מה קרה לרכב?!

4 דק' קריאה

רוחמה אפרתי

פורסם בתאריך 03.08.23

מה קרה לרכב?!

מפניני הפרשה: “וְרָ֖ם לְבָבֶ֑ךָ וְשָֽׁכַחְתָּ֙ אֶת הֹ אֱלֹהֶ֔יךָ הַמּוֹצִֽיאֲךָ֛ מֵאֶ֥רֶץ מִצְרַ֖יִם מִבֵּ֥ית עֲבָדִֽים” (דברים פרק ח, י”ד)

החיים הטובים!

 

הקדוש ברוך הוא נותן ומשפיע ברב טובו רחמיו וחסדיו שפעים רוחניים וגשמיים בלי סוף לעם ישראל ולכל אחד ואחת מאיתנו בפרט. 

 

ואם רק נעצור לרגע ונתבונן, נפקח את העיניים ובעיקר את הלב והמודע שלנו – נבחין, נראה, נחוש, נרגיש, ננשום את כל הטוב היופי והמתוק הזה שיש בעולמנו! הוא קיים והוא פה! אנחנו רק צריכים לבחור בו, צריכים להתייחס אליו ולשים את תשומת הלב לחיובי ולטוב. 

 

כאשר קוראים את הפרשה ממש מתענגים לקרוא את הפסוקים שממלאים אותנו ברובד הרוחני , מדשנים ממש את הנשמה ובערגה לצל ההבטחות של ה’ יתברך, שמבטיח טוב אינסופי ושפעים שיורדים ומוזרמים עד בלי די. 

 

ה’ יתברך שלא כמו בני אדם כאשר מבטיח הוא גם מקיים. אבל יש כאמור תנאי. מהו אותו תנאי? “ללכת בחוקותיי” מבקש מאיתנו ה’. כלומר ללכת לפי התנאים שהוא יתברך מכתיב קובע ויוצר.  

 

ההיפוך

 

ברם, קיים גם המצב ההפוך, היינו, כאשר אדם מחליט ובוחר ללכת לפי ‘שרירות ליבו‘ ולעשות מה שבא לו ואיך שנראה לו אז אין ספק שהוא גם יקבל תוצאות בהתאם. אל תתפלאי שאם אפית עוגה לפי הסדר עם המינונים הנכונים כולל אפייה בחום המתבקש רב הסיכויים שתצא עוגה מוצלחת. יחד עם זאת, היה ובחרת לאפות עוגה ולשים כמויות לפי שרירות לבך, והחלטת שאת מתעלמת מהכמויות ושמה כמה שבא לך ואופה בחום שנראה לך – אל תתפלאי אם ייצא לך פיתה מתוקה וקשה ולא עוגה רכה ונימוחה. 

 

חוק הסיבה והתוצאה

 

זה הרי מובן שישנם חוקים והסברים לכל דבר – כך גם בחיים שלנו כיהודים על פני האדמה; אם הולכים בדרך הנכונה והמתבקשת מצליחים ואם לא אזי התוצאות תהיינה בהתאם. לזה קוראים ‘חוק הסיבה והתוצאה’ והרחבנו עליה בשנים הקודמות. 

(התנייה: אם ← אז). 

 

בנק הרגשות 

הלב שלנו הוא בנק הרגשות. בבנק הלב קיימים סוגים שונים ומשונים, מקשת רחבה של רגשות. חלקם רגשות טובים השייכים ליצר הטוב וחלקם רעים וגרועים השייכים ליצר הרע. כפי שכתוב בספר ‘התניא’ שלאדם יש תמיד מלחמות בין הנפש האלוקית והנפש הבהמית, כלומר בין היצר הטוב לרע. 

 

אלא מה, היכן הבעייתיות? ישנן כמה אבל אתמקד באחד מהם. הבעייתיות היא שאנחנו שוכחים ביום יום את המציאות של ה’ יתברך בתוך חיינו. שוכחים מאין באנו ולאן אנחנו הולכים.. ולפני מי אנחנו עתידים ליתן דין וחשבון.. ובכלל שוכחים לגמרי את ה’ בכל צעד ושעל! שוכחים לחיות את הידיעה הברורה שה’ מהווה את כל הבריאה כולה כולל את החיים שלנו על כל פרטיו ברזולוציה הכי קטנטנה שיכולה להיות ממש לפרטי פרטים.. רוצים לראות עד כמה? בבקשה 

 

אני יכול להצליח לבד?!

כל העניין של ‘כוחי ועוצם ידי‘ שורשרו בגאווה וביוהרה של ‘רם לבבך‘, כלומר שגבה ליבך – ואתה כאדם מרגיש בטעות שקרית ביותר שאתה כאדם מסוגל ויכול לעשות לבד ולא צריך חס ושלום את ה’. אדם חושב שהוא יכול להסתדר לבד בחיים והוא לא צריך להכניס את ה’ לתוך חייו וזה המקור לכל הצרות שיש ובנוסף, הוא חושב לעצמו ואף זה בטעות גדולה ורבה שהוא כאדם חכם חזק בריא עשיר מצליח וכן הלאה.. אני יכול להסתדר לבד!! והטעות מקורה אף היא בגאווה שכוחי ועוצם ידי עשה לי את החיל הזה – וזו גאווה מטופשת שאין שני לה, ואין לה אח ורע מבחינת הנזקים הממשיים שזו השטות גורמת לאדם, כי האדם מכניס את עצמו לתוך ביצה טובענית ונופל לתוך גאווה סרוחה שה’ מסתלק מחייו ואז הוא באמת נמצא בבוץ טובעני, שהרי אם ה’ לא עוזר האדם אבוד במצולות!! התחושה של כוחי ועוצם ידי, היינו רום הלב באה לידי ביטוי בכל המצבים בחיים במחשבה, בדיבור ובמעשה הן בדברים גדולים והן בדברים קטנים .

 

שקר גמור!

 

אין שקר יותר גמור ודמיון שטותי מאשר לחשוב לחיות ולהתנהג שאני יכול להצליח לבד, אני מסוגל להצליח לבד. אז משמיים אולי יראו לו תעתוע זמני  של הצלחה מזויפת (כדמיון) אבל זה לא יחזיק הרבה זמן מעמד כי מיד יראו לי מי האדון ומי הריבון של העולם. כולל העולם הפנימי האישי שלך! 

 

מיטב המומחים – והרכב? גורנישט

 

אספר לכם סיפור אמיתי שקרה השבוע: הרכב של בעלי התקלקל לפני כשבועיים ונשלח לבדיקה במוסך המרכזי ששם לא מצאו מה יש לרכב (כידוע מוסך מרכזי אמור להיות המוסך המקצועי ביותר שאמור לגלות במיידי לאור המכשור והמקצועיות שלהם..). הקיצר הם פירקו, בדקו, הפכו – ולא נמצא שום ממצא. מוזר נכון? לגמרי. ועוד במוסך מרכזי. לא יודעים מה יש לרכב. ביקשנו את הרכב חזרה ולבנתיים הרכב תקוע מתחת לבית שזה בעצמו מהווה קצת בעיה להתנייד ככה וגם תוקע את אופן העבודה של בעלי כגנן.

 

בכל אופן בעלי המשיך לשוחח עם כל מיני מביני דבר שאומנם אינם טכנאי רכב אבל פה ושם מצליחים לתקן רכב או אופנוע והם הציעו מה שהציעו – בעלי ניסה את עיצותיהם אך מה אומר לכם, גם זה היה לשווא. הרכב בשלו ממשיך להיות מקולקל. אז מה עושים? ממשיכים למוסך הבא. 

 

גם במוסך המקצועי הנוסף לא מוצאים שום דבר. לא יודעים מה יש לרכב. פה כבר רמת התמיהה עלתה שבעתיים. כיצד ייתכן שלא מוצאים מה יש לרכב ולא יודעים מה יש לו.. קצת גיחכתי כי הבנתי שיש פה משהו שמיימי. נהיר וברור כשמש היה לי שיש פה מסר מאת כבוד הקדוש ברוך הוא.

 

הכנסתי את ה’ לחיי – והרכב התקן! 

 

פניתי לבעלי ואמרתי לו: “אתה לא מבין מה קורה פה?! אף ‘מומחה’ לא מוצא את התקלה. אף מומחה ‘משום מה’ לא יודע מה יש לרכב. הרכב תקוע ולא נוסע כל הנורות נדלקות הרכב היה אצל מיטב המומחים – וגורנישט! לא מוצאים כלום. ומדוע? כי ה’ מעלים מכל המומחים את הסיבה!! וישנה סיבה להעלמה וההסתרה הזו.

 

ההסתרה הזו באה כי ה’ יתברך רוצה מאיתנו תודות והודאות וגם לשבור את כוחי ועוצם ידי וגם לא להסתמך על בשר ודם אפילו שהם מומחים, אלא לראות את ה’ בכל מצב ולפנותת רק אליו ולבקש רק ממנו עזרה. 

 

“לכן”, אמרתי לבעלי, “קודם כל בואו נתחיל עם מה שהרב מלמד אותנו! ללכת עם תודות והודאות ולא לקבל שום דבר כמובן מאליו. וגם לא להיות כפויי טובה. לכן הבה נתחיל להודות על זה שהיה לנו רכב תקין ששירת אותנו משך תקופה ארוכה ונעזרת בו בעבודה ושימש אותך עד כה בנאמנות וה’ עזר לנו ושימח אותנו וכעת ישנה בעיה ולא מוצאים אותה. אתה יודע למה? א – כי ככה ה’ רוצה. ב – אין ייסורים ללא עוון ג – לומר תודה על הכל. וככה התחלנו לומר תודה על הרכב המקולקל ועל כל הטובות שה’ עשה לנו עם הרכב , התבודדנו על זה וראו זה פלא. “פתאום” מצאו מה יש לרכב.. “פתאום” מגלים את התקלה אחרי שכבר כמה וכמה בעלי מקצוע לא מצאו ולא ידעו מאיפה בכלל להתחיל לחפש. אמרתי תודה – והרכב שלי נושע! 

 

חברי היקרים, זה לא צחוק ולא המתלאה – זוהי דרך חיים ממשית! לא רק להכניס את ה’ כשותף פעיל וממשי לחיים, אלא לתת לו את הקרדיט להוביל ולהנהיג אותנו ולשבור את תחושת הגאווה העמוקה שנמצאת אצלנו בלב. כי מי שרוצה לראות את ה’ בכל דבר ודבר ימצא. ומי שרוצה ללכת לפי שרירות ליבו עלול לנחול אכזבות מרות וטעויות רבות ואחר כך שלא יבוא בטענות..  כי כאמור לכל תוצאה ישנה גם התנהגות מסוימת ומחשבות וצורת חיים שקדמו לה.. לטוב או למוטב. 

 

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה