שיעור מאדם מטורף

החיים הם לא תחרות ובטח לא מרוץ מטורף. תראו מה זה עשה למועמר קדאפי, שהשאיר כאן בעולם הזה, ולא לקח איתו כלום, 200 מיליארד דולר, נכסים, וכן, גם אקדחים מזהב. שיעור מאדם מטורף.

3 דק' קריאה

דב בער הלוי

פורסם בתאריך 17.03.21

החיים הם לא תחרות ובטח לא מרוץ
מטורף. תראו מה זה עשה למועמר קדאפי,
שהשאיר כאן בעולם הזה, ולא לקח איתו
כלום, 200 מיליארד דולר, נכסים, וכן, גם
אקדחים מזהב. שיעור מאדם מטורף.
 
 
האדם הכי עשיר בעולם, מסתבר, הוא לא ביל גייטס. ואם לא ביל מי כן? טוב, זה מנהיגה לשעבר של מדינת לוב, מועמר קדאפי. לאחר מותו התגלה שברשותו היו למעלה מ-200 מיליארד דולר! שהושקעו בדרכים שהוא בחר להשקיע אותם, וגם… כן, באקדחים מזהב.
 
התורה מלמדת אותנו שהחיים הם לא תחרות ובטח לא מרוץ מטורף. אין שום עניין לבלוע את הסובבים אותנו בעודם בחיים כדי לזכות בכוח שלהם, בכסף, ובכל מה ששייך להם.
 
ואם זה העניין, איך אפשר להסביר את ההצלחה חסרת התקדים של קדאפי? האם ישנו מישהו בעולם עם סכום אגדי כזה? איך אפשר ליישב את המציאות והאמת שאנו שואפים אליהן כשרואים דבר כזה?
 
חמישה שיעורים מעניינים פותרים את הדילמות וסימני השאלה שעולים בראשנו.
 
שיעור 1 – נותנים לנו שכר על הטוב שאנו עושים כאן בעולם. אין דבר כזה שמעשים טובים מתקזזים עם מעשים רעים. לא משנה כמה רע, חלילה, עשינו, מצווה היא מצווה והשם יתגמל אותנו בנדיבות עליה. אלה חדשות טובות לאלה בינינו שמרגישים קצת ביישנים סביב כל עניין התורה, לאלה שמרגישים שהם "לא ראויים מספיק". וחלק מאיתנו מפחדים מהעבר הלא כשר, או שאנחנו לא מוכנים לקבל תגובות כרגע, ושאנחנו, איכשהו, עדיין לא ראויים לחיות חיי תורה. עלינו להבין שקדאפי, שאת רוב חייו העביר בגניבות, שוד, ביזה, הרעבת בני עמו, תמך בארגוני טרור, אחראי לביצוע רצח המונים – קיבל את שכרו במלוא המחיר. כנראה, אחרי הכל, היו לו כמה מעשים טובים בחייו. מעשים, שברור לכל, היו רק לטובת האינטרסים שלו או של המקורבים אליו, אבל, נרצה או לא, היו אלה מעשים טובים.
 
שיעור 2 – לאלה מאיתנו שאינם אוחזים בסטנדרטים ראויים של התנהגות, השם משלם לנו מידה כנגד מידה בעולם הזה. השם מתגמל אותנו בעולם הזה עד הסוף. רבים מאיתנו חוו היחלצויות ממשברים כלכליים ולא בגלל שהם כאלה אנשים נפלאים, אלא כדי שלא יישאר להם שום דבר בחשבון כשהם יעזבו את העולם הזה, ויהיו עם הפנים למשפט הגדול בעולם של מעלה. יש לנו מין דחף מוזר להגדיר אנשים עשירים ובעלי עוצמה וכוח כאנשים טובים (אם לא נפלאים), כאלה שעומדים מעל כולם. אבל האמת היא, רובם מקבלים כמעט את כל מה שאפשר לקבל בעולם הזה, כך שביום בו הם יצטרכו 'להחזיר ציוד', כמו שאומרים, לא יהיה להם שום דבר שיעמוד לזכותם שם למעלה. רבי חיים לוצאטו זצ"ל, הרמח"ל, מלמד (דרכי הצדק) שאנו מתחרים על הכל בעולם הזה. אנחנו נופלים (ואת זה אנחנו עושים לעצמנו, לא אף אחד אחר) אם לשכנים יש משהו יותר טוב משלנו. זה הורג אותנו כמישהו אחר מצליח יותר מאיתנו. אבל בעולם הבא, במקום בו כל הקניינים שלנו מבוססים על המצוות והמעשים הטובים שעשינו בעולם הזה, נתמלא בקנאה כשנראה אנשים שהיה להם "פחות" מאיתנו בעולם הזה "ומרוויחים" פי מי יודע כמה מאיתנו בעולם הבא. 200 המיליארד הדולרים של קדאפי לא היו מתנה משמים. הצ'ק הזה לא עזר לו ברגע האמת.
 
שיעור 3 – ערכה של מצווה לא ניתן לשיעור. על מעשיו, קדאפי קיבל תשלום מלא. אין שום דרך או אפשרות לכמת (מלשון כמות) מעשה רוחני. מצווה היא הפעולה של משיכת אינסוף לעולם המוגבל והגשמי הזה. איך אפשר למדוד אינסוף? אי אפשר, וגם אם ננסה ההערכה תמיד תהיה גסה ולא תואמת. אבל השם עוזר לנו על ידי דוגמאות בחיים. על מעט מעשיו הטובים של קדאפי כל ימי חייו השם נתן לו 200 מיליארד דולר. תארו לכם מה מחכה לנו עבור כל מצווה אחת שאנו מקיימים כל יום!
 
שיעור 4 – עדיף לנו לקבל את השכר על מעשינו בעולם הבא. כי מה כבר אדם יכול לעשות עם 200 מיליארד דולר? בשלב כלשהו, אדם מגיע לנקודה בה הוא פשוט לא צריך את כל הכסף הזה (שבשלב מסוים הכסף הזה הופך למה שאמרו חז"ל: "עושר שמור לבעליו לרעתו"). ברגע שכל מה שאנו צריכים נרכש, אחרי שדאגנו למשפחה וסידרנו אותם כמו שצריך, כולל סיפוק תאוות קניות ורכישות למיניהן – שלהם ושלנו, הכסף הופך למשהו מיותר. מה אנחנו צריכים עוד? כי אולי הכסף הזה הוא לא בדיוק ברכה, במיוחד אם הוא מסיח את דעתנו מהמטרה העיקרית של חיינו? ובכלל, האם נצליח לבזבז סכום כסף כזה בכל שנות חיינו? מן הסתם, לא. האם קדאפי הצליח? כמות כזו של כסף יכולה להוות עבורנו אזהרה חמורה – יכול להיות שמתגמלים אותנו בעולם הזה במחיר מלא. ולא רק, גם הנאה מלאה מכל הסכום לא ניתנת לנו. קדאפי לא השתמש בכסף שהוא השאיר כאן, בעולם הזה, ובחשבון של מעלה הוא בודאי נתקל בחותמת "שולם במלואו"…
 
לקבל פחות בעולם הזה לטובת הרבה בעולם הבא – זה עסק משתלם. ובאותה נשימה, האמת הזו לא קלה לעיכול.
 
השם יודע את זה? האם זהו הסיבה שצדיקים, או אנשים פשוטים כמונו ששואפים ללכת בדרכי הצדיקים מעדיפים את הפחות והמעט? יכול להיות שהשם בכוונה מונע מאיתנו את השכר והשפע כדי שנשתמש בו בזמן ובמקום הנכון?
 
שיעור 5 – השם מנהיג עולם צודק. הרע מקבל את שכרו במחיר מלא ובצדק על המעשים הרעים והפגיעה בזולת. הצדיקים אף הם מקבלים את שכרם במחיר מלא, מידה כנגד מידה על מעשיהם הטובים, אבל עם הרבה פחות סבל, בגלל הרע המועט שעשו בחייהם, ונהנים פי כמה מהפעולות הקדושות שהם עושים.
 
כאשר מתסכלים על העולם הזה בצורה שלמה – ברוחניות ובגשמיות, רואים בצורה ברורה שהשם מנהיג ומנהל את עולמו בצדק ובדיוק מופלא.
 
זאת אמונה פשוטה.

כתבו לנו מה דעתכם!

1. אסף

כ"ב חשון התשע"ב

11/19/2011

לחיות את זה יום יום,אמן!!! 🙂 שבוע טוב!!!

2. אסף

כ"ב חשון התשע"ב

11/19/2011

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה