המניע הנכון

כאשר מבקשים את האמונה – אנו צריכים שהמניע יהיה אמיתי וללא כל אינטרסים. מבלי לחשב חשבונות מה אקבל ומה יצא לי מזה.

3 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 06.04.21

כאשר מבקשים את האמונה – אנו
צריכים שהמניע יהיה אמיתי וללא כל
אינטרסים. מבלי לחשב חשבונות מה
אקבל ומה יצא לי מזה.

בגן הגעגועים – פרק 15

אבידת בת מלך – הסיפור המלא

לשם שמים

כאשר מבקשים את האמונה – אנו צריכים שהמניע יהיה אמיתי וללא כל אינטרסים, כפי שאנו רואים בסיפור המעשה, שהצער של המלך הוא שהיה בראש מעיניו של השני למלכות, וזו הסיבה שעוררה אותו לחפש את בת המלך, ולא התועלת האישית שתבוא לו מכך. על האדם לבקש את האמונה רק משום שזהו רצון השם, ולא בשביל שכר עולם הבא או כדי שיהיה צדיק. כל שכן לא בשביל שילך לו כסדר, שתהיה לו פרנסה, שיהיה לו טוב בעולם הזה וכן הלאה.

מדוע? הרי להשם יתברך יש תכלית בבריאת עולמו, יש לו רצון בבריאת עולמו, וכל אחד צריך להצטער שלא נעשה רצונו של הבורא והעולם לא בא לתכליתו, וכן על כל אחד להשתדל ולהביא את העולם לתכליתו ולעשות את רצון השם.

וידוע, שהתכלית והרצון של הבורא בבריאת עולמו היא שתתגלה מלכותו, וידעו כולם שיש מנהיג בבירה המשגיח על העולם כולו, כמו שכתוב (תפילת ראש השנה): "וידע כל פעול כי אתה פעלתו, ויבין כל יצור כי אתה יצרתו. ויאמר כל אשר נשמה באפו, ה’ אלוקי ישראל מלך, ומלכותו בכל משלה", שכל זה נקרא אמונה.

וביקש שיתנו לו משרת וסוס ומעות על הוצאות…

השני למלכות מבקש שיתנו לו שלושה דברים כדי למלא את משימתו בעולם – משרת – זו הנפש, סוס – זה הגוף, ומעות – זו הפרנסה.

השני למלכות מבקש פרנסה כדי לחיות בעולם הזה ולבקש את האמונה. אחרי הכל, כל אדם צריך שתהיה לו פרנסה כדי שלא יבלה את חייו בבקשה אחר הפרנסה, במקום בבקשה האחר האמונה. בתחילת דרכו של האדם, בביקוש אחר האמונה, עדיין אין לו כלי חזק של ביטחון, לכן הוא צריך לבקש מהבורא שלעת עתה ייתן לו פרנסה במתנת חינם, למרות שהביטחון שלו אינו בשלמות, כדי שיוכל לעבוד אותו בישוב הדעת עד אשר יגיע לדרגה של ביטחון. וכפי שנראה במעשה, שרק בסוף הדרך – אחרי יגיעות רבות – רק אז קיבל השני למלכות את הכלי של הביטחון, ועד אז כל פרנסתו הייתה במתנת חינם.

עד שאהיה אדם כשר

דבר זה מלמד אותנו רבי נתן זי"ע, שבתחילת התקרבותו לרבינו הקדוש גברו עליו המניעות מבני ביתו, מאביו ומחמיו, ועיקר טענתם הייתה: מה יהיה על הפרנסה? הלא אדם חייב לעשות משהו לפרנסתו, השתדלות כלשהי! עד שהוכרח לשמוע בקולם ולפתוח חנות, וזוגתו עמדה לשרת את הקונים. אולם היא לא ידעה את המחירים לכן הוכרחה לרוץ בכל פעם לבית המדרש כדי לשאול אותו, וכמובן שאי אפשר היה לנהל כך את העסק, ולא הייתה להם פרנסה, אז פנה רבי נתן בצערו אל השם יתברך ואמר לו:

ריבונו של עולם! כדי שיהיו לאדם מעות בלי שום השתדלות הוא צריך להיות אדם כשר. אבל עד שנעשים אדם כשר לוקח זמן רב. תן לי לעת עתה פרנסה במתנת חינם כדי שאוכל לעבוד אותך ולתקן את עצמי, ואהיה כשר באמת.

השם יתברך שמע את תפילתו של רבי נתן, שיצאה מלב נשבר, ובאותה העת שהתפלל התוועדו שותפיו של אביו עם אביו, ועלה על דעתם רעיון נפלא: היות ובנך נתן אינו פנוי לעסוק במסחר, ונפשו חשקה בתורה, תנה לנו את חלקו בסחורה ואנו נסחר בה עם סחורתנו, ואת הרווחים השייכים לו נעביר אליו, בלי שיצטרך לצאת מבית המדרש כלל.

אביו של רבי נתן הסכים לכך, ומאותו היום עסקו שותפיו של אביו גם בסחורה של רבי נתן – מכרו, קנו וכו’ – ואת הפדיון המגיע לו מחלקו בסחורה העבירו אליו, ובאה ההרווחה לרבי נתן. ומאותה התפילה ומהטענה שטען לפני הקדוש-ברוך-הוא, התפרנסו רבי נתן ומשפחתו שנים רבות.

והלך לבקשה…

רבינו נקט בלשון בקשה ולא בלשון חיפוש מכיוון שאת האמונה לא צריכים לחפש, מכיוון היא נמצאת, אלא שהיא נסתרת מהאדם. לכן כל העבודה היא רק על ידי בקשה, כלומר – תפילות, תחנונים, רצונות וכיסופים – כדי שתסור ההסתרה ותתגלה האמונה.

והיה מבקשה מאוד זמן מרובה מאוד, עד שמצאה (עתה מספר איך בקשה עד שמצאה). והיה הולך אנה ואנה זמן רב ובמדבריות ובשדות וביערים, והיה מבקשה זמן רב מאוד…

הרבי חוזר וכופל ומדגיש שהיה מבקשה מאוד וזמן מרובה מאוד, מכיוון שזה מראה על גודל הרצון שצריך להיות לאדם כדי למצוא את בת המלך. כל אדם צריך לדעת שהבקשה אחר האמונה צריכה להיות בכל מאודו ורצונותיו, בכל כוחותיו וחושיו. כמו כן, עליו לדעת מראש שלמרות שיעשה את כל המאמצים הנ"ל, בכל זאת זה ייקח לו זמן רב מאוד עד אשר ימצא את בת המלך.

כאשר אדם ניגש לעבודה עם ההכנה הזו – ורק כך – וכשהוא יודע מראש שהדרך ארוכה ויהיו לו קשיים בדרך, נפילות ונסיגות במשך זמן רב, והוא מכין את ליבו – שיעבור עליו מה שיעבור עליו והוא לא יתייאש ולא יעזוב את הרצון – אז בודאי הוא יזכה למצוא את בת המלך שלו. וכפי שאנו רואים במעשה – שרבינו כבר מגלה ומודיע לנו מראש, שבסוף זכה השני למלכות להוציא את בת המלך.

(מתוך בגן הגעגועים מאת המחבר)

כתבו לנו מה דעתכם!

1. אורי

א' חשון התשס"ט

10/30/2008

עצום!!

כבוד הרב, אתה כל כך מחזק בעניין של התפילה והבקשה מה’ בשפה שלך, שזה מדהים, זה נותן כל כך שלווה וזה מראה כמה שזה עצום, כי עכשיו אחרי שקראתי את הדרשה המרתקת הזאת אני יכול לראות בעצמי שיש לי נגיעות בעבודת ה’ ושהאמונה שלי היא לא מהמקום הכי אמיתי שיש, אבל שני דברים : בזכותך למדתי שאסור להתייאש ולהתעצב מהחסרונות כי זה לא רצון ה’ ושזו גאווה כמו שאמר רבי נחמן מברסלב זצ"ל, לכן אני לא מרגיש ממש לחץ ועצבות מזה, וגם אם כן אני יודע שאני צריך להתפלל לה’ ולהתגבר על זה, והאמונה הזאת שכל דבר שמבקשים מה’ יכול להתקבל ושאין גבולות ושרק צריך לרצות במיוחד בעניין של האמונה שתיהיה אמיתית ומהמקום הכי אמיתי כל כך נותנת שלווה כי ה’ מכיר בחסרונות שלי והוא לא כועס עליי רק רוצה שאני אתפלל ואבקש על זה שאני אזכה לאמונה אמיתית, העניין של התפילה האישית והכנות שאפשר לדבר עם ה’ ושהוא מבין ורוצה רק שתתפלל כל כך מחזקת, פשוט אדיר!! והעניין שאמר רבי נחמן שבן אדם צריך להתסכל על הנקודות הטובות שלו וככה מחיה את עצמו, אפילו שבאותו עניין יש חסרונות ונגיעות זה פשוט אדיר כי ככה לא מתייאשים וככה אני יודע שאפילו שהאמונה שלי לא מושלמת אני יודע שיש בה נקודות טובות של אמת, ממש מחזק לרכז את עצמך כמו שהרב כתב להתפלל על אמונה אמיתית ושלימה בלי נגיעות. לדעת שבמאמץ שאתה משקיע בתפילה על זה ונראה לי בלימוד שדרכו מתבוננים עוד ועוד וחושבים ומנסים להרגיש עוד ועוד ומתפללים על זה, זה כבר הנקודה הטובה של האמונה כי זה מראה שזה חשוב לך להגיע לאמונה השלימה ואתה עומל ומתאמץ בשביל זה, יישר כח עצום לרב!!

2. אורי

א' חשון התשס"ט

10/30/2008

כבוד הרב, אתה כל כך מחזק בעניין של התפילה והבקשה מה’ בשפה שלך, שזה מדהים, זה נותן כל כך שלווה וזה מראה כמה שזה עצום, כי עכשיו אחרי שקראתי את הדרשה המרתקת הזאת אני יכול לראות בעצמי שיש לי נגיעות בעבודת ה’ ושהאמונה שלי היא לא מהמקום הכי אמיתי שיש, אבל שני דברים : בזכותך למדתי שאסור להתייאש ולהתעצב מהחסרונות כי זה לא רצון ה’ ושזו גאווה כמו שאמר רבי נחמן מברסלב זצ"ל, לכן אני לא מרגיש ממש לחץ ועצבות מזה, וגם אם כן אני יודע שאני צריך להתפלל לה’ ולהתגבר על זה, והאמונה הזאת שכל דבר שמבקשים מה’ יכול להתקבל ושאין גבולות ושרק צריך לרצות במיוחד בעניין של האמונה שתיהיה אמיתית ומהמקום הכי אמיתי כל כך נותנת שלווה כי ה’ מכיר בחסרונות שלי והוא לא כועס עליי רק רוצה שאני אתפלל ואבקש על זה שאני אזכה לאמונה אמיתית, העניין של התפילה האישית והכנות שאפשר לדבר עם ה’ ושהוא מבין ורוצה רק שתתפלל כל כך מחזקת, פשוט אדיר!! והעניין שאמר רבי נחמן שבן אדם צריך להתסכל על הנקודות הטובות שלו וככה מחיה את עצמו, אפילו שבאותו עניין יש חסרונות ונגיעות זה פשוט אדיר כי ככה לא מתייאשים וככה אני יודע שאפילו שהאמונה שלי לא מושלמת אני יודע שיש בה נקודות טובות של אמת, ממש מחזק לרכז את עצמך כמו שהרב כתב להתפלל על אמונה אמיתית ושלימה בלי נגיעות. לדעת שבמאמץ שאתה משקיע בתפילה על זה ונראה לי בלימוד שדרכו מתבוננים עוד ועוד וחושבים ומנסים להרגיש עוד ועוד ומתפללים על זה, זה כבר הנקודה הטובה של האמונה כי זה מראה שזה חשוב לך להגיע לאמונה השלימה ואתה עומל ומתאמץ בשביל זה, יישר כח עצום לרב!!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה