כך תזהה את האויב

הוא לוחם מסוכן, אך גם שפל, ומתעסק ב"מלחמות מלוכלכות". הוא לא בוחל בשום אמצעים כדי לפגוע, או לקטול את מי שמולו. הכר את האויב שמלווה אותך לכל מקום בכל רגע.

2 דק' קריאה

הרב אליעזר רפאל ברוידא

פורסם בתאריך 06.04.21

הוא לוחם מסוכן, אך גם שפל,
ומתעסק ב"מלחמות מלוכלכות".
הוא לא בוחל בשום אמצעים כדי
לפגוע, או לקטול את מי שמולו.
הכר את האויב שמלווה אותך
לכל מקום בכל רגע.

היצר, אם לא ידעת, הוא הלוחם הכי מסוכן ושפל שקיים, הוא מי שמתעסק במה שנוהגים לומר "מלחמות מלוכלכות" – אינו בוחל באמצעים וכל דרך לחימה בה הוא משתמש נגדנו מבורכת (מבחינתו כמובן). אבל מה שעושה את החיים קשים יותר הוא שמדובר ב…מלאך.

התלמוד מלמד אותנו שהיצר מפתה את האדם לפעול נגד רצונו של השם, ואז עף למעלה, לבית הדין השמימי, כדי לדווח על פשעיו של האדם ומבקש למצות עמו את דין, כלומר להעניש את האדם, עד תום. זה לא המלאך לו התפללנו…

היצר יאמר לך שאין שום פסול, וגם לא יקרה שום דבר, אם תדבר לשון הרע על מישהו אחר, אבל ברגע שתעשה זאת הוא ידאג שהספר יעוף עליך, עם כל הפסקאות והדקדוקים בנושא זה. כן, כדי להבהיר לך שלא מדברים לשון הרע. הוא גם יספר לך שאין דרך ‘נפלאה’ יותר להירגע כמו הרביצה מול הטלוויזיה, או מול המסך הגדול – סרט בקולנוע, אך ברגע שתעשה זאת, מתוך מחשבה שהגעת ל’רגיעה והמנוחה’, הוא ידאג שתואשם בביטול תורה או נטישת לימוד התורה בזמנך הפנוי.

כמלאך מטעם התביעה, היצר, כך מסתבר, נודניק לא קטן. אבל כאויב הפנימי של האדם – הוא קטלני! היצר ישכנע אותך שאתה לא שווה כלום, שאתה לא יוצלח ואין לך שום סיכוי בשום דבר! הוא שודד ממך את התחמושת הכי חשובה והכי נחוצה לך – הביטחון והדימוי העצמי שלך. כי בלעדיהם, כך הוא יודע, אתה יצור עם נכות נפשית. הוא ישגע אותך, ישלח אותך לפסיכולוג, או שיפתה אותך לתאוות נוראיות, כמו סמים ואלכוהול. הוא ‘יגלה’ לך, ברוב ייאושך, שזה מה שיעזור לך, אין פתרון אחר…

אבל הנה החדשות הטובות: השם דואג שיהיה איזון מושלם בין הטוב לרע, כדי להבטיח את הבחירה החופשית שלנו. אתן לכם מספר הצעות (בהמשך) כיצד תוכלו להשתמש בנשק עצום נגדו. אז כנציג מטעם ההגנה, וכייעוץ ראשוני, הרשו לספר לכם על התכונה האופיינית ליצר: הוא השקרן הגדול ביותר!

הביטו בתמונה הבאה:

מה שאתם רואים הוא מראה מיקרוסקופי של גרגירי חול מחוף טרופי. שימו לב שכל גרגיר ייחודי. חול, תרכובת מינראלית דוממת, הוא אחד מארבעת שלבי הבריאה, והנמוך שבהם: דומם, צומח, חי, מדבר – אדם. האדם הוא נזר הבריאה ונמצא בראש הפירמידה הזו, מכיוון שיש לו גוף גשמי ותכונות רוחניות, ויכולת לדבר.

אם גרגיר חול הוא יחיד ומיוחד, אז כישרונותיך המיוחדים עולים לאין שיעור. אפילו בחלומות הכי פרועים שלך לא תוכל/י להבין עד כמה את/אתה מיוחדים! כבני אדם, אנו מסוגלים לעשות דברים ששום בריה עלי אדמות לא יכולה לעשות.

אך כיצד נגלה את הכוחות הטמונים בנו? לשם כך אנו זקוקים (הנה העצות) למדריך רוחני שיעזור לנו להכיר את עצמנו, את הכישרונות שלנו ואת האוצרות שיש בכל אחד ואחת מאיתנו. למזלנו, בורכנו במדריכים רוחניים בכל הדורות ולאורך כל ההיסטוריה שלנו כעם ישראל – רבי נחמן מברסלב, רבי שניאור זלמן מלאדי – בעל התניא, רבי אליהו הגאון מוילנא, רבי משה חיים לוצאטו – הרמח"ל, רבי ישראל הבעל שם טוב הקדוש, הרבי מליובאוויטש ועוד ועוד. אפשר להמשיך לצעוד בשבילי ההיסטוריה ולהגיע גם אל רבי שמעון בר יוחאי – הזוהר הקדוש, האריז"ל הקדוש זיע"א, וכן הלאה.

אם אתם באמת רוצים לדעת מה אתם באמת שווים, ולא להאמין לסיפורי האלף לילה ולילה של היצר שמוכר לנו אותם בכמויות (כמה אנחנו שווים), אז קראו את הספרים של הצדיקים הנ"ל ותופתעו לגלות חידושים נפלאים בנושא זה.

בכל פעם שהיצר תוקף אותך, דע שהוא פשוט משקר. הדרך היחידה להביס אותו, ולהתחיל להתחבר, ואף לממש, את הפוטנציאל האדיר והנפלא הטמון בך – ולזכות בשמחה, אושר ושפע רוחני – היא להזין את הנשמה, החלק האלוקי שבכל אחד מאיתנו, במה שהיא צריכה. ואין אוכל טוב יותר לנשמה מאשר התפילה האישית והרבה אמונה.

* * *
הנכם מוזמנים לבקר באתרו של הרב לייזר ברוידא, "לייזר בימס" בכתובת www.lazerbrody.net

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה