על מה הזעם

מאז סוף מאי ועד היום, מזג האוויר הקשה בארצות הברית גרם במישרין לעשרות הרוגים, מאות פצועים, והותיר רבבות ללא קורת גג. מה חרון האף הזה?

3 דק' קריאה

הרב אליעזר רפאל ברוידא

פורסם בתאריך 06.04.21

מאז סוף מאי ועד היום, מזג האוויר
הקשה בארצות הברית גרם במישרין
לעשרות הרוגים, מאות פצועים, והותיר
רבבות ללא קורת גג. מה חרון האף
הזה?
 
 
אל תגעו במשיחי!
 
בשבועות האחרונים, נפגע איזור מרכז ארצות הברית במכת סערות טורנדו, גשמי זעם ושיטפונות. מצב חירום הוכרז בעשר מדינות – איווה, דרום דקוטה, מינסוטה, וויסקונסין, נברסקה, אילינוי, אינדיאנה, קנזס, אוקלאהומה וארקנסו. מדינת איווה סבלה יותר מכולם כאשר עריה הראשיות הוצפו לחלוטין.
           
ישנו חבל ארץ בארצות הברית הידוע כ"חגורת התירס" של אמריקה, אשר מספק לאמריקאים את רוב תבואתה. מומחים מעריכים כי עשרים אחוז מיבול התירס והדגנים – המצרכים הבסיסיים ועיקריים להזנת בני אדם, בקר ועופות – ירד לטמיון. הפסד זה יגרום להתייקרות עצומה של מחירי המזון בארה"ב, בו בזמן שכלכלתה סובלת קשיים נוראים, מחירי הבנזין בשיא, וערך הדולר בשפל.
 
השיטפונות שיבשו את כל מערכת התובלה היבשתית במרכז ארצות הברית, שטפו כבישים ופסי רכבת ואף השמידו גשרים ראשיים.
 
מאז סוף מאי ועד היום, מזג האוויר הקשה בארצות הברית גרם במישרין לעשרות הרוגים, מאות פצועים, והותיר רבבות ללא קורת גג.
 
מה חרון האף הזה? על מה עשה להם השם יתברך ככה?
 
בו בזמן שגשמי עוז שוטפים את ארצות הברית, הגברת הדגולה – מרת מזכירת החוץ של ממשלת ארצות הברית, טסה הלוך ושוב למזרח התיכון, כאשר עיקר מגמתה ללחוץ על ישראל לוותר לפלסטינים. לחץ מסיבי זה הביא להקפאת כל הבנייה מעבר לקו הירוק המדומה, מה שהיא מכנה "התנחלויות בלתי חוקיות בשטחים הכבושים", עפר בפיה. למעשה, הבנייה החדשה במקומות כל כך חשובים לציבור הדתי והחרדי כמו ביתר, מודיעין עילית, מעלה אדומים וגבעת זאב (ועוד מקומות רבים) הוקפאה כליל.
 
כיליד ארצות הברית, אינני זוכר אף פעם שהנשיא או איזה שר עשה משהו שהשפיע ישירות על חיי. אך היום – כהורה המחתן ילדים שמגיעים לפרקם, ברוך השם, הלחץ של גברת שרת החוץ האמריקאית משפיע מאוד עלי. יש לזכור שמקומות כמו מעלה אדומים, ביתר וקריית ספר נבנו משום שהורים לא יכלו להרשות לעצמם לקנות חצי דירה בבני ברק או בירושלים. הערים החדשות עם תנאי הרכישה הנוחים היוו פתרון של ממש לציבור ברוך-הילדים. כתוצאה מהקפאת הבנייה על פי צו הגברת קונדוליסה רייס וממשלתה, התייקרו הדירות בכל רחבי הארץ – ובעיקר באזורים דתיים וחרדים – המחיר המריא לשחקים. באשדוד לדוגמא, אם עד לפני שנה היה ניתן להשיג דירה בת שלושה חדרים באזורים ה"מתחרדים" ב-70,000$, היום המחיר כמעט כפול. וכנראה שלגברת נעמי שמר ע"ה הייתה רוח הקודש כשהיא חיברה את השיר "ירושלים של זהב," כי כך בדיוק הם מחירי הדירות בעיר הקודש היום.
 
האם יש קשר בין מחסור הדירות בארץ לבין הרבבות שנותרו ללא קורת גג בארה"ב? צריך להיות עיוור כדי לא לראות את תופעת ה"מידה כנגד מידה" כאן. הרי רבינו הקדוש רבי נחמן מברסלב, מצווה עלינו לחפש את השכל בכל דבר (ראה ליקוטי מוהר"ן קמא, תורה א) ולהתבונן. הכסיל בחושך הולך ומתעלם מכל המסרים שנשלחים ממרומים. רק חסרי הדעת מאמינים בגורל ובמקריות. בעיקר הראשון של אמונתנו, הרמב"ם מלמד שהשם יתברך לבדו עשה, עושה, ויעשה את כל המעשים.
 
לדאבון הלב, גברת רייס וממשלת ארה"ב טרם למדו את הלקח של הוריקן "קטרינה" מלפני שלוש שנים. כאמור, חז"ל מלמדים שהקב"ה מנהיג את העולם בהנהגת מידה-כנגד-מידה. מיהו הנבער מדעת שלא יודע לחבר בין 8,500 יהודים יקרים שאיבדו בתים ומשקים שבנו בדם וביזע בגוש קטיף לבין 850,000 תושבי מדינת לואיזיאנה, שנאלצו לברוח מבתיהם ממש באותם ימים של סוף אוגוסט 2005?
 
כאשר מישהו מפריע להתפתחותה של ארץ ישראל, ובעיקר לעולם התורה שבקרבה, תגובת השם יתברך ממהרת לבוא. זהו ביטוי מדהים של הנהגת המידה-כנגד-מידה: האמריקאים שלחצו לפרק את גוש קטיף וגרמו להתהוותם של פליטים בארץ הקודש, שילמו מחיר פי מאה בארצם ועל בשרם בזמן "קטרינה". ואילו היום, אלה שמונעים בניית בתים בארץ הקודש ומקשים על אלפי זוגות למצוא קורת גג, מרוב התייקרות, עכשיו חייבים לתת מענה לרבבות בארצם שנותרו ללא קורת גג. וזה מבהיל.
 
אם לא די בזה, הבא נתבונן הלאה: הגימטרייא של "קטרינה" היא 374, כמניין "רעה גמלוך" (בראשית נ, יז) וגם "ים ביבשה" (שמות יד, טו). "רע גמלוך" – מתאר את הסיבה שהשם יתברך הביא את קטרינה על האמריקאים, ואילו "ים ביבשה" מתאר את אופי המכה כאשר מפרץ מקסיקו הציף את כל העיר ניו אורלינס באותם ימים של ההתנתקות.
 
אינני מאמין שהשגריר האמריקאי בישראל קורא את האתר שלנו כאן בברסלב ישראל, אבל מישהו צריך לעשות מצוה ולהזהיר את בעלת הבית שלו – הגברת רייס, בהקשר למה שכתב דוד המלך (תהילים קה, טו), אל תגעו במשיחי.
 
משיחי הוא לשון רבים, ולפי המפרשים, הכוונה לבני ישראל. ממשלת ארה"ב לא למדה את הלקח שלה לפני שלוש שנים, ובעיוורונה הרוחני אינה מסיקה מסקנות אף היום. הלוואי ויתעוררו לפני שישלמו מחיר עוד יותר גדול. כותב שורות אלה מציע להם בכל לשון של הפצרה לחדול מלהפריע להתפתחותו של עם ישראל ועולם התורה בארץ ישראל. הפסיקו לגרש יהודים פן אזרחיכם יגורשו במאה מונים. שלמה המלך אמר (משלי כו, י), ככלב שב על קיאו כסיל שונה באיוולתו. כבר טעו פעמיים – הגיע הזמן שיפקחו עיניים.
 
הרי על פי האמונה, האמריקאים הם רק שליחים בידי הקדוש-ברוך-הוא. אז מהו המסר מהשם יתברך אלינו? אולי קשה לנו למצוא דירות בגלל שאנחנו לא עושים מספיק למצוא דירה לקדוש-ברוך-הוא בקרבנו. הבא נתחזק אם כן בתורה, באמונה ובאהבת חינם, ועל ידי זה נזרז את בניין בית תפארתנו בעיר הקודש ירושלים, אמן ואמן.
 

 

 
 
 
* * *
הנכם מוזמנים לבקר באתרו של הרב לייזר ברוידא, "לייזר בימס", ב- http://www.lazerbrody.net/

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה