חוק רוחני

ברגע שאדם משלים את מנין התפילות הנדרש לדבר עליו הוא מתפלל – הוא יקבל אותו! זהו חוק רוחני בעולמו של הקב"ה.

4 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 06.04.21

ברגע שאדם משלים את מנין
התפילות הנדרש לדבר עליו הוא
מתפלל – הוא יקבל אותו! זהו
חוק רוחני בעולמו של הקב"ה.

בשדי יער – פרק 48

אחת המניעות שיש על התבודדות ארוכה, במשך חודשים, על נושא מסוים היא, שבני אדם מצפים שיהיו להם תמיד תפילות ודיבורים חדשים, אמתלאות, ריצויים ופיוסים שונים שונים. הם מצפים להתחדשות בלתי פוסקת בכל רגע ורגע של ההתבודדות. וכאשר נגמרים להם הדיבורים החדשים הם חושבים שזהו זה – אין להם מה להוסיף בתפילה וכנראה ההתבודדות צריכה להסתיים כאן. נדמה להם שחזרה על דיבורים או מילים שהם אומרים זה סתם בזבוז זמן ח"ו.

אך האמת היא, שאף אחד לא יכול להתחדש כל הזמן בדיבורים חדשים. צריך להתעקש ולדבר את מה שהשם שם בפינו, אפילו לחזור על אותן מילים במשך שעה שלמה, או על אותן נקודות עיקריות להן כל אחד מודע גם אם יהיה זה במשך מספר חודשים. על זה היה אומר רבי נחמן מברסלב בגעגועים: "אי פשטות…" וכוונתו הייתה, שמתגעגע לעבודה הפשוטה בתכלית של אמירת מילות התפילה, ואמר שעל ידי עבודה זו הגיע למעלה שלו. ועוד אמר, שהרבה צדיקים סיפרו לו שהגיעו למעלתם רק על ידי אותה עבודה פשוטה, בבחינת "פשטות".

כאשר אדם יודע שזאת הדרך להתבודדות והוא לא מצפה לדיבורים חדשים כל הזמן, הוא מקבל סבלנות בעזרתה יתמיד בתפילתו. ומכיוון שהוא מתמיד בתפילתו, הוא יגלה שהוא אכן מתחדש! כי המציאות שעוברת על אדם בכל הזמן הזה נותנת לו להבין דברים חדשים, ואף חידוש בתפילה. גם הלימוד על הנושא מעורר אותו מדי פעם להתחדשות ולכיוונים חדשים בתפילה. בדרך זו זוכה אדם להתחדש מצד הרצון הברור. כלומר, שמפעם לפעם מתברר לו יותר ויותר שזו האמת ורק בדרך ההתמדה בתפילה הוא קונה דברים. ואם כך, כן הצלחת להתחדש. אלא שצריך לזכור, שככל שיתחדש, בסך הכל, התפילה תישאר אותה תפילה ורוב השעה הוא יחזור על אותם הדברים. אך העיקר הוא להרבות בתפילה ולהתחנן לבורא לתקן את המידה או התאווה עליהן הוא מתפלל.

סדר התפילה

לעניין אופן התפילה, צריך לדעת שהיא כוללת את השלבים הבאים:

ישוב הדעת – מהי האמת? כיצד אני צריך לנהוג בכל מצב ומצב? ובנוסף, הדיבורים שאדם מעורר את עצמו ומשיב את הדעת על ליבו, והן את עצם התחנונים נוכח פני השם – להתפלל שהשם ירחם עליו ויזכה אותו לדבר זה.

הודאה על ניסים שכבר ראה – ועל העזרה שהוא מקבל בעניין מסוים, ועל עצם העובדה שהוא מחזיק מעמד ומתפלל על דבר מסוים במשך כל יום. כי כאשר נותנים לאדם להתפלל על נקודה מסוימת סימן הוא שבשמים רוצים להושיע אותו, כמו שאמר רבי חנינא בן דוסא: "אם רואה אני שתפילתי שגורה בפי, יודע אני שמקובלת וכו"’. על זה צריך להרבות בתודה והודאה.

חשבון נפש יומיומי – לדעת היכן נכשלתי בנושא בו אני מטפל בתפילה. חשבון הנפש צריך להיות מדויק ביותר מכיוון שזו נקודה שהוא עובד עליה עתה, וכך הוא מתעורר לנקודות שלא שם לב אליהן עד כה, ומבין שבנקודה זו צריך עוד תפילות. אם אדם רוצה לזכות בהתעוררות מחודשת עליו לעשות חשבון נפש שיעורר את עצמו לראות שעדיין יש לו נפילות וכישלונות. וגם אם רואה שכבר אין לו נפילות בעניין, צריך לעורר את עצמו ולא לרמות את עצמו ולדעת שבודאי צריך להמשיך להתפלל כדי שתימשך לו עזרה משמים.

השכל האומר – ש"אלמלא הקב"ה עוזרו אינו יכול לו" (ליצר הרע). דבר זה נצרך מאוד כדי להתפלל על נקודה מסוימת ולהצליח בה. לכן צריך לבקש בפשטות עזרה מהשם: ‘עזור לי בורא עולם, בלי עזרתך איני יכול לו’.

להסתכל על היום הבא – ולראות אם יש בו דבר מסוים שעלול להעמיד אותו בניסיון. בחלק הזה של התפילה יש לחזור ולבקש מהשם שלא ייכשל בעבודתו על אותה נקודה כדי שלא ירמה את עצמו. בעזרת תפילות אלו יזכה לראות ממש את העזרה משמים, ואפילו אנשים אחרים ירתמו לעזור לו. ואין זה פלא, הרי יש לו ‘ויזה’ משמים לא להיכשל בנקודה עליה הוא עובד.

ישוב דעת חזק תקיף וממושך – אם אין לאדם ישוב דעת כזה, ידע שיש לו בקיעים בהבנתו לגבי האמת. עליו להתפלל שהאמת תהיה ברורה לו, בלי שום פשרות.

סדר התפילה: הודאה, חשבון נפש והכנה ליום הבא (שמוביל אותו לישוב דעת חזק תקיף וממושך). והכל צריך להיות סביב השכל האומר ש"אלמלא הקב"ה עוזרו אינו יכול לו", וירבה בתפילות שהשם יבטל ממנו תאווה או מידה רעה זו שעובד עליה.

וכך הוא בכל עניין ועניין, כגון מידת הכעס וכן הלאה. עליו לעשות חשבון נפש מעורר ומחזק. ובנוסף, ישלב בתפילה את כל מה שיודע על המידה או התאווה עליה הוא עובד (אפשר להיעזר בספר "בגן האמונה" בפרק "האמונה במידות", שם מבואר איך כל מידה מבוססת על האמונה וידע איך להתפלל). והעיקר – להאריך ולבקש במילים פשוטות, ברחמים ובתחנונים, שהקב"ה יעזור לו להתגבר על יצרו הרע ולבטל מידה זו לגמרי.

ושוב, כפי שהזכרנו בפרק הקודם, קח לך את זה כפרויקט במשך שבוע – תפילה מרוכזת, ותן לעצמך את ההזדמנות לראות את כוחה של התפילה – את פעולותיה הנפלאות, כי רק כך תוכל לקבל את האמונה בכוח התפילה שבעזרתה אפשר לפעול ישועות נפלאות. ואל תשכח, יש להאריך בתפילה, כמו שאמר רבי חנינא בן דוסא: "כל המאריך בתפילתו אין תפילתו חוזרת ריקם".

חוק רוחני

כל דבר שרוצים להשיג בתפילה צריך עבורו מנין תפילות. ברגע שאדם משלים את מנין התפילות הנדרש לדבר עליו הוא מתפלל – הוא יקבל אותו! זהו חוק רוחני בעולמו של הקב"ה – שלכל דבר ודבר שאדם רוצה לקנות בתפילתו יש מנין של תפילות, מעין תשלום על הדבר.

יסוד זה אנו למדים מדברי חז"ל על תפילתו של משה רבינו ע"ה, כאשר רצה להיכנס לארץ ישראל והתפלל כמנין "ואתחנ"ן" תפילות (515 תפילות). אמר לו הקב"ה: "רב לך" – תפסיק להתפלל. אני לא רוצה שתיכנס לארץ ישראל.

ונשאלת השאלה – מדוע השם אמר למשה רבינו להפסיק להתפלל? הרי הוא יכול להתפלל כאוות נפשו והקב"ה יעשה מה שהוא רוצה, לא? אלא, אילו היה משה מתפלל עוד תפילה אחת ויחידה הוא היה מגיע למנין התפילות הנדרשות, והקב"ה היה כביכול חייב, על פי הכללים שהוא יתברך קבע בעצמו, להכניסו לארץ ישראל.

על פנימיות עניין זה אומר רבי נחמן מברסלב (ליקוטי מוהר"ן, תורה ב), שהתפילות בונות קומה שלמה, וברגע שאדם התפלל מספיק תפילות, והושלמה קומת אותו הדבר שהתפלל עליו, הוא מקבל אותו.

לכן, לפני שאדם השלים את מנין התפילות שלו, למרות שהרבה להתפלל, הוא לא יקבל את מה שביקש. יש שהוא לא יראה שום תוצאה מתפילתו עד התפילה האחרונה ממש, בה השלים את מנין תפילותיו. ויש שיתנו לו הארות מזדמנות משמים כדי שלא יתייאש ויראה שהתפילה פועלת, ויש שיראה את השינויים קמעא קמעא – הכל לפי העניין ועל פי החשבונות של מעלה ועוד גורמים. אולם דבר זה ברור ומוחלט – כדי שיוכל לקנות את הדבר בשלמות, אדם חייב להשלים את מנין התפילות הנצרך למבוקשו.

(מתוך בשדי יער מאת המחבר)

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה