3 נקודות – זה מה שאתה צריך

קל יותר לברוח מהמציאות, ליהנות מחטיף, לדפדף בעיתון, להצית סיגריה, או סתם ללכת לישון... אבל ישנן שלוש "נקודות עוצמה" המהוות...

5 דק' קריאה

הרב אברהם יהושע גרינבוים

פורסם בתאריך 06.04.21

קל יותר לברוח מהמציאות, ליהנות
מחטיף, לדפדף בעיתון, להצית סיגריה,
או סתם ללכת לישון… אבל ישנן שלוש
"נקודות עוצמה" המהוות מקור סיוע
ותמיכה מכריעים בחייך. נצל אותן!
 
 
קריאה לחיים – פרק 9, חלק א
 
הטיפול הרפואי הגופני הוא, בדרך כלל, החלק הסביל של תהליך הריפוי וההחלמה. לרוב, הנדרש מהטופל הוא לקבל את הטיפול ולחכות בתקווה לתוצאות טובות. אך ברור שהצד הלא פחות חשוב בהחלמה הכללית שלך – ריפוי הפנימיות והזרמת מרץ אליה – לא יכול להתקדם אם אתה לא לוקח חלק פעיל בו. כאן, אתה היוזם ואתה הפעיל!
 
קיימת כיום הסכמה בקרב מומחים לרפואה ששינויים בגישה לחיים, בהרגלי בריאות (כמו תזונה ופעילות גופנית) ובתחומים נוספים, יכולים לתרום לריפוי, להחלמה ולבריאות כללית. למרות זאת, להרבה אנשים קשה לבצע אפילו שינויים קלים בחייהם. לא פעם, הסיבה לכך נעוצה במעגל קסמים של מתח, כאב, תסכול ואפילו ייאוש ודיכאון המכרסמים ברצון הטוב שלהם. "למה לנסות ולשנות – מה זה כבר עוזר…?"
 
הרבה אנשים מתייאשים מעצמם מראש. הם חשים לכודים בתוך מערכת של גישות ודפוסי התנהגות שליליים המכלים את חייהם. לא נעים להם אפילו להציץ בראי הפנימי – המראה לא מעודד. קל יותר לברוח מהמציאות, ליהנות מחטיף, למזוג שתייה, לדפדף בעיתון, לפטפט בטלפון, להצית סיגריה, לשקוע בעבודה או סתם ללכת לישון… ובלבד שלא להתמודד עם סוגיות רגישות ומכאיבות בחיים.
 
אבל דווקא סוגיות אלו והמתח והדאגה הנלווים אליהם עלולים לגרום לבריאות לקויה ולמחלות, ואף לגרוע מזה. אין ספק שאתה רוצה ברפואה שלמה, של הנפש והגוף, ובחיים שכדאי לחיות אותם. אם כן, אתה חייב לקחת על עצמך למצוא את הדרך לשינויים הכרחיים באורח החיים שלך.
 
ישנן שלוש "נקודות עוצמה", מהן תוכל לשאוב את הכוח והחיזוק הפנימיים הנדרשים לצמיחה ולשינויים בחייך. אלו הן שלוש נקודות קשר בינך לבין מקורות התמיכה והסיוע המכריעים ביותר בחייך.
 
נקודת העוצמה הראשונה היא הקשר שלך עם מי שתבחר כמורה דרך בחיים.
 
נקודה העוצמה השנייה היא הקשר שלך עם החברים, שלתמיכתם אתה זקוק.
 
נקודת העוצמה השלישית והחשובה ביותר, היא הקשר של עם הנקודה הפנימית שלך, שהיא הנשמה.
 
אלו הן שלוש נקודות העוצמה.
 
"צריך כל אחד לדבר בינו לבין קונו יתברך, כדי שיאיר בחינת נקודה (של עצמו)… וגם צריך כל אדם לדבר עם חברו, כדי לקבל התעוררות בליבו מהנקודה שיש בחברו יותר ממנו… וכל הנקודות הנ"ל הם ענפים להצדיק שהוא נקודה הכללית. על כן צריכין הכל מתחילה לקבל מהצדיק הזה, כי קודם כל העיקר הוא התקשרות להצדיקים ולדבר עימהם… והם יאירו ויעוררו את ליבו על ידי נקודתם הקדושה הכללית…" (ליקו"מ ח"א, לד).
 
המאפיין המשותף לשלוש נקודות קשר אלו הוא יחס גומלין של "קח ותן". כשאתה מקבל עצה ממורה הדרך שאתה בוחר לעצמך, עליך גם לתת בתמורה – עליך לתת מעצמך. ה"נתינה" כאן היא במובן של ציות לעצות שקיבלת ממנו והשקעת מאמץ ביישומן. יוצא שלמעשה, נתינה זו שלך, היא קבלה. אתה מקבל בתמורה עוצמה מחודשת הנובעת מחכמתו ויכולת ההבחנה של מורה הדרך, ובעיקר מיישום עצותיו הלכה למעשה. בדומה לתרגילי התעמלות: ככל שאתה משקיע יותר בתרגול, כך משתפר הכושר הגופני שלך.
 
גם פיתוח קשרי ידידות ורכישת חברים תלויים באותה הצורה בנתינה. ככל שאתה משתתף ברגשותיהם של אחרים, מזדהה איתם ומוכן לעזור ולתמוך בהם על פי הצורך, כך גדלים הסיפוק והעוצמה הפנימית שאתה מקבל בתמורה. כשתיזום קשר ותהיה פתוח יותר לאנשים שיש לך איתם מכנה משותף, תמצא שכל מפגש וכל פעילות איתם תיהפך להיות נקודת עוצמה ממנה אתה תשאב עוצמה פנימית.
 
הנתינה הכרחית גם כדי לחזק את הנקודה הפנימית שלך כך שתוכל לשאוב ממנה עוצמה. כאן, הנתינה הנדרשת היא להקדיש מהזמן שלך להתבוננות וחשבון נפש כדי ליצור ולהעמיק את הקשר שלך עם הנקודה הפנימית שבך. נקודה זו היא החלק הגבוה יותר שבך, וככל שתשקיע בשיפור הדרכים בעבודה עצמית זו, כך יגדלו הסיפוק, השמחה והעוצמה הפנימית שלך.
 
1. עשה לך רב…
 
חכמינו ז"ל אמרו: "עשה לך רב…" (אבות א, ו). עצתם של חז"ל למצוא מורה דרך בעולם הזה נובעת מן ההבנה המעמיקה בצורך הבסיסי של בן אנוש להדרכה והכוונה בחיים.
 
כל ילד קטן זקוק ליד מנחה ומכוונת, שתעזור לו למצוא את דרכו בצורה בטוחה בסביבתו הפיזית והחברתית. בעצם, כולנו ילדים קטנים בעולם מופלא זה, בו נטע אותנו הבורא יתברך. הראייה שלנו מוגבלת וכולנו מועדים לטעויות. לא פעם קשה לנו להחליט מה באמת טוב בשבילנו. רק לאנשים בודדים היכולת להתגבר על חולשות אישיות ולהשתחרר ממגבלות ומחסומים פנימיים, בלי עזרה מבחוץ. מי שרוצה להפיק את המרב מהחיים, צריך למצוא אדם חכם, בעל ניסיון ומרחיק ראות שיכוון אותו בדרך הנכונה.
 
"חולי הגוף טועמים המר ומתוק ומתוק מר, ויש מן החולים מי שמתאווה ותאב למאכלות שאינן ראויין לאכילה כגון העפר והפחם ושונא המאכלות הטובים כגון הפת והבשר, הכל לפי רוב החולי. כך בני אדם שנפשותיהם חולות מתאווים והאוהבים הדעות הרעות ושונאים הדרך הטובה ומתעצלים ללכת בה והיא כבדה עליהם למאוד לפי חוליים, וכן ישעיהו אומר באנשים הללו: "הוי אומרים לרע טוב ולטוב רע, שמים חושך לאור ואור לחושך, שמים מר למתוק ומתוק למר", ועליהם נאמר: "העוזבים אורחות יושר ללכת בדרכי חושך". ומה היא תקנת חולי הנפשות? ילכו אצל החכמים שהן רופאי הנפשות וירפאו חוליים בדעות שמלמדין אותם עד שיחזירום לדרך הטובה, והמכירים בדעות הרעות שלהם ואינם הולכים אצל החכמים לרפא אותם, עליהם אמר שלמה: "חכמה ומוסר אווילים בזו". (רמב"ם הלכות דעות ב, א).
 
גם אתה צריך מישהו שמבין ורוצה בטובה האמיתית שלך ויודע איך תוכל להגיע אליה. לא קל למצוא אדם כזה! אבל, גם אם אינך יכול כרגע למצוא את מורה הדרך המתאים לך, תמיד תוכל לפנות למקורות הכתובים ולקבל עצה והשראה מגדולי ישראל שבכל הדורות, שיסודתם בהררי קודש.
 
כדי לקבל עוצמה, חיזוק והדרכה מספרי קודש אלו, יש לחזור ולשנן אותם תוך כדי מחשבה והתבוננות מעמיקים בהם. כשתגיע למשמעות האמיתית שלהם, עליך לברר איזה מסר אישי נובע מהם עבורך ואיך תוכל לממש אותו. ככל שתחזור ותשנן קטעים נבחרים, ייחרטו בליבך יותר מילים ומשפטי מפתח, שיתנו לך חיזוק להתמודד עם אתגרים וקשיים בחיים ויאירו עבורך את הדרך בה תלך.
 
לפתוח את הלב
 
לא די בקריאת ספרים! אתה צריך גם קשר עם מישהו חי ונושם – מישהו שתוכל לשוחח עמו על מטרותיך ושאיפותיך בחיים, ושיוכל לייעץ ולעזור לך על הדרך שבה תוכל להתגבר על הקשיים העומדים בפניך. אתה זקוק למישהו שיקשיב לך וגם יוכל לענות ולשפוך אור על המצב שלך ולתת לך עצה מעשית שתועיל לך מיד ולטווח ארוך.
 
לא פעם מצטיירת בתודעתם של אנשים דמות אידיאלית של המדריך שהיו רוצים לבחור בחיים שלהם. אך במציאות, יתכן מאוד שאלו שידריכו אותך בפועל יהיו שונים ממה שדמיינת. אם תאמץ קצת את המחשבה שלך, קרוב לודאי שיעלו על דעתך מספר אנשים מתאימים, בעלי ניסיון וחכמת חיים, שתוכל לתת בהם אמון ולבקש מהם עזרה ותמיכה. אתה לא חייב לקבל את כל העצות שנותנים לך. אבל עצם העלאת הבעיות עם אדם אחר יכולה לעזור לך להבהיר לעצמך מה בדיוק אתה רוצה לעשות. יש הפונים לרב שלהם, יש הפונים לחבר לעבודה או ללימודים, אחרים לקרוב משפחה או לאדם אחר שהשאיר בליבם רושם מיוחד. יש גם אלה הפונים ליועץ מקצועי. כשתבחר באדם הנראה לך, כל שעליך לעשות הוא לבקש שיסכים לתת לך מזמנו.
 
המורה שבחרת לך מסכים להקדיש לך מזמנו. אתה השתדל להתגבר על מעצורים המקשים על הפתיחות שלך אתו. נדרשים אומץ ומסירות למטרה כדי להסיר את המסכות והמחסומים שמאחוריהם אנו מסתתרים. אל תהסס להודות ברגישויות ובנקודות החולשה שלך. ספר את סיפור החיים שלך: הצער, הדמעות והכאב שבהם, השמחה, הצחוק ורגעי האושר שבהם.
 
דבר על טעויות שעשית בחיים. הודאה על השגיאות והחולשות שלך בפני מישהו אחר יכולה לספק לך זווית ראייה אמיתית וכנה יותר על עצמך, שתעזור לך לפתח הבנה עצמית עמוקה יותר ואפשרות החלטה טובה יותר מעכשיו.
 
יש טעויות, אבל יש גם חטאים. היה מוכן להודות שאולי חלק מהטעויות שעשית בחיים הם יותר בגדר חטא – אם זה נגד המשפחה, חברים ושותפים, או נגד הבורא יתברך. ישנם גם אותם חטאים, שיותר מכולם פוגעים בנו, עצמנו.
 
אתה צריך לדבר! אם זה על טעויות וחטאים, אם זה על כאב וצער, דאגות וחרדות, מבוכה, בדידות או כל סבל אחר שלך – דבר! לדיבור יש כוח ריפוי עצום. כשאתה משיח את ליבך בפני מישהו שאתה נותן בו אמון ושנעים לך אתו, מלבד האפשרות ליהנות מתשומת ליבו ועצתו, תוכל גם לשמוע את עצמך ולקבל תמונה ברורה יותר על עצמך.
 
על מנת למצוא מזור לפנימיות שלך, עליך לחפש "רופא" מתאים לנשמה שלך. יש אנשים שצריכים שיחות ייעוץ עם מורה הדרך שלהם על בסיס קבוע במשך תקופה ארוכה. יש אחרים שדי להם בשיחה מפעם לפעם בשילוב עם לימוד מתמיד בספרי קודש המדברים אל הנפש.
 
כל אחד צריך מורה בחיים – "עשה לך רב". התגבר על רגשות הגאווה ואל תהסס לפנות לעזרה – חפש לך מורה דרך! כשתיפתח אליו ותיתן לו מעצמך, מיד תקבל – אוצר של כוחות נפש עם עוצמה מחודשת.
   
     
(מתוך "קריאה לחיים" מאת המחבר)

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה