ופוסק לעת מצוא וכלה באדריכל, פסיכולוג, מהנדס ואפילו עובד תברואה. להיות מסוגל להשיל כותרת ולאמץ חדשה, לעטות גלימת פאר לרגע אחד ובמשנהו ללבוש ככפות מרופדות, מיובלות וגסות, וכל זאת באותו נועם, חיוך כן ורצון טוב.
 
להיות שמש זו הזכות להתבטל לחלוטין, ללא שמץ של אנוכיות ושל רצון עצמי. להפוך להיות מראה משקפת את צרכי הזולת, את צרכי הקהילה, את צרכי הציבור. לדעת לקבל מחמאה בחן ולשרוד גם כשלא ניתנה. לדעת איך לספוג בזיון בכבוד, ולהפוך אותו לפנינה שבכתר, לפנינה מזהירה במיוחד.
 
ואת כל זאת – את הספיגה, את ההתבטלות, את ההבלגה ואת העבודה – לדעת לקבל בלי תלונה, בלי אנחה ואפילו באהבה, בשמחה.
 
בלתי אפשרי? אולי, למי שלא מבין את עצם מהותו של שמש, את לב ליבה של תכליתה של השמשות: כי להיות שמש פירושו להקפיד על עשיית מצוה. להיות מעין משגיח נצחי שעומד קרוב קרוב אל המצוה, ממש מתחכך בה, עד כדי כך שמצוה עליו להרחיק מעט את עצמו למען ייבדל.
 
להיות שמש פירוש לחיות בשכנות מתמדת עם הציוויים הנעלים ביותר ולהתייצב לצידם כשומר ראש מיומן, מאומן ועתיר ניסיון. לחיות כתף אל כתף עם הקדושה, עם המצוה, עם התורה, עם אלוקים.
 
להיות שמש פירוש לחיות עם המצוה, קרוב קרוב, ליהנות מאורה ולהתחמם כנגד שלהבתה.
 
 
(מתוך מגזין "משפחה") 

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה