תן לעצמך הזדמנות

תן לעצמך את ההזדמנות הזאת, אחרת תתייאש מעצמך. תראה איך עוברים הימים והשנים ושום שינוי משמעותי לא קרה. קח את זה כפרויקט.

4 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 06.04.21

תן לעצמך את ההזדמנות הזאת,
אחרת תתייאש מעצמך. תראה איך
עוברים הימים והשנים ושום שינוי
משמעותי לא קרה. קח את זה
כפרויקט.

בשדי יער – פרק 47

למדנו על מספר יסודות חשובים להתבודדות נכונה. כעת, נעסוק באחד היסודות שחסרים מאוד גם אצל אלו המתבודדים כבר שנים רבות. המדובר בהתבודדות מרוכזת המניבה פירות נפלאים מאוד.

והכלל – כדי שאדם יתחיל לראות שינויים מהותיים בחייו, במידותיו ובעבודת השם שלו, כדי שיזכה באמת לדבוק בהשם ובתורתו ויהיה תמיד מלא בשמחה וחיות ויעלה מעלה – עליו לעבוד עבודה יסודית. כלומר, לקחת נושא או נקודה מסוימת (תאווה או מידה הזקוקות לטיפול) ולהרבות עליה בהתבודדות ממושכת בכל יום, עד שיזכה לבטל אותה לגמרי, כפי שכותב רבי נחמן מברסלב בספרו "ליקוטי מוהר"ן (תורה נ"ב):

"כי על ידי שמתבודד ומפרש שיחתו בינו לבין קונו, על יד זה הוא זוכה לבטל כל התאוות והמידות רעות, עד שזוכה לבטל כל גשמיותו ולהיכלל בשורשו וכו’. היינו, שבתחילה ירבה בתפילות ושיחות בהתבודדות וכו’ עד שיזכה לבטל זה הדבר, דהיינו לבטל מידה ותאווה זאת. ואחר כך, ירבה עוד בהתבודדות הנ"ל, עד שיבטל מידה ותאווה אחרת. וכן ינהג זמן רב בהתבודדות וכו’ עד שיבטל הכל".

ציון עשר בקריאה

כאשר אדם רוצה לחזור בתשובה באמת הוא חייב ללמוד להתפלל, מכיוון שצריך את העבודה שבלב – לעבוד על הנקודות הפנימיות שביהדות בצורה יסודית, לתקן את המידות והתאוות אחת לאחת עד שיזכה לבחינת ביטול ממש. את זה, כמובן, אפשר לעשות אך ורק על ידי התפילה, כאשר אדם עומד לפני השם ומבקש לתקן ולבטל מידה או תאווה מסוימת במשך זמן ארוך ורצוף בכל יום, במשך כמה וכמה חודשים.

שינויים מהותיים ואמיתיים מתרחשים רק כאשר אדם מתפלל ומבקש לתקן ולשנות את מידות נפשו. נכון, אפשר לקרוא את הסידור ביחד עם כולם ואחרי מאה ועשרים לקבל ציון "עשר" בקריאה… אך מכיוון שאדם מחפש את דרך האמת ולתקן את עצמו, ולא ציונים, לכן הוא צריך ללמוד להתפלל. אי אפשר לעשות ולו את הדבר הקטן ביותר בלי תפילה ארוכה ויומיומית במשך כמה חודשים. אם אדם בתוך תוכו לא ישתנה הרי שהוא יישאר עם אותן המידות והתאוות הרעות.

ולא רק, אף אדם שמתבודד בכל יום, אם הוא לא יחליט ויקבע לעצמו להתפלל על דבר מסוים בצורה רצופה וקבועה – הוא לעולם לא ישתנה שינוי של ממש, עד השורש. נכון, אמנם על ידי חשבון הנפש שעושה בכל יום הוא יזכה ליראת שמים, לא יעבור עבירות, ובודאי שהתפילות שמתפלל בכל יום יצטרפו זו לזו והוא יהיה אדם כשר לחלוטין. אולם לא יוכל להתנקות בפנימיות שלו מכל הרע שלו וכל חייו יהיה במלחמה עם אותם דברים, פחות או יותר.

לעומת זאת, אם יתחיל בעבודת התפילה המרוכזת כל יום, כלומר שיתמקד בנושא מסוים לאורך זמן, אז הוא יראה שינויים אמיתיים וחזקים בכל תחומי חייו. כדי להיווכח בכך, חשוב לציין שלא מדובר ביגיעה של שנים, אלא אפילו תוך שבוע אחד בלבד של תפילה כזו והוא כבר יראה שינויים נפלאים. הוא יבין שמצא את הדרך לגאול את עצמו מכל התאוות והמידות הרעות. ולא רק, אלא החשוב מכל, הוא יבין שהתפילה היא הדרך לגאולה.

תן לעצמך הזדמנות

אדם שמרחם על עצמו יכול לנסות זאת: שבוע אחד של תפילה מרוכזת, התבודדות על נקודה מסוימת במשך חצי שעה או שעה – והתוצאות כבר מורגשות. ללא ספק, אחרי שבוע כזה אדם יקבל חיות עצומה ואמונה בכוח התפילה שלו, בעזרתה יכול לתקן ולקנות הכל.

תן לעצמך את ההזדמנות הזאת, אחרת תתייאש מעצמך. תראה איך עוברים הימים ומגיע ראש השנה ואחרי זה עוד ראש השנה, וכך עוברות להן השנים בלי שיראה בעצמו שינוי מהותי. קח את זה כפרויקט ותתפלל לפחות חצי שעה, ותראה תוצאות מדהימות. תגלה מהו כוחה של התפילה ותקבל כוח גדול להמשיך הלאה ולחזור בתשובה שלמה. אל תרגיל את עצמך לחשוב שאינך יכול לעשות את זה.

עניין זה שייך גם לנשים. גם הן צריכות לעבוד על מידות הנפש שלהן ולתקן את המצריך תיקון. כי כל איש וכל אישה, כל בחורה וכל בחורה – כולם חייבים לחזור בתשובה. אין הנחות. אדם בא לעולם הזה כדי לחזור בתשובה, אחרת לא היה יורד לכאן.

עיקר התפילה הוא בפשיטות, לחזור ולבקש את הדבר אותו אתה רוצה פעם אחר פעם, אפילו לחזור על אותן מילים שוב ושוב, ‘רחם עלי, עזור לי להתגבר’ וכן הלאה. בדרך זו כל אחד יבין שהוא מצא את הדרך לגאולה הפרטית שלו, ואם ימשיך כך אז יזכה לגאולה השלמה שלו. אמנם, כדי לתקן מידה אחת בשלמות צריך להתמיד בתפילה מספר חודשים, אך למרות זאת, כבר בשבוע הראשון תצליח לראות שינויים לטובה ותזכה להשלים את תיקונך.

טובה גדולה שחייב כל אדם לעשות עם עצמו היא – להתחזק בתפילה, להאמין בתפילה של עצמו. כי התפילה היא גאולה, וכדי להבין זאת עליו להתפלל בריכוז, כפי שהוסבר לעיל.

הכוח שלך

אכן, כל אדם רוצה לשוב אל השם בכל מאודו ולתקן את מידותיו ותאוותיו. אך אם לא ישתמש בכוח התפילה שלו לשם כך הוא לא יצליח. ולמה הדבר דומה? לאדם שרוצה לחפור יסודות לבניין בידיים ערומות, בלי כל כלי עזר. במקום להביא טרקטור שיעשה את העבודה בשבילו, הוא חופר עם ידיו. לא, הוא בעצם רק ‘מגרד’ את הקרקע… כי התפילה היא הכוח של האדם, כמו שאמר רבינו: התפילה היא עיקר כלי זינו של איש הישראלי – היא כלי המלחמה העיקרי של אדם בעולם הזה בעזרתו הוא יכול לכבוש את כל מטרותיו ויעדיו.

כאשר אדם מתפלל ונענה, הוא מקבל ביטחון עצמי עצום מכיוון שיודע: ‘התפללתי, ותפילתי התקבלה!’ דבר זה מדרבן אותו מאוד להמשיך הלאה ולהרבות בתפילה על עוד נקודות ודברים שהוא צריך. ‘אם בחצי שעה הצלחתי לראות ישועות נפלאות, אז מי יודע מה אפשר להשיג בתפילה של שעה, או יותר, בכל יום על דבר אחד?…’

זה מה שאומר רבי נתן (ליקוטי הלכות, הלכות נחלות), שהתפילה הראשונה שאדם נענה בה היא בחינת הבכור, כמו שהבכור שנולד מקבל פי שניים בירושה, משום שבכוחו נולדו כל שאר הבנים, שהרי עיקר הכלי של כל אישה להביא בנים הוא האמונה – כשהיא מאמינה שהיא מסוגלת לכך. ובכוח אותה תפילה ראשונה שנענתה, אדם מקבל חיזוק להמשיך ולהתפלל ולפעול לעצמו ולכלל ישראל ישועות.

בשיחה קצרצרה, שלמעשה כוללת את כל העולם הזה, אומר רבי נתן מברסלב : "בכל מקום שאני רוצה חסרון – או שלא התפללו על כך או שהתפללו מעט".

כל החסרונות שיש בעולם נובעים מחסרון התפילה. ואף הגלות, אינה אלא בשביל חסרון התפילה, כמו שכותב רבינו (ליקוטי מוהר"ן ז): "דע, כי עיקר הגלות אינה אלא בשביל חסרון אמונה". וידוע, שבכל מקום שרבינו כותבה אמונה – כוונתו למילה תפילה! כי אמונה ותפילה הן דבר אחד. והעולם רחוק כל כך מהגאולה מכיוון שרחוקים מתפילה.

(מתוך בשדי יער מאת המחבר)

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה