פורים, מאז ולתמיד

מרדכי ואסתר כתבו בשושן הבירה לפני שנים רבות את המגילה, אבל היא צופנת בתוכה את הכל, ובדרך עלומה ונסתרת היא מספרת על דברים שקורים איתנו כאן ועכשיו.

3 דק' קריאה

הרב אליעזר רפאל ברוידא

פורסם בתאריך 03.02.22

מרדכי ואסתר כתבו בשושן הבירה
לפני שנים רבות את המגילה, אבל
היא צופנת בתוכה את הכל, ובדרך
עלומה ונסתרת היא מספרת על
דברים שקורים איתנו כאן ועכשיו.

רבי נתן מברסלב זצ”ל אמר, “סדר העבודה בעבודת השם יתברך שחיש ביום הפורים, קשה עלי הרבה יותר מסדר העבודה ביום הכיפורים!” והסביר, שהסיבה לכך היא בגלל העובדה שביום הכיפורים נמצאים כל הזמן בבית הכנסת ועוסקים רק בתפילות ובקשות. מה שאין כן ביום פורים, יום שצריך להרבות בשכרות, בשמחה ובאכילה, ובדרך זו לעבוד את הבורא! הרי לשנו שמדובר במשימה קשה במיוחד.

חג פורים. חג שהקדושה שבו כל כך גבוהה ועצומה, מכיוון שכאשר אדם נמצא בשמחה ובהתרוממות הרוח והנפש, הוא יכול לפעול גדולות ונצורות, ובחסידות ברסלב בפרט אפשר לראות שזהו יום מיוחד המסוגל להתעלות כבירה ברוחניות. שכן כל השמחה והשתייה מלווים בתפילות ותחינות. היום עמוס בהתבודדות וקרבה יתירה לבורא. רק כך ניתן להישמר מפני הגעה לידי הוללות. שהרי שמחה אמיתית והוללות – רק קו דק מפריד ביניהן, לכן נדרשת כאן זהירות גדולה מאוד.

אחד הדברים שקרבו את הרב הצדיק – ר’ אליעזר ברלנד, לעולמה של חסידות ברסלב, היה ליל פורים. באותה שנה הגיע הרב לישיבת ברסלב בבני ברק וביקש לחזות בשמחה ובשירה. הוא ציפה לראות ריקודים סוחפים, קצת שיכורים, לשמוע רעש ובלגאן. אך לא. את פניו קידם שקט מוחלט ומוזר. לרגע, הוא חשב שהתבלבל בתאריך, אך הקולות והשירה שנשמעו מבחוץ לא הותירו מקום לטעויות, היום פורים! ואם כן, היכן הבחורים? ומה זה השקט הזה?… אחד הבחורים שחלף במקום פיזר את ערפל השאלות.

“האם תוכל להסביר לי היכן מתחבאים כל הבחורים?” שאל הרב ברלנד.

“הם ישנים כעת בחדרים”.

“שמעתי טוב?!” התפלא הרב.

“כן,” השיב הבחור. “הם ישנים עכשיו עד חצות. וכשיתעוררו, ילכו לשדה, שם יתבודדו וישפכו שיחם לפני השם ביום כה גדול ונשגב כפורים, שבו אפשר לפעול ישועות ברוחניות בגשמיות!”

הרב, שהיה אז בחור, כל כך נפעם. להישאר בצד ולא לעשות עם זה משהו? זה מה שהפך אותו לברסלב’ר נלהב.

פורים הוא יום מלא בקדושה, עד שסודו ואורו נעלמים מעין כל. אף אחד מאיתנו לא יכול להבין את עוצם הקדושה שיש ביום הזה.

רבי נחמן מברסלב זצ”ל התחיל לדבר על תכליתו של יום זה, התחיל אבל לא סיים. וכך אמר: “כי מתחילה היו כל ההתחלות מפסח, ועל כן כל המצוות הן זכר ליציאת מצרים, ועכשיו…” כך סתם ולא פירש. אך את דבריו השלים תלמידו הגדול, רבי נתן זצ”ל: “שעכשיו ההתחלה של הגאולה ותיקון כל העולמות הוא מפורים, שהוא מחיית עמלק, עיקר גאולת המשיח. כי ‘ראשית גויים עמלק’ ו’מלחמה לה’ בעמלק מדור לדור’ – עד דורו של משיח”.

המגילה שכתבו מרדכי היהודי ואסתר המלכה בשושן הבירה, מגלה וצופנת בתוכה את הכל. בדרך עלומה ונסתרת היא מספרת על דברים הנעשים איתנו כאן ועכשיו. על זה אמרו חז”ל: “הקורא את המגילה למפרע – לא יצא”. מי שקורא את המגילה כסיפור שקרה לפני אלפי שנים, ולא חושב שהיא קשורה ומדברת גם אליו, לא יצא ידי חובה של קריאת מגילה.

נכון, המן ועמלק נכחדו ועברו מן העולם. אבל שמם וזכרם עדיין לא נמחה לגמרי. קליפת המן עמלק עדיין קיימת והיא מרימה את ראשה בחוצפה בכל דור. הולכת אחרי החלשים וגורמת להם לאבד תקווה מבואה של הגאולה, ולהסיר את אמונתם מהבורא. עמלק מבקש בכל דור לעקור עוד ועוד חלקים מהאמונה, וגם היום הוא רוצה להשמיד, להרוג ולאבד את הרוחניות של כולנו, מנער ועד זקן, נשים וטף.

דווקא בימים קשים אלה, בהם ישנה הסתרה, נקראת מגילת אסתר שהיא על שם ההסתרה. המגילה מחיה אותנו בעומק חשכת הגלות של אחרית הימים, והיא אשר מזכירה לנו שתקוותנו ותשועתנו לנצח!

כל עבודתנו בחג הפורים היא להכיל את אור קדושתם של מרדכי ואסתר, לצבור כוח ועוצמה לכל השנה, וכך נוכל להחזיק מעמד! הנס של פורים היה גדול מכל הניסים ויש לנו הרבה ממה לשאוב כוח. הנס הזה, לכאורה, לא היה כרוך בשינוי הטבע כמו בשאר הניסים שהיו ביציאת מצרים, קריעת ים סוף וכו’. אך אדרבה, זה מה שעושה אותו גדול יותר. כל הניסים שקורים דרך שידוד מערכות הטבע, יפים לשעתם. באותה שעה קרה הנס ואחר כך חזר הטבע למצבו הקודם. אבל לא כך הנס של פורים, ממשיך כפי שהוא ללא שינוי. ולמרות זאת, אי אפשר שלא להבחין בדרך בה סובב הבורא סיבות בהשגחה פרטית עליונה. וזה מעודד עד מאוד לראות עד כמה השם יתברך דואג לנו גם כשנראה לנו שההסתרה גדולה ומעיקה. וידוע הוא הדבר שגשמי ברכה, המעניקים חיים לעולם, יורדים דווקא מתוך העננים השחורים והכבדים.

לכן מצוות קריאת המגילה יקרה וגדולה מאוד, משום שכך אנו מפרסמים ומגלים שהשם יתברך משגיח עלינו בכל רגע, גם אם נראה שאנו נמצאים בשיא ההסתרה. וגם כשיש עדיין יהודים רבים שרחוקים מארץ ישראל, ועוד יותר רבים שרחוקים מהאמונה הצרופה – השם יתברך משגיח עלינו מלמעלה ולא מסיר מאיתנו את עיניו לרגע.

קריאת המגילה נותנת את התקווה לעתיד ורוד יותר, לזמן שבו תצמח קרן ישועת ישראל ויבוא המשיח, ואז כל אחד יבין שכל הצרות בגינן סבל היו לטובתו ולוו בהשגחה מלאה. ורק בשביל לימוד חשוב זה לא יתבטל חג הפורים לעולם!

תפילתי שנזכה לשמחת פורים ולהארת הרצון של הקב”ה עלינו, אמן!

* * *
אתם מוזמנים לבקר באתרו של הרב לייזר ברוידא, “לייזר בימס

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה