כבוד האדם

ספר התורה תמיד היה ולעולם הינו רלוונטי לכל החיים וכל פרשה שייכת בדיוק מופלא ומדויק למצב העכשווי שלנו.

3 דק' קריאה

רוחמה אפרתי

פורסם בתאריך 03.01.22

פרשת “וארא” מפניני הפרשה  “וַיַּעַן מֹשֶׁה וַיֹּאמֶר וְהֵן לֹא יַאֲמִינוּ לִי וְלֹא יִשְׁמְעוּ בְּקֹלִי כִּי יֹאמְרוּ לֹא נִרְאָה אֵלֶיךָ ה’ ” (שמות ד א)

הקדוש ברוך הוא מתגלה אל משה רבנו בסנה הבוער ואומר לו שראה את עניי עם ישראל ושמע את צעקתם ורוצה להוציאם אל ארץ זבת חלב ודבש. השם יתברך פונה אל משה ומבקש ממנו גש אל פרעה ותבקשו לשלוח את בני ישראל ממצרים, ופה מתחיל דו שיח מעניין בין שניהם.

משה מצטנע מיד ואומר/שאול ‘מי אני’ שאלך לפרעה ואוציא את ב”י ממצרים. אחר כך משה שואל את בורא העולם, ‘מה אומר להם שישאלו לשמך?’, הקדוש ברוך הוא עונה לו ולאחר מכן מציג בפניו את השתלשלות האירועים שעתידניים לקרות למול פרעה במצרים וכן עם בני ישראל, כפי שכתוב ‘הכל צפוי מראש והרשות נתונה’.

‘לא יאמינו לי’

בהמשך השיחה המפורטת, טוען משה תירוץ מעניין מאד; ‘שהם לא יאמנו לי ולא ישמעו בקולי, וגם יאמרו שהשם לא נראה אלייך, אולי אתה מתחזה ואולי אתה גם ממציא בדיונות וכל מיני סיפורי מעשיות. איך וכיצד אגש אל העם ואומר להם שאני בא בשליחות שלך, ואתה מבקש ממני שאני אהיה המושיע שלהם?!’

“מידה כנגד מידה”

בתגובה לשאלה הקדוש ברוך הוא מבקש ממשה לזרוק את מטהו ארצה וזה הופך לנחש, אחז בזנבו והפך בחזרה למטה. מדוע דווקא המטה הפך לנחש ולא לפרה? אחד מההסברים טוען , היות ויש כאן רמז ללשון הרע על ישראל באומרו ‘לא יאמינו לי’, ונחש הוא כפשוטו סמל ללשון הרע.

אחר כך הקדוש ברוך הוא מבקש ממשה להכניס את ידו תחת חיקו והנה הפכה למצורעת, לבנה כשלג. נשאלת השאלה מדוע הפכה למצורעת? מידה כנגד מידה! אף כאן יש רמז ללשון הרע באומרו ‘לא יאמינו לי’, לפיכך הלקהו בצרעת בדומה לצרעת שלקתה מרים על לשון הרע.

ברשותכם אני רוצה להתייחס לשתי נקודות עיקריות ומהותיות שנובעות מהדו שיח שלפנינו

האחד – הם לא יאמינו לו

השני – מידה כנגד מידה

              ↓      ↓

כמו אז כך גם היום, ספר התורה אינו חלילה ספר היסטורי של סיפורים שהיו דאז ואינם קשורים לחיי היום יום של המודרניזציה בה אנו חיים, אדרבא ואדרבא! ספר התורה תמיד היה ולעולם הינו רלוונטי לכל החיים וכל פרשה שייכת בדיוק מופלא ומדויק למצב העכשווי שלנו.  הבה נראה איך וכיצד הדברים משתלבים בחיים שלנו כמו כפפה לכף היד..

“אבק לשון הרע”

משה בא בטענה לכאורה שנשמעת מאד מצודקת, מדובר בעם קשה עורף, סקפטי, עושה הרבה טעויות על הדרך, מנדנד, טרם קיבל את התורה ועול מלכות שמיים, עשרת הדיברות – אם כך מדוע הקדוש ברוך הוא החשיב לו כביכול כלשון הרע? היות ועם הצדיקים ההנהגה מאד מדוקדקת ובציציות. הצדיקים שוקלים ובוררים כל אות ומילה שמוצאים מן הפה. ואם נשמע שיש אפילו אבק קל שבקלים של לשון הרע זה קצת בעיית אף על פי שהטענה נשמעת מאוד הגיונית ונכונה, ומי כמשה רבנו המנהיג הרחמן לדורותיו שאפילו אמר לבורא עולם ‘מחני נא מספרך’ העיקר ששום יהודי לא יפגע! זוהי אהבת חינם אינסופית.

פרשת השבוע בדיוק מופלא

תראו עד כמה הדיוק הוא מופלא! מבלי להיכנס לפרטים על מקרה המוות של הסופר חיים ולדר ע”ה, איני יודעת כפי שגם אתם לא יודעים, מה היה ומה לא, אנחנו לא יודעים מהומה אם קרו או לא קרו הדברים הכל בגדר שמועות (וישנם הלכות ברורות בנדון) ואף אחד לא שם אותנו שופטים. הוא אפילו לא הגיע למשפט לבית הדין וכבר חרצו את דינו.

אסור לנו להגיע למצבים כאלו כחברה וכבני אדם. אסור בתכלית לשפוט אדם עוד טרם אמר את דברו והוכחה חפתו או אשמתו. ואסור גם בתכלית להוציא למדיה התקשורתית דיווחים שאינם אמתיות ועדיין נחשבות בגדר ספקולציות! התורה מאד מאד נזהרת בכבודו של האדם.

“זהירים הם בני אדם שלא לבלוע נמלה חיה, ואין הם זהירים שלא לבלוע אדם חי.. (רבי ברוך ממעזיבוז)

אהבת חינם אינסופית

משה רבנו נבחר להיות המושיע של עם ישראל ולגאול אותם כי היה רחמן גדול. את אהבתו לנו לא ניתן אפילו לשער ובטח שלא להעלות על הכתב. תחשבו כמה שאתם אוהבים את עצמכם, בני המשפחה והזולת אנחנו אפילו לא מתקרבים לקצה הקצהו של אהבת הצדיק אותנו. רבי נחמן אומר דבר נפלא שבכל דור ודור יש את צדיק האמת שהוא בחינת משה רבנו, כלומר צדיק רחמן ואוהב אהבת חינם בלי סוף.. ועלינו לחפש ולבקש אותו ולהידבק אליו ובו!

ריאקציה התנהגותית

וכשם שאנו פועלים אחד כלפי השני, וכשם שמתנהגים לזולת כך גם הקדוש ברוך הוא איתנו לפי מעשנו! אם באמת נהיה מודעים למעשים שלנו ונבחן אותם, נראה שע”פ רב איך שאנו מתנהגים עם האחר, כך הקב”ה מחזיר לנו בריאקציה עם יתר בני האדם לכן נרבה באהבת חינם ובנתינה.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה