סדר וארגון

איך הוא מצליח לעשות זאת?! ללא קושי ובמינימום של עזרה, ממש בצורה טבעית! הוא מסודר ומאורגן והתפיסה הזו במוח אומרת לו "עכשיו זה זמן השיעור, צריך ללמוד.

3 דק' קריאה

הרב יצחק אבוחצירא

פורסם בתאריך 28.12.22

בפרק הנוכחי, נמשיך בע”ה ללמוד על המיומנות הראשונה מתוך חמש המיומנויות, שהן: סדר וארגון, ניהול זמן, התמקדות, ריכוז ומוטיבציה.

 

אני מעוניין להבהיר שני עניינים שעולים הרבה משיחות טלפון שאני מקבל לאחרונה:

  • כל המאמרים שלי כתובים בלשון זכר מפאת הנוחות, ההדרכה בחינוך ילדים זה לבנים ובנות כאחד, אם אין הוראה שמדברת רק לבנים או רק לבנות, בד”כ הכוונה לשניהם.

 

  • אני מאבחן ומטפל מוסמך (תואר שני) במגוון תחומים, בילדים נוער ומבוגרים, ובכלל הקשיים המשפחתיים, ניתן לחייג ולקבל יעוץ (בזמנים הכתובים) ללא תשלום.

 

  • המאמרים פותחים בפני ההורים פתח להבנת בעיה או קושי עם הילדים, יש במאמרים מידע שימושי רב ולעיתים גם הבנת תהליכים או דרכי טיפול מתוך הקליניקה שלי.

 

ד. רוב ככל המאמרים הם סדרות ונושאים וחשוב לשמור על רצף הקריאה של כל הסדרה.

 

  1. סדר וארגון:

 

הזכרנו, שכאשר אנו מדברים על מיומנות של “סדר וארגון”, אין הכוונה לסידור החדר, הילקוט או הקלמר, אלא ליכולת הרבה יותר בסיסית ומהותית שמתבטאת ב:

 

“יכולת לארגן דברים בסדר נכון מתוך הבנה ומודעות של תהליך”, וזה לא רק פעולה פיזית או תכונה מנטאלית עמומה, אלא הכוונה על סדר וארגון פנימי, עמוק ותודעתי יותר- שנמצא בבסיס התפישה של הילד את החיים במובן המופשט של המילה ובפועל בכל חלקי החיים.

סדר וארגון פנימי, משפיע על:

 

א. התנהלות המחשבה לפני הלמידה.

ב. מארגן ומעבד את החומר הנלמד, תוך כדי תהליך הלמידה.

ג. מאחסן את החומר הנלמד במוח בצורה מסודרת.

ד. פועל לארגון הזיכרון ויכולת השליפה בבוא העת.

ה. ובגדול, מתאם את מכלול הפעולות הלימודיות וההתנהגותיות.

 

התלמיד המסודר

תלמיד מסודר ומאורגן, מגיע לגן/לכיתה/לתיכון/לישיבה עם “ארגז כלים” שונה לגמרי מאשר תלמיד שאינו מאורגן ומסודר.

 

התלמיד המסודר, מגיע לכיתה בעיקר כדי ללמוד ולרכוש ידע, אמנם גם לשחק, להשתולל ולרכוש חיי חברה, אך “בעיקר” כדי ללמוד.

 

איך הוא מצליח לעשות זאת?! ללא קושי ובמינימום של עזרה, ממש בצורה טבעית! הוא מסודר ומאורגן והתפיסה הזו במוח אומרת לו “עכשיו זה זמן השיעור, צריך ללמוד. עוד מעט יש שוב הפסקה ובהפסקה אשחק שוב”.

 

 התלמיד המסודר, שומע את השיעור ומבין אותו (כל אחד לפי רמתו) השיעור מורכב בד”כ מתהליך מובנה “אריח על גבי לבנה” יֵדע חדש בנוי על יֵדע קודם, תהליך השיעור ברור לו, כי גם הוא בנוי באותה הצורה “המסודרת” במוחו.

 

ההיגיון של השיעור, גם הוא מתקבל במוחו המסודר ולכן יש לו רצף לימודי ויכולת קשב טובה יותר.

התלמיד המסודר, שומע את השיעור המסודר והשיעור נכנס למוחו בצורה אוטומטית ישר לתאי האכסון הנכונים במוח, בתאים אלו הוא שומר בצורה מסודרת את מה ששמע- באופן כזה שיוכל לשלוף במהירות את הידע לכשיצטרך לו.

 

בשיעור הבא באותו הנושא, התלמיד המסודר, קולט ומשחזר את “ההקדמה” מהשיעור הקודם במהירות “ומקשר” בין הנושאים בקלות.

 

כשנוסיף את המטרה הברורה של התלמיד המסודר, של “באתי לכיתה ללמוד” הוא נמצא ביתרון עצום כדי “להצליח בלימודים”.

 

התלמיד שאינו מסודר

 

לעומתו, התלמיד שאינו מסודר ומאורגן, כלל אינו יודע “מדוע הוא מגיע לכיתה” אולי כדי ללמוד ולרכוש ידע, אולי כדי לצייר, לשחק, להשתולל ולרכוש חיי חברה, ואולי סתם ככה כי אין לו איפה להיות כי הוריו עובדים ובית הספר הוא ה”בייבי סיטר” שלו.

 

המושג “מטרות בחיים” או “עיקר וטפל” הם מושגים מעורפלים אצלו.

הוא מתקשה לקבל את המושג הברור והפשוט של “עכשיו מקשיבים ולומדים, בהפסקה משחקים” הוא עובר את השיעורים בקושי גדול מבחינת יכולת עצמית, כי הוא לא באמת נמצא בכיתה (רק הגוף נמצא) מבחינת התודעה.

 

במקרה הטוב, הוא מתמודד עם חומר למידה, כי הוא במקסימום של עזרה חיצונית מטרידה כמו הכוונה של צוות ההוראה, מיקוד לחומר לימודי ועזרה במילוי העבודות.

אצל התלמיד שאינו מסודר, כל כמה דקות המורה צריך למקד אותו ולאפס אותו מחדש: “משה אתה בשיעור, תהיה איתי” ולא, אין לו בעיית קשב. פשוט הוא אינו מסודר ומתקשה להפנים שעכשיו לומדים ועליו “לאסוף” את עצמו לשיעור.

 

זה אמנם עוזר לילד, אבל באותה מידה גם מטריד אותו.

תלמיד זה, אינו יודע לקבל את השיעור בצורה מסודרת והוא לא מארגן את הדברים במוחו בצורה נכונה. טבלאות, סכמות, סיכומי ביניים וסוף נושא, ומבנה מסודר של ידע- אינם עוזרים לו לארגן את הלימוד ולאכסן אותו בצורה נכונה.

ומכאן, הדרך לאי הצלחה בלימודים-ברורה.

 

גם תכונות נרכשות

 

סדר וארגון, אינן רק תכונות “מולדות” שמי שנולד איתן-יהיה ילד מסודר ומאורגן וחייו יתנהלו לפי סדר, אלא הן גם תכונות “נרכשות” ואפילו מי שנולד עם תכונה/אופי לא מסודר ומאורגן- יוכל לרכוש אותן.

תכונות אלו, מושפעות בעיקר מ”הרגלים” ולכן ההרגל והחינוך בבית ובסביבת הגדילה של הילד, יתרמו להיותו מאורגן ומסודר.

 

לימוד “סדר וארגון” צריך להיעשות תוך התחשבות בשלב ההתפתחותי בו נמצא הילד ומתוך עקביות, התמדה ודוגמא אישית של ההורה.

 

לכן במידה ותכונה זו אינה מולדת אצל הילד, נצטרך לאמן אותו לרכוש אותה ע”י אימון עקבי ושיטות עבודה שונות שנלמד עליהם בהמשך.

 

עלינו להיות החלטיים ובטוחים כי: נוכל בע”ה לקנות כלים לשיפור המצב בבית ולהפוך את הילדים למסודרים ומאורגנים יותר.

המשך בע”ה בשבוע הבא!

 

 

 

 

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה