לצאת מהמערבולת

דברים רבים דורשים את תשומת ליבנו. הם דחופים, נחוצים אבל אין לנו זמן לטפל בהם. מהי העצה לצאת ממערבולת הלחץ הזה?

4 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 06.04.21

דברים רבים דורשים את תשומת
ליבנו. הם דחופים, נחוצים אבל
אין לנו זמן לטפל בהם. מהי העצה
לצאת ממערבולת הלחץ הזה?

רבי נתן מברסלב היה רגיל לומר: בכל מקום שאני רואה חסרון, אני רואה חסרון בתפילה! או שלא התפללו על זה בכלל, או שהתפללו אבל מעט.

אמרתו של רבי נתן טומנת בחובה את סוד החיים. יש בה את ההסבר והפתרון לכל דבר. היא מוליכה את האדם ישירות אל האמת והתכלית – האמונה.

למעשה, את מה שרבי נתן אמר אפשר לומר במילים אחרות: בכל מקום שאני רואה חסרון, אני רואה חסרון אמונה. כי אמונה זו תפילה, ובודאי כל חסרון שיש לאדם, הוא תעודת העניות שלו על חסרון אמונתו. שהרי, אם יש לאדם אמונה, מדוע הוא מניח לעצמו לחיות עם החיסרון הזה? מדוע הוא לא מתפלל ומבקש מה’ שימלא לו את חסרונו?

לדוגמא: אדם שחש כאבים במשך זמן רב, ברור הדבר שכאב זה למעשה צועק: יש כאן חסרון אמונה! מדוע אינך מתפלל? מדוע אינך מאמין שהקדוש-ברוך-הוא יעביר לך את הכאב הזה? מה תאמר? שאתה יודע שזה תלוי בתשובה, ולדעתך אתה לא מסוגל לעשות תשובה? גם כאן נשמעת הצעקה: חסרון אמונה! מדוע אינך מאמין שגם את ההתעוררות לתשובה ה’ יכול לתת לך? מדוע אינך מתפלל על זה?…

אנשים שצריכים ישועה בכל מיני עניינים, הולכים ומוציאים סכומי כסף גדולים על כל עצה שבעולם. אולם, אם הייתה להם אמונה היו מתפללים על חסרונם, וגם הולכים לצדיק שיודע להתפלל, ומבקשים ממנו שיתפלל עבורם ויושיע אותם בודאי ישועה שלמה, שלא כמו אותה ישועה דמיונית עליה הם מוציאים כספים ונשארים בסוף עם הבעיה, אך עם פחות כסף בחשבון הבנק…

אנו נמצאים בזמנים שכל אחד כל כך עסוק במלחמת הקיום שלו, וגם במלחמה עם כל אותם חסרונות רבים, עד שבכל המערבולת הזאת פשוט לא מוצאים את הזמן, את ישוב הדעת להתבודד ולהתפלל על הכל. יש ואדם עובד והוא עסוק בהבאת טרף לביתו. עקרת בית עסוקה באחזקת הבית ובטיפול בילדים. תלמיד ישיבה כפוף לסדרים של הישיבה. עסקן ציבורי עסוק בצרכי הציבור וכו’. ואפילו מי שכבר יש לו התבודדות, והוא עסוק כל כך בעבודה על נקודות עיקריות ביהדותו, אין לו זמן להתפלל על דברים נוספים.

הרבה חסרונות בחיים שישנם בחיים בדרך כלל נדחים הצידה… עד שיתפנה להם זמן. לדוגמא: לפעמים יש לאחד מהילדים קושי בלימוד או בעניין אחר, ובודאי היה טוב מאוד אילו היו הוריו מקדישים זמן לתפילות עליו בכל יום. לפעמים ישנה מידה מסוימת שחסרה לאדם, אבל הוא עסוק בעבודה על מידה אחרת שיותר חשוב לו לטפל בה, ובכל זאת, אותה מידה כן חסרה לו בחיים. גם כאן, כמה טוב אילו היה קובע זמן בכל יום להתפלל גם על אותה מידה ‘צדדית’ שבכל זאת חסרה לו.

ויש הרבה דברים עליהם צריך כל אחד להתפלל, כגון: בטחון, שמחה, אהבה לתורה, התמדה בתורה ועוד, ועל זה נאמר: ולוואי ויתפלל האדם כל היום כולו…

מהי העצה לצאת מהמערבולת ולהתחיל לטפל בכל הדברים הדורשים טיפול? ובכן, ישנה עצה פשוטה שפועלת נפלאות והיא: שפרט לשעת ההתבודדות שיש לאדם בכל יום, שיבחר לו בכל פעם, לפי הצורך, תפלה קצרה בת ארבע או חמש מילים, על הדבר שהכי דחוף לו בכל יום. למשל: אדם שבנו לא מצליח ללמוד תורה, יבחר את המילים: "תן לבני משה אהבת התורה". ובכל רגע פנוי של היום יחזור על ארבע מילים אלו ולא יותר, ויאמר אותן בכל מקום: בזמן הנהיגה, נסיעה באוטובוס, הליכה וכו’.

דוגמא נוספת, אישה שרוצה שבעלה יתחזק בלימוד התורה, תבחר לה מספר מילים, למשל: "תן לבעלי אהבה לתורה", או: "תן לבעלי התמדה בלימוד". וכל היום תחזור על המילים האלו.

העניין הוא שצריך לבחור דווקא מספר מילים בודדות עליהן קל לחזור תוך כדי העיסוק, מכיוון שאם אדם ירצה להוסיף מילים זה יבלבל אותו ויכביד עליו, והוא יפסיק להתפלל. וכל שכן אם ירצה לחדש בתפילתו בטענות ואמתלאות חדשות, זה בודאי יגרום לכך שהוא לא יתפלל בכלל. זאת, משום שאדם לא יכול לחדש תפילות חדשות ולטעון טענות בלי ישוב-הדעת. אם הוא רוצה דווקא לחדש ולטעון טענות חדשות, לזה צריך את ההתבודדות, וכאמור, את הזמן להתבודדות נוספת לא תמיד מוצאים, וגם אם מוצאים, ישנם הרבה דברים עמוקים שהאדם רוצה לטפל בהם כראוי. אבל על ידי עצה זו, של תפילות קצרות "בצרורות", יכול כל אדם להתפלל על דברים נוספים רבים.

עצה זו היא גם עצה כללית שמתאימה לכל מצב, ואף בזמנים שהאדם טרוד מאוד ועסוק ואינו יכול להתרכז ולפתח תפילה מפורטת ומנומקת, יבחר מספר מילים ויחזור עליהן, כך יוכל להתפלל גם בזמנים לחוצים. כמובן שעצה זו שייכת לכל אדם בכל מדרגה, ואפילו לילדים שאינם יכולים להרבות בתפילה ולחדש בה, אבל לחזור על אותן מילים בודאי הם יכולים. בדרך זו יתרגלו הילדים להתפלל על כל דבר, ובודאי יהיה זה להם לישועה גדולה הן להווה והן לעתיד.

התפלות הקצרות הללו הן כה פשוטות, שבקלות אפשר לומר אותן ממש כל היום בלי הפסק כמעט, ומילים אלו מצטרפות ופועלות ישועות. הדבר בדוק ומנוסה! אפילו בעניינים גשמיים, כגון אדם שאבד לו חפץ או כשהוא זקוק לישועה גשמית כלשהי, יבחר מספר מילים ויחזור עליהן בכל רגע פנוי. וכך, לפי הצורך, יבחר האדם בכל זמן מסוים דבר אחר עליו יתפלל כל היום, ויקיים את מאמר חז"ל: ולוואי ויתפלל האדם כל היום כולו.

אחד הדברים שטוב שהאדם ירגיל עצמו להתפלל עליהם תפילה קצרה בכל עת, היא תפילה על הזולת – הן על עם ישראל בכלליות, שיזכו לתשובה ולאמונה ולגאולה, והן בפרטיות – על אנשים הזקוקים לישועה, לרפואה, לזרע של קיימא וכו’. זאת, מכיוון שבימים אלה כשכולם טרודים ועסוקים בענייניהם, קשה למצוא זמן להתפלל על אחרים, והאחרים הרי זקוקים כל כך לתפילות עליהם. לכן, העצה של תפילה קצרה היא מענה מושלם גם לצורך הזה, שיבחר לו האדם בכל פעם תפלה קצרה, כגון: ‘תן לעמך ישראל אמונה’, או על אדם פרטי: ‘תן לפלוני בן פלונית בנים’… אמונה. פרנסה וכו’. וכך יזכה להתפלל על הזולת ובדרך זו יתקיים בו: כל המתפלל על חברו נענה תחילה.

ובפרט, חשוב מאוד שאישה תתפלל על בעלה והבעל יתפלל על אשתו, וזו גם סגולה נפלאה לשלום בית. כי אדם שמתפלל על חברו/אשתו וכו’, מכניס אהבה בליבו של זולתו אליו. לכן יבחרו להם בני הזוג תפילה קצרה, בכל פעם לפי הצורך, ויתפללו בכל רגע פנוי.

חשוב מאוד לדעת, שהתפילה על הזולת היא הנתינה הגדולה ביותר שאפשר לתת לו, שהרי אדם שמאמין בתפילה יודע שזו העזרה האמיתית והגדולה ביותר שאפשר להעניק לאדם – להתפלל עליו.

נמצא, כשכולם מתפללים זה על זה מתרבה אהבה בישראל, מכיוון שזה הדבר שבו תלויה שהגאולה יותר מכל. לכן נתחזק כולנו בתפילות קצרות "בצרורות", וכל היום כולו יהיו שפתינו מרחשות תפילה, ונזכה בזכות זה לביאת משיח צדקנו, לבניין בית מקדשנו ולגאולה השלמה במהרה, אמן.

כתבו לנו מה דעתכם!

1. לאה

ג' טבת התשס"ט

12/30/2008

יישר כוח גדול! מאמר מדהים! אשרינו שזכינו, ושנזכה לקיים….

2. Anonymous

ג' טבת התשס"ט

12/30/2008

אשרינו שזכינו, ושנזכה לקיים….

3. טלי'ה

כ"ז כסלו התשס"ט

12/24/2008

ישתבח שמך בורא עולם לעד !!!

על שאתה מזכה אותנו במדריכים צדיקים בדורנו !!!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה