משתלם לסלוח

כאשר השם מציב בפנינו אדם שמבזה או מעליב אותנו, במיוחד בזמנים אלה, זה כמו לזכות בפרס הגדול ביותר של הלוטו. וכדי להרוויח את הכל במזומן, אסור לנו להיפגע…

3 דק' קריאה

הרב אליעזר רפאל ברוידא

פורסם בתאריך 06.04.21

כאשר השם מציב בפנינו אדם שמבזה
או מעליב אותנו, במיוחד בזמנים אלה,
זה כמו לזכות בפרס הגדול ביותר
של הלוטו. וכדי להרוויח את הכל במזומן,
אסור לנו להיפגע…

ה"חפץ חיים", רבי ישראל מאיר הכהן מראדין, אחד המנהיגים הגדולים והמבריקים ביהדות מלמד אותנו, שעדיף לאדם לוותר על כל הקניינים הגשמיים שיש לו כאן בעולם – בית, רהיטים, בגדים וכסף – ולא לעבור אפילו על ציווי אחד מן התורה. הנזק שחטא אחד גורם לנשמתו של האדם, בנוסף להרס והנזק שהחטא הזה גורם בעולם הרוחני, מגמד כל הפסד גשמי אפילו אם מדובר במיליוני דולרים.

לאור הדברים לעיל, האם אנו צריכים עכשיו למרוט את שערותינו? הרי מי מאיתנו לא שמע מילה אחת של רכילות לאורך כל השנה? שמיעה או קריאת דברי לשון הרע ורכילות גורמת לחילול של אלפי מצוות ויותר, וכתיבה ודיבור זה אפילו גרוע יותר. שיחת טלפון ממקום העבודה, תוך כדי שימוש בטלפון של מקום העבודה ללא רשות, כרוכה בעוון גזל. מי מאיתנו, בהיסח הדעת, לא לקח איתו עט או עיפרון, או כמה דפים, של המשרד הביתה? על פי דברי חז"ל, עבירה כזו מספיק חמורה כדי לגרום לנשמה להתגלגל שוב לעולם הזה.

מה לגבי עבירות חמורות, כמו אי שמירת טהרת המשפחה, חילול השבת, נטירת שנאה בלב כלפי מישהו? כאשר מתבוננים על תהליך כזה המתפרש על שנים – איסוף של מעשים לא טובים ממושך, זה דבר שיכול לגרום לאדם ליפול בקלות לייאוש ולומר שהיהדות חסרת תקווה, חס ושלום ה’ ישמור, כי מי יכול בכלל לעשות תשובה כראוי במצב כזה?

ישנן שתי דרכים בהן ניתן לשנות את התמונה ולזכות במחילה ותיקון לכל מעשינו, ובהן נוכל להיעזר בימים אלה – עשרת הימים ויום הכיפורים בפרט, ולאורך כל חיינו בכלל:

הדרך הארוכה והקשה היא לערוך חיפוש פנימי בנשמה. מדובר בתהליך ארוך ומייגע, וכך לעבור על רשימת 613 המצוות ולכתוב אילו מצוות לא קיימנו וכן הלאה. אחר כך, על כל עבירה, עלינו לעשות את ארבעת שלבי התשובה: וידוי לפני השם, חרטה, לחדול מן החטא, ולקבל על עצמנו לא לעשות זאת יותר. כך, לעבור על הרשימה ולעשות זאת על כל עבירה ועבירה. לאדם שלא מקיים שעת התבודדות – התפילה האישית – כל יום במשך כל השנה כולה ולא עושה בירור בתוכו, תשובה מורכבת זו קשה מאוד, ואולי גם משימה בלתי אפשרית.

הדרך הבטוחה והקצרה מוצגת על ידי חכמינו מן התלמוד כגלגל הצלה מפסק דין קשה. רבא אומר (מסכת ראש השנה יז, א): "כל המעביר על מידותיו מעבירין לו על כל פשעיו". זהו צ’ק חתום מחז"ל הקדושים (רעיון זהה לדברים אלה ניתן למצוא גם בזוהר הקדוש, ראה מדרש רות – דברי רב כרוספדאי), המבטיחים לנו שאם נסלח לאלו שפגעו בנו, העליבו או ביזו אותנו – במכוון או שלא במכוון – יסלחו לנו משמים על כל חטאינו.

לאור הדברים לעיל, כאשר השם מציב בפנינו אדם שמבזה או מעליב אותנו, במיוחד בזמנים אלה, זה כמו לזכות בפרס הגדול ביותר של הלוטו. וכדי להרוויח את כל את הזכייה במזומן, אסור לנו לאבד את שיווי המשקל, מצב הרוח או לשמור בלב טינה או תרעומת, ולו הקטנה ביותר, בשום אופן! אין דבר שיכול לנקות ולטהר את הנשמה כמו פגיעה עסיסית. ככל שהמבוכה גדולה יותר, המחילה והכפרה על חטאינו גדולה יותר.

הדבר הנפלא הטמון בפגיעה באופן מילולי – ביזיון, מבוכה וכדומה, הוא שהשם משתמש בזה כתחליף לעונשים קשים יותר, כמו מוות או עוני ח"ו. מדוע? כי הגמרא אומרת לנו שהסבל והייסורים מהביזיון שקולים כסבל והייסורים של המוות.

לסלוח לאדם שפגע בכבודנו זאת לא משימה קלה בכלל.

כאשר אדם עובר עבירה, השם ישמור, הוא בעצם חוטא נגד השם יתברך. וכפי שהזכרתי במאמרים רבים, השם מנהיג את העולם על פי עיקרון מכ"מ – מידה כנגד מידה. לכן, כאשר אדם מוכן לסלוח לאלה שחטאו כנגדו, השם מוכן להעביר לו פשעיו וחטאיו, ואפילו יותר.

המשוואה פשוטה – סלח ויסולח לך!

אבל אל תיתן לעצמך ליפול למלכודת היצר אם תחשוב שאתה עושה לחברך, או לאדם יקר לך, טובה כשאתה מבזה ומעליב אותם. פגיעה מילולית, ביזיונות וכדומה הינם עבירות קשות מאוד, ואפילו התשובה לא מכפרת עליהם, עד שהמבזה מפייס את האדם שפגע בו ומקבל את סליחתו המלאה של הנפגע.

משתלם לסלוח.

* * *
הנכם מוזמנים לבקר באתרו של הרב לייזר ברוידא, "לייזר בימס", ב- www.lazerbrody.net

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה