הגילוי היפה ביותר

הנפילה אחרי מעשה היא לטובה, וכל עוד שהאדם אינו נופל בדעתו מהנפילה והוא מתחיל מחדש, אזי אדרבה – ההסתרה עצמה היא הדוחפת אותו!

2 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 06.04.21

הנפילה אחרי מעשה היא לטובה,
וכל עוד שהאדם אינו נופל בדעתו
מהנפילה והוא מתחיל מחדש, אזי
אדרבה – ההסתרה עצמה היא
הדוחפת אותו!

בגן הגעגועים – פרק 14

אבידת בת מלך – הסיפור המלא

הגילוי היפה ביותר

אחרי הכל – הכל לטובה! זאת, משום שההסתרה היא גם התיקון, מכיוון שהיא מעוררת את האדם לכסוף ולהתייגע ולבנות כלים חדשים, וללא הצרות ובלא הקשיים הללו הוא יישן את ימיו, ולא יעסוק בביקוש אחר האמונה. אולם דווקא ההסתרה היא הגורמת לאדם שיתפלל, ויבקש מאוד את קרבת השם, ויתייגע ויכסוף משום שעל ידי זה הוא בונה מחדש כלים כדי להתקרב אל השם יתברך, והוא זוכה למצוא את בת המלך שלו – את האמונה.

ישנה קבלה בידינו מרבי אברהם בן רבי נחמן ז"ל, שתיקון העולם שיהיה לעתיד לבוא, אחרי שיתוקן חטא אדם הראשון, יהיה עוד יותר גדול ויותר יפה מתיקון העולם שהיה, אילו לא היה אדם הראשון חוטא כלל.

ולפי דברינו כאן ניתן להבין זאת, כי על ידי ריבוי הבקשה ועל ידי התפילות, היגיעות וההרפתקאות שהעולם עובר, על מנת לגלות את ההסתרות הרבות מספור שנשתלשלו מאז חטא אדם הראשון, ייווצרו כלים נפלאים, יפים, מיוחדים וחדשים שלא היו לפני החטא, שכל אלו יבנו עולם מתוקן ויפה הרבה יותר.

לפני חטא אדם הראשון, שעדיין לא התערבב הטוב והרע, אילו היה העולם מתקן, זה היה בלא תפילה, אולם עתה כשהתערבב הטוב והרע כל כך ואנו מתקנים הכל על ידי התפילה, אזי מתקנים גם את הקליפות הקשות ביותר מעמקי המעמקים, עד שכל הסיטרא-אחרא הופכת להיות מרכבה לקדושה.

העיקר זה "מבטן שאול שיוועתי"

מכאן רואים שהנפילה אחרי מעשה היא לטובה, וכל עוד שהאדם אינו נופל בדעתו מהנפילה והוא מתחיל מחדש, אזי אדרבה – ההסתרה עצמה היא הדוחפת אותו לתפילות עמוקות, כמו שכתוב: "ממעמקים קראתיך" (תהלים ק"ל). וכמו שרבינו אמר (שיחות הר"ן ש"ב): העיקר זה "מבטן שאול שיוועתי"! (יונה ב). התפילו האלו, שיוצאות מלב נשבר, הן אמיתיות ומיוחדות, ויש להן כוח להרים את כל העולמות מעמקי הקליפות.

כל זה נכון ומתקיים דווקא כאשר בני האדם אינם נופלים בדעתם בזמן הנפילה, אלא רק מחפשים וחותרים הלאה לגלות את ההסתרה, דבר המביא את העולם לתיקון נפלא הרבה יותר יפה אלמלא לא הייתה הנפילה כלל. אמנם גם בלא הנפילה היה אמור להיות יפה מאוד, אך לא יפה כך כמו אחרי ההתעוררות ואחרי הלב הנשבר, אחרי הצעקה ואחרי השוועה מעומק הלב שמעוררת הנפילה.

כי באמת – אין דבר יותר יפה מאותה "תפילה לעני" היוצאת מלב נשבר, כמו שהיה אומר רבי מקוצק זצ"ל: "אין דבר שלם יותר מלב נשבר!"

עמד השני למלכות, מחמת שראה שהמלך מצטער מאוד, וביקש שיתנו לו משרת וסוס ומעות על הוצאות, והלך לבקשה…

השני למלכות, בראותו את גודל צערו של המלך, הולך לבקש את בת המלך שאבדה.

התפקיד הזה – לבקש את האמונה, לגלות את ההסתרה, לגלות שהשם הוא המלך, שיש בעל-בית לעולם, שהכל לטובה וכן הלאה – זה התפקיד של כל אחד ואחד מעם ישראל. אמנם הצדיקים עוסקים בזה יותר מכולם ובדרגות גבוהות יותר, אבל אף על פי כן כל אחד חייב לעשות את שלו – לגלות את בת המלך הפרטית שלו, את החלק האמונה השייך לו, ולתת את כוחו להתגלות מלכות השם בעולם.

(מתוך בגן הגעגועים מאת המחבר)

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה