היום הכי גבוה בשנה

מהו לדעתכם היום הכי גבוה בשנה? יום כיפור? שבועות? תתפלאו לשמוע, אבל פורים עולה על שניהם. היום הזה יכול לשנות לכם את החיים בצורה דרמטית!

4 דק' קריאה

הרב אליעזר רפאל ברוידא

פורסם בתאריך 06.04.21

מהו לדעתכם היום הכי גבוה בשנה?
יום כיפור? שבועות? תתפלאו לשמוע,
אבל פורים עולה על שניהם. היום
הזה יכול לשנות לכם את החיים בצורה
דרמטית!

רבי נתן מברסלב כותב (ליקוטי הלכות, ברכת הודאה, הלכה ד) שבכל שנה, בזמן פורים, מתחדשת ההארה הנפלאה של נס הפורים, כאשר המן – שהוא מזרע עמלק – מתרסק ארצה ונופל באותה מלכודת שהכין לישראל. עוד אומר רבי נתן, שכל ההתחלות הן מפורים "שֶׁהוּא בְּחִינַת גְּאֻלָּה הָאַחֲרוֹנָה שֶׁהִיא מְחִיַּת עֲמָלֵק כַּנַּ"ל. וַאֲפִלּוּ מִצְוַת פֶּסַח לִהְיוֹת נִזְהָרִין מֵחָמֵץ אֵין אָנוּ יְכוֹלִין לְקַיֵּם בִּשְׁלֵמוּת כִּי אִם עַל יְדֵי פּוּרִים, כְּמוֹ שֶׁכָּתַב שָׁם רַבֵּנוּ זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה, שֶׁעַל יְדֵי מִצְווֹת פּוּרִים יְכוֹלִין לִהְיוֹת נִזְהָרִין מֵחָמֵץ בְּפֶסַח, עַיֵּן שָׁם (בְּלִקּוּטֵי תִּנְיָנָא סִימָן עד). נִמְצָא שֶׁעַכְשָׁו הַהַתְחָלָה שֶׁל הַקְּדֻשָּׁה שֶׁאָנוּ צְרִיכִין לְהַמְשִׁיךְ עָלֵינוּ הוּא מִפּוּרִים".

האיר לי מורי ורבי, הרב הצדיק רבי שלום ארוש שליט"א, שהיות ופורים הוא התחלת הקדושה ותחילת הגאולה האחרונה, אזי הוא היום הכי גבוה של השנה, אפילו גבוה ממעמד הר סיני ומתן תורה. ואתם בטח שואלים – כיצד???

אחת הטענות של הגויים נגד ישראל (ראה עבודה זרה ב, ע"ב) היא, שהם קיבלו תורה בעל כורחם, כלומר שהקב"ה כפה עליהם הר כגיגית. ואילו בפורים נאמר "קיימו וקיבלו" (אסתר ט, כז), והסבירו המפרשים, שבימי אחשוורוש חזרו היהודים וקיבלו את התורה באהבה. זאת בחינת תשובה מאהבה המסוגלת להפוך זדונות לזכויות (ראה יומא פו, ע"א). ואם נאמר שביום כיפור כולם חוזרים בתשובה מאימת הדין של הימים הנוראים, אז התשובה של יום כיפור פחות משובחת מן התשובה של פורים, כי תשובה מיראה ביום כיפור מסוגלת להפוך זדונות לשגגות ותו לא, מה שאין כן התשובה מאהבה של פורים, שהיא בחינת ונהפוך הוא (אסתר ט, א), שהיא ממש הופכת את העבירות הכי גרועות למצוות ממש.

זאת ועוד, ביום כיפור כולם צמים. בפורים, כולם אוכלים ושותים. ולא סתם שותים, אלא מצווים לשתות יין. כל בר דעת מבין שלא בעיה לצום, אך לאכול ולשתות בקדושה הם אתגרים הרבה יותר קשים מלשבת בתענית. היות ופורים הוא יום המסוגל להפוך את הפעולות הגשמיות של אכילה ושתייה לרוחניות ממש, הוא בהחלט היום הכי גבוה של השנה.

פורים הוא יום המסוגל מאוד לחזק את התקשרותנו לצדיק האמת, שבדור הזה הוא רבי נחמן מברסלב ותלמידיו שבדור. במגילת אסתר כתוב שמרדכי היהודי מִשְׁנֶה לַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ וְגָדוֹל לַיְּהוּדִים וְרָצוּי לְרֹב אֶחיו (אסתר י, ג). אמר לי מו"ר הגה"צ רבי שלום ארוש שליט"א, שאילו מרדכי היה רצוי לכל אחיו הייתה באה הגאולה מיד. לכן חשוב להפיץ את דעת רבינו בעולם.

קליפת המן – עמלק

כולנו יודעים שקליפת המן עמלק היא היפך הקדושה והאמונה, כלומר כפירה. אך הסביר לי בטוב טעם מורי ורבי שליט"א, שקליפת המן עמלק איננה כפירה מוחלטת בקב"ה חס ושלום, כי האדם לא היה נופל במלכודת גסה שכזו. אדרבה, קליפת המן עמלק היא כפירה ביסוד האמונה שהכל לטובה, שזו כפירה בהשגחה הפרטית המדויקת להפליא של הקב"ה.

מה זה אומר במונחים מעשיים?

ברגע שאדם חושב שמשהו בחייו לא טוב, זה העמלק שבקרבו.
ברגע שאדם לא שמח, זה העמלק שבקרבו.
ברגע שאדם לא שמח בחלקו, קליפת המן עמלק עוטפת את ליבו.
ברגע שאדם מתלונן שלא הולך לו, סימן שקליפת המן עמלק כובשת אותו.
ברגע שאדם חש עצבות, אז עמלק שולט בו לגמרי.

המן – מן התורה

שואלת הגמרא (חולין קלט, ע"ב): מאין לומדים ש"המן" נזכר בתורה? הגמרא עונה ש"המן" מוזכר בפסוק: "הֲמִן הָעֵץ אֲשֶׁר צִוִּיתִיךָ לְבִלְתִּי אֲכָל מִמֶּנּוּ אָכָלתָּ" (בראשית ג, יא).

לכאורה, התשובה של הגמרא מוזרה ביותר. המילה "הֲמִן" שמופיעה בפסוק הנ"ל לא מתכוונת בכלל להמן הרשע, אז מה פתאום תיבה זו נחשבת כאזכור להמן? אכן לא הבנתי את הגמרא הזו כל השנים עד שמורי ורבי שליט"א האיר את עיניי:

המן היה הכי עשיר בעולם. לא היה אחד כמוהו בתולדות האנושות כולה – שכל העולם משתחווה לו. אפשר לומר, בשפה פשוטה, שהיה לו כבוד מכאן ועד להודעה חדשה. ואם זה לא מספיק, היו לו יותר ממאתיים בנים, כסף רב, כבוד (כבר אמרנו?) והוא היה משנה למלך על 127 מדינות – כלומר המושל בכיפה. "וְכָל זֶה אֵינֶנּוּ שׁוֶֹה לִי בְּכָל עֵת אֲשֶׁר אֲנִי רֹאֶה אֶת מָרְדֳּכַי הַיְּהוּדִי" (אסתר ה, יג). בגלל יהודי זקן אחד שלא מוכן להשתחוות לו, לא שווה להמן כלום. הוא מוכן לכנס את מועצת הביטחון של האו"ם, את הקבינט הביטחוני והמדיני, ואת כל חבר יועציו ועוזריו לדון בנושא. יהודי אחד שלא משתחווה לו! איזה משבר חמור! למרות שכל העולם שלו – חוץ מיהודי אחד – המן לא מסוגל להבליג. חייו אינם חיים. זוהי קליפת המן עמלק.

והנה, הקב"ה נתן את כל העולם לאדם הראשון. הוא היה יכול לאכול אננס בהוואי, לעשות חופשת סקי באלפים של שוויץ, ואפילו "מסב בגן עדן היה והיו מלאכי השרת צולין לו בשר ומסננין לו יין" (סנהדרין נט, ע"ב). כלומר, לא מספיק שהקב"ה נתן לאדם הראשון את כל העולם, אפילו מלאכי השרת שיצלו לו צלעות כבש על האש, יאפו לו פיתות טריות בטבון וימזגו לו יין משובח בכוסות קריסטל – הוא לא מסתפק בזה, ושולח את ידו בפרי של העץ היחידי בכל העולם שאסור לו. זוהי קליפת המן עמלק. לכן, מסביר מורי ורבי הגה"צ רבי שלום ארוש שליט"א, הֲמִן הָעֵץ אֲשֶׁר צִוִּיתִיךָ היא בדיוק אותה בחינה של קליפת המן עמלק, כמו וְכָל זֶה אֵינֶנּוּ שׁוֶֹה לִי. גם אדם הראשון וגם המן קיבלו את כל העולם על מגש של כסף – פחות פרט קטן – ולא הסתפקו.

הברומטר הטוב ביותר לאמונה הוא מידת ה"שמח בחלקו". קליפת המן עמלק מונעת שמחה זו, לכן מהווה מניעה לאמונה. ולא רק, אלא מהווה את אבי אבות הכפירה.

ביום כיפור אנו שבים בתשובה על העוונות הרבים אשר בידינו, אך בפורים אנו שבים באהבה על מקור ושורש העוון – חסרון אמונה. לכן, פורים הוא עוד יותר גבוה מיום כיפורים. בפורים מקבלים את אור האמונה והניסים ומקבלים את אותו אור הישר אל תוך הלב. לכן מי שאור האמונה מאיר בליבו, לא יחטא. קל להבין, אפוא, את הבטחת רבינו הקדוש, שמי שזוכה בפורים ניצול מחמץ בפסח.

וכפי ההכנה, כך היא הזכייה. מי ייתן ונזכה כולנו לגאולה עוד השנה!

* * *
הנכם מוזמנים לבקר באתרו של הרב לייזר ברוידא, "לייזר בימס" בכתובת www.lazerbrody.net

כתבו לנו מה דעתכם!

1. דנית שוורצמן

י"ט אדר התש"ע

3/05/2010

תגובה על המאמר וואו! זה מדהים וכל כך נכון ואמיתי,אף פעם לא חשבתי בצורה כזו על פורים ועל משמעותו.חומר למחשבה

2. דנית שוורצמן

י"ט אדר התש"ע

3/05/2010

וואו! זה מדהים וכל כך נכון ואמיתי,אף פעם לא חשבתי בצורה כזו על פורים ועל משמעותו.חומר למחשבה

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה