קבלו אותו

כדי לקבל מפורים, יש לקבל את פורים עצמו. ואם נבין שהמגילה נכתבה על כל אחד מאיתנו, שהיא הסיפור שלנו, אז ה'אחשוורוש' וה'המן' שלנו יתהפכו לטובה!

4 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 05.04.21

כדי לקבל מפורים, יש לקבל את
פורים עצמו. ואם נבין שהמגילה
נכתבה על כל אחד מאיתנו, שהיא
הסיפור שלנו, אז ה'אחשוורוש'
וה'המן' שלנו יתהפכו לטובה!
 
 
ישנו כלל האומר, שאדם מקבל את הדברים בהם הוא חפץ כפי הרצון שלו. כך הוא הדבר אף בגשמיות – אם יחזק את מחשבתו ורצונו על דבר מסוים בריכוז גדול, למשל שיהיה לו הון רב, הוא יקבל אותו, כמובא בספר שיחות הר"ן. אולם, ברוחניות כלל זה פועל בצורה ברורה עוד יותר – אדם מקבל את ההשפעות הרוחניות ביחס ישיר להכנות, הרצונות והכיסופים שלו.
 
ימי הפורים, כידוע, מצריכים הכנה גדולה ברצונות וכיסופים כדי לזכות לקבל את פורים. אם אדם חושב שמדובר בעוד יום נחמד של תחפושות, יין, סעודה או חגיגות, הוא לא יקבל מפורים את מה שהוא צריך לקבל. ביום מיוחד זה כל אחד מאיתנו יכול לקבל את מה שהוא צריך, והמדובר בדברים נפלאים ועצומים שלא ניתן לקבלם בשום זמן אחר. והעיקר הוא לקבל את פורים עצמו, כפי שנפרט בנקודות הבאות מה על האדם לבקש ביום גבוה כזה.
 
אהבת התורה
 
בפורים נאמר "קיימו וקיבלו" ואמרו חז"ל, שבזמן מתן תורה קיבלו בני ישראל את התורה מתוך יראה, הקב"ה כפה עליהם הר כגיגית ואמר להם: אם תקבלו – מוטב, ואם לאו – כאן תהיה קבורתכם. אך בפורים, לאחר הנס הגדול וה'נהפוך הוא' שהיה בזמן מרדכי ואסתר, כפי שמספרת המגילה, חזרו וקיבלו את התורה מאהבה. לכן, אם נלך על פי היסוד שהסביר האריז"ל הקדוש – שבכל מועד מאיר אותו אור רוחני ואותן השפעות כפי שהיה באותו זמן ממש, אז גם בפורים מאיר אור קבלת התורה מאהבה ואדם יכול לזכות באהבת התורה – שהיא הדבר העיקרי והנחוץ ללימוד התורה. עם אהבת התורה אדם יכול ללמוד מבלי ששום דבר יפריע או ימנע ממנו לעסוק ב"את שאהבה נפשו". לכן יש לכוון בתפילות לקבל מפורים את אהבת התורה. ואדם, כפי שהוזכר לעיל, יקבל אותה כפי מידת הרצון שלו.
 
אהבת ישראל
 
בפורים ישנה התעוררות עצומה לאהבת ישראל על ידי המצוות הנפלאות אותן אנו זוכים לקיים: משלוח מנות איש לרעהו ומתנות לאביונים. ריבוי נתינת צדקה לכל אדם, כי כל הפושט יד נותנים לו, והשמחה השורה על כולם – אלה דברים המסוגלים להכניס באדם אהבת ישראל שתלווה אותו כל השנה, וגם כל החיים. בפרט יש לתת דגש על עניין "כל הפושט יד נותנים לו", שאפילו הגרוע שבגרועים, שבימים כתיקונם לא נותנים צדקה לאדם כזה, אולם בפורים אוהבים גם אותו ונותנים לו צדקה. זה העניין של אהבת ישראל, שהיא אהבת חינם אפילו לפחות שבפחותים. גם נקודה זו אדם צריך לקבל מפורים ויש להרבות בתפילות עליה.
 
אמונה בהשגחה הפרטית
 
בכל המועדים והזמנים ישנה התגלות של אלוקות ואמונה. למשל, בפסח מתגלה אמונת חידוש העולם, שהבורא שולט על הטבע שליטה מלאה והפך מים לדם, קרע את הים וכדומה. בשבועות מאיר אור קבלת התורה בקולות וברקים וכן הלאה. אולם, כל אמונה המתגלית לאדם – חזקה ככל שתהיה, זו עדיין לא האמונה שתעזור לו להסתדר עם השכן שלו, עם אשתו וילדיו, האישה עם בעלה וכן הלאה. רק האמונה שמאירה בפורים היא זו שנכנסת ממש לחיים בפרטי פרטים.
 
בפורים מאירה אמונת ההשגחה הפרטית, ביחס לבעלי בחירה, שאף מעשיהם סביבנו הם השגחה של השם. זהו בעצם אור המגילה שמגלה את ההסתרה הכי גדולה – ההסתרה של בעלי הבחירה שלא מבינים כיצד תיתכן השגחה דרך מעשיהם, שהרי יש להם בחירה, נכון? אולם במגילה אנו רואים כיצד השם נותן בלב אחשוורוש לתת להמן את הטבעת והרשות לגזור גזירה איומה – להרוג ולאבד את עם ישראל. אך ברגע שעם ישראל חזרו בתשובה השם הפך את הכל. ואותו אחשוורוש שנתן להמן את הטבעת – נותן אותה כעת למרדכי, ונותן ליהודים להרוג את מבקשי נפשם. זאת, משום שהשם הוא השולט על הלב והמוח של בעלי הבחירה כפי המעשים שלנו.
 
נקודה זו מתגלה במגילה, כמובן, למי שבאמת רוצה לראות אותה. על ידי קריאת מגילת אסתר אדם מבין שזהו הסיפור של כל אחד מאיתנו, שהמגילה נכתבה עלינו. וה'אחשוורוש' או ה'המן' שלו יכולים להיות השכן, הילד, הפקיד בעירייה וכו'. אך ברגע שיעשה תשובה – כל אלה יתהפכו לטובתו. אבל אם אדם קורא את המגילה כמו שקורה איזה מעשה שקרה אי-שם בהיסטוריה הרחוקה, עליו נאמר: הקורא את המגילה למפרע – לא יצא ידי חובתו!
 
זו נקודה חשובה מאוד שיש להתפלל עליה על מנת לקבלה בפורים – אור האמונה בהשגחה הפרטית, מצד בעלי הבחירה שפועלים סביבנו. זאת, משום שרק אור זה יכול לתת לאדם את הכלים לעבור את העולם הזה בשלום, בפרט בכל הקשור למצוות שבין אדם לחברו. רק על ידי אמונה זו אדם ניצול מכעס ומחלוקת, משנאת חינם, ומכל העבירות שבין אדם לחברו. וכידוע – ואלה הם הדברים העיקריים שאדם בא לתקן בעולם הזה – בעזרת האמונה בהשגחה הפרטית אדם ממש לא רואה אף אחד מולו, אלא רק את השם! בעזרת נקודה זו הוא יכול לקיים את "שיוויתי ה' לנגדי תמיד".
 
שמיעת המגילה
 
כאן נכנס העניין של שמיעת המגילה ביראת כבוד, ביראה עילאה (עליונה). כדי לזכות ולקבל את האור שמאיר במגילה – אורם של מרדכי ואסתר – האור שמגלה את כלל הסתרות ומראה את ההשגחה של השם בצורה עמוקה ופנימית יותר.
 
יראת השם
 
בנקודה זו צריך להתרכז מאוד, לבקש ולרצות מאוד: שנזכה להחזיק ביראת השם מתחילת פורים ועד סופו, שלא נסיח את דעתנו לרגע אחד מיראת השם חלילה. בפורים צריך לזכות ביראת השם בבחינת יראת כבוד – יראה עילאה דעילאה – שהיא היראה הגבוהה ביותר. מדוע? משום שיראת שמים היא הכל, ואין לו לקב"ה בעולמו אלא יראת שמים, שנאמר: "הן יראת ה' היא אוצרו". רבי נחמן מברסלב אמר: "אני אוצר של יראת שמים". כל עניינו של רבי נחמן הוא יראת שמים. לכן רמז שכל ההתחלות הן מפורים, כי פורים הוא האור של רבינו, אור היראה הזכה והברה (עילאה דעילאה), יראת הרוממות בהיבט הכי גבוה שלה.
 
כאן המקום להזכיר שיש איסור מוחלט לשתות יין בלי הכנה ותפילה. שהרי, לא יתכן שחכמינו יצוו עלינו להשתכר ולשכוח את השם חלילה. אפילו לשנייה אחת אסור להסיח את הדעת מהשם, כל שכן ליפול לשכרות ובלבול הדעת.
 
אהבת השם
 
אחרי היראה באה האהבה, כפי שאומר רבי נחמן מברסלב (ליקוטי מוהר"ן), ואחרי כל האורות שאנו מקבלים בפורים, מקבלים אהבת השם נפלאה. כל אדם יכוון לרצות לקבל את אהבת השם שפורים נותן לנו.
 
רוקדים ומוחאים כפיים
 
עבודת הריקודים ומחיאת כף בפורים היא גבוהה מאוד. על כך אמר רבינו הקדוש, כאשר איימה גזירה קשה של לקיחת ילדי ישראל לצבא הרוסי (גזירת הקנטוניסטים), שהנה מגיעים ימי הפורים ואז עם ישראל ירבו בריקודים ומחיאת כף ועל ידי זה ימתיקו את כל הדינים. ובאותה שנה רבינו רקד הרבה, ופלא היה – הגזירות הקשות התבטלו ונדחו אחרי פורים. לכן, גם היום אנו צריכים להרבות בעבודה קדושה זו ממש, להרבות בריקודים ובהמחאת כף והרמת הרגליים מהקרקע בשמחה, והשם ירחם עלינו מעתה.
 
אלה הם חלק מהדברים שיש לרצות בפורים, וכדי לקבלם צריך לקבל את פורים. כי פורים הוא יום גבוהה מאוד, אפילו מילים לא יכולות לתאר עד כמה. לכן יש להרבות בתפילות, בעיקר בהתבודדות, וכל הפושט יד נותנים לו. יש המנצלים תפילות אלה לכל מיני ישועות נצרכות – בגשמיות וברוחנית, וגם דבר זה טוב מאוד. אבל העיקר הוא, לבקש את פורים עצמו! מכיוון שבו כלולים כל הדברים שאדם צריך, דברים שאין לנו שום השגה בהם. וכשמקבלים את פורים זוכים בכל הקופה, כי מה שהזכרנו במאמר זה הוא רק חלק מאותה קופה.
 
יהי רצון מלפניך ה' אלוקינו ואלוקי אבותינו, שנזכה לקבל את פורים עצמו – 'ותעשה עימנו ניסים נפלאים ונוראים, ניסים של פורים. אבי, מלכי, יוצרי, בוראי ועושי, הורני את הדרך איך להתחיל מבחינת קדושת פורים, ואזכה בכוח הצדיקים האמיתיים לגרש ולבטל ממני ומכל ישראל את קליפת המן-עמלק, ולהמשיך עלינו את קדושת מרדכי ואסתר, קדושת שער החמישים המאיר בפורים'. אמן כן יהי רצון.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה