הכלב של קאונט אוליבר

"הדוכס מטרמויל, האם יש משהו שאתה רוצה להתוודות עליו? אולי מעשה רע כמו רצח?"...

3 דק' קריאה

הרב אליעזר רפאל ברוידא

פורסם בתאריך 06.04.21

"הדוכס מטרמויל, האם יש
משהו שאתה רוצה להתוודות
עליו? אולי מעשה רע כמו
רצח?"…

אגדת עם יהודית-צרפתית מספרת סיפור שהתרחש בתקופתו של המלך צ’ארלס השביעי, מלכהּ של צרפת. למלך היו שני שרים מאוד קרובים – קאונט אוליבר והדוכס מטרמויל. הדוכס הערמומי והמושחת קינא עד כדי טירוף בקאונט אוליבר, דבר שהוביל אותו לתכנן את הרצח המזעזע באותה תקופה.

יום אחד, קאונט אוליבר יצא לטייל ביער כשלצידו כלב הציד שלו – דניס. לפתע, הגיח הדוכס מטרמויל כשהוא רכוב על סוסו במהירות לעבר אוליבר, לאחר שביים את האמבוש המושלם, ובדיוק של מומחה נעץ את חרבו הקטלנית באוליבר, שמת בו במקום.

דניס, נאמן לאדונו, התיישב לצדו יום ולילה. שלושה ימים הוא ישב לצידו עד שהרעב והצמא שהציקו לו. דניס חזר לפריז והחל לחפש אוכל ושתייה. לאחר שהרגיע את רעבונו וצימאונו, חזר ליער והתיישב ליד גופת אדונו. דבר זה חזר על עצמו מספר פעמים, עד שאחד השכנים – קפטין דה מונט, אחד מקציניו של המלך וחברו של אוליבר – ‘הריח’ שמשהו כאן לא כשורה. דה מונט עקב אחרי הכלב ליער, שם מצא את גופתו של קאונט אוליבר.

הלוויה מלכותית נערכה לקאונט אוליבר. המלך צ’ארלס, משמר הכבוד, השרים וכל הברנז’ה הפריזאית הגיעו לחלוק לקאונט אוליבר כבוד אחרון וללוותו בדרכו האחרונה. הייתה זו מעין נהמת זאב מחרידה שהפרה את השקט במסעו האחרון של קאונט אוליבר. דניס, שהלך לצד קפטין דה מונט, זיהה את הדוכס מטרמויל ומיד התנפל עליו, כשהוא נועץ את שיניו בקרסולו של הדוכס.

הדוכס החל לצעוק מרוב כאבים. אנשים שהיו בקרבתו הסתערו על דניס והחלו להכות את הכלב המסכן עם כל הבא ליד. בסופו של דבר, הכלב הרפה ונתפס על ידי דה מונט, שהרגיע וליטף אותו.

המלך צ’ארלס, שהיה ידוע בפקחותו ובתביעת עינו החדה וכאחד שיודע לבחון את אופיים של אנשים, צפה בכל המחזה. "האין זה הכלב של קאונט אוליבר?" שאל המלך. "אכן, כן" השיב דה מונט. המלך עשה חישוב מהיר ופנה אל הדוכס שנאנק מכאבים ושאל: "הדוכס מטרמויל, האם יש משהו שאתה רוצה להתוודות עליו? אולי מעשה רע כמו רצח?"

"א…א…אני לא יודע על מה הוד מלכותו מדבר", שיקר הדוכס.

"הרושם שקיבלתי ממה שראיתי הוא שאתה מסתיר מאיתנו משהו. לכן, אעמיד את מילתך נגד ‘מילתו’ של הכלב. אני נותן לך עשרה ימים להחלים ואז, תגיע לזירה המלכותית לקרב של חיים ומוות עם הכלב!"

כעבור עשרה ימים…

הדוכס מטרמויל היה לבוש שריון מכף רגע ועד ראש. כשחרב בידו האחת ושוט בידו השנייה הוא ציפה להיפטר מהכלב הטורדני הזה תוך שניות ספורות.

דניס הנבוך הקיף את הדוכס עטוף-השריון במטרה לאתר חלק חשוף בגופו של הדוכס.

מרווח קטן בין הקסדה לשריון, באזור הצוואר שהתאים למתקפה – התגלה לעיניו של דניס. ברגע שניתן אות פתיחת הקרב, דניס הסתער על הדוכס, הפיל אותו על הרצפה ונעץ את שיניו בצווארו של רוצח אדונו, מידה כנגד מידה, עד שהדוכס נפח את נשמתו. הצדק של המלך הפך את אותו יום לבלתי נשכח בכל הממלכה כולה.

* * *

אגדה זו היא מעין המשלה למה שנאמר בתלמוד (מסכת סוטה ג, ע"מ ב): "…וכל העובר עבירה אחת בעולם הזה מלפפתו והולכת לפניו ליום הדין, שנאמר (איוב ו): "ילפתו ארחות דרכם יעלו בתוהו ויאבדו", ר"א אומר: קשורה בו ככלב". וכמו שדניס, כלב הציד, לא הרפה ולא נרגע ורדף והרג את הדוכס מטרמויל, כך היא העבירה, שיוצרת מלאך שרודף ודורש עונש לאדם שיצר אותו.

הדוכס המושחת הוליך את עצמו שולל, עד כדי מוות, בחשבו שייפטר מהכלב בין רגע. אבל, אנחנו כן יכולים להיפטר מאותם מלאכים שצועקים ודורשים דינים חמורים על מעשינו.

איך?

התהליך פשוט: הוא נקרא תשובה ומורכב מארבעה שלבים עיקריים, שמנטרלים את המעשים הרעים ומשמידים את המלאכים שנוצרו מהעבירות.

שלב ראשון: וידוי – אנו מתוודים על חטאינו בפני השם.

שלב שני: חרטה – אנו מביעים חרטה עמוקה מתוך ליבנו על מעשינו, ומתחננים להשם שימחל לנו.

שלב שלישי: עזיבת החטא – אנו מבטיחים לבורא עולם שנעשה כל שביכולתנו ונימנע מלחזור על מעשינו.

שלב רביעי: קבלה לעתיד – נקבל על עצמנו להתחזק בשמירת מצוותיו של השם, בעיקר במצוות בהן אנו חלשים ונכשלים.

מזה שנים מורנו ומדריכנו הרוחני – הרב שלום ארוש שליט"א, קורא לנו לצעוק אל השם בעזרת התפילה האישית (התבודדות) ומאיץ בנו להתעורר מאשליית העולם הזה ותאוותיו, להתקרב אל השם ולחזור בתשובה. כי רק תפילה ותשובה יצילו אותנו. והיום, יותר מתמיד, יש לנו את הספר "בשדי יער" מאת הרב שלום ארוש, בו הוא מפרט ומסביר בשפה שווה לכל נפש כיצד נתבודד ונחזור בתשובה בדרך פשוטה וברורה, על פי משנתו של רבי נחמן מברסלב.

המשימה החשובה העומדת בראש סדר העדיפויות של כולנו, לפני הגאולה הממשמשת ובאה ולפני בוא משיח צדקנו, היא להשקיע כמה שיותר זמן ומאמצים בתיקון נשמותינו. התשובה מנקה את האדם מחטאיו ומאותם מלאכים, ומושכת רחמי שמים על האדם ועל עם ישראל בכלל. כך נזכה כולנו לראות במו עינינו את גאולת עם ישראל, ביאת המשיח ובניין בית המקדש במהרה בימינו, אמן.

* * *
הנכם מוזמנים לבקר באתרו של הרב לייזר ברוידא, "לייזר בימס", ב- www.lazerbrody.net

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה