כאן, עכשיו ופה! מפניני פרשת ואתחנן

כידוע משה רבנו התפלל 515 תפילות והייתה חסרה לו רק עוד תפילה אחת שתשלים את מניין התפילות ואז תתקבל בקשתו להיכנס לארץ ישראל. ברצוני להתייחס לשני נקודות מהותיות:  

3 דק' קריאה

רוחמה אפרתי

פורסם בתאריך 26.07.23

 

“וַיִּתְעַבֵּר ה’ בִּי לְמַעַנְכֶם, וְלֹא שָׁמַע אֵלָי; וַיֹּאמֶר ה’ אֵלַי, רַב-לָךְ אַל-תּוֹסֶף דַּבֵּר אֵלַי עוֹד, בַּדָּבָר הַזֶּה” (דברים ג’, כו)

 

כידוע משה רבנו התפלל 515 תפילות והייתה חסרה לו רק עוד תפילה אחת שתשלים את מניין התפילות ואז תתקבל בקשתו להיכנס לארץ ישראל. ברצוני להתייחס לשני נקודות מהותיות: 

 

  1. רצוננו אינו תמיד רצון ה’

מי כמשה רבנו שהיה מדבר פה אל פה עם השכינה הקדושה, עלה לשמים בחיי חיותו, היה שליח להביא את המכות על המצרים, הוציא את ישראל ממצרים, עבר איתם בים סוף, הוריד את לוחות הברית – כל ההוויה של עם ישראל במהותו זה משה רבנו ע”ה. אולם גם כאן ה’ מראה לנו דבר מעניין – משה היקר אומנם רצונך להיכנס לארץ ישראל אבל רצוני שלא, כך קובע ה’ יתברך – המפרשים מסבירים המון תירוצים לדבר והסיבות במקומן. אלא מה, שאנחנו צריכים לדעת שלפעמים הרצון שלנו מתנגש עם רצון ה’. ועלינו תמיד לבקש את ‘רצוננו שיהיה כרצונך יתברך’. כי באמת נסתרים הם הדברים וברוב הפעמים אנחנו לא יודעים מה מסתתר מאחורי הפרגוד. 

 

  1. אל לנו לדחוק את השעה

רבנו הקדוש רבי נחמן בספר ‘חיי מוהר”ן’ (אות ת”ל) מסביר לנו שלא להתעקש על שום דבר ולא לדחוק את השעה, ככתוב: “וְעִנְיָן זֶה גַּם בְּכָל הַדְּבָרִים שֶׁבָּעוֹלָם לִבְלִי לְהַכְרִיחַ עַצְמוֹ בְּיוֹתֵר. כִּי כָּל מַה שֶּׁמַּכְרִיחִין עַצְמוֹ בְּיוֹתֵר לְאֵיזֶה דָּבָר מִתְגַּבֵּר עָלָיו בְּיוֹתֵר הַהֶפֶךְ דַּיְקָא. וַאֲפִילּוּ בַּעֲבוֹדַת הַשֵּׁם צְרִיכִין לִפְעָמִים זאת לִבְלִי לְהַכְרִיחַ עַצְמוֹ יוֹתֵר מִדַּי” – שימו לב מה רבנו הקדוש כותב, שכאשר אדם מכריח את עצמו לעשות משהו הדבר מתגבר עליו עוד יותר. מכירים?! בוודאי!! ואפילו מקרוב.. ואפילו יותר מידי מקרוב.. דיאטה, להפסיק לאכול פחמימות וסוכרים ג’אנקיה, להפסיק לעשן, ולהתחיל להתאמן, לקבוע עיתים לתורה ללכת לשיעורי תורה, לעבוד על מידה/התנהגות מסוימת.. ומצד שני, רבנו ממשיך וכותב שיחד עם זאת חייבים להמשיך ולהיות זריזים בעבודת ה’ ובכלל כי לאדם יש רק את השעה הזו ואל לו להפסיד אותה כי מי יודע מה יהיה אחר כך ואם בכלל.. “וְאָסוּר לְהַנִּיחַ מִיּוֹם לַחֲבֵרוֹ כְּלָל, כִּי אֵין הָעוֹלָם עוֹמֵד כְּלָל אֲפִילּוּ כְּהֶרֶף עַיִן וְעַל כֵּן 

כָּל מַה שֶּׁיְּכוֹלִין לְהִתְגַּבֵּר לַעֲשׂוֹת אֵיזֶה דָּבָר בַּעֲבוֹדַת ה’ צְרִיכִין לַעֲשׂוֹתוֹ מִיָּד דַּיְקָא בְּלִי אִחוּר וְעִכּוּב כְּלָל, אֲפִילּוּ רֶגַע אַחַת כִּי מִי יוֹדֵעַ כַּמָּה מְנִיעוֹת וְעִכּוּבִים וְהִרְהוּרִים יִהְיֶה לוֹ בַּשָּׁעָה הָאַחֶרֶת כִּי אֵין לְהָאָדָם בְּעוֹלָמוֹ כִּי אִם אוֹתָהּ הַשָּׁעָה וְאוֹתָהּ הָרֶגַע בִּלְבַד”.

 

הזמן הזה: כאן, פה ועכשיו!

 

וגם רבנו נותן לנו פתרון ועצה נפלאה, מוכנים? בבקשה! 

אַף עַל פִּי כֵן לִפְעָמִים כְּשֶׁרוֹאִין שֶׁמִּתְגַּבְּרִין וּמַכְרִיחִין עַצְמוֹ לְאֵיזֶה דָּבָר וְאֵינוֹ עוֹלֶה בְּיָדוֹ. צְרִיכִין לִפְעָמִים לְהַמְתִּין וְלִבְלִי לִפּל בְּדַעְתּוֹ מִזֶּה וְלִבְלִי לְבַלְבֵּל דַּעְתּוֹ כְּלָל בַּמֶּה שֶׁאֵינוֹ זוֹכֶה לְאוֹתוֹ הַדָּבָר. וְיַמְתִּין קְצָת עַד שֶׁתָּבוֹא עִתּוֹ.. וְרַבֵּנוּ זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה הָיָה בְּדָבָר זֶה חִדּוּשׁ נִפְלָא מְאד כִּי הָיָה זָרִיז בְּתַכְלִית הַזְּרִיזוּת שֶׁלּא הָיָה דֻּגְמָתוֹ בָּעוֹלָם וְכָל דָּבָר שֶׁהָיָה צָרִיךְ לַעֲשׂוֹת אֲפִילּוּ בְּעִנְיְנֵי עֲבוֹדוֹת גַּשְׁמִיּוֹת שֶׁהֵם צָרְכֵי הָאָדָם הָיָה עוֹשֵׂהוּ בִּזְרִיזוּת נִפְלָא מִיָּד דַּיְקָא מִכָּל שֶׁכֵּן בַּעֲבוֹדַת הַשֵּׁם. וְאַף עַל פִּי כֵן הָיָה מָתוּן גָּדוֹל כְּשֶׁרָאָה שֶׁאֵינוֹ עוֹלֶה בְּיָדוֹ הָיָה מָתוּן מָתוּן. רַק שֶׁצְּרִיכִין לְהִתְגַּעְגֵּעַ וְלִכְסֹף לְהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ תָּמִיד גַּם בָּעֵת שֶׁאֵין עוֹלֶה בְּיָדוֹ עֲבוֹדַת הַשֵּׁם כָּרָאוּי. וְלִבְלִי לְיַאֵשׁ עַצְמוֹ כְּלָל מִשּׁוּם דָּבָר. וְתֵכֶף כְּשֶׁהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ עוֹזֵר וְהוּא יָכוֹל לַחְטף אֵיזֶה דָּבָר שֶׁבִּקְדֻשָּׁה יַעֲשֵׂהוּ מִיָּד בִּזְרִיזוּת גָּדוֹל. וְאִי אֶפְשָׁר לְבָאֵר דָּבָר זֶה בִּכְתָב. וְהַמַּשְׂכִּיל הֶחָפֵץ בֶּאֱמֶת יָבִין מִזֶּה קְצָת עֵצוֹת לַעֲבוֹדַת ה’ “. כלומר כאשר אתה רואה שדברים לא הולכים לפי הקצב שאתה רוצה, שים ברקס, אל תלחץ ואל תלחיץ, לא לדחוק את השעה! ומצד שני גם אל תחלש מזה ואל תתבלבל. תמשיך להתפלל, תמתין וה’ יעזור. העצור הזה, שנקרא “המתן” הוא גם ניסיון מן השמיים. אף הוא מהווה חלק מהניסיון לראות אם אתה אוחז באמונה. שהרי אם התפללת ותקבל מיד אז תכנס בך גאווה, וגם רוצים לראות אם אתה באמת מאמין! ועוד, רבנו כותב שיש להיות זריזים גם אם אפילו לא הולך לנו – הן בגשמי ובפרט ברוחני, לא לדחות למחר, לאחר כך – מה שצריך לעשות עכשיו עשה כעת! כי זה הזמן שיש לנו בעולם, את הרגע הזה, את ההווה – פה, כאן ועכשיו! להיות זריז גדול, מתון ולא להתייאש – אלו הם עצות המפתח של רבנו הקדוש! אשרינו ומה טוב חלקנו שזכינו להתקרב לרבנו. 

 

מוקדש לעילוי נשמת אימי מורתי מרת ברכה חתון בת שרה תנצבה ומנוחתה עדן צרורה בצרור החיים

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה