המאבק בהלינזם

אין שום הבדל בין ההלניסטים של היום ובין אלה של אתמול. שניהם עשו ועושים כל שביכולתם, ובכל כוחם, לזרוע שנאה ומחלוקת. רק אורו של הצדיק יביס את החושך ההלניסטי...

2 דק' קריאה

הרב אליעזר רפאל ברוידא

פורסם בתאריך 06.04.21

אין שום הבדל בין ההלניסטים של
היום ובין אלה של אתמול. שניהם
עשו ועושים כל שביכולתם, ובכל כוחם,
לזרוע שנאה ומחלוקת. רק אורו של
הצדיק יביס את החושך ההלניסטי…

אמרה ברסלברית ישנה אומרת, שכאשר אדם מדליק את נרות חנוכה ומאמין שניסי חנוכה קרו רק פעם, בעבר הרחוק, מבלי להאמין שזה עדיין קורה גם היום, בכל רגע, אז הוא לא יוצא ידי חובת המצווה.

כאנשי אמונה, אנו יודעים שהשם שם אותנו במצבים בהם נראה שכל הסיכויים נגדנו. אולם זה רק הופך את ההשגחה-הפרטית-ניסית שלו עלינו, עם ישראל, למוחשית יותר ויותר. לראות את ניסי השם בכל יום כאשר האויבים שלנו מרימים את ראשם, מאיימים עלינו, ואז נופלים אחד אחד, זה דבר שתמיד תורם לאמונה ומעצים אותה.

עם אמונה, אנחנו יודעים שיש בכוחנו וביכולתנו לנצח את המאבק הישן-נושן בהלניזם, תרבות יוון, מאבק שהתחיל כבר בראשית ההיסטוריה שלנו, כאשר עשיו התבולל ובכל מאוד ונפשו רצה לנקום באחיו – יעקב אבינו ע"ה.

המכבים לא נלחמו רק נגד היוונים, אלא עיקר מלחמתם הייתה בהתבוללותם של יהודים, המוכרים כהלניסטים. המכבים, משפחת כהנים לבית חשמונאי, היו למעשה שומרי התורה היחידים שאחזו בה באיתנות ובנאמנות באותה תקופה. כיבוש ארץ ישראל על ידי היוונים עודד יהודים רבים לקחת חלק בכל מוסדותיו – אתלטיקה, אקדמיה ופוליטיקה. היוונים אסרו לקיים "רק" שלוש מצוות "קטנות" – שבת, ברית מילה ומצוות קידוש החודש – לוח שנה ירחי.

חכמים. בלי שבת, זה אומר שאין אמונה שהשם הוא זה שברא את העולם. אי קיום מצוות מילה, משמעותה שאין ברית קדושה וגם לא זהות יהודית. איסור קידוש החודש, משמעו שאין חגים יהודיים. שלושה איסורים שכל המשתמע מהם הוא מוות ליהדות, השם ישמור.

99% מקרב בני עמנו אז התבולל. רק המכבים וקבוצה קטנה של תומכיהם נשארו נאמנים להשם ולתורתו.

על פי דברי רבי נתן מברסלב (ליקוטי הלכות, חנוכה, הלכה ב, א), כל עניינו של שלטון הרוע הוא להשמיד את עבודת השם שלנו ולימוד התורה. אדם שיש בליבו תאווה להרוג יהודים מוגדר כרע, משום שאדם מת לא יכול לעבוד את השם וללמוד תורה. אם כך, אין שום הבדל בין ההלניסטים של היום – אלה המובילים את מה שמכונה "המהפכה החילונית" בישראל, בין אם זה בכל ערוצי התקשורת למיניהם, מפלגות פוליטיות, או כל אדם אחר העוסק בזה – ובין ההלניסטים של אתמול. שניהם עשו ועושים כל שביכולתם, ובכל כוחם, לזרוע שנאה, במיוחד נגד שומרי התורה, נגד התורה עצמה ונגד הישיבות.

רבי נתן אומר שהדרך היחידה להביס רוע כזה היא רק על ידי ההתקשרות לצדיק האמיתי, אשר לו יש את הכוח לנצח את הרוע. הקשר שלנו עם רבי נחמן מברסלב נותן לנו את הכוח הזה.

כיום, איננו נלחמים ברע עם חנית ורומח. אנו משתמשים באורו של הצדיק, אותו אנו שמים בכלים הולמים כמו דיסקים של אמונה, ספרים כמו: בגן האמונה, בגן השלום, בשדי יער והנתיב אל השלווה. עכשיו אתם יודעים מה לקנות לאנשים היקרים לכם כמתנה לחג החנוכה…

במקום להרוג את הרוע, אנו מושכים אותו לקדושה. כך נצליח להביא את המשיח. לא משנה מה יהיו תוצאות הבחירות בכל זמן שהוא, בסופו של דבר, כל הפוליטיקאים יחזרו בתשובה, ישובו הביתה אל השם יתברך ולשורשיהם הקדושים.

אור קטן מאורו של רבי נחמן מביס טונות של חשיכה הלניסטית.

 

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה