הישענו עלי

כשהחיים מלאים בניסיונות לא קלים בכלל, כשעוברים ממשבר אחד לשני, ובפרט היום, כשטילים נוחתים בדרום הארץ והמלחמה בעזה, אנו צריכים משענת אמיתית!

3 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 06.04.21

כשהחיים מלאים בניסיונות לא קלים
בכלל, כשעוברים ממשבר אחד לשני,
ובפרט היום, כשטילים נוחתים בדרום
הארץ והמלחמה בעזה, אנו צריכים
משענת אמיתית!

ערך ועיבד: הרב אליעזר רפאל ברוידא

מה משמעות המושג ביטחון בהשם בשלמות? כוונת הדברים היא, שאנו מאמינים שהשחרור שלנו מכל מיני מצבים קשים בהם אנו נתונים – הם בידיים של השם. זה אומר שאנו נשענים עליו, ורק עליו בלבד! לכן, כשאנו נשענים על השם, לעולם לא ניפול ולא נבוש.

לצורך העניין אשתמש בדוגמא הבאה: נניח שאתה חייל הנמצא בשדה קרב וחברך הטוב נפצע קשה. אתה חייב להעביר אותו במהירות האפשרית למסוק החילוץ שממתין לכם, אחרת הוא יהיה בסכנת מוות. כמובן שחברך, כתוצאה מהפגיעה הקשה, לא מסוגל בכלל ללכת, לכן הוא סומך עליך ועל שלושת חבריך לצוות שתישאו אותו כל הדרך על אלונקה, עד שתגיעו למסוק החילוץ. אתה וחבריך יודעים שאם תתנו לעשות ולו צעד אחד קטן – הוא ייפול מיד, לכן אתם אוחזים באלונקה בכל הכוח שלכם, מכיוון שאתם מודעים לעובדה ברורה: חייו תלויים בארבעתכם.

רחמיו של השם הם פי מיליון משלנו, בני האדם. תארו לכם לרגע, שאם אדם נשען באמת ובתמים על השם, בגלל שאין לו את הכוחות להתמודד עם כל מה שעובר עליו, אתם חושבים שהשם יעזוב אותו אפילו לשנייה? לעולם לא! אם כך, כל שעלינו לעשות הוא לחזק את הביטחון שלנו בהשם בפשטות, ואז – בינגו! אנחנו בבית, משוחררים. לעולם לא ניפול!

כשאנו נשענים על אהבתו וחסדיו של השם, תמיד נצליח. אדם לא צריך להיות צדיק ורק אז יזכה לחסדיו של השם עליו. זאת מתנת חינם שנמצאת בהישג ידו של כל אדם שמחפש ומבקש את אהבתו, קרבתו וחסדיו של השם. דוד המלך אומר (תהלים לב, י): "…והבוטח בה’ חסד יסובבנו". כלומר, חסדיו של השם מקיפים את האדם הבוטח בו. במילים אחרות, אדם שבוטח בהשם תמיד יצליח, בין אם הוא ראוי לקבל הצלחה ובין אם לאו. זהו מפתח מדהים בעזרתו נוכל להשיג כל דבר שנרצה – על ידי ביטחון אמיתי בהשם נזכה להרבה יותר ממה שמגיע לנו ובלי שום קשר למעשינו.

אדם שבוטח בהשם באמת, גם אם מרחפים מעליו דינים קשים או כאלה שנפסקו משמים ח"ו – שום רע לא יאונה לו, בגלל העיקרון שלמדנו זה עתה. כלומר, אדם שבוטח בהשם חסד סובב אותו, חסדי השם מקיפים אותו, לכן הוא מוגן.

הלכה למעשה, זה אומר שאף אדם שחייב, על פי דין שמים, בגלל עבירות שיש בידיו ח"ו – והוא ראוי להיענש בעקבות עבירותיו – אם הוא בוטח בהשם באמת, הכוח של ה’מוציאים לפועל’, מידת הדין שרוצה לפרוע מהאדם את החוב שלו – מנוטרל, ואין ביכולתם לפרוע את הדין ממנו. ושוב, כפי שהוסבר לעיל, ברגע שיש לאדם ביטחון אמיתי בהשם, הוא לא צריך לחשוש ולפחד משום דבר שבעולם.

מי יכול לומר שמעולם לא חטא? מי יכול לומר שאף פעם לא שמע רכילות או דיבר לשון הרע על מישהו? וידוע, ששמיעת לשון הרע היא עבירה חמורה בדיוק כמו לדבר לשון הרע על מישהו. ה"חפץ חיים" מאריך בהסברו על העונש שאדם מקבל כשהוא עובר על איסור אחד מן התורה (ועדיף לאדם למכור את כל מה שיש לו וכו’) – אולם, עם ביטחון בהשם, התובעים והמקטרגים שיש על האדם משמים מנוטרלים. זהו עיקרון עם הרבה חומר מפתיע, אך חשוב, למחשבה: תארו לכם מצב בו אדם צריך להתמודד עם גזר דין של מחלה סופנית, או פורענות קשה אחרת שעלולה לבוא עליו ח"ו – כאשר המקטרג-תובע השמימי בודק את תיקו של הנאשם ומגלה שהוא באמת ובתמים דבק בהשם ובטח בו, אין ביכולתו להוציא לפועל את העונש המגיע לו. אם כך, הביטחון בהשם הוא הדבר הטוב ביותר שאנו יכולים לעשות בחיים.

לא פעם אני פוגש אנשים שאומרים לי: "תראה, אני לא אדם צדיק, אמונה וביטחון בשלמות הם לא משהו שאני יכול להשיג בדרגה הרוחנית הנמוכה בה אני נמצא!…"

אבל אני אומר לכל אחד מהם: אתה לא יכול מכיוון שאתה לא רוצה!

רבי נחמן מברסלב מוביל את מושג הביטחון צעד אחד קדימה ואומר לנו (ליקוטי מוהר"ן ח"א, קצ"ג), שכוח המחשבה של האדם הוא עצום מאוד, ואם הוא מתמקד, במחשבתו, במטרה מסוימת בכל כוחו, הוא יצליח להשיג הכל, כפשוטו! כשאדם מרכז את מחשבותיו ומבטל את כל ההרגשות, וכשהמחשבה תקיפה מאוד, הוא ישיג כל דבר שירצה. וכלשונו: "דע, שהמחשבה יש לה תוקף גדול, ואם יחזק וִיגַבֵּר מחשבתו על איזה דבר שבעולם, יוכל לפעול שיהיה כך… וכן בכל דבר, רק שהמחשבה תהיה בביטול כל ההרגשות, והמחשבה תהיה תקיפה כל כך, עד שאפשר למסור נפשו במחשבתו ממש…"

לכן, כאשר אנו שמים את כל מבטחנו בהשם בשלמות, ומתמקדים רק בהשם, אנו מעלים את עצמנו מעל למגבלות הטבע. למשל, על ידי ביטחון בהשם, נצליח להתגבר על מניעות ואויבים שהם אפילו יותר חזקים מאיתנו, מכיוון שאנו נשענים ובוטחים בהשם, לכן איננו מוגבלים בכוחותינו המוגבלים ממילא, אלא עולים מעל הטבע. אם הטבע מחייב שדבר יהיה בדרך מסוימת אז הביטחון בבורא מעלה אותנו מעל טבע זה.

השם אומר לנו כל הזמן – "הישענו עלי!" לכן, האין זה יהיה טיפשי מצדנו לנסות, אבל בצליעה, את דרכנו בחיים?! הבה נשים כל מבטחנו בהשם, והוא יישא אותנו כתינוקות בידיו האהובות, אמן.

יהי רצון שהשם שישמור על כל עם ישראל ועל חיילי צה"ל וישיב אותם הביתה בשלום, אמן.

כתבו לנו מה דעתכם!

1. הדי

כ"ג טבת התשס"ט

1/19/2009

מביטחון בטחו בהשם עדי עד כי ביה השם צור עולמים. בטח בהשם בכל לבך ואל בינתך על תישען. והבוטח בהשם חסד יסובננו. ברוך הגבר אשר יבטח בהשם והיה השם מבטחו…

2. הדי

כ"ג טבת התשס"ט

1/19/2009

בטחו בהשם עדי עד כי ביה השם צור עולמים. בטח בהשם בכל לבך ואל בינתך על תישען. והבוטח בהשם חסד יסובננו. ברוך הגבר אשר יבטח בהשם והיה השם מבטחו…

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה