שלוש נקודות מחכימות על כסף

לאלה מאיתנו שיש כסף אין מוטיבציה לאתגרים עצומים בחיים. הרגשת הביטחון מאפשרת לאדם לקחת פסק זמן רוחני, לעומת אלה שנאבקים ומתמודדים עדיין על לוח המשחק. יש מה ללמוד.

3 דק' קריאה

דב בער הלוי

פורסם בתאריך 05.04.21

לאלה מאיתנו שיש כסף אין מוטיבציה
לאתגרים עצומים בחיים. הרגשת הביטחון
מאפשרת לאדם לקחת פסק זמן רוחני,
לעומת אלה שנאבקים ומתמודדים עדיין
על לוח המשחק. יש מה ללמוד.
 
 
אחרי המשבר הכלכלי שפקד את העולם בשנת 2008, רב אחד נתן מספר עצות-חכמים לתלמידיו. הוא ייעץ לבני קהילתו לגלות אמונה וביטחון באופן מלא בבורא עולם על ידי שיקראו את כל החומר הכתוב שימצאו על מצוות הצדקה. בעצם עשייה שכזו נביע את האמונה שאלוקים הוא זה שיוציא אותנו מהבעיה שחשבנו שנכנסו לתוכה.
 
עם דברים אלה, בואו נבחן שלוש נקודות חשובות על הכסף. אילו אתגרים מציב העושר?
 
גאווה
 
אם אנו מסוגלים להשיג דברים שלרוב אי אפשר, או להגיע למקומות שרק מעטים יכולים להיכנס אליהם, היצר הרע שלנו מיד ישכנע אותנו שיש בנו משהו מיוחד, שאין כמותנו בעולם. ואז, נרגיש מעל כולם, מתנשאים ומורמים מעם. חשוב מאוד להבין עניין זה משום שהאמת היא ללא ספק ההיפך. זה המבחן הראשון.
 
בורא עולם אוהב את אלה שהוא מוכיח, דהיינו מייסר. דוד המלך ע"ה היה מודה לבורא עולם על כל הסבל והייסורים שחווה בחייו. זמנים קשים הם ברכה, למי שלא יודע. יש תקופות בחיינו שאנו כל כך מיואשים ורוצים את עזרתו של הבורא. אנחנו בוכים, מבקשים מאלוקים מעומק ליבנו. התפילות כנות ואמיתיות. הדמעות גם כן. אנו מתקנים את עצמנו, יודעים שזה עניין של חיים ומוות. זמנים מסוכנים הם סיכוי להעצים כל אספקט של חיינו ולהוכיח לבורא עולם שאנחנו באמת ראויים לחיות בעולם שהוא ברא. לאלה מאיתנו שיש כסף אין מוטיבציה לאתגרים עצומים כאלה. ההרגשה של ביטחון כלכלי מאפשרת לאדם לקחת פסק זמן רוחני, לעומת אלה שנאבקים ומתמודדים עדיין על לוח המשחק. זו הסיבה שבורא עולם אוהב מאוד את נשברי הלב ושונא את הגאוותנים, ואת הגאווה בכלל. הענווים שבחבורה, בין מתוך בחירה חופשית ובין מתוך נסיבות החיים, לרוב הם אלה שעובדים הכי קשה. הם יודעים שיותר מדי כסף בארנק או בחשבון הבנק זה בעצם הורדה בדרגה הרוחנית, ואין זו גאווה כלל.
 
מרירות
 
בזמנים הקשים בחיים וההתגברות על האתגרים שרגעים כאלה מציבים, וכמובן גורמים לנו להישחק ולהרגיש קצת בלויים, כדאי מאוד לדעת שאלה הזמנים בהא הידיעה שמוציאים אותנו לחיים עם הנכסים הכי יקרים שקיימים. הניסיון הופך להיות אמיתי והוא רק מחשל. אנו רוכשים את החכמה שבאה רק מתוך הנפילות, מגלים מסות של אמונה שקיימות בנו, משפרים את עצמנו מתוך פחד ואימה או מתוך השראה, ויוצאים מהמבחן הזה חזקים יותר מכל זמן בחיים. נוכל לזהות אנשים אחרים שנמצאים באותו מצב. נוכל לעזור. נוכל לחלוק איתם את החכמה שרכשנו תוך כדי הניסיון. נוכל לייעץ להם איך לשפר את עצמם בהמון היבטים ובצורה הכי יעילה. נוכל להסתכל להם ישר בעיניים עם ביטחון רק אם חווינו את זה בעבר, אחרת לא תשכנע אף אחד גם אם תנאם את הנאום הכי יפה שכתבת. נוכל לומר להם, בביטחון מלא, שהכל יהיה בסדר. כן, גם עכשיו בסדר, אבל יהיה עוד יותר בסדר. בורא עולם מביא אותנו לנקודה של ייאוש אמיתי לטובתנו בלבד! הוא דוחק אותנו לפינה רק כדי שנעשה שינויים אמיתיים בחיינו ונעצים את האמונה בו, שהוא ורק הוא נותן לנו הכל. זה מזכה אותנו בשני עולמות – בזה ובבא.
 
מרירות היא האדישות שנובעת מהמחשבה שאם מישהו לא עשה משהו בשבילנו כשנאבקנו והתמודדנו, אז למה שאנחנו נעשה? זה המבחן הגדול! כשנבטיח לעצמנו לא לעשות לאחרים את מה ששנוא עלינו, כמו שאומר הלל הזקן, נבטיח לבורא עולם שברגע שנצא מהמצב הזה לא ניתן לשום אדם שחווה סבל כזה לעבור את זה לבד. נבקש מבורא עולם את האומץ לדבר אם העיניים של מישהו אחר מספרות את אותו סיפור כואב שאנו חווינו, ולכן גם נרצה לעזור לו על הצד הטוב ביותר.
 
שאננות
 
שאננות היא המניעה הכי מטעה שאנו הכי פחות מודעים לה, או נותנים דעתנו עליה. קיבלנו העלאה במשכורת. פתאום, הרבה הוצאות נעלמות. סכום כסף גדול נפל לחיקנו. נוכל לנוח בשקט ולא לדאוג על העתיד. הדבר הראשון שנחשוב עליו הוא הפסקה. נצא לסופשבוע, נישן יותר מן הרגיל. זה טבעי, אפילו בריא לתת לגוף ולנשמה קצת מנוחה.
 
אבל המבחן מגיע מיד אחרי שהחופשה/הפסקה נגמרת. אנחנו חוזרים הביתה וחייבים להחליט ביום ראשון איך ייראה הלו"ז. האם הוא יהיה בקצב שהיה לפני הזכייה הגדולה, או בקצב של החופשה מהסופשבוע? ברגע שאיננו מרגישים יותר את הדחיפות לעבוד לקשה, הפיתוי לדרוש פחות מעצמנו רק יגדל.
 
השיפורים שאנחנו עושים אכן כנים ואמיתיים. בורא עולם יודע בדיוק איפה ללחוץ עלינו כדי להעיר אותנו. כמה ממה שהשגנו אמיתי ונכון וכמה מזה היה בשביל הכסף? זה המבחן. כל זמן שאנו עושים מאמצים לשמור על מה שהשגנו בזמנים האפלים והחשוכים של חיינו, האהבה שלנו לבורא עולם תהיה ללא שום תנאי. אנו משיגים את ההזדמנות הכי גדולה שיש בחיים: להודות לבורא עולם על הקשיים/סבל/צער שקירבו אותנו אליו!
 
ברגע שאנו עוברים את המבחן הזה באמת יש לנו הכל. יש לנו מקורות כלכליים וקרבה אדירה ומתוקה לבורא עולם. אנו ממשיכים בעולם הזה ומתקדמים בעולם הבא. יש לנו תזכורת תמידית לכל דבר בחיים, בין אם הוא מעלה או מוריד אותנו, כי אלוקים עושה הכל לטובה ובשבילנו. זה הביטוי של האהבה הנצחית והאינסופית של אבא שלנו שבשמים.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה